خواب زیاد در سالمندان

شاید بارها از خود پرسیده با شید که علت خواب زیاد در سالمندان چیست؟ دانش ما در مورد چگونگی تغییر خواب با افزایش سن به طور قابل توجهی در چند دهه گذشته افزایش یافته است. محققان نشان داده اند که تغییرات معمولی مرتبط با سن در معماری خواب و الگوهای خواب رخ می دهد. با بالا رفتن سن، افراد نسبت به زمانی که جوانتر بودند، تمایل به خواب سبک‌تری دارند. بیدار شدن در طول شب به دلیل درد مفاصل یا نیاز به استفاده از دستشویی امری عادی می شود. بسیاری از سالمندان این خواب از دست رفته را با چرت زدن ترمیمی در طول روز جبران می کنند که طبیعی است.

با این حال، پیری با انواع شکایات خواب و اختلالات خواب نیز همراه است. این مقاله که توسط شرکت پرستاری در کرج دنیای آرامش، متخصص پرستار سالمند در کرج تهیه شده است، به بررسی خواب طبیعی و غیرطبیعی در سالمندان می پردازد، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

بنر مقاله خواب زیاد سالمندان
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Email
Print

خواب و پیری:

به طور کلی، خواب با افزایش تعداد برانگیختگی ها و بیداری ها پراکنده تر و سبک تر می شود. کاهش در میزان خواب موج آهسته (مرحله 3 و 4) وجود دارد که از میانسالی شروع می شود، با برخی گزارش ها مبنی بر اینکه این مراحل عمیق تر خواب پس از 90 سالگی کاملاً وجود ندارد.

افزایش جبرانی در مراحل سبکتر خواب (مرحله 1 و 2) و کاهش در خواب با حرکت سریع چشم وجود دارد که متناسب با کاهش کل زمان خواب است.  . کارایی خواب و کل زمان خواب با افزایش سن کاهش می یابد و تعداد شیفت های مرحله خواب افزایش می یابد.

یک مطالعه اخیر که شامل بیش از 1000 بزرگسال فرانسوی مسن بود، گزارش داد که میانگین خواب شبانه تقریباً 7 ساعت است و مردان کمی بیشتر از زنان می خوابند. سالمندان زمان بیشتری را در رختخواب می گذرانند اما کیفیت و کمیت خواب آنها بدتر می شود. همه این تغییرات می تواند منجر به خواب آلودگی بیش از حد در طول روز شود که به نوبه خود می تواند منجر به چرت زدن عمدی و غیرعمدی شود.

آزمایش‌های عینی خواب‌آلودگی روزانه در افراد مسن نشان داده است که آنها نسبت به جوانان و میانسالان خواب‌آلودتر هستند و سالمندان قادر به خواب کافی در شب نیستند. با افزایش سن، افراد ممکن است دچار بیماری های مزمن شوند و تغییرات مرتبط با افزایش سن را تجربه کنند که آنها را از انجام کارهایی که دوست دارند باز می دارد. وقتی گزینه‌های گردش، فعالیت و سرگرمی محدود باشد، می‌تواند ضربه‌ای جدی به کیفیت زندگی سالمندان وارد کند. خستگی آنها از این واقعیت ناشی می شود که آنها به طرز باورنکردنی کسل هستند.

عکس چرت زدن سالمندان
…:::: حتما مطالعه کنید:: اهمیت مراقبت معنوی از سالمندان چیست؟ ::::…

بدون برنامه‌ریزی برای نگه‌داشتن و انتظار چندانی در زندگی‌شان، آن‌ها عادت به چرت زدن در بیشتر ساعات روز دارند. همه داروها عوارض جانبی دارند، بنابراین جای تعجب نیست که مصرف چند دارو می تواند تداخلاتی ایجاد کند. علاوه بر این، افراد مسن‌تر داروها را متفاوت از همتایان جوان‌تر خود متابولیسم می‌کنند، به این معنی که حتی بیشتر در معرض عوارض جانبی مانند خواب‌آلودگی و سرگیجه هستند.

