درمان خشکی پوست سالمندان

با افزایش سن، پوست ما نازک‌تر و شکننده‌تر می‌شود و به خشک‌تر مش شود. این امر در سالمندان به دلیل عوامل متعددی از جمله کاهش تولید چربی طبیعی پوست، تغییرات هورمونی، و مصرف برخی داروها تشدید می‌شود. خشکی پوست در سالمندان می‌تواند منجر به خارش، التهاب، و حتی زخم‌های پوستی شود.

این مقاله توسط شرکت دنیای آرامش ارائه دهنده خدمات پرستاری در منزل کرج همراه با تخصص پرستار سالمند در منزل کرج تهیه شده است و در آن به بررسی راهکارهای ساده و موثری برای درمان خشکی پوست در سالمندان می‌پردازیم که یکی از اصلی ترین چالش های سالمندان می باشد. لطفا تا انتها همراه ما باشید.

بنر مقاله درمان خشکی پوست سالمندان

خشکی پوست در سالمندان چه دلایلی دارد؟

استحمام مکرر در آب گرم و استفاده منظم از صابون‌هایی که خاصیت قلیایی دارند می‌تواند باعث فرسایش لایه چربی پوست محافظ شود که یکی از دلایل اصلی خشکی پوست در سالمندان است.

اعضای جمعیت مسن که مستعد ابتلا به خشکی و خارش پوست هستند باید محصولات پاک کننده پوستی را انتخاب کنند که دارای درجه قلیایی پایین با درجه pH حدود 5 بوده و همچنین دارای خواص مرطوب کنندگی و همچنین عاری از مواد شیمیایی سورفکتانت هستند. پیشنهاد میکنیم مقاله «« علت خارش بدن در سالمندان »» را که قبلا منتشر کردیم را مطالعه کنید.

برای افرادی که پوست خشکی دارند، کرم‌ها، لوسیون‌ها یا روغن‌های مرطوب‌کننده باید بلافاصله بعد از دوش صبحگاهی و عصرانه و همچنین در زمان‌های دیگر در طول روز برای افرادی که خشکی شدید پوست دارند استفاده شود. علاوه بر این، مرطوب کننده های انتخاب شده نباید حاوی عطر باشند تا احتمال واکنش آلرژیک را کاهش دهند.

بیماران نباید علائمی مانند التهاب پوست، زخم‌های چرکی یا عفونت‌های باکتریایی ناشی از خاراندن را که باعث خارش می‌شوند نادیده بگیرند، زیرا ممکن است به مراقبت‌های پزشکی نیاز داشته باشند.

خشکی پوست یا خشکی پوست به دلیل کاهش روغن های محافظ طبیعی پوست رخ می دهد و در نتیجه رطوبت راحت تر از پوست خارج می شود و در نتیجه آن را خشک می کند. این کمبود رطوبت همراه با کاهش تولید روغن از غدد سباسه باعث خشکی، پوسته پوسته شدن و خارش پوست می شود. به طور معمول، بدن دارای یک سد پوستی است که رطوبت را در خود نگه می دارد، اما اثربخشی آن به عملکرد صحیح لایه های زیر بستگی دارد:

لایه شاخی پوست از سلول های پوست، سلول های رنگدانه، پروتئین های اسید آمینه، آب و چربی تشکیل شده است و این چربی ها نقش مهمی در قفل شدن رطوبت پوست و جلوگیری از تبخیر مایع از سطح پوست دارند. سرامید که عمدتاً از اسیدهای چرب و کلسترول تشکیل شده است نیز در این فرآیند نقش حیاتی دارد.

لایه درم متشکل از کلاژن، الاستین و اسید هیالورونیک است که رطوبت را به لایه درم جذب کرده و پوست را سفت و انعطاف پذیر می کند. جدای از این، لایه درم همچنین حاوی غدد عرقی است که مایعات را برای مدیریت دمای مرکزی بدن تولید و دفع می کنند، در حالی که این غدد عرق چربی هایی را نیز دفع می کنند که از خشک شدن پوست جلوگیری می کند.

….:::: حتما مطالعه کنید : شایع ترین مشکلات پوستی سالمندان ::::…

دلایل خشکی پوست در سالمندان

در مواردی که عوامل خطر خارجی یا داخلی بر تعادل طبیعی سد پوستی تأثیر می گذارد، می تواند منجر به خشکی پوست و لایه برداری پوست شود. این عوامل را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

  1. عوامل ذاتی
  2. از جمله کهولت سن
  3. یائسه بودن زن
  4. بیماری کلیوی
  5. کمبود تیروئید
  6. کمبود مواد مغذی
  7. کم آبی بدن
  8. انواع خاصی از داروها، مانند دیورتیک ها و اسیدهای رتینوییک.
  9. عوامل بیرونی مانند کمبود رطوبت در هوا، هوای سرد، تهویه مطبوع
  10. حمام کردن بیش از حد مکرر یا قرار گرفتن در معرض محصولاتی که بسیار قلیایی هستند، مانند صابون هایی با سطوح قلیایی بالا یا محصولات پاک کننده حاوی الکل،
  11. پوشیدن لباس هایی که دارای الکل هستند. پوست را تحریک کند.

هر لایه از پوست با ورود به دوران پیری دستخوش تغییرات طبیعی می شود و این به معنای کاهش قابلیت های تولید سلول های جدید برای لایه شاخی است. چرخه تعویض پوست معمولاً حدود چهار هفته طول می کشد، اما این مدت زمان ممکن است برای اعضای جمعیت مسن دو برابر شود. علاوه بر این، توانایی این لایه برای نگه داشتن رطوبت پوست نیز کاهش می یابد، زیرا ضخامت این لایه تا 50٪ کاهش می یابد، به ویژه در مناطقی از پوست که به طور منظم در معرض نور خورشید قرار گرفته اند، مانند صورت، گردن، پشت پوست. دست ها و بازوهای بیرونی در مورد لایه درم پوست، فیبرهای الاستین و کلاژن نازک تر می شوند، به این معنی که این الیاف خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهند و در نتیجه پوست شل می شود. علاوه بر این، عملکرد غدد عرق و غدد سباسه به طور منفی تحت تأثیر فرآیند پیری قرار می‌گیرد و باعث می‌شود که برخی از اعضای جمعیت مسن از پوست بسیار خشکی رنج ببرند که بیشتر مستعد پوسته پوسته شدن و تحریک است.

….:::: حتما مطالعه کنید : محیط زیست مناسب سالمندان ::::…

درمان خشکی پوست در سالمندان

خشکی پوست در افراد مسن بسیار شایع است و اغلب خود را به شکل پوست خشک، پوسته پوسته یا پوسته پوسته شدن تمام بخش‌های پوست نشان می‌دهد یا به صورت پوسته پوسته‌دار ظاهر می‌شود – شبیه فلس ماهی. این می تواند پوست را در هر نقطه از بدن تحت تاثیر قرار دهد، اما بیشتر در بازوها و پاها مشخص است. این عارضه می تواند هم در زنان و هم در مردان به طور یکسان رخ دهد و نشان می دهد که هورمون ها مهم ترین عامل پشت خشکی پوست نیستند. سن بالا محتمل ترین دلیل برای کاهش تولید چربی زیر پوست است، به این معنی که زنان یائسه به ویژه در معرض خطر هستند. همانطور که گفته شد، حمام کردن مکرر در آب گرم و استفاده از محصولات صابون قلیایی بالا نیز می تواند به چربی که از سد پوستی محافظت می کند آسیب برساند و این یکی دیگر از دلایل اصلی خشکی پوست در سالمندان است. این امر به ویژه در فصل های سرد به دلیل کمبود رطوبت در هوا، باعث می شود پوست رطوبت خود را از دست بدهد و در نتیجه منجر به افزایش خشکی و خارش شود.

درمان خشکی پوست مستلزم استفاده از لوسیون هایی است که به دام انداختن رطوبت، کاهش خارش، بهبود اثربخشی سد پوست و کاهش میزان رطوبت از دست رفته از طریق پوست. با این حال، در موارد التهاب پوست یا عفونت‌های باکتریایی در نتیجه خاراندن (باعث ایجاد زخم‌های چرکی)، توصیه می‌شود برای ارائه مشاوره در مورد دوره‌های درمانی احتمالی، با پزشک مشورت شود.

….:::: حتما مطالعه کنید : فعالیت بدنی سالمندان ::::…

پیشگیری از خشکی پوست در سالمندان

برای جلوگیری از خشکی پوست از پوست خود مراقبت کنید و از عوامل خطرزای زیر که خطر ابتلا به خشکی پوست را افزایش می دهند اجتناب کنید:

  • از محصولات مراقبت از پوست مناسب استفاده کنید

به این معنی که آنها باید دارای رتبه قلیایی پایین، ترجیحاً در حدود سطح pH 5 باشند. محصولات مراقبت از پوست نیز باید دارای خواص مرطوب کنندگی بوده و فاقد سورفکتانت باشند.

  • به طور مرتب از لوسیون ها، کرم ها یا روغن هایی که برای مرطوب کردن پوست طراحی شده اند

صبح ها و عصرها و یا به دفعات لازم در صورت خشکی شدید پوست استفاده کنید. علاوه بر این، حتما مرطوب کننده هایی را انتخاب کنید که حاوی عطر نیستند تا احتمال واکنش آلرژیک کاهش یابد.

  • دوش آب سرد

سعی کنید از حمام کردن در آب خیلی گرم یا دوش گرفتن برای مدت طولانی خودداری کنید.

  • از استفاده از محصولات حاوی الکل یا عطر خودداری کنید.

تمام تلاش خود را بکنید که نواحی خارش دار را خراشیده یا مالش ندهید زیرا این کار خطر التهاب و عفونت را افزایش می دهد.

  • لباس راحتی انتخاب کنید که باعث تحریک نشود.

  • مصرف آب زیاد

مقدار زیادی آب بنوشید تا مطمئن شوید که پوست شما همیشه رطوبت کافی دارد.

  • در معرض نور خورشید برای طولانی مدت نمانید

از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید و هنگامی که در معرض نور خورشید هستید، با استفاده از کرم ضد آفتاب از خود محافظت کنید، یک چتر سایه دار به همراه داشته باشید، از کلاه و یک تاپ آستین بلند استفاده کنید.

….:::: حتما مطالعه کنید : کهولت سن از چه سنی شروع میشود؟ ::::…

شرکت پرستاری در کرج

شرکت دنیای آرامش با بیش از ۱۰ سال سابقه درخشان دارای مجوزهای لازم و معتبر، آماده ارائه خدمات پرستار سالمند در فردیس، پرستار بیمار در کرج و پرستار کودک کرج شبانه روزی در تمام نقاط کرج و استان البرز و مشاوره در زمینه استخدام پرستار میباشد. استخدام پرستار ها در هر ساعتی که مد نظر دارید. با افتخار حدود ۵۰% مشتریانی که روزانه با شرکت دنیای آرامش درخواست پرستار دارند از معرف ها هستند. تمام تلاش تیم دنیای آرامش جلب رضایت شما مشتری عزیز و معرفی دنیای آرامش توسط خود شما به کلیه شهروندان استان البرز میباشد. لازم به ذکر است که جذب کلیه نیروهای شرکت دنیای آرامش توسط خود مدیریت و آموزش چهارچوب ها و قوانین توسط مدیریت داخلی مجموعه دنیای آرامش انجام خواهد شد. پس با اطمینان خاطر عزیزان خود را به ما بسپارید.