نکات مراقبت کودک در منزل

امروز که شما دارای فرزند هستید، زندگی شما تغییر کرده است، و ممکن است سوالات زیادی در مورد اینکه چه کاری باید انجام دهید، داشته باشید. این نکات می تواند به والدینی که برای اولین بار به دنیا می آیند کمک کند تا در زمان کوتاهی نسبت به مراقبت از نوزادی مطمئن شوند. این مقاله توسط شرکت دنیای آرامش ارائه دهنده خدمات پرستاری در منزل کرج همراه با تخصص استخدام پرستار کودک در کرج تهیه شده است.

بنر مقاله نکات مراقبت کودک در منزل

چگونه بعد از آمدن کودکم به خانه کمک بگیرم؟

بخش مهمی از مراقبت از نوزاد تازه متولد شده این است که از خودتان نیز مراقبت کنید. دریافت کمک در این دوران را در نظر بگیرید، که ممکن است احساسی گیج کننده و کمی طاقت فرسا باشد.

بستگان و دوستان ممکن است بخواهند کمک کنند. حتی اگر در مورد بعضی چیزها مخالف هستید، تجربیات خودشان ممکن است مفید باشد.

برای حفظ سلامت کودک، هر کسی که کودک شما را کنترل می کند باید در مورد واکسن های خود به روز باشد و تنها در صورتی که احساس خوبی داشته باشد کمک کند. اما اگر تمایلی به داشتن مهمان ندارید یا نگرانی های دیگری دارید، در مورد محدود کردن بازدیدکنندگان احساس گناه نکنید.

…::: حتما مطالعه کنید: مزایای استخدام پرستار کودک در منزل :::…

چگونه با کودکم رفتار کنم؟

اگر زمان زیادی را در اطراف نوزادان گذرانده اید، ممکن است بسیار شکننده به نظر برسند. در اینجا چند نکته اساسی برای یادآوری وجود دارد:

  • قبل از دست زدن به نوزاد دست های خود را بشویید (یا از یک ضد عفونی کننده دست استفاده کنید). نوزادان هنوز سیستم ایمنی قوی ندارند، بنابراین در معرض خطر عفونت هستند. اطمینان حاصل کنید که هر کسی که کودک شما را در دست می گیرد دست های تمیزی داشته باشد.
  • از سر و گردن کودک خود حمایت کنید. هنگام حمل نوزاد سر را در گهواره نگه دارید. و هنگامی که کودک را به صورت عمودی حمل می کنید یا زمانی که کودک خود را به زمین می گذارید، از سر حمایت کنید.
  • هرگز کودک خود را چه در بازی و چه در هنگام ناامیدی تکان ندهید. لرزش می تواند باعث خونریزی در مغز و گاهی مرگ شود. اگر می خواهید کودک خود را بیدار کنید، این کار را با تکان دادن انجام ندهید. در عوض، پاهای کودکتان را قلقلک دهید یا به آرامی روی گونه‌اش دمش دهید.
  • هنگام استفاده از کریر، کالسکه یا صندلی ماشین، کودک خود را همیشه محکم ببندید. هر فعالیتی را که می تواند بیش از حد خشن یا جهنده باشد محدود کنید.
  • از بازی خشن با نوزادان مانند تکان دادن روی زانو یا پرتاب آنها به هوا خودداری کنید.

چگونه می توانم با کودکم پیوند برقرار کنم؟

پیوند در اولین ساعات و روزهای پس از تولد اتفاق می افتد، زمانی که والدین ارتباط عمیقی با فرزند خود برقرار می کنند. نزدیکی فیزیکی می تواند به شکل گیری یک پیوند عاطفی کمک کند و به رشد کودک شما از طرق دیگری کمک کند. یکی دیگر از راه‌های فکر کردن به پیوند، «عاشق شدن» با کودک است. بچه ها از داشتن والدین یا بزرگسال دیگری در زندگی خود که بدون قید و شرط آنها را دوست دارند، رشد می کنند.

