بیماری های شایع در سالمندان

در حال حاضر، مشکلات سلامتی زیادی وجود دارند که افراد سالمند و کیفیت زندگی آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند. پرستار سالمند در کرج در مورد بیماری های شایع در سالمندان آگاه است. بیشتر بیماری های شایع در سالمندان تدریجاً خود را نشان می‌دهند و کم‌کم پیشرفت می‌کنند، بنابراین معمولاً تا زمانی که حاد نشوند و فعالیت‌های روزمره افراد سالمند را مختل نکنند، توجه فرد را به خود جلب نمی‌کنند. وجود مشکلات سلامتی در افراد سالمند بستگی به مجموعه‌ای پیچیده‌تر و چندعاملی دارد. اگر همه‌ی این جوانب را به حساب بیاوریم، می‌توانیم بگوییم مشکلات و بیماری‌های زیر، در میان افراد سالمند شایع‌ترین‌ها هستند.

بیماری های شایع در سالمندان
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Email
Print

بیماری های جسمی در سالمندان:

  • آرتریت و آرتروز:

آرتریت یکی از شایع ترین بیماری های پزشکی در میان افراد مسن است. این بیماری باعث زانو التهاب مفاصل و زانو درد در سالمندان می شود که می تواند حرکت سالمند  را محدود کند. آرتریت و آرتروز در میان زنان شایع‌ترمی باشد تا مردان و دلیل آن نیز، تغییرات هورمونی در دوران یائسگی است.

افراد مسن مستعد ابتلا به دیابت هستند. این بیماری، یک بیماری مادام العمر است که زمانی رخ می دهد که بدن انسولین کافی نداشته باشد. دیابت نوع 1 یک بیماری خود ایمنی است که در آن بدن به سلول هایی که انسولین تولید می کنند حمله می کند. همچنین دیابت نوع 2 زمانی است که بدن انسولین کافی تولید نمی کند یا انسولینی که تولید می شود به درستی کار نمی کند.

  • بیماری پوکی استخوان:

پوکی استخوان یکی از شایع ترین شرایط پزشکی است که افراد مسن را درگیر می کند. این وضعیت به آرامی در طول زمان ایجاد می شود و اغلب تا زمانی که زمین خوردن باعث شکستگی استخوان شود، تشخیص داده نمی شود. این به این دلیل است که پوکی استخوان باعث ضعیف شدن استخوان ها می شود. از دست دادن توده استخوانی بخشی طبیعی از روند پیری است، با این حال، برخی از افراد سریع تر از حد معمول تراکم خود را از دست می دهند.

  • فشار خون بالا:

فشار خون بالا (فشار خون بالا) یکی از شایع ترین بیماری ها در سالمندان است. بر اساس NHS، بیش از یک نفر از هر چهار بزرگسال فشار خون بالا دارد. با این حال، بسیاری از مردم حتی آن را متوجه نمی شوند. تنها راه برای فهمیدن این موضوع این است که فشار خون سالمندان خود را چک کنید. بنابراین، بسیار مهم است که معاینات منظم با پزشک عمومی خود داشته باشید.

  • بیماری قلبی و عروقی:

بیماری های قلبی یکی از علل اصلی مرگ و میر در سالمندان است. به گفته NHS، بیماری عروق قلب (CHD) زمانی اتفاق می‌افتد که مواد چرب در رگ‌ها تجمع می‌کنند و جریان خون به قلب را مسدود می‌کنند.

…::: حتما مطالعه کنید : راه‌های پیشگیری از دیابت در سالمندان :::…

شرکت پرستاری در کرج

….:::: حتما مطالعه کنید :: راهکارهای پیشگیری از افسردگی در سالمندان ::::…

بیماری هایی که اکثر سالمندان مبتلا میشوند

  • کلسترول بالا:

چهل و هفت درصد از افراد مسن برای کلسترول بالا تحت درمان قرار گرفتند. این وضعیتی است که زمانی رخ می دهد که بدن شما چربی های بد (یا لیپیدها) بیش از حد داشته باشد و در نتیجه رگ های شما مسدود می شود که می تواند منجر به بیماری قلبی شود.

  • سرطان:

سرطان با 413885 مرگ در سال 2014، دومین عامل مرگ و میر در میان افراد بالای 65 سال است. 28 درصد از مردان و 21 درصد از زنان بالای 65 سال با سرطان زندگی می کنند. بسیاری از انواع سرطان قابل درمان هستند. و اگرچه همیشه نمی‌توانید از سرطان پیشگیری کنید، می‌توانید کیفیت زندگی خود را به عنوان یک سالمند که مبتلا به سرطان است، از جمله در طول درمان، با همکاری با تیم پزشکی خود و رعایت توصیه‌های پزشکی زندگی سالمندان را بهبود بخشید.