اگر یک سالمند قبلاً داروهای ضد افسردگی مصرف می کند یا درمان ضد افسردگی را شروع کرده است، به خاطر داشته باشید خواب آلودگی می تواند یکی از عوارض جانبی رایج این داروهای تجویزی باشد.

علت خواب زیاد سالمند آلزایمری چیست؟

سالمندان مبتلا به بیماری آلزایمر یا سایر اشکال زوال عقل اغلب طیف گسترده ای از مشکلات خواب در افراد سالمند را تجربه می کنند، به ویژه در مراحل بعدی بیماری. همانطور که مغز تغییر می کند، مشکلاتی در ریتم شبانه روزی و آگاهی زمانی ایجاد می شود که خوابیدن در طول شب و حفظ یک برنامه عادی را برای بیماران زوال عقل دشوار می کند.

در برخی موارد، خوابیدن در طول روز تنها راهی است که بیماران می توانند خواب و استراحتی را که در شب از دست داده اند، جبران کنند.

اگر یکی از عزیزان زمان زیادی را در خواب سپری می‌کند، مهم است که راه‌هایی ابداع کنید تا مطمئن شوید که هنوز تغذیه، مراقبت شخصی و داروهای مورد نیاز خود را دریافت می‌کند.

  • در غیر این صورت، عوارضی مانند کم آبی، سوء تغذیه و زخم فشا ری ممکن است ایجاد شود
  • در شدیدترین موارد، پزشک ممکن است ارزیابی برای افزایش سطح مراقبت، مانند پرستار ماهر یا آسایشگاه را توصیه کند

وقتی سالمندان زمان بیشتری را در طول روز به زندگی اختصاص می‌دهند، خستگی را کاهش می‌دهد، علائم افسردگی در سالمندان را به حداقل می‌رساند و معمولاً منجر به خواب با کیفیت‌تر در شب و کاهش خواب سالمند در طول روز می‌شود.

خواب زیاد در سالمندان نشانه چیست؟

با بالا رفتن سن، افراد نسبت به زمانی که جوانتر بودند، تمایل به خواب سبک‌تری دارند. بیدار شدن در طول شب به دلیل درد مفاصل یا نیاز به استفاده از دستشویی امری عادی می شود. بسیاری از سالمندان این خواب از دست رفته را با چرت زدن ترمیمی در طول روز جبران می کنند. آن طبیعی است.

خواب‌آلودگی روزانه در سالمندان زمانی مشکل‌ساز می‌شود که یکی از عزیزان بیشتر وقت خود را به جای درگیر شدن در زندگی در رختخواب یا روی صندلی مورد علاقه‌اش صرف کند. اگر می خواهید یک فرد مسن بیشتر در طول روز بیدار بماند و در شب بهتر بخوابد، باید دلیل(های) اساسی چرت زدن بیش از حد آنها را کشف کنید. در برخی موارد، ممکن است برای تعیین علت و توصیه راه حل به کمک پزشک نیاز داشته باشید. دانستن اینکه چه چیزی را باید جستجو کنید می تواند به شما یک شروع جهشی در بهبود برنامه خواب سالمندان بدهد

کسالتمشکلات دارویی
افسردگیانرژی کم
  • کسالت و عدم مشارکت

با افزایش سن، افراد ممکن است دچار بیماری های مزمن شوند و تغییرات مرتبط با افزایش سن را تجربه کنند که آنها را از انجام کارهایی که دوست دارند باز می دارد. وقتی گزینه‌های گردش، فعالیت و سرگرمی محدود باشد، می‌تواند ضربه‌ای جدی به کیفیت زندگی سالمندان وارد کند. آنها دیگر کار نمی کنند، ممکن است با خواندن یا معما مشکل داشته باشند و تماشای تلویزیون در نهایت قدیمی می شود. در این موارد، سالمندان ممکن است از نظر بالینی افسرده یا حتی آنقدر خسته نباشند. در عوض، خستگی آنها از این واقعیت ناشی می شود که آنها به طرز باورنکردنی کسل هستند. بدون برنامه‌ریزی برای نگه‌داشتن و انتظار چندانی در زندگی‌شان، آن‌ها عادت به چرت زدن در بیشتر ساعات روز دارند.

  • مشکلات دارویی

پلی داروسازی یک نگرانی جدی برای افراد مسن است. نظرسنجی اخیر بنیاد خانواده کایزر نشان داد که 89 درصد از آمریکایی‌های 65 ساله و بالاتر از داروی نسخه‌ای استفاده می‌کنند، از جمله بیش از نیمی (54 درصد) که از چهار نسخه یا بیشتر استفاده می‌کنند.

همه داروها عوارض جانبی دارند، بنابراین جای تعجب نیست که مصرف چند دارو می تواند تداخلاتی ایجاد کند که این اثرات را تشدید می کند. علاوه بر این، افراد مسن‌تر داروها را متفاوت از همتایان جوان‌تر خود متابولیسم می‌کنند، به این معنی که حتی بیشتر در معرض عوارض جانبی مانند خواب‌آلودگی و سرگیجه هستند.

داروهای تجویزی و داروهای بدون نسخه برای شرایطی مانند اضطراب، افسردگی، فشار خون بالا، بی خوابی، درد مزمن، بیماری پارکینسون، حالت تهوع و آلرژی همگی می توانند باعث خواب آلودگی مفرط شوند. آنتی‌سایکوتیک‌های آتیپیک (نسل دوم) برای بیماران مسن نیز سخت است، به‌ویژه آنهایی که مبتلا به زوال عقل هستند. اگر فرد مورد علاقه شما از یک یا چند مورد از این داروها استفاده می کند، عوارض جانبی و گزینه های درمانی جایگزین را با پزشک خود در میان بگذارید. حتی ممکن است متوجه شوید که برخی از داروها در رژیم آنها وجود دارد که می توان آنها را به دوزهای کمتر کاهش داد یا به طور کامل قطع کرد. گاهی اوقات تغییر زمان مصرف دوز سالمندان می تواند هوشیاری آنها را در طول روز بهبود بخشد.

  • افسردگی و کم انرژی

برخی از سالمندان غمگین می شوند و علاقه خود را به زندگی از دست می دهند، اما افسردگی بخشی طبیعی از پیری نیست. متأسفانه، تحقیقات تخمین می زند که اختلال افسردگی اساسی در پنج درصد از سالمندان ساکن جامعه رخ می دهد، در حالی که تا 16 درصد از افراد مسن دارای علائم افسردگی بالینی مرتبط هستند. اکثر مردم با علائم اولیه افسردگی آشنا هستند، اما پرچم قرمز برای سالمندان می تواند کمی متفاوت باشد. مشکلات خواب و خستگی ممکن است نشان دهنده تغییرات در سلامت روانی یک عزیز باشد. اگر متوجه این علائم شدید، تمام تلاش خود را بکنید تا با آنها در مورد احساسشان صحبت کنید و با پزشکشان قرار ملاقات بگذارید

..::: حتما مطالعه کنید :: علت خواب الودگی افراد مسن :::…

شرکت پرستاری در کرج

شرکت دنیای آرامش با بیش از ۱۰ سال سابقه درخشان دارای مجوزهای لازم و معتبر، آماده ارائه خدمات پرستار سالمند در کرج، پرستار بیمار در کرج و پرستار کودک در کرج در تمام نقاط کرج و استان البرز و مشاوره در زمینه استخدام پرستار میباشد. استخدام پرستار ها در هر ساعتی که مد نظر دارید. با افتخار حدود ۵۰% مشتریانی که روزانه با شرکت دنیای آرامش درخواست پرستار دارند از معرف ها هستند. تمام تلاش تیم دنیای آرامش جلب رضایت شما مشتری عزیز و معرفی دنیای آرامش توسط خود شما به کلیه شهروندان استان البرز میباشد. لازم به ذکر است که جذب کلیه نیروهای شرکت دنیای آرامش توسط خود مدیریت و آموزش چهارچوب ها و قوانین توسط مدیریت داخلی مجموعه دنیای آرامش انجام خواهد شد. پس با اطمینان خاطر عزیزان خود را به ما بسپارید.