اختلالات روانی در کودکان

علائم مشکلات سلامت روان در کودکان شامل غم و اندوه یا نگرانی پایدار، مشکل در خواب کودک یا خوردن و مشکلات در مدرسه است. اگر نگران سلامت روان فرزندتان هستید، از او بپرسید که چه احساسی دارد و به او گوش دهید. اگر علائم مشکلات روانی بیش از چند هفته طول کشید، در اسرع وقت از متخصص کمک بگیرید. در این مقاله که توسط شرکت پرستاری در کرج دنیای آرامش، متخصص پرستار کودک در کرج تهیه شده است، در مورد شایع ترین اختلالات کودکان، علائم مشکلات روانی در کودکان، نحوه برخورد و کمک گرفتن از تراپیست برای کودکان دارای علائم اختلالات روانی صحبت شده است. با خواندن این مقاله اطلاعات خوب و مفیدی به دست خواهید آورد، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

بنر مقاله اختلالات روانی در کودکان
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Email
Print

علائم مشکلات روانی در کودکان

کودکان اغلب فراز و نشیب هایی دارند که بر احساس و رفتار آنها تأثیر می گذارد. اما گاهی اوقات بچه‌ها از پایین به عقب برنمی‌گردند و این شروع به تأثیر بر سایر بخش‌های زندگی آنها می‌کند. این می تواند نشانه ای از مشکلات روانی کودکان باشد.

در زیر نشانه هایی از مشکلات سلامت روان آورده شده است. اگر هر یک از این علائم را در کودک خود مشاهده کردید و علائم بیش از چند هفته ادامه یافت، مهم است که با کودک خود صحبت کنید و سپس از کمک حرفه ای استفاده کنید.

  • علائم عاطفی و رفتاری

فرزند شما:

  1. به نظر نمی رسد از چیزها مانند گذشته لذت می برد
  2. عصبانیت های مکرر دارد یا به طور مداوم به شیوه ای سرکش یا تهاجمی رفتار می کند
  3. غمگین یا ناراضی به نظر می رسد یا زیاد گریه می کند
  4. بسیار می ترسد یا نگران است
  5. از جدا شدن از شما بسیار ناراحت می شود یا از موقعیت های اجتماعی دوری می کند
  6. شروع به رفتارهایی می کند که رشد کرده اند، مانند مکیدن انگشت شست یا خیس کردن تخت
  7. در توجه کردن مشکل دارد، نمی تواند آرام بنشیند یا بی قرار است.

…:::: اختلالات خواب در کودکان را بشناسید و آنها بهبود ببخشید ::::…

  • علائم فیزیکی

فرزند شما:

  1. خوب نمی خوابد یا زیاد می خوابد
  2. برای بلند شدن از رختخواب مشکل دارد
  3. در خوردن مشکل دارد یا پرخوری می کند
  4. وزن زیادی از دست داده یا اضافه کرده است
  5. درد فیزیکی دارد که دلیل پزشکی مشخصی ندارد – به عنوان مثال، سردرد، معده درد، حالت تهوع یا سایر دردهای فیزیکی.
  6. نشانه های مدرسه و اجتماعی

اگر فرزند شما در مدرسه است، ممکن است متوجه فرزند خود نیز شوید:

  • مثل همیشه در مدرسه خوب عمل نمی کند
  • در مدرسه یا کنار آمدن با کودکان دیگر مشکل دارد
  • نمی خواهد به مدرسه برود
  • آنچه معلمش می خواهد را انجام نمی دهد
  • از دوستان خود کناره گیری کرده است
  • نمی خواهد به رویدادهای اجتماعی مانند جشن تولد یا فعالیت های معمولی مانند ورزش برود.

سلامت روان به کودک شما کمک می کند تا از نظر اجتماعی، عاطفی، شناختی و جسمی رشد کند. شما می توانید با روابط مثبت، حمایت رفتاری، سبک زندگی سالم و موارد دیگر از سلامت روان فرزندتان حمایت کنید.

…::: حتما مطالعه کنید : شایع ترین اختلالات روانی کودکان :::…

صحبت کردن با کودکان در مورد مشکلات روانی

اگر متوجه تغییر ناگهانی در خلق و خو یا رفتار کودک خود شدید، کودک خود را تشویق کنید تا در مورد احساسات خود با شما صحبت کند و واقعاً به آنچه می گوید گوش دهید. اگر چیزی او را آزار می دهد، گوش دادن و نشان دادن اینکه به او اهمیت می دهید، می تواند به او آرامش دهد. و این ممکن است تمام کمکی باشد که آنها نیاز دارند.

اگر مطمئن نیستید که چگونه با کودک خود در مورد مسائل مربوط به سلامت روان صحبت کنید، در اینجا ایده هایی وجود دارد که ممکن است به شما کمک کند:

  1. به فرزندتان بگویید که متوجه شده اید که غمگین به نظر می رسد و می خواهید کمک کنید. اگر شما بپذیرید و نسبت به آنچه که به شما می گویند قضاوت نکنید یا بیش از حد واکنش نشان ندهید، احتمال بیشتری وجود دارد که فرزندتان آشکارا درباره احساسات خود با شما صحبت کند.
  2. به کودک خود بگویید که احساس نگرانی، استرس یا غمگینی برای کودکان و بزرگسالان غیرعادی نیست.
  3. به کودک خود بگویید که باز کردن افکار و احساسات شخصی می تواند ترسناک باشد، اما صحبت کردن در مورد مشکل با بزرگسالی که به او اعتماد دارد ممکن است کمک کند.
  4. به کودک خود اجازه دهید بداند که شما به او اهمیت می دهید و هر زمان که فرزندتان می خواهد صحبت کند، آماده گوش دادن هستید.
  5. از فرزندتان بپرسید که چه چیزی می تواند به او کمک کند تا احساس بهتری داشته باشد. این می تواند به شما کمک کند حمایت درستی از فرزندتان داشته باشید یا به او کمک کنید.

اگر می توانید، مهم است که علت بدخلقی فرزندتان را بررسی کنید. آیا این یک وضعیت خاص و موقت است یا یک مشکل جدی تر و ادامه دار است؟

این می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که چگونه به بهترین نحو به فرزندتان کمک کنید. برای مثال، اگر فرزند شما از دعوت نشدن به جشن تولد ناامید است، ممکن است با گوش دادن به افکار و احساسات فرزندتان، همدلی خود را نشان دهید. اما اگر فرزند شما مشکل جدی و پایداری مانند قلدری را تجربه می کند، باید با معلمان فرزندتان برای حل آن کار کنید.

سلامت روانی ضعیف تقصیر کسی نیست و هیچ کس مقصر نیست.

…:::: حتما مطالعه کنید : اختلالات رفتاری در کودکان را بشناسید ::::…

کمک گرفتن برای مشکلات روانی کودکان

اگر تغییراتی در خلق و خو یا رفتار کودک شما ایجاد شد، دریافت کمک حرفه ای در اسرع وقت بسیار مهم است:

  1. بیش از چند هفته طول بکشد
  2. فرزند شما را ناراحت می کنند
  3. بر روابط آنها با خانواده و دوستان تأثیر می گذارد
  4. بر توانایی فرزند شما برای انجام فعالیت های روزمره و لذت بردن از زندگی تأثیر می گذارد.

گزینه های پشتیبانی حرفه ای مختلفی وجود دارد، از جمله:

  1. معلم فرزند شما در پیش دبستانی یا مدرسه، یا یک مشاور مدرسه
  2. پزشک عمومی یا متخصص اطفال فرزند شما
  3. یک روانشناس که برای کار با کودکان و خانواده ها آموزش دیده است
  4. یک مددکار اجتماعی سلامت روان
  5. مرکز بهداشت کودکان یا جامعه محلی شما

اختلالات روانی دوران کودکی

اگر مشکلات سلامت روان فرزند شما به طور قابل توجهی در زندگی او تداخل داشته باشد، یک متخصص واجد شرایط مانند یک روانشناس بالینی ممکن است اختلال سلامت روان را تشخیص دهد.

مشکلات بهداشت روانی دوران کودکی معمولاً به دو دسته تقسیم می شوند:

  1. شرایطی مانند افسردگی در کودکان و اختلالات اضطرابی
  2. شرایطی مانند اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD در کودکان)، اختلال نافرمانی مقابله ای و اختلال سلوک.

بیماری های روانی شایع در کودکان

بیماری روانی یک اصطلاح کلی برای گروهی از بیماری هاست که ممکن است بر افکار، ادراکات، احساسات و رفتارهای فرد تأثیر بگذارد. مسائل و بیماری های روانی می تواند بر روابط کاری و شخصی تأثیر بگذارد.

رابطه بین استرس و بیماری روانی پیچیده است، اما مشخص است که استرس می تواند یک دوره از بیماری روانی را بدتر کند. بیشتر افراد می توانند بیماری روانی خود را با دارو، مشاوره یا هر دو مدیریت کنند. در این بخش برخی از رایج‌ترین مشکلات سلامت روان و بیماری‌های روانی فهرست شده است.

اختلالات اضطرابیتجزیه و اختلالات تجزیه ایاختلال استرس پس از سانحه
اختلالات رفتاری و عاطفی در کودکاناختلالات اشتهاروان پریشی
اختلال عاطفی دوقطبیاختلال وسواس فکری عملیروان‌گسیختگی
افسردگیپارانویا 

اختلالات اضطرابی

اختلالات اضطرابی گروهی از اختلالات سلامت روان در کودکان هستند که عبارتند از:

  • اختلالات اضطراب فراگیر
  • فوبیای اجتماعی
  • فوبیای خاص (به عنوان مثال، آگورافوبیا و کلاستروفوبیا)
  • اختلالات هراس
  • اختلال وسواس فکری جبری (OCD)
  • اختلال استرس پس از سانحه (PTSD).

درمان نشدن، اختلالات اضطرابی می تواند منجر به آسیب قابل توجهی در زندگی روزمره افراد شود.

اختلالات رفتاری و عاطفی در کودکان

اختلالات رفتاری رایج در کودکان عبارتند از:

  1. اختلال نافرمانی مقابله ای (ODD)
  2. اختلال سلوک (CD)
  3. اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD).

درمان این اختلالات سلامت روان می تواند شامل درمان، آموزش و دارو باشد.

اختلال عاطفی دوقطبی در گودکان

اختلال عاطفی دوقطبی نوعی اختلال خلقی است که قبلاً به عنوان “افسردگی شیدایی” نامیده می شد. یک فرد مبتلا به اختلال دوقطبی دوره‌هایی از شیدایی (شادی) و افسردگی را تجربه می‌کند. ممکن است فرد علائم روان پریشی را تجربه کند یا نداشته باشد. علت دقیق ناشناخته است، اما یک استعداد ژنتیکی به وضوح ثابت شده است. عوامل استرس زای محیطی نیز می توانند باعث ایجاد دوره های این بیماری روانی شوند.

افسردگی در گودکان

افسردگی یک اختلال خلقی است که با کاهش خلق و خو، از دست دادن علاقه و لذت و کاهش انرژی مشخص می شود. این فقط احساس غم نیست. افسردگی انواع و علائم مختلفی دارد. سطوح مختلفی از شدت و علائم مرتبط با افسردگی وجود دارد. علائم افسردگی می تواند منجر به افزایش خطر افکار یا رفتارهای خودکشی شود.

تجزیه و اختلالات تجزیه ای

گسست یک فرآیند ذهنی است که در آن فرد از افکار، احساسات، خاطرات یا احساس هویت خود جدا می شود. اختلالات تجزیه ای شامل فراموشی تجزیه ای، اختلال مسخ شخصیت و اختلال هویت تجزیه ای است.

اختلالات اشتها

اختلالات خوردن شامل بی اشتهایی، پرخوری عصبی و سایر اختلالات پرخوری است. اختلالات خوردن می تواند افراد در هر سن و جنس را تحت تاثیر قرار دهد و می تواند عواقب روانی و جسمی جدی داشته باشد.

اختلال وسواس فکری عملی

اختلال وسواس فکری عملی (OCD) یک اختلال اضطرابی است. وسواس فکری، تصاویر یا تکانه های مکرر هستند که مزاحم و ناخواسته هستند. اجبارها تشریفات تکراری وقت گیر و آزاردهنده هستند.

پارانویا

پارانویا این احساس غیرمنطقی و مداوم است که مردم «برای گرفتن شما بیرون آمده اند». پارانویا ممکن است نشانه شرایطی از جمله اختلال شخصیت پارانوئید، اختلال هذیانی (پارانوئید) و اسکیزوفرنی باشد.

اختلال استرس پس از سانحه

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) یک وضعیت سلامت روان است که می تواند به عنوان پاسخی به افرادی که هر رویداد آسیب زا را تجربه کرده اند ایجاد شود. این می تواند یک اتومبیل یا سایر تصادفات جدی، تجاوز فیزیکی یا جنسی، رویدادهای مرتبط با جنگ یا شکنجه، یا بلایای طبیعی مانند آتش سوزی در جنگل یا سیل باشد.

روان پریشی

افراد مبتلا به روان پریشی ممکن است دچار هذیان، توهم و تفکر گیج شوند. روان پریشی می تواند در تعدادی از بیماری های روانی از جمله روان پریشی ناشی از مواد مخدر، اسکیزوفرنی و اختلالات خلقی رخ دهد. دارو و حمایت روانی می تواند علائم روان پریشی را تسکین یا حتی از بین ببرد.

اسکیزوفرنی

اسکیزوفرنی یک اختلال روان پریشی پیچیده است که با اختلال در تفکر و احساسات و ادراک تحریف شده از واقعیت مشخص می شود. علائم اسکیزوفرنی بسیار متفاوت است، اما ممکن است شامل توهم، هذیان، اختلال فکری، کناره گیری اجتماعی، کمبود انگیزه و اختلال در تفکر و حافظه باشد.

افراد مبتلا به اسکیزوفرنی در معرض خطر بالایی برای خودکشی هستند. اسکیزوفرنی یک شخصیت دوگانه نیست.

…::: حتما مطالعه کنید :: چالش های دوران کودکی را بشناسید :::…

شرکت پرستاری در کرج

شرکت دنیای آرامش با بیش از ۱۰ سال سابقه درخشان دارای مجوزهای لازم و معتبر، آماده ارائه خدمات پرستار سالمند در کرج، پرستار بیمار در کرج و پرستار کودک در کرج در تمام نقاط کرج و استان البرز و مشاوره در زمینه استخدام پرستار میباشد. استخدام پرستار ها در هر ساعتی که مد نظر دارید. با افتخار حدود ۵۰% مشتریانی که روزانه با شرکت دنیای آرامش درخواست پرستار دارند از معرف ها هستند. تمام تلاش تیم دنیای آرامش جلب رضایت شما مشتری عزیز و معرفی دنیای آرامش توسط خود شما به کلیه شهروندان استان البرز میباشد. لازم به ذکر است که جذب کلیه نیروهای شرکت دنیای آرامش توسط خود مدیریت و آموزش چهارچوب ها و قوانین توسط مدیریت داخلی مجموعه دنیای آرامش انجام خواهد شد. پس با اطمینان خاطر عزیزان خود را به ما بسپارید.