  • سکته:

سکته مغزی زمانی رخ می دهد که جریان خون حیاتی مغز قطع شود. این امر باعث مرگ سلول های مغز می شود، می تواند منجر به ناتوانی دائمی شود و می تواند تهدید کننده زندگی باشد. سکته مغزی در میان افراد مسن بسیار شایع است، بنابراین مهم است که علائم و نشانه‌های آن را بدانید تا بتوانید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

  • مننژیت:

این بیماری دیگری است که شیوع آن نسبت به پنومونی و عفونت ادراری در خانه سالمندان کمتر است ولی به دلیل اینکه مرگ و میر بالایی دارد، حائز اهمیت است. نشانه های آن تب، سردرد ، تهوع و استفراغ است.

…:::: حتما مطالعه کنید :: دلایل خواب زیاد در سالمندان چیست؟ ::::…

بیماری های روانی شایع در سالمندان

افسردگی در سالمندان یک پیامد طبیعی پیری نیست. غم و اندوه می تواند پاسخی طبیعی به وقایع زندگی باشد که با افزایش سن رخ می دهد، مانند سوگ. بازنشستگی/از دست دادن درآمد؛ و از دست دادن عملکرد فیزیکی، اجتماعی یا شناختی ناشی از بیماری.

  • آلزایمر:

میزان زوال عقل با افزایش سن افزایش می یابد. نرخ مرگ و میر ناشی از بیماری آلزایمر در حال افزایش است اما همانطور که میدانید ئ ثابت شده است، راه های زیادی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر وجود دارد در حالی که میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی در حال کاهش است. بسیاری از سالمندان مبتلا به بیماری آلزایمر نیازهای برآورده نشده دارند و ممکن است به طور ناامن زندگی یا رانندگی کنند.

بیماری پارکینسون یک بیماری مزمن و پیشرونده است که به بخش های خاصی از مغز آسیب می رساند. علت اصلی پارکینسون از بین رفتن سلول های عصبی در بخشی از مغز به نام جسم سیاه است این منجر به کاهش دوپامین، یک ماده شیمیایی مهم در مغز می شود. این بیماری بیشتر در افراد سالمند وجود دارد.

سالمندان به ۷ الی ۸ ساعت خواب شبانه نیاز دارند و اگر به این مقدار نرسد به مرور زمان موجب تحلیل مغز و بروز مشکلات عصبی دیگر از جمله افسردگی، پرخاشگری و… می شود. علاوه بر آن، مشکلات جسمانی مانند خستگی و ضعف و سردرد را نیز در به دنبال خواهد داشت.

  • زخم بستر

زخم بستر در سالمندان زمانی جزو بیماری های رایج سالمندان حساب میشود که، فرد سالمند دچار بیماری شود و در نتیجه مجبور به بستری شدن طولانی مدت شود. از آنجایی که اکثرا بیماری ها در افراد سالمند طولانی می شود و همچنین امکان حرکت در افراد سالمند بعد از بیماری سخت می شود معمولا افراد دچار زخم بستر بعد از بیماری می شوند که این قضیه باعث میشود تا زخم بستر هم جزو بیماری های رایج بین سالمند به حساب باید.

…::: حتما مطالعه کنید : راه‌های افزایش سلامت روان در سالمندان :::…

شرکت پرستاری در کرج

شرکت دنیای آرامش با بیش از ۱۰ سال سابقه درخشان دارای مجوزهای لازم و معتبر، آماده ارائه خدمات پرستار سالمند کرج، پرستار بیمار کرج و پرستار کودک کرج در تمام نقاط کرج و استان البرز و مشاوره در زمینه استخدام پرستار میباشد. استخدام پرستار ها در هر ساعتی که مد نظر دارید. با افتخار حدود ۵۰% مشتریانی که روزانه با شرکت دنیای آرامش درخواست پرستار دارند از معرف ها هستند. تمام تلاش تیم دنیای آرامش جلب رضایت شما مشتری عزیز و معرفی دنیای آرامش توسط خود شما به کلیه شهروندان استان البرز میباشد. لازم به ذکر است که جذب کلیه نیروهای شرکت دنیای آرامش توسط خود مدیریت و آموزش چهارچوب ها و قوانین توسط مدیریت داخلی مجموعه دنیای آرامش انجام خواهد شد. پس با اطمینان خاطر عزیزان خود را به ما بسپارید.