حرف زدن سالمندان در خواب

Somniloquy نام علمی خواب صحبت کردن است، یک اختلال خواب است که باعث می شود افراد در طول خواب فریاد بزنند، صحبت کنند یا زبان نامنسجمی تولید کنند. در این مقاله که توسط شرکت پرستاری در کرج دنیای آرامش، متخصص پرستار سالمند در کرج تهیه شده است در مورد علت حرف زدن علت حرف زدن در خواب، اثرات آن بر افراد سالمند و همینطور درمان حرف زدن در خواب صحبت کرده ایم. با خواندن این مقاله اطلاعات خوب و مفیدی به دست خواهید آورد، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

بنر مقاله حرف زدن سالمندان در خواب
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Email
Print

علت حرف زدن در خواب سالمند

صحبت کردن در خواب یکی از شایع‌ترین اختلالات و مشکلات خواب در افراد سالمند است و اما این مشکل فقط مربوط به دوران سالمندی نیست و حتی در بین کودکان و نوجوانان بیشتر از بزرگسالان شایع است. با این حال، بر اساس مطالعه دیگری، تفاوتی در فراوانی بروز بین مردان و زنان وجود ندارد. همچنین می تواند در طول خواب حرکت سریع چشم (REM) و حرکت غیر سریع چشم (NREM) رخ دهد.

تحقیقات کمی وجود دارد منبع مورد اعتماد برای توضیح اینکه چرا صحبت کردن در خواب رخ می دهد. این ممکن است به این دلیل باشد که سلامتی کمی دارد یا پیامدهای نامطلوب سلامتی به جز ایجاد اختلال در خواب دیگران دارد.

کارشناسان کاملاً مطمئن نیستند که چرا صحبت کردن در خواب در برخی افراد سالمند رخ می دهد و در برخی دیگر نه. به طور کلی، کسانی که در خواب صحبت می کنند، هیچ بیماری زمینه ای ندارند.

حرف زدن در خواب یک نوع شایع پاراسومنیا است. برخی از مطالعات نشان می دهد که صحبت کردن در خواب تقریباً 67٪ منبع مورد اعتماد جمعیت در ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد.

در حالی که صحبت کردن در خواب به طور کلی یک رویداد بی ضرر و تصادفی است، گاهی اوقات با بیماری های جدی مانند بیماری پارکینسون ارتباط دارد. یک مطالعه نشان داد که افراد مبتلا به پارکینسون هفت برابر بیشتر احتمال دارد اختلال رفتاری خواب REM (RBD) را تجربه کنند.

RBD یک اختلال خواب است که شامل نمایش فیزیکی رویاهای واضح و گاهی ناخوشایند با صداهای صوتی و حرکات ناگهانی و اغلب خشن دست و پا در طول خواب REM است.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که فراوانی صحبت کردن در خواب در میان افرادی که دارای اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) یا سایر شرایط روانپزشکی هستند، دو برابر بیشتر از افراد بدون چنین اختلالاتی است. برای مثال، PTSD احتمال اختلال رفتار خواب REM و سایر پاراسومنیاها را در جانبازان افزایش می دهد.

..::: حتما مطالعه کنید :: علت خواب الودگی افراد مسن :::…

اثرات جانبی حرف زدن در خواب

به طور معمول، صحبت در خواب بی ضرر است، اما می تواند خواب دیگران را مختل کند. این می تواند منجر به نتایجی مانند افزایش خواب آلودگی در طول روز به دلیل کمبود خواب آرام شود.

علاوه بر این، فرد در هنگام خواب صحبت نمی‌داند چه می‌گوید و گاهی اوقات ممکن است چیزهای شخصی بگوید که ممکن است بر روابط تأثیر منفی بگذارد.

دوره‌های مکرر صحبت کردن در خواب علاوه بر سایر پاراسومنیاها، مانند راه رفتن سالمندان در خواب، دندان قروچه، یا اختلال کابوس، در بزرگسالان ممکن است نشان دهنده یک اختلال خواب زمینه‌ای مانند آپنه انسدادی در خواب باشد.

اگر افراد در مورد کمبود خواب یا کیفیت خواب خود نگران هستند، یک متخصص پزشکی یا متخصص خواب ممکن است بتواند کمک کند.

چه زمانی با پزشک تماس بگیرید؟

اپیزودهای صحبت کردن در خواب معمولاً کوتاه هستند. با این حال، یک پزشک یا متخصص خواب ممکن است بتواند در موارد زیر کمک کند:

  • یک بزرگسال بدون سابقه قبلی شروع به صحبت در خواب می کند
  • صحبت کردن در خواب همراه با حرکات خشونت آمیز و بازسازی رویا در حالی که هنوز در خواب هستید، به عنوان اختلال حرکتی REM نیز شناخته می شود.
  • صحبت های مکرر در خواب با خواب فرد یا همسرش تداخل می کند

اگر صحبت کردن در خواب بیشتر اتفاق می افتد، مشکل ساز می شود یا با سایر رفتارهای پاراسومنیا همراه است، شرکت در یک مطالعه خواب آزمایشگاهی یا پلی سومنوگرافی ممکن است به رد سایر اختلالات خواب که می تواند در صحبت کردن در خواب نقش داشته باشد کمک کند.

چگونه صحبت کردن در خواب را متوقف کنیم؟

استراتژی‌های مدیریت پاراسومنیا، مانند صحبت کردن در خواب، با توجه به نوع حرکت یا رفتاری که فرد تجربه می‌کند، فراوانی و شدت دوره‌ها و وجود یک خواب زمینه‌ای یا سایر اختلالات پزشکی یا عصبی متفاوت است.

صحبت کردن نادر در خواب معمولاً نیازی به درمان ندارد. درمان دارویی موثر برای برخی اختلالات مانند RBD در دسترس است. در همه موارد، مشاوره در مورد محرک های رایج، مانند محرومیت از خواب و مصرف الکل، اغلب می تواند کمک کننده باشد. ایجاد یک محیط خواب امن نیز مهم است.

درمان حرف زدن در خواب (درمان شناختی رفتاری)

یکی از انواع درمانی که ممکن است کمک کند، درمان شناختی رفتاری (CBT) است. CBT نوعی درمان است که بر تغییر رفتارها و الگوهای افکار، بهبود تنظیم هیجانی و تقویت مکانیسم های مقابله ای تمرکز دارد. CBT با کمک به افراد در به کارگیری مهارت های آرامش بخش، صحبت کردن در خواب را هدف قرار می دهد، و آنها را از طریق آموزش راهنمایی می کند که سپس می توانند برای کاهش اضطراب خود از آنها استفاده کنند. تحقیقات انجام شده در سال 2013 بهبود اختلالات پاراسومنیا را برای 6 نفر از 6 نفری که تحت درمان CBT یا هیپنوتیزم قرار گرفته اند، نشان می دهد. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که این حجم نمونه بسیار کوچک است و این مطالعه به طور خاص به صحبت کردن در خواب نمی‌پردازد، بلکه به طور کلی اختلالات خواب را بررسی می‌کند. بررسی ادبیات سال 2015 یافته‌های مشابهی را نشان می‌دهد اما تأیید می‌کند که مطالعات بسیار بیشتری در مورد اثربخشی CBT برای  درمان پاراسومنیا باید قبل از اینکه محققان شواهد قطعی برای حمایت از این یافته های اولیه داشته باشند انجام شود. در حالی که داده ها نشان می دهد که CBT ممکن است به کاهش فعالیت پاراسومنیا کمک کند، هیچ راه حل قطعی برای توقف صحبت در خواب وجود ندارد. اجتناب از استرس در سالمندان و داشتن خواب آرام کافی در هر شب ممکن است به کاهش بروز صحبت کردن در خواب کمک کند. داشتن دفتر خاطرات خواب ممکن است به افراد کمک کند تا الگوهایی را در عادات خواب خود مشاهده کنند که ممکن است به تمایل به صحبت کردن در خواب کمک کند. چنین عاداتی ممکن است شامل ورزش کردن کمی قبل از خواب، مصرف بیش از حد کافئین و مصرف داروی مورد اعتماد در عصر باشد که همگی می توانند بر خواب آرام تأثیر بگذارند.

حرکات و رفتارهای غیرعادی در طول خواب، مانند صحبت کردن در خواب، بخشی از یک گروه بزرگتر از رویدادهای شبانه است که ممکن است در هنگام بیداری، انتقال به خواب یا خارج از خواب، یا در طول خود خواب رخ دهد. صحبت کردن در خواب یک تظاهرات نسبتاً شایع پاراسومنیا است که عمدتاً کودکان و نوجوانان را تحت تأثیر قرار می دهد. ممکن است به خودی خود برطرف شود، اما همیشه مهم است که به دنبال یک علت زمینه ای بگردید و به آن رسیدگی کنید، به ویژه زمانی که در بزرگسالان رخ می دهد. CBT می تواند یکی از راه های جلوگیری از صحبت کردن در خواب باشد و گاهی اوقات، بهبود کمیت و کیفیت خواب ممکن است به جلوگیری از صحبت کردن در خواب کمک کند.

اگر فردی نگران خواب خود است و صحبت کردن در خواب ممکن است به اختلال خواب دیگری مانند آپنه انسدادی خواب مرتبط باشد، پزشک یا متخصص خواب می تواند کمک کند.

…::: حتما مطالعه کنید : علت خواب زیاد در سالمندان چیست؟ :::…

شرکت پرستاری در کرج

شرکت دنیای آرامش با بیش از ۱۰ سال سابقه درخشان دارای مجوزهای لازم و معتبر، آماده ارائه خدمات پرستار سالمند در کرج، پرستار بیمار در کرج و پرستار کودک در کرج در تمام نقاط کرج و استان البرز و مشاوره در زمینه استخدام پرستار میباشد. استخدام پرستار ها در هر ساعتی که مد نظر دارید. با افتخار حدود ۵۰% مشتریانی که روزانه با شرکت دنیای آرامش درخواست پرستار دارند از معرف ها هستند. تمام تلاش تیم دنیای آرامش جلب رضایت شما مشتری عزیز و معرفی دنیای آرامش توسط خود شما به کلیه شهروندان استان البرز میباشد. لازم به ذکر است که جذب کلیه نیروهای شرکت دنیای آرامش توسط خود مدیریت و آموزش چهارچوب ها و قوانین توسط مدیریت داخلی مجموعه دنیای آرامش انجام خواهد شد. پس با اطمینان خاطر عزیزان خود را به ما بسپارید.