شایع ترین اختلالات روانی کودکان

کودکان ممکن است به شرایط سلامت روانی مشابه بزرگسالان مبتلا شوند، اما علائم آنها ممکن است متفاوت باشد. متاسفانه اختلالات روانی در کودکان در سال های اخیر رو به افزایش است. در این مقاله که توسط شرکت دنیای آرامش ارائه دهنده خدمات پرستاری در منزل کرج همراه با تخصص استخدام پرستار کودک در کرج تهیه شده است به بررسی معرفی و علائم اختلالات روانی کودکان پرداختیم تا بدانید چه چیزی را باید هشداردهنده تلفی کنید و چگونه می توانید آنها کمک کنید. پس تا انتها همراه ما باشید.

بنر مقاله شایع ترین اختلالات کودکان

بیماری روانی چیست؟

سلامت روان عبارت است از سلامت کلی نحوه تفکر، تنظیم احساسات و رفتار شما. بیماری روانی یا اختلال سلامت روان به عنوان الگوها یا تغییراتی در تفکر، احساس یا رفتار تعریف می شود که باعث ناراحتی یا اختلال در عملکرد فرد می شود.

اختلالات سلامت روان در کودکان عموماً به عنوان تأخیر یا اختلال در رشد تفکر، رفتار، مهارت های اجتماعی یا تنظیم احساسات مناسب با سن تعریف می شود. این مشکلات برای کودکان ناراحت کننده است و توانایی آنها را برای عملکرد خوب در خانه، مدرسه یا سایر موقعیت های اجتماعی مختل می کند.

موانع درمان اختلالات روانی دوران کودکی

درک اختلالات سلامت روان در کودکان می تواند دشوار باشد زیرا رشد طبیعی کودکی فرآیندی است که شامل تغییر است. علاوه بر این، علائم یک اختلال ممکن است بسته به سن کودک متفاوت باشد و کودکان ممکن است نتوانند توضیح دهند که چه احساسی دارند یا چرا رفتار خاصی دارند.

عوامل دیگری نیز ممکن است مانع از مراجعه والدین به مراقبت از کودکی شود که مشکوک به بیماری روانی است. به عنوان مثال، والدین ممکن است نگران ننگ مرتبط با بیماری روانی، استفاده از داروها، و هزینه یا چالش های لجستیکی درمان باشند.

اختلالات روانی رایج در بین کودکان

اختلالات سلامت روان در کودکان – یا اختلالات رشدی که توسط متخصصان سلامت روان مورد بررسی قرار می گیرند – ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. اختلالات اضطرابی

    اختلالات اضطرابی در کودکان ترس ها، نگرانی ها یا اضطراب های مداومی هستند که توانایی آنها را برای شرکت در بازی، مدرسه یا موقعیت های اجتماعی معمولی متناسب با سن آنها مختل می کند. تشخیص ها شامل اضطراب اجتماعی، اضطراب فراگیر و اختلالات وسواسی-اجباری است.
  • اختلال کمبود توجه/بیش فعالی (ADHD)

    در مقایسه با اکثر کودکان همسن، کودکان مبتلا به ADHD در توجه، رفتارهای تکانشی، بیش فعالی یا ترکیبی از این مشکلات مشکل دارند.
  • اختلال طیف اوتیسم (ASD)

    اختلال طیف اوتیسم یک وضعیت عصبی است که در اوایل کودکی – معمولاً قبل از 3 سالگی ظاهر می شود. اگرچه شدت ASD متفاوت است، کودک مبتلا به این اختلال در برقراری ارتباط و تعامل با دیگران مشکل دارد.
  • اختلالات اشتها

    اختلالات خوردن به عنوان یک مشغله فکری با تیپ بدنی ایده آل، تفکر اختلال در مورد وزن و کاهش وزن و عادات غذایی ناایمن و رژیم غذایی تعریف می شود. اختلالات خوردن – مانند بی اشتهایی عصبی، پرخوری عصبی و اختلال پرخوری – می تواند منجر به اختلال عملکرد عاطفی و اجتماعی و عوارض جسمی تهدید کننده زندگی شود.
  • افسردگی و سایر اختلالات خلقی

    افسردگی عبارت است از احساس غم و اندوه مداوم و از دست دادن علاقه که توانایی کودک برای عملکرد در مدرسه و تعامل با دیگران را مختل می کند. اختلال دوقطبی منجر به نوسانات خلقی شدید بین افسردگی و اوج هیجانی یا رفتاری شدید می شود که ممکن است محافظت نشده، خطرناک یا ناامن باشد.
  • اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

    PTSD پریشانی عاطفی طولانی مدت، اضطراب، خاطرات ناراحت کننده، کابوس ها و رفتارهای مخرب در پاسخ به خشونت، سوء استفاده، آسیب یا سایر رویدادهای آسیب زا است.
  • روان‌گسیختگی

    اسکیزوفرنی یک اختلال در ادراکات و افکار است که باعث می شود فرد ارتباط خود را با واقعیت از دست بدهد (روان پریشی). اسکیزوفرنی که اغلب در اواخر نوجوانی تا دهه 20 ظاهر می شود، منجر به توهم، هذیان، و اختلال در تفکر و رفتار می شود.
…::: حتما مطالعه کنید : ADHD در کودکان چیست؟ :::…

علائم هشدار دهنده بیماری روانی در کودکان چیست؟

علائم هشداردهنده ای که نشان می دهد کودک شما ممکن است اختلال روانی داشته باشد عبارتند از:

  1. غم و اندوه مداوم که دو هفته یا بیشتر طول می کشد
  2. کناره گیری یا اجتناب از تعاملات اجتماعی
  3. صدمه زدن به خود یا صحبت در مورد آسیب رساندن به خود
  4. صحبت از مرگ یا خودکشی
  5. طغیان یا تحریک پذیری شدید
  6. رفتارهای خارج از کنترل که می تواند مضر باشد
  7. تغییرات شدید در خلق و خو، رفتار یا شخصیت
  8. تغییر در عادات غذایی
  9. کاهش وزن
  10. مشکل در خوابیدن
  11. سردردهای مکرر یا معده درد
  12. مشکل در تمرکز
  13. تغییرات در عملکرد تحصیلی
  14. اجتناب از مدرسه یا غیبت از مدرسه

اگر مشکوک باشم که فرزندم یک بیماری روانی دارد چه باید بکنم؟

اگر در مورد سلامت روان در کودکان خود نگران هستید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی کودک خود مشورت کنید. رفتارهای مربوط به خود را شرح دهید. با معلم، دوستان نزدیک، بستگان یا سایر مراقبین فرزندتان صحبت کنید تا ببینید آیا آنها متوجه تغییراتی در رفتار فرزندتان شده اند یا خیر. این اطلاعات را با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی فرزندتان به اشتراک بگذارید.

متخصصان مراقبت های بهداشتی چگونه بیماری روانی را در کودکان تشخیص می دهند؟

شرایط سلامت روان در کودکان تشخیص و درمان می شود

بر اساس علائم و نشانه ها و چگونگی تأثیر این بیماری بر زندگی روزمره کودک. برای تشخیص، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی کودک شما ممکن است توصیه کند که کودک شما توسط یک متخصص، مانند روانپزشک، روانشناس، مددکار اجتماعی بالینی، پرستار روانپزشکی یا سایر متخصصان مراقبت از سلامت روان مورد ارزیابی قرار گیرد. ارزیابی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. معاینه کامل پزشکی
  2. تاریخچه پزشکی
  3. سابقه ضربه جسمی یا عاطفی
  4. سابقه خانوادگی سلامت جسمی و روانی
  5. بررسی علائم و نگرانی های عمومی با والدین
  6. جدول زمانی پیشرفت رشد کودک
  7. تاریخ تحصیلی
  8. مصاحبه با والدین
  9. مکالمات و مشاهدات کودک
  10. ارزیابی ها و پرسشنامه های استاندارد برای کودک و والدین

تشخیص بیماری روانی در کودکان ممکن است زمان بر باشد زیرا کودکان خردسال ممکن است در درک یا بیان احساسات خود مشکل داشته باشند و رشد طبیعی متفاوت است. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی فرزند شما ممکن است در طول زمان تشخیص را تغییر دهد یا اصلاح کند.

بیماری روانی در کودکان چگونه درمان می شود؟

گزینه های درمانی رایج برای کودکانی که دارای شرایط سلامت روان هستند عبارتند از:

  • روان درمانی

    روان درمانی به عنوان گفتار درمانی یا رفتار درمانی نیز شناخته می شود. روان درمانی راهی برای رفع نگرانی های مربوط به سلامت روان از طریق صحبت با روانشناس یا سایر متخصصان سلامت روان است. در مورد کودکان خردسال، روان درمانی ممکن است شامل زمان بازی یا بازی و همچنین صحبت در مورد آنچه در حین بازی اتفاق می افتد باشد. در طول روان درمانی، کودکان و نوجوانان یاد می گیرند که چگونه در مورد افکار و احساسات صحبت کنند، چگونه به آنها پاسخ دهند و چگونه رفتارهای جدید و مهارت های مقابله ای را بیاموزند.
  • دارو

    ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی یا متخصص سلامت روان کودک شما ممکن است دارویی – مانند محرک، ضد افسردگی، داروهای ضد اضطراب، ضد روان پریشی یا تثبیت‌کننده خلق – را به عنوان بخشی از برنامه درمانی توصیه کند. ارائه دهنده فرزند شما خطرات، عوارض جانبی و مزایای درمان های دارویی را توضیح خواهد داد.

چگونه می توانم به فرزندم کمک کنم تا با بیماری روانی کنار بیاید؟

شما نقش مهمی در حمایت از برنامه درمانی فرزندتان ایفا خواهید کرد. برای مراقبت از خود و فرزندتان:

  • در مورد بیماری بیاموزید.

  • مشاوره خانواده را در نظر بگیرید که با همه اعضا به عنوان شریک در طرح درمان رفتار می کند.

  • از متخصص سلامت روان فرزندتان در مورد نحوه پاسخگویی به فرزندتان و برخورد با رفتارهای دشوار راهنمایی بخواهید.

  • در برنامه های آموزشی والدین، به ویژه برنامه هایی که برای والدین کودکان مبتلا به بیماری روانی طراحی شده اند، ثبت نام کنید.

  • تکنیک های مدیریت استرس را بررسی کنید تا به شما کمک کند با آرامش پاسخ دهید.

  • به دنبال راه هایی برای آرامش و تفریح با فرزند خود باشید.

  • توانمندی ها و توانایی های فرزندتان را تحسین کنید.

  • با مدرسه فرزندتان همکاری کنید تا از حمایت های لازم برخوردار شوید.

…::: حتما مطالعه کنید : مزایای استخدام پرستار کودک در منزل :::…

شرکت پرستاری در کرج

شرکت دنیای آرامش با بیش از ۱۰ سال سابقه درخشان دارای مجوزهای لازم و معتبر، آماده ارائه خدمات پرستار سالمند گوهردشت کرج، پرستار بیمار در کرج و پرستار کودک در کرج در تمام نقاط کرج و استان البرز و مشاوره در زمینه استخدام پرستار میباشد. استخدام پرستار ها در هر ساعتی که مد نظر دارید. با افتخار حدود ۵۰% مشتریانی که روزانه با شرکت دنیای آرامش درخواست پرستار دارند از معرف ها هستند. تمام تلاش تیم دنیای آرامش جلب رضایت شما مشتری عزیز و معرفی دنیای آرامش توسط خود شما به کلیه شهروندان استان البرز میباشد. لازم به ذکر است که جذب کلیه نیروهای شرکت دنیای آرامش توسط خود مدیریت و آموزش چهارچوب ها و قوانین توسط مدیریت داخلی مجموعه دنیای آرامش انجام خواهد شد. پس با اطمینان خاطر عزیزان خود را به ما بسپارید.