راهکارهای ارتباط موثر با سالمندان

تنهایی سالمندان مشکلی است که تعداد زیادی از سالمندان را درگیر کرده است. دلایل متعددی وجود دارد. در واقع، به عنوان مثال، بازنشستگی و کاهش مهارت های حرکتی می تواند تغییرات عمده ای در حوزه اجتماعی سالمندان ایجاد کند. با این حال، یکی از دلایل اصلی این انزوا ناشی از تغییر روش ارتباطی مورد استفاده است. این مقاله توسط شرکت دنیای آرامش ارائه دهنده خدمات استخدام پرستار در منزل کرج همراه با تخصص نگهداری سالمند در منزل کرج تهیه شده است و در این مقاله به بررسی راهکارهایی برای ارتباطات موثر و مفید با سالمندان پرداختیم، لطفا تا انتها همراه ما باشید.

بنر مقاله راهکارهای ارتباط موثر با سالمندان

روش رفتار با سالمندان چیست؟

در روانشناسی سالمندان، ارتباط با سالمند ضروری است! با این حال، زمانی که دو طرف گفتگو در یک حالت مبادله نباشند، اغلب تضعیف می شود. این مورد برای بسیاری از افراد مسن است. مهارت‌های ارتباطی آنها کاهش می‌یابد، گاهی اوقات بیان و درک آنها برایشان دشوار است. با این حال، حتی در صورت کاهش عملکردهای شنوایی، بینایی یا شناختی، مهم است که ارتباط را قطع نکنید. برای حفظ سلامت روان در سالمندان و مبادلات و اطمینان از مراقبت مناسب از سالمند، انطباق روش انجام کارها ضروری است.

چگونه با سالمند صحبت کنیم؟

ارتباط فراتر از یک مبادله ساده کلمات است، بلکه فرآیندی کلامی و غیرکلامی است که به افراد این امکان را می دهد تا خود را در دسترس یکدیگر قرار دهند.

  • ارتباط کلامی و سالمندان

گفتار بخش عمده ارتباط کلامی را تشکیل می دهد. کیفیت صدا یک معیار مهم است. هنگامی که صحبت از برقراری ارتباط با فرد مسن به میان می آید، مهم است که به طور سیستماتیک با صدای بلند صحبت نکنید، اگرچه ناشنوایی در میان افراد مسن شایع است، اما برای همه رایج نیست. صدای بلند را می توان به عنوان نوعی پرخاشگری درک کرد. بنابراین، تطبیق لحن مناسب برای ارتقای درک خوب مهم است.

  • انتخاب کلمات

از انتخاب کلمات هم نباید غافل شد. معمولی است که فردی را که توانایی های خود را کاهش می دهد به نوزاد تبدیل می کند. این یک اشتباه رایج است و رفتاری نیست که باعث ایجاد ارتباط خوب شود. در واقع، چه اختلال شناختی وجود داشته باشد یا نباشد، این شکل از ارتباط منعکس کننده یک تصویر ضعیف از خود و عدم احترام است. به عنوان مثال، استفاده از فرمول “ما می رویم” بهینه نیست (“ما می خواهیم تغییر کنیم”، “ما می خواهیم بشوییم”). این چرخش‌های عباراتی، علاوه بر نوزادی بودن، عینی هم نیستند. در واقع، اگر آرزوی اساسی مخاطب این باشد که فرد تحت مراقبت را از مراقبتی که ارائه می شود آگاه کند و در عین حال آنها را برای حفظ استقلال خود تحریک کند، نتیجه کاملاً متفاوت است. پیدا کردن نقشی که در این عمل باید ایفا کند برای سالمند دشوار است. بنابراین درک اطمینان حاصل نخواهد شد.

برای جبران این فرمول‌بندی‌های ضعیف، کافی است جایگاه همه را در ارتباطات بازیابی کنیم. “ما خواهیم کرد” با استفاده از لحن مناسب برای بحث بین بزرگسالان به “شما” یا “من به شما کمک خواهم کرد” تبدیل خواهد شد.

  • نوشتن

نوشتن نیز نوعی ارتباط کلامی است که در حفظ ارتباط میان افراد مسن جای خود را دارد. در صورت مشکل گفتار باید از آن استفاده کرد تا فرد منزوی نشود.

به طور خلاصه، باید برای شناخت توانایی های هر فرد بدون تعمیم، وقت بگذارید، چه با عزیزتان یا با ساکنان/بیمارانتان. بهترین راه این است که اشکال مختلف ارتباط را آزمایش کنید تا با همه سازگار شوید.

  • خودت را به جای بزرگتر بگذار

گاهی لازم است تا جایی که می‌توانیم تلاش کنیم تا خود را «در جایگاه» قرار دهیم تا بفهمیم وقتی توانایی‌هایمان کم می‌شود، دنیای اطراف ما چقدر سریع حرکت می‌کند. برای این، یک راه موثر وجود دارد که قبلاً به ثمر نشسته است. این یک دوره آموزشی به نام “شبیه ساز پیری” است. این برای مراقبین در نظر گرفته شده است، بلکه برای مراقبان خانواده نیز در نظر گرفته شده است. با تشکر از ابزارهای توسعه یافته برای شبیه سازی کاهش توانایی های فیزیکی، کاهش شنوایی و شرایط مختلف بینایی.

این امکان را فراهم می کند تا متوجه تغییراتی که فرد سالمند متحمل شده است و دیدگاه جدیدی از موقعیت آنها ارائه شود. به عبارت دیگر، برای بهینه سازی نقش خود به عنوان یک مراقب و/یا مراقب، شما فقط باید رفتار و ارتباطات خود را تطبیق دهید.

