افسردگی در سالمندان

افسردگی یک اختلال خلقی جدی است که بر نحوه تصمیم‌گیری، رفتار و افکار تأثیر زیادی دارد. این اختلال ذهنی اگرچه در سالمندان شایع است اما بیشتر افراد سال‌خورده با وجود ابتلا به بیماری‌ها و مشکلات جسمی از زندگی خود رضایت خاطر دارند. در این میان سالمندانی که در جوانی به افسردگی مبتلا بوده‌اند نسبت به سایرین بیشتر در معرض افسردگی قرار دارند.

در این مقاله که توسط شرکت پرستاری در کرج دنیای آرامش، متخصص پرستار سالمند در کرج است، تهیه شده و  در مورد تعریف افسردگی در سالمندان، انواع و عوامل موثر افسردگی در دوران سالمندی صحبت شده است و در انتها چند راهکار مفید برای مقابله با این بیماری داده شده است. با خواندن این مقاله اطلاعات خوب و مفیدی به دست خواهید آورد. لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

افسردگی در سالمندان
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Email
Print

انواع افسردگی در سالمندان

در سالمندان چندین نوع افسردگی وجود دارد که جزو بیماری های شایع در سالمندان است که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر است:

    • اختلال افسردگی اساسی: در این نوع افسردگی علائمی بروز می‌کند که حداقل دو هفته طول می‌کشد و توانایی فرد را برای انجام کارهای روزانه به‌شدت کاهش می‌دهد

    • اختلال افسردگی مداوم (دیستایمیا): در این نوع افسردگی، فرد افسرده‌حال حداقل به مدت دو سال علائم افسردگی را بروز داده است. البته شدت افسردگی کمتر از نوع افسردگی اساسی است و افراد مبتلا به دیستایمیا معمولاً قادرند امور روزانه خود را پیش ببرند

    • اختلال افسردگی ناشی از مواد/دارو: این نوع افسردگی با مصرف الکل، مواد مخدر یا داروهایی مانند مسکن‌ها در ارتباط است

    • اختلال افسردگی ناشی از ابتلا به بیماری: افسردگی‌هایی که با یک بیماری مثل بیماری‌های قلبی یا سرطان در ارتباط هستند

سایر انواع افسردگی‌ها مثل افسردگی سایکوز، افسردگی پس از یائسگی و افسردگی فصلی نیز با شیوع کمتر در سالمندان دیده می‌شوند.

…::: حتما مطالعه کنید : شایع ترین اختلالات روانی سالمندان را بشناسید :::….

فاکتورهای خطر ابتلا به افسردگی در سالمندان چیست؟

بر اساس تحقیقات، عوامل زیادی در ابتلای سالمندان به افسردگی سهیم هستند. در برخی افراد واکنش‌هایی که در مغز رخ می‌دهد در بروز این اختلال نقش به‌سزایی دارد اما در برخی دیگر محرک افسردگی ممکن است یک حادثه تلخ مثل مرگ عزیزان و یا تشخیص یک بیماری وخیم باشد. علاوه بر موارد ذکرشده عوامل زیر نیز در بروز افسردگی نقش دارند:

 

    • بعضی بیماری‌ها: مثل سکته مغزی یا سرطان

    • عوامل ژنتیکی: به‌ویژه در افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به افسردگی دارند بیشتر در معرض افسردگی هستند

    • مشکلات خواب سالمند: بی‌خوابی یکی از مشکلات شایع در کاهش سلامت روان است

    • تنهایی: انزوای اجتماعی و تنهایی زندگی کردن سالمندان را با خطر جدی سلامت روحی و روانی مواجه می‌کند

    • فقدان ورزش: عدم تحرک بدنی و یکجا نشستن احتمال ابتلای فرد به انواع بیماری‌های جسمی و ذهنی را افزایش می‌دهد

    • مشکلات فیزیکی: محدودیت‌های حرکتی که انجام فعالیت‌های روزمره را دشوار می‌کند

 

:::: حتما مطالعه کنید »»» نکات مراقبت از سالمندان ««« ::::

علائم افسردگی در سالمندان چیست؟

تشخیص افسردگی در سالمندان به آسانی تشخیص افسردگی در جوانان نیست چراکه با گذشت سن علائم و نشانه‌های افسردگی نیز تغییر می‌کنند. برای مثال در برخی‌ها غم و غصه نشانه اصلی افسردگی نیست بلکه احساس بی‌حسی و عدم علاقه به فعالیت‌های روزمره نشانه اصلی افسردگی است. در ادامه برخی از علائم افسردگی ذکر شده است. باید خاطرنشان کرد ازآنجایی‌که هر فرد افسردگی را به شکل متفاوتی تجربه می‌کند ممکن است بعضی از علائم در این لیست نباشد:

 

    • افسرده حالی، اضطراب یا احساس پوچی

    • احساس ناامیدی، گناه، بی‌ارزشی یا درماندگی

    • زودرنجی و بی‌قراری

    • از دست دادن علاقه به انجام فعالیت‌های لذت‌بخش

    • کاهش انرژی و خستگی مفرط

    • آهسته‌تر از قبل حرکت کردن یا صحبت کردن

    • مشکل در تمرکز، به خاطر سپردن یا تصمیم‌گیری

    • مشکل در خوابیدن، زود بیدار شدن یا پرخوابی

    • خوردن بیشتر یا کمتر از حد معمول

    • خطور افکار خودزنی یا خودکشی و اقدام به خودکشی

 اگر فردی هستید که از یک سالمند مراقبت می‌کنید گه گاهی از احساسات و افکارش بپرسید. گفتگو و بیان کردن احساسات به‌ویژه در سالمندان نقش مهمی در کم شدن علائم افسردگی و کاهش اقدام به خودکشی دارد. مراقب سرنخ‌های افسردگی در پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها باشید و هرگاه پی بردید که غم و غصه دارند به‌دقت به حرف‌هایشان گوش دهید تا در صورت نیاز کمک کنید.

…:::: حتما مطالعه کنید :: دلایل خواب زیاد در سالمندان چیست؟ ::::…

راه‌هایی برای ایجاد احساس شادی و کاهش افسردگی در سالمندان

احساس تنهایی سالمندان یکی از مشکلات شایع در سالمندان است که سلامت روان و سلامت جسمانی آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. کلید تقویت خلق‌وخوی سالمندان این است که مشکلات ذهنی و روانی در همان مراحل اولیه برطرف شوند. در این بخش از مقاله سه راه کاربردی برای تبدیل اخم‌های یک عزیز سالمند به لبخند بیان شده است.

با هم غذا بخورید

یکی از راهکارهای پیشگیری از افسردگی در سالمندان همانطور که میدونید نوع تغذیه برای سالمندان بسیار مهم است، چنانچه اطلاعات دقیق تری در این زمینه نیاز دارید، به شما پیشنهاد میدیم که مقاله تغذیه چیست و اهمیت آن برای سالمندان را مطالعه فرمایید که قبل تر منتشر کرده ایم. سعی کنید وعده‌های غذایی را با عزیزانتان صرف کنید اما از خوردن غذاهای ناسالم برای سالمندان حتما پرهیز کنید، چراکه تنها غذا خوردن باعث شعله‌ور  شدن احساس تنهایی در فرد سالمند می‌شود. سر یک سفره غذا خوردن می‌تواند سلامت روانی و عاطفی سالمندان را تا حد زیادی ارتقا دهد. در برنامه هفتگی و ماهانه خود روزهایی را برای سر زدن به بزرگ‌ترها و صرف شام یا ناهار با آن‌ها اختصاص دهید.

طبیعت‌گردی

یک گردش ساده با هم در پارک و یا پیاده‌روی مختصر در اطراف محل زندگی نقش مهمی در تقویت سلامت روان در سالمندان دارد. تنفس هوای تازه و مشاهده مناظر طبیعی راهی اثربخش برای تقویت خلق‌وخوی عزیزان سالمند است.

استفاده از فناوری‌های مدرن

سعی کنید به بزرگ‌ترهای خود نحوه استفاده از رایانه یا سایر ابزارهای الکترونیکی برای تماس با اعضای خانواده و دوستان را آموزش دهید. برایشان حساب کاربری ایجاد کنید تا در هنگام تنهایی بتوانند از آن استفاده کنند. در روزهایی که امکان دیدار حضوری عزیزتان میسر نیست از طریق تماس آنلاین هم می‌توانید به شاد شدن او کمک کنید.

به شما پیشنهاد میکنیم مقاله علائم و ویژگی های سالمندان شاد را مطالعه بفرمایید

شرکت پرستاری در کرج

شرکت دنیای آرامش با بیش از ۱۰ سال سابقه درخشان دارای مجوزهای لازم و معتبر، آماده ارائه خدمات پرستار سالمند در کرج، پرستار بیمار در کرج و پرستار کودک در کرج در تمام نقاط کرج و استان البرز و مشاوره در زمینه استخدام پرستار میباشد. استخدام پرستار ها در هر ساعتی که مد نظر دارید. با افتخار حدود ۵۰% مشتریانی که روزانه با شرکت دنیای آرامش درخواست پرستار دارند از معرف ها هستند. تمام تلاش تیم دنیای آرامش جلب رضایت شما مشتری عزیز و معرفی دنیای آرامش توسط خود شما به کلیه شهروندان استان البرز میباشد. لازم به ذکر است که جذب کلیه نیروهای شرکت دنیای آرامش توسط خود مدیریت و آموزش چهارچوب ها و قوانین توسط مدیریت داخلی مجموعه دنیای آرامش انجام خواهد شد. پس با اطمینان خاطر عزیزان خود را به ما بسپارید.