پیوند را با گهواره کردن و نوازش آرام کودک خود در الگوهای مختلف آغاز کنید. یکی دیگر از تکنیک های خوب تماس پوست به پوست (که مراقبت کانگورو نیز نامیده می شود) است، که در آن نوزاد خود را روی سینه خود نگه می دارید. این به آرامش و آرامش نوزادان و تنظیم ضربان قلب آنها کمک می کند. این تمرین خوبی برای مادران یا پدران است.

در اینجا نحوه تماس پوست به پوست با نوزاد آمده است:

  • از استفاده از عطرها یا لوسیون های معطر خودداری کنید و قبل از آن از دود سیگار دوری کنید.
  • یک صندلی راحت در اتاقی با نور کم پیدا کنید. پیراهنی بپوشید که در جلو باز می شود. کودک خود را فقط در یک پوشک روی سینه برهنه خود بخوابانید.
  • آرام بنشینید، آرام صحبت کنید، زمزمه کنید، آواز بخوانید یا با صدای بلند بخوانید. ممکن است کودک شما در این مدت بخوابد.
…::: حتما مطالعه کنید: علائم هشدار پرستار کودک بد :::…

چگونه می توان کودک من را آرام کرد؟

کمک به آرامش نوزادان می تواند به آنها کمک کند احساس شادی و راحتی بیشتری داشته باشند. در اینجا چند نکته برای آرام کردن کودک شما آورده شده است.

  • ماساژ:

ماساژ نوزاد ممکن است به نوزادان کمک کند، به خصوص آنهایی که زود به دنیا آمده اند یا مشکلات پزشکی دارند. برخی از انواع ماساژ ممکن است پیوند را تقویت کرده و به رشد و تکامل نوزادان کمک کند. بسیاری از کتاب‌ها و فیلم‌ها ماساژ نوزادان را پوشش می‌دهند – از پزشک خود بخواهید که توصیه کند. با این حال مراقب باشید – نوزادان به اندازه بزرگسالان قوی نیستند، بنابراین نوزاد خود را به آرامی ماساژ دهید.

  • صداها:

نوزادان معمولاً صداهای آوازی مانند صحبت کردن، غرغر کردن، آواز خواندن و غوغا کردن را دوست دارند. کودک شما احتمالا از گوش دادن به موسیقی ملایم لذت خواهد برد. جغجغه های کودک و موبایل های موزیکال از دیگر راه های خوب برای تحریک شنوایی نوزاد شما هستند. اگر کوچولوی شما شلوغ است، سعی کنید آواز بخواند، شعر و قافیه های مهد کودک بخواند، یا در حالی که کودک خود را به آرامی روی صندلی تکان می دهید یا تکان می دهید، با صدای بلند بخوانید.

برخی از نوزادان ممکن است به طور غیرعادی به لمس، نور یا صدا حساس باشند. آن‌ها ممکن است به راحتی بترسند و گریه کنند، کمتر از حد انتظار بخوابند، یا وقتی کسی برایشان صحبت می‌کند یا آواز می‌خواند، صورت خود را برگردانند. اگر کودک شما اینطور است، سطح سر و صدا و نور را کم تا متوسط نگه دارید.

  • قنداق کردن:

یکی دیگر از روش های تسکین دهنده قنداق کردن است که برای برخی از نوزادان در چند هفته اول به خوبی جواب می دهد. قنداق کردن مناسب بازوهای کودک را نزدیک بدن نگه می دارد و در عین حال به پاهای او اجازه می دهد کمی حرکت کنند. کودک را گرم نگه می دارد و به نظر می رسد که به اکثر نوزادان احساس امنیت و راحتی می دهد. قنداق کردن همچنین ممکن است به محدود کردن رفلکس مبهوت کمک کند، که می تواند کودک را بیدار کند.

در اینجا نحوه قنداق کردن کودک آمده است:

  1. یک پتوی کودک را با یک گوشه آن کمی تا شده پهن کنید.
  2. نوزاد را رو به بالا روی پتو دراز بکشید و سر او را بالای گوشه تا شده قرار دهید.
  3. گوشه سمت چپ را روی بدن کودک بپیچید و آن را در زیر پشت قرار دهید و زیر بازوی راست بروید.
  4. گوشه پایینی را روی پای کودک بالا بیاورید و آن را به سمت سر او بکشید، اگر پارچه به صورت کودک شما نزدیک شد، آن را تا کنید. خیلی محکم دور باسن نپیچید. باسن و زانوها باید صاف باشند
  5. گوشه سمت راست را دور کودک خود بپیچید و آن را زیر پشت او در سمت چپ قرار دهید و فقط گردن و سر را در معرض دید قرار دهید. برای اطمینان از اینکه کودک شما خیلی محکم بسته نشده است، مطمئن شوید که می توانید دستی را بین پتو و سینه کودک خود قرار دهید. این باعث می شود تا راحت نفس بکشید. اما مطمئن شوید که پتو آنقدر شل نباشد که باز شود.

هنگامی که کودک شما علائم شروع به غلت زدن را نشان داد، قنداق نزنید. این معمولاً حدود 2 ماه است. در این سن، برخی از نوزادان می‌توانند هنگام قنداق کردن غلت بزنند، که آنها را در معرض خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) قرار می‌دهد.

…::: حتما مطالعه کنید: راهنمای انتخاب پرستار کودک در منزل :::…

چگونه کودکم را پوشک کنم؟

چه از پوشک های پارچه ای یا یکبار مصرف استفاده کنید، کودک شما حدود 10 بار در روز آنها را کثیف می کند، یعنی حدود 70 بار در هفته. هنگام پوشک زدن کودک:

  • تمام لوازم مورد نیاز خود را در دسترس داشته باشید.
  • با استفاده از آب، گلوله های پنبه ای و یک دستمال یا دستمال مرطوب، جلو به عقب نوزاد را به آرامی پاک کنید.
  • در صورت نیاز برای درمان بثورات پوشک از کرم پوشک استفاده کنید.

پس از تعویض پوشک دستان خود را بشویید.

چه زمانی باید کودکم را حمام کنم؟

در چند هفته اول، نوزادان حمام اسفنجی می گیرند. سپس، پس از افتادن کنده بند ناف و بهبود ختنه (اگر کودک شما ختنه شده باشد)، نوزادان می توانند در سینک یا وان پلاستیکی کوچک نوزاد حمام کنند.

هنگامی که کودک شما برای حمام وان آماده است، اولین حمام ها باید ملایم و مختصر باشند. اگر کودک شما ناراحت شد، یک یا دو هفته به حمام اسفنجی برگردید، سپس دوباره وان را امتحان کنید. حمام دو یا سه بار در هفته در سال اول خوب است. حمام کردن مکرر ممکن است باعث خشک شدن پوست کودک شود.

چگونه از بند ناف و ناحیه ختنه مراقبت کنم؟

مراقبت از بند ناف: اطراف کنده بند ناف را با آب معمولی تمیز کنید و با لکه خشک کنید تا بند ناف خشک شود و از بین برود، معمولاً طی 10 روز تا 3 هفته. اجازه ندهید ناحیه ناف در آب خیس بخورد تا زمانی که کنده از بین برود و ناحیه بهبود یابد. قبل از اینکه کنده بند ناف بیفتد، رنگ آن از زرد به قهوه ای یا سیاه تغییر می کند – این طبیعی است. اگر ناحیه قرمز به نظر می رسد، بوی بدی دارد یا ترشح دارد، با پزشک خود تماس بگیرید.

مراقبت از ختنه: پزشکان معمولاً پس از ختنه، ژل نفتی را روی نوک آلت تناسلی نوزاد می‌گذارند و روی آن را با گاز می‌پوشانند تا زخم به پوشک نچسبد. در هر تعویض پوشک، نوک آن را به آرامی با آب گرم (نه دستمال مرطوب بچه) پاک کنید، سپس ژله و گاز را روی آن بمالید. قرمزی یا تحریک آلت تناسلی باید در عرض چند روز تا یک هفته بهبود یابد. اما در صورت بدتر شدن یا ایجاد تاول های چرکی فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. اینها می توانند نشانه های عفونت باشند.

هر چند وقت یکبار باید به کودکم غذا بدهم؟

چه با سینه یا شیشه شیر به نوزاد خود غذا دهید، ممکن است تعجب کنید که چند وقت یکبار این کار را انجام دهید. به طور کلی، توصیه می شود که نوزادان بر حسب نیاز تغذیه شوند – یعنی هر زمان که به نظر گرسنه به نظر می رسند. کودک شما ممکن است با گریه کردن، گذاشتن انگشتان در دهان یا صداهای مکیدن به شما نشان دهد که گرسنه است. نوزاد تازه متولد شده باید هر 2 تا 3 ساعت یکبار تغذیه شود.

نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند احتمالاً به اندازه کافی غذا می‌خورند اگر:

  • راضی به نظر می رسند
  • حدود 6 پوشک خیس و چندین مدفوع در روز داشته باشید
  • خوب بخوابی
  • به طور منظم وزن اضافه کنید

یکی دیگر از راه‌های خوب برای تشخیص اینکه آیا نوزادی که از شیر مادر تغذیه می‌کند یا خیر، این است که متوجه شوید که آیا سینه‌های شما قبل از شیر دادن به نوزادتان احساس سیری می‌کنند و بعد از شیر دادن کمتر احساس سیری می‌کنند. اگر با شیر خشک تغذیه می کنید، به راحتی می توانید ببینید که آیا کودک شما به اندازه کافی غذا می خورد یا خیر. اگر در مورد برنامه رشد یا تغذیه کودک خود نگرانی دارید با پزشک خود صحبت کنید.

نوزادان اغلب هوا را در حین شیر خوردن می بلعند که می تواند آنها را بداخلاق کند. برای جلوگیری از این امر، کودک خود را اغلب آروغ بزنید.

در مورد خواب کودکم چه باید بدانم؟

شاید تعجب کنید که بدانید نوزادان حدود 16 ساعت یا بیشتر می خوابند. آنها معمولا برای دوره های 2-4 ساعت می خوابند. بسیاری از نوزادان در طول شب (بین 6 تا 8 ساعت) در 3 ماهگی می خوابند، اما اگر نوزاد شما اینطور نیست، جای نگرانی نیست. مانند بزرگسالان، نوزادان الگوها و چرخه خواب خود را توسعه می دهند.

همیشه نوزادان را به پشت بخوابانید تا خطر SIDS را کاهش دهید. سایر روش های خواب ایمن عبارتند از:

  1. از پتو، لحاف، پوست گوسفند، ضربه گیر، حیوانات عروسکی یا بالش در گهواره یا کاسه استفاده نکنید زیرا می توانند کودک را خفه کنند.
  2. والدین در یک اتاق خواب (اما نه تخت) با کودک برای 6 ماه تا یک سال اول
  3. موقعیت سر نوزاد را از شب به شب تغییر دهید (اول سمت راست، سپس چپ و غیره). این به جلوگیری از ایجاد یک نقطه صاف در یک طرف سر کمک می کند.
  4. خیلی زود، یک روال عادی خواهید داشت و مانند یک حرفه ای والدین خواهید بود. اگر سؤال یا نگرانی دارید، با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند منابعی را توصیه کنند که می تواند کمک کند.

شرکت پرستاری در کرج

شرکت دنیای آرامش با بیش از ۱۰ سال سابقه درخشان دارای مجوزهای لازم و معتبر، آماده ارائه خدمات پرستار سالمند در جهانشهر، پرستار بیمار در کرج و پرستار کودک در کرج در تمام نقاط کرج و استان البرز و مشاوره در زمینه استخدام پرستار میباشد. استخدام پرستار ها در هر ساعتی که مد نظر دارید. با افتخار حدود ۵۰% مشتریانی که روزانه با شرکت دنیای آرامش درخواست پرستار دارند از معرف ها هستند. تمام تلاش تیم دنیای آرامش جلب رضایت شما مشتری عزیز و معرفی دنیای آرامش توسط خود شما به کلیه شهروندان استان البرز میباشد. لازم به ذکر است که جذب کلیه نیروهای شرکت دنیای آرامش توسط خود مدیریت و آموزش چهارچوب ها و قوانین توسط مدیریت داخلی مجموعه دنیای آرامش انجام خواهد شد. پس با اطمینان خاطر عزیزان خود را به ما بسپارید.