…::: مطلب پیشنهادی : راهکارهای افزایش امید به زندگی در سالمندان (جدید) :::…

ارتباط سالمندان و غیرکلامی

ارتباط غیرکلامی که از ارتباط کلامی جدا نیست، در چارچوب گفتگو با یک فرد مسن تقویت خواهد شد. این هر نوع مبادله ای است که شامل گفتار نمی شود. به کلمات متکی نیست، بلکه بر حرکات، لمس، حالات چهره، نگرش ها یا حتی بوها متکی است.

  • حرکات

بسته به توانایی های سالمند، سازگاری و تکثیر ضروری خواهد بود ژست های غیر کلامی را پیوند دهید در واقع، ناشنوایی به طور قابل توجهی بر ارتباطات کلامی تأثیر می گذارد. بنابراین لازم است که کیفیت مبادله حرکات مناسبی اتخاذ کند. به عنوان مثال، برای برقراری تماس چشمی، خود را در ارتفاع صورت سالمند قرار دهید. پس از آن، فردی که دچار اختلال شنوایی است، لب خوانی را ترجیح می دهد. تماس چشمی همچنین به جذب و حفظ توجه شخصی که با او در ارتباط هستیم کمک می کند.

  • دست زدن به

از دست دادن قدرت بینایی نیز بر ارتباطات تأثیر می گذارد و مشارکت در زندگی اجتماعی سالمندان را کاهش می دهد. به منظور حفظ مبادلات، انطباق روش آن مورد نیاز خواهد بود. در حالی که از دست دادن شنوایی و حدت بینایی در میان جمعیت مسن شایع است، لمس بسیار کمتر تحت تاثیر قرار می گیرد. بنابراین در این شرایط لازم است لمس را تشویق کنید، که اجازه می دهد قبل از بیان هر کلمه ای ارتباط برقرار شود. همچنین اغلب مهم است که فرد را راهنمایی کنید تا از درک خوب آنها اطمینان حاصل کنید.

…::: مطلب پیشنهادی : مراقبت معنوی از سالمندان را بیاموزید :::…

ارتباط با سالمند مبتلا به زوال عقل

مشکلات ارتباطی می تواند منجر به احساس ناامیدی هم برای کسانی که به دنبال انتقال یک پیام هستند و هم برای کسانی که آن را دریافت می کنند، شود. بنابراین، مشاهده کاهش آشکار یا قطع کامل ارتباط زمانی که یکی از طرفین هیچ نشانه‌ای از گوش دادن و/یا هیچ نشانه‌ای از شنیدن و/یا درک نشان نمی‌دهد، غیرمعمول نیست. به عنوان مثال، این مورد برای افرادی است که از اختلالات شناختی مانند بیماری آلزایمر رنج می برند.

  • ابزارهای ارتباطی را متنوع کنید

حفظ ارتباط با این مخاطبان ضروری است. تکثیر ابزارهای ارتباطی برای حفظ مبادلات با افراد مسن واقعا ضروری است. شما باید تعادل مناسب بین لمس، کلمات و نگرش را پیدا کنید. این کار از طریق لحظات اشتراک گذاری یا فعالیت هایی انجام می شود که ارتباط را تحریک می کند.

  • احساسات

زوال عقل در سالمندان اغلب با احساسات نشان میدهد. بنابراین مهم است که همه آنها را تجزیه و تحلیل کنیم تا از این افراد به بهترین شکل ممکن حمایت کنیم.

…::: مطلب پیشنهادی: راهکارهای پیشگیری از زوال عقل :::…

نتیجه

افزایش سن تغییرات زیادی را به همراه دارد. برای اینکه در مورد علائم پیری وارد کلیات نشوید، مهم است که بدانید مشکلات یا مشکلات فردی که با او صحبت می کنید چیست. هر فردی ویژگی های خاص خود را دارد و بنابراین شایسته است بتواند بر اساس نیازها و توانایی های خود ارتباط برقرار کند. عدم انطباق روش های مبادله خود با توانایی های سالمند می تواند باعث ایجاد احساس ناامیدی، بی احترامی و تنزل تصور از خود شود. این همچنین می تواند منجر به مشکل در ارائه مراقبت و افزایش خطرات برای مراقب شود. در واقع، احتمال به خطر افتادن مشارکت فرد در صورت سوء تفاهم، خطرات و بار کاری برای مراقب بیشتر است. بنابراین مهم است که فراموش نکنیم که علیرغم کاهش استعدادهای خاص در سالمندان، نیاز به برقراری ارتباط همچنان وجود دارد. با ابزارهای ساده در دسترس همه، ارتباط می تواند ادامه یابد. عدم ارتباط، تعادل عاطفی سالمند را تهدید می کند.

شرکت پرستاری در کرج

شرکت دنیای آرامش با بیش از ۱۰ سال سابقه درخشان دارای مجوزهای لازم و معتبر، آماده ارائه خدمات پرستار سالمند در فردیس، پرستار بیمار در کرج و استخدام پرستار کودک در جهانشهر کرج در تمام نقاط کرج و استان البرز و مشاوره در زمینه استخدام پرستار میباشد. استخدام پرستار ها در هر ساعتی که مد نظر دارید. با افتخار حدود ۵۰% مشتریانی که روزانه با شرکت دنیای آرامش درخواست پرستار دارند از معرف ها هستند. تمام تلاش تیم دنیای آرامش جلب رضایت شما مشتری عزیز و معرفی دنیای آرامش توسط خود شما به کلیه شهروندان استان البرز میباشد. لازم به ذکر است که جذب کلیه نیروهای شرکت دنیای آرامش توسط خود مدیریت و آموزش چهارچوب ها و قوانین توسط مدیریت داخلی مجموعه دنیای آرامش انجام خواهد شد. پس با اطمینان خاطر عزیزان خود را به ما بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *