زخم بستر در سالمندان

زخم بستر متاسفانه یکی از بیماری های شایع در سالمندان و مریضی می باشد. در این مقاله که توسط شرکت پرستاری در کرج دنیای آرامش، متخصص پرستار سالمند در کرج تهیه شده است، در مورد اینکه زخم بستر چیست، درمان قطعی زخم بستر در سالمندان، بهترین و سریعترین درمان زخم بستر و مراحل زخم بستر به طور کامل صحبت شده است. از این مقاله اطلاعات مفید به دست خواهید آورد، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید:

زخم بستر در سالمندان
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Email
Print
فهرست محتوا: مخفی کن

زخم بستر چیست؟

زخم بستر زمانی اتفاق می‌افتد که فرد در بستر یا بی‌حرکت باشد، بیهوش باشد یا قادر به احساس درد نباشد. زخم بستر زخم هایی هستند که در مناطقی از پوست که تحت فشار دراز کشیدن در رختخواب، نشستن روی ویلچر یا گچ گرفتن برای مدت طولانی قرار دارند، ایجاد می شوند. زخم بستر همچنین آسیب های فشاری، زخم های فشاری، زخم های فشاری یا زخم های پوستی نامیده می شود.

زخم بستر می تواند یک مشکل جدی در میان سالمندان ضعیف باشد. آنها می توانند با کیفیت مراقبتی که فرد دریافت می کند مرتبط باشند. اگر یک فرد بی حرکت یا در بستر، چرخانده نشود، به درستی در موقعیت قرار نگیرد و از تغذیه و مراقبت از پوست خوب استفاده نشود، زخم بستر ایجاد می شود. افراد مبتلا به مشکلات گردش خون، تغذیه نامناسب و دیابت در سالمندان در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

چه چیزی باعث ایجاد زخم بستر می شود؟

زخم بستر زمانی ایجاد می شود که خون رسانی به پوست برای بیش از 2 تا 3 ساعت قطع شود. با از بین رفتن پوست، زخم بستر ابتدا به صورت یک ناحیه قرمز و دردناک شروع می شود که در نهایت به رنگ بنفش در می آید. در صورت عدم درمان، پوست ممکن است باز شود و ناحیه ممکن است عفونی شود.

زخم بستر می تواند عمیق شود. می تواند به عضلات و استخوان گسترش یابد. هنگامی که زخم بستر ایجاد می شود، اغلب به کندی بهبود می یابد. بسته به شدت زخم بستر، وضعیت جسمانی فرد و وجود بیماری های دیگر (مانند دیابت)، زخم بستر ممکن است روزها، ماه ها یا حتی سال ها طول بکشد تا بهبود یابد. ممکن است برای کمک به روند بهبودی نیاز به جراحی داشته باشند.

…:::: حتما مطالعه کنید : درمان خشکی پوست سالمندان ::::…
عکس مریض دارای زخم بستر
…::: حتما مطالعه کنید : راه‌های پیشگیری از دیابت در سالمندان :::…

دلایل زخم بستر:

  • ناحیه باسن (روی دنبالچه یا باسن)
  • پاشنه پا
  • تیغه های شانه
  • پشت سر
  • پشت و پهلوی زانو

عوامل خطر برای زخم بستر چیست؟

در بستر بودن، بیهوش بودن، ناتوانی در احساس درد یا بی حرکت بودن، خطر ایجاد زخم بستر را افزایش می دهد. این خطر در صورتی افزایش می‌یابد که فرد چرخانده نشود، به درستی در موقعیت مناسب قرار نگیرد، یا تغذیه مناسب و مراقبت از پوست ارائه نشود. افراد مبتلا به دیابت، مشکلات گردش خون و سوء تغذیه بیشتر در معرض خطر هستند.

علائم زخم بستر چیست؟

زخم بستر به 4 مرحله از کم شدت تا شدیدترین تقسیم می شود. اینها هستند:

  1. ناحیه قرمز به نظر می رسد و در لمس گرم احساس می شود. با پوست تیره تر، این ناحیه ممکن است رنگ آبی یا بنفش داشته باشد. همچنین ممکن است فرد از سوزش، درد یا خارش شکایت کند. پیشنهاد میکنیم مقاله «« علت خارش بدن در سالمندان »» را که قبلا منتشر کردیم را مطالعه کنید.
  2. ناحیه آسیب دیده تر به نظر می رسد و ممکن است زخم باز، خراش یا تاول داشته باشد. فرد از درد قابل توجهی شکایت دارد و ممکن است پوست اطراف زخم تغییر رنگ دهد.
  3. این ناحیه به دلیل آسیب در زیر سطح پوست ظاهری شبیه دهانه دارد.
  4. ناحیه به شدت آسیب دیده و زخم بزرگی وجود دارد. ماهیچه ها، تاندون ها، استخوان ها و مفاصل می توانند درگیر شوند. عفونت در این مرحله یک خطر قابل توجه است.

به زخم مرحله ای اختصاص داده نمی شود که از دست دادن بافت تمام ضخیم وجود داشته باشد و پایه زخم توسط لجن پوشانده شود یا اسکار در بستر زخم پیدا شود. لجن ممکن است به رنگ خرمایی، خاکستری، سبز، قهوه ای یا زرد باشد. اسکار معمولاً مایل به قهوه ای، قهوه ای یا سیاه است.

زخم بستر چگونه تشخیص داده می شود؟

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی، زخم بستر را با بررسی پوست افرادی که در معرض خطر هستند، تشخیص می دهند. آنها با توجه به ظاهرشان صحنه سازی می شوند.

درمان زخم بستر

درمان خاص زخم بستر توسط ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی و تیم مراقبت از زخم و بر اساس شدت بیماری با شما صحبت می شود. درمان ممکن است پس از شکسته شدن پوست دشوارتر باشد و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • از بین بردن فشار روی ناحیه آسیب دیده
  • محافظت از زخم با گازهای دارویی یا سایر پانسمان های مخصوص
  • تمیز نگه داشتن زخم
  • تضمین تغذیه خوب
  • برداشتن بافت آسیب دیده، عفونی یا مرده (دبریدمان)
  • پیوند پوست سالم به ناحیه زخم (گرافت پوست)
  • درمان زخم با فشار منفی
  • دارو (مانند آنتی بیوتیک برای درمان عفونت)

متخصصان بهداشت و درمان زخم بستر را از نزدیک تماشا خواهند کرد. آنها اندازه، عمق و پاسخ به درمان را مستند می کنند

از بین بردن فشار روی ناحیه آسیب دیده محافظت از زخم با گازهای دارویی یا سایر پانسمان های مخصوص
تضمین تغذیه خوب تمیز نگه داشتن زخم
برداشتن بافت آسیب دیده، عفونی یا مرده پیوند پوست سالم به ناحیه زخم
دارو درمان زخم با فشار منفی

عوارض زخم بستر چیست؟

هنگامی که زخم بستر ایجاد می شود، ممکن است روزها، ماه ها یا حتی سال ها طول بکشد تا بهبود یابد. همچنین ممکن است عفونی شود و باعث تب و لرز شود. یک زخم بستر عفونی ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا برطرف شود. همانطور که عفونت در بدن شما گسترش می یابد، همچنین می تواند باعث سردرگمی ذهنی، ضربان قلب سریع و ضعف عمومی شود.

آیا می توان از زخم بستر پیشگیری کرد؟

با بررسی هر روز پوست از نظر نقاط قرمز (اولین نشانه شکستگی پوست) با توجه ویژه به نواحی استخوانی می توان از زخم بستر جلوگیری کرد. روش های دیگر برای پیشگیری از زخم بستر و جلوگیری از بدتر شدن زخم های موجود عبارتند از:

  • چرخش و تغییر موقعیت هر 2 ساعت یکبار
  • نشستن عمودی و صاف روی ویلچر، تغییر وضعیت هر 15 دقیقه
  • ارائه بالشتک نرم در ویلچر و تخت برای کاهش فشار
  • ارائه مراقبت خوب از پوست با تمیز و خشک نگه داشتن پوست
  • ارائه تغذیه خوب زیرا بدون کالری کافی، ویتامین ها، مواد معدنی، مایعات و پروتئین، زخم بستر نمی تواند بهبود یابد، مهم نیست که چقدر خوب از زخم مراقبت می کنید.

نکات کلیدی در مورد زخم بستر

  1. زخم بستر زخم هایی هستند که در مناطقی از پوست که تحت فشار دراز کشیدن روی تخت، نشستن روی ویلچر و/یا گچ گرفتن برای مدت طولانی قرار دارند، ایجاد می شوند.
  2. زخم بستر زمانی رخ می دهد که فرد در بستر، بیهوش، ناتوان از احساس درد یا بی حرکت باشد.
  3. با بررسی هر روز پوست از نظر نقاط قرمز (اولین نشانه شکستگی پوست) با توجه ویژه به نواحی استخوانی می توان از زخم بستر جلوگیری کرد.

نکاتی که به شما کمک می کند از بازدید از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود بیشترین بهره را ببرید:

  • دلیل بازدید خود را بدانید و بدانید که چه اتفاقی می‌افتد.
  • قبل از بازدید، سؤالاتی را که می خواهید به آنها پاسخ دهید، یادداشت کنید.
  • شخصی را با خود بیاورید تا به شما کمک کند سؤال بپرسید و آنچه را که ارائه دهنده به شما می گوید به خاطر بسپارید.
  • در ویزیت، نام تشخیص جدید و هر گونه دارو، درمان یا آزمایش جدید را یادداشت کنید. همچنین هر دستورالعمل جدیدی که ارائه دهنده به شما می دهد را یادداشت کنید.
  • بدانید که چرا یک دارو یا درمان جدید تجویز می شود و چگونه به شما کمک می کند. همچنین بدانید که چه عوارضی دارد.
  • بپرسید که آیا بیماری شما به روش های دیگری قابل درمان است یا خیر.
  • بدانید چرا یک آزمایش یا روش توصیه می شود و نتایج چه معنایی می تواند داشته باشد.
  • بدانید اگر دارو را مصرف نمی کنید یا آزمایش یا روش انجام نمی دهید چه انتظاری دارید.
  • اگر قرار ملاقات بعدی دارید، تاریخ، زمان و هدف آن بازدید را یادداشت کنید.
  • بدانید اگر سوالی دارید چگونه می توانید با ارائه دهنده خود تماس بگیرید.
عکس بیمار دچار شده به زخم بستر

پیشگیری از زخم بستر در سالمندان

راه های پیشگیری از زخم بستر در سالمندان:

  1. سالمند خود را به حرکت درآورید

ورزش، حرکت و دامنه حرکتی، گردش خون را تقویت می کند. همانطور که در راهنمای کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده ذکر شده است، گردش خون در واقع به جلوگیری از ایجاد زخم های فشاری کمک می کند. پیشگیری به چیزی فراتر از بیرون آمدن از رختخواب و سوار شدن بر ویلچر نیاز دارد. زخم‌های بستر ممکن است در استخوان دنبالچه، لگن، شانه‌ها یا پاشنه‌ها در اثر نشستن طولانی مدت روی ویلچر ایجاد شوند. بنابراین اطمینان از اینکه مشتریان شما از تنوع در حرکت خود استفاده می کنند بسیار مهم است.

  1. پوست را اغلب برای علائم ایجاد زخم فشاری بررسی کنید

مراقبان باید پوست را به طور مکرر برای علائم آسیب های فشاری بررسی کنند. زخم فشاری ممکن است در کمتر از چند ساعت ایجاد شود.

  1. از ملافه یا مواد مخصوص برای کاهش فشار استفاده کنید

بسته به نیاز هر مشتری، تخت‌های مخصوص مانند رویه تشک‌های آبی یا بادی یا روکش‌های مخصوص و بالشتکی مانند محافظ‌های پاشنه پا، می‌توانند میزان فشار وارد شده به نواحی حساس بدن را کاهش دهند. این مواد اضافی نباید به تشک ها یا اصلاحات در کفش محدود شود. در عوض، گزینه‌ها را برای مواردی که ممکن است راحت‌ترین و مفیدترین برای نیازهای مشتریان مسن‌تر شما باشد، باز نگه دارید.

  1. پوست را خشک و تمیز نگه دارید

بی اختیاری یکی از بزرگترین عوامل مرتبط با ایجاد زخم های فشاری است. وقتی اجابت مزاج یا ادرار در تماس با پوست بماند، اسیدها و آنزیم‌های موجود در آن‌ها سریع‌تر از حد معمول شروع به تخلیه و تخریب پوست می‌کنند. هنگامی که بیمار با توانایی محدود برای تغییر موقعیت خود ترکیب شود، ممکن است سریعتر زخم فشاری در ناحیه پرینه ایجاد شود.

  1. مراجعین را تشویق به حفظ یک رژیم غذایی سالم کنید

مزایای یک سیستم گردش خون با عملکرد خوب فقط به اندازه مواد مغذی است که ارائه می کند. برای افراد مسن مهم است که سعی کنند یک رژیم غذایی متعادل و سالم بخورند. در واقع، بهینه سازی وضعیت تغذیه بیمارانی که با زخم فشاری زندگی می کنند، کلید تضمین موفقیت آمیز درمان است. برای مشتریان شما که با اختلالات متابولیک مانند دیابت زندگی می کنند، یک رژیم غذایی سالم می تواند بسیار فراتر از پیشگیری یا تشویق به بهبود زخم فشار باشد.

  1. شرایط سلامت مزمن را به طور موثر مدیریت کنید

شرایط سلامت مزمن نیز ممکن است بر خطر ایجاد آسیب های فشاری تأثیر بگذارد.هر شرایطی که بر عملکرد سیستم قلبی عروقی تأثیر بگذارد، ممکن است منجر به گردش خون ضعیف و خطر بیشتر زخم‌های فشاری شود. در نتیجه، مدیریت موثر این شرایط برای جلوگیری از ایجاد یا بدتر شدن زخم‌های فشاری حیاتی است.

  1. ایجاد انگیزه برای جلوگیری از زخم فشاری

مراقبان افراد مسن نقش عمده ای در جلوگیری از ایجاد زخم فشاری دارند، بنابراین اجرای یک برنامه انگیزشی را در نظر بگیرید. این برنامه می‌تواند از داده‌های اقدامات ردیابی زخم فشاری شما برای ارائه پاداش یا به رسمیت شناختن مراقبانی استفاده کند که به تغییر موقعیت خود ادامه می‌دهند و فعالانه برای کاهش شیوع زخم‌های فشاری در بین افرادی که تحت مراقبت شما هستند تلاش می‌کنند.

عکس راه حل های پیشگیری از زخم بستر
…:::::: آدرس + شماره تلفن بهترین خانه سالمندان کرج را مطالعه کنید ::::::…

بهترین و سریعترین درمان زخم بستر

درمان زخم بستر در سالمندان دارای مراحل خاصی است. پزشک شما احتمالاً پوست شما را به دقت بررسی می کند تا تصمیم بگیرد که آیا زخم بستری دارید یا خیر و اگر چنین است، مرحله ای را به زخم اختصاص دهد. مرحله بندی به تعیین بهترین درمان برای شما کمک می کند. ممکن است برای ارزیابی سلامت عمومی خود نیاز به آزمایش خون داشته باشید.

پزشک شما ممکن است سوالاتی را جهت تشخیص بپرسد مانند:

زخم فشاری اولین بار چه زمانی ظاهر شد؟ درجه درد چقدر است؟ آیا در گذشته زخم فشاری داشته اید؟ چگونه مدیریت شدند و نتیجه درمان چه بود؟ چه نوع کمک مراقبتی در دسترس شماست؟ روال شما برای تغییر موقعیت چیست؟ چه شرایط پزشکی برای شما تشخیص داده شده است و درمان فعلی شما چیست؟ رژیم غذایی معمولی روزانه و مصرف مایعات شما چقدر است؟

درمان زخم بستر شامل کاهش فشار روی پوست آسیب دیده، مراقبت از زخم ها، کنترل درد، جلوگیری از عفونت و حفظ تغذیه مناسب است.

تیم درمان زخم بستر:

  • یک پزشک مراقبت های اولیه که بر برنامه درمانی نظارت دارد
  • یک پزشک یا پرستار متخصص در مراقبت از زخم
  • پرستاران یا دستیاران پزشکی که هم مراقبت و هم آموزش برای مدیریت زخم ها ارائه می دهند
  • مددکاری اجتماعی که به شما یا خانواده‌تان کمک می‌کند به منابع دسترسی داشته باشید و به نگرانی‌های عاطفی مرتبط با بهبودی طولانی‌مدت رسیدگی می‌کند
  • یک فیزیوتراپیست که به بهبود تحرک کمک می کند
  • یک کاردرمانگر که به اطمینان از سطوح مناسب نشستن کمک می کند
  • یک متخصص تغذیه که نیازهای غذایی شما را بررسی می کند و یک رژیم غذایی خوب را توصیه می کند
  • پزشک متخصص در بیماری های پوستی (متخصص پوست)
  • جراح مغز و اعصاب، جراح عروق، جراح ارتوپد یا جراح پلاستیک

مراحل درمان زخم بستر:

اولین قدم در درمان زخم بستر، کاهش فشار و اصطکاک ناشی از آن است.

 استراتژی ها عبارتند از:

  1. تغییر موقعیت. اگر زخم بستر دارید، اغلب بچرخید و وضعیت خود را تغییر دهید. اینکه هر چند وقت یکبار تغییر موقعیت می دهید به شرایط شما و کیفیت سطحی که روی آن قرار دارید بستگی دارد.
  2. استفاده از سطوح نگه دارنده از تشک، تخت و بالشتک های مخصوص استفاده کنید که به شما کمک می کند بنشینید یا دراز بکشید به گونه ای که از اسکی آسیب پذیر محافظت کند.

تمیز کردن و پانسمان کردن زخم ها:

مراقبت از زخم بستر بستگی به عمق زخم دارد. به طور کلی، تمیز کردن و پانسمان زخم شامل موارد زیر است:

  • تمیز کردن: اگر پوست آسیب دیده شکسته نشده است، آن را با یک پاک کننده ملایم بشویید و خشک کنید. هر بار که پانسمان را تعویض می‌کنید، زخم‌های باز را با آب یا محلول آب نمک (سالین) تمیز کنید.
  • بانداژ گذاشتن: بانداژ با مرطوب نگه داشتن زخم باعث تسریع بهبودی می شود. همچنین سدی در برابر عفونت ایجاد می کند و پوست اطراف آن را خشک نگه می دارد. انتخاب باند شامل فیلم، گاز، ژل، فوم و پوشش های درمان شده است. ممکن است به ترکیبی از پانسمان نیاز داشته باشید.

برداشتن بافت آسیب دیده:

برای بهبودی مناسب، زخم ها باید عاری از بافت آسیب دیده، مرده یا عفونی باشند. پزشک یا پرستار ممکن است بافت آسیب دیده (دبرید) را با شستن ملایم زخم با آب یا بریدن بافت آسیب دیده جدا کند.

تسکین درد:

 برای کنترل درد، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی ، مانند ایبوپروفن ممکن است درد را کاهش دهد. اینها می توانند قبل یا بعد از جابجایی و مراقبت از زخم بسیار مفید باشند. داروهای ضد درد موضعی نیز می توانند در طول مراقبت از زخم مفید باشند.

عمل:

زخم بستر بزرگ که بهبود نمی یابد ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد. یکی از روش های ترمیم جراحی این است که از یک پد عضله، پوست یا سایر بافت ها برای پوشاندن زخم و بالش زدن استخوان آسیب دیده استفاده کنید (جراحی فلپ)

اهمیت تغذیه سالمندان در درمان زخم بستر

تغذیه و ترمیم زخم بستر رابطه مستقیم باهم دارند. بهبود زخم یک فرآیند پیچیده است – به زبان ساده، فرآیند جایگزینی بافت آسیب دیده با بافت جدید تولید شده توسط بدن است که نیاز به افزایش مصرف انرژی و مواد مغذی خاص از جمله پروتئین و کیلوژول دارد. هنگامی که بدن زخمی را تحمل می کند، بدن هورمون های استرس ترشح می کند و متابولیسم تغییر می کند تا مواد مغذی مورد نیاز ناحیه آسیب دیده را تامین کند – این به عنوان فاز کاتابولیک شناخته می شود. اگر فاز کاتابولیک طولانی شود و/یا بدن با مواد مغذی کافی تامین نشود، بدن می‌تواند وارد وضعیت سوء تغذیه پروتئین (PEM) شود.

سوء تغذیه پروتئین-انرژی (PEM) زمانی است که جذب ناکافی یا مختل پروتئین و انرژی وجود دارد. PEM باعث می شود بدن پروتئین را تجزیه کند تا از آن برای انرژی استفاده کند و باعث کاهش عرضه اسیدهای آمینه مورد نیاز برای حفظ پروتئین های بدن و بهبودی شود. این باعث از دست دادن توده بدون چربی بدن می شود. PEM ممکن است به طور مستقیم با زخم هایی که در حال بهبود نیستند مرتبط باشد. می توان آن را به عنوان شاخص توده بدنی پایین (BMI) یا کاهش وزن غیر عمدی قابل توجه (5٪ یا بیشتر) در ارتباط با از دست دادن چربی زیر جلدی و/یا تحلیل عضلانی تعریف کرد.

از آنجایی که یک فرد توده بدون چربی بیشتری را از دست می دهد (LBM)، بهبود زخم بیشتر به تأخیر می افتد. با از دست دادن 20٪ یا بیشتر LBM، زخم ها شروع به رقابت با عضلات برای مواد مغذی می کنند.

حقایق تغذیه در درمان زخم

تعدادی از مواد مغذی وجود دارند که نقش مهمی در بهبود زخم دارند. در زیر خلاصه ای از این مواد مغذی آورده شده است:

  • پروتئین

پروتئین برای نگهداری و ترمیم بافت بدن ضروری است. سطوح پایین پروتئین باعث کاهش رشد کلاژن می شود و روند بهبود زخم را کند می کند. سطح پروتئین کافی به دستیابی به سرعت بهبود زخم کمک می کند. مصرف کلی انرژی نیز مهم است، زیرا اگر نیازهای انرژی برآورده نشود، بدن از پروتئین برای انرژی استفاده می کند تا برای بهبود زخم.

منابع پروتئین شامل گوشت قرمز و سفید، ماهی، تخم مرغ، جگر، محصولات لبنی (شیر، پنیر و ماست)، لوبیای سویا، حبوبات، آجیل و دانه ها می باشد.

  • انرژی

منابع اصلی انرژی برای بدن انسان – و برای التیام زخم – کربوهیدرات ها و چربی ها هستند. نیاز اصلی برای انرژی از زخم توسط سنتز کلاژن تولید می شود. با توجه به افزایش اندازه و پیچیدگی زخم، نیاز به انرژی برای بهبودی افزایش می یابد. غذاهای “پرانرژی” می توانند برای ساکنان زخمی ارزشمند باشند.

  • چربی ها

چربی‌ها، از جمله چربی‌های تک و چند غیراشباع، سوخت حیاتی برای بهبود زخم فراهم می‌کنند. چربی ها منبع انرژی ایمن و متمرکز هستند. چربی های کافی برای جلوگیری از استفاده بدن از پروتئین برای انرژی مورد نیاز است. اسیدهای چرب جزء اصلی غشای سلولی هستند و نیاز به اسیدهای چرب ضروری پس از آسیب افزایش می یابد.

منابع خوب چربی برای بهبود زخم ها عبارتند از: گوشت، لبنیات پرچرب مانند شیر، پنیر، کره، خامه، ماست، بستنی و روغن ها و چربی های مورد استفاده در پخت و پز یا به عنوان اسپری.

مهم است که در طول بهبود زخم، حفظ وزن را هدف قرار دهید. اگر فردی اضافه وزن دارد، تا زمانی که زخمش به طور کامل بهبود نیابد، نباید برای کاهش وزن تلاش کند. فردی که دچار کمبود وزن است باید سعی کند به اندازه کافی وزن اضافه کند تا او را به محدوده طبیعی برساند. پیشنهاد میکنیم مقاله «« چاقی سالمندان »» را حتما مطالعه کنید.

  • ویتامین سی

ویتامین C نقش مهمی در سنتز کلاژن و متعاقب آن ایجاد پیوند متقابل و همچنین تشکیل عروق خونی جدید (رگ زایی) دارد. سطوح کافی ویتامین C به تقویت زخم بهبودی کمک می کند. مشخص شده است که کمبود ویتامین C باعث اختلال در بهبود زخم می شود و همچنین با افزایش خطر عفونت زخم مرتبط است. تحقیقات نشان داده است که مکمل ویتامین C به بهبود زخم فشاری کمک می کند.

ویتامین C بیشتر در میوه ها و سبزیجات به ویژه پرتقال، گریپ فروت، گوجه فرنگی و سبزیجات برگ دار یافت می شود. آب میوه‌های حاوی ویتامین C نیز منبع خوبی هستند، اگرچه اغلب حاوی مقادیر کمی ویتامین C هستند.

  • ویتامین A

ویتامین A پاسخ التهابی در زخم ها را افزایش می دهد و سنتز کلاژن را تحریک می کند. سطوح پایین ویتامین A می تواند منجر به تاخیر در بهبود زخم و حساسیت به عفونت شود. استرس یا آسیب جدی می تواند باعث افزایش نیاز به ویتامین A شود. در حالی که مکانیسم های ویتامین A در بهبود زخم هنوز به خوبی شناخته نشده است، واضح است که نقش مهمی ایفا می کند. مصرف مکمل ویتامین A نیاز به احتیاط دارد، زیرا خطر مسمومیت وجود دارد.

ویتامین A در شیر، پنیر، تخم مرغ، ماهی، سبزیجات سبز تیره، پرتقال، میوه های قرمز و سبزیجات یافت می شود.

  • فلز روی

روی یک عنصر کمیاب است که به مقدار کم در بدن یافت می شود و در بهبود زخم نقش دارد.

روی در سنتز پروتئین و کلاژن و در رشد و بهبود بافت نقش دارد. کمبود روی با تاخیر در بهبود زخم، کاهش تولید سلول های پوست و کاهش قدرت زخم همراه است.

منابع غذایی روی شامل گوشت قرمز، ماهی و صدف، محصولات شیر، مرغ و تخم مرغ است.

  • اهن

آهن یک ماده معدنی است که اکسیژن را به محل زخم می رساند. بنابراین کمبود آهن (هموگلوبین) می تواند روند بهبودی را مختل کند. کمبود آهن همچنین می تواند منجر به اختلال در تولید کلاژن و استحکام زخم شود. بهترین منابع آهن در رژیم غذایی عبارتند از: گوشت قرمز، کله پاچه، ماهی، تخم مرغ، نان سبوس دار، سبزیجات با برگ سبز تیره، میوه های خشک، آجیل و عصاره مخمر.

غذاهای پر پروتئین و انرژی نیز باید به طور مرتب ارائه شوند، از جمله:

  1. گوشت با کیفیت بالا
  2. شیر خامه کامل، پنیر، ماست، دسرهای لبنی، کره
  3. نان، غلات سبوس دار
  4. شیک، اسموتی، شیرهای غنی شده (مثلا با پودر شیر)
…:::: حتما مطالعه کنید :: فواید تخم مرغ برای سلامتی در سالمندان ::::…
…:::: مقاله پیشنهادی ما به شما :: مقاله پارکینسون چیست می باشد، لطفا مطالعه بفرمایید ::::…

شرکت پرستاری در کرج

شرکت دنیای آرامش با بیش از ۱۰ سال سابقه درخشان دارای مجوزهای لازم و معتبر، آماده ارائه خدمات پرستار سالمند در کرج، پرستار بیمار در کرج و پرستار کودک در کرج در تمام نقاط کرج و استان البرز و مشاوره در زمینه استخدام پرستار میباشد. استخدام پرستار ها در هر ساعتی که مد نظر دارید. با افتخار حدود ۵۰% مشتریانی که روزانه با شرکت دنیای آرامش درخواست پرستار دارند از معرف ها هستند. تمام تلاش تیم دنیای آرامش جلب رضایت شما مشتری عزیز و معرفی دنیای آرامش توسط خود شما به کلیه شهروندان استان البرز میباشد. لازم به ذکر است که جذب کلیه نیروهای شرکت دنیای آرامش توسط خود مدیریت و آموزش چهارچوب ها و قوانین توسط مدیریت داخلی مجموعه دنیای آرامش انجام خواهد شد. پس با اطمینان خاطر عزیزان خود را به ما بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *