غذای مقوی برای سالمند بیمار

اگر شما یا یکی از عزیزانتان والدین یا خویشاوندان سالخورده‌ای دارید که جویدن غذا برایشان مشکل است، غذاهای نرم و مغذی وجود دارد که می‌توانید برای آنها تهیه کنید. این مقاله به 10 دستور غذای ساده با موادی که احتمالاً از قبل در آشپزخانه خود دارید درست می شوند که بسیار مقوی برای سالمندان بیمار می باشند. این مقاله توسط شرکت دنیای آرامش ارائه دهنده خدمات پرستاری در منزل کرج همراه با تخصص پرستار سالمند در منزل کرج تهیه شده است.

غذای مقوی برای سالمند بیمار
فهرست محتوا: مخفی کن

غذاهای نرم چیست؟

تغذیه چیست و چرا برای افراد مسن اهمیت دارد؟ غذاهای نرم نیازی به جویدن ندارند یا به اندکی نیاز دارند، و اینها یک گزینه مغذی برای افراد مسن در هنگام جویدن مشکل هستند. گزینه های نرم عبارتند از پوره سیب زمینی، بلغور جو دوسر، غلات نوزاد و غیره.

برخی از سالمندان به دلیل ضعیف شدن دندان ها یا عضلات فک، توانایی جویدن را از دست داده اند. برخی دیگر کارهای دندانپزشکی یا جراحی فک انجام داده اند و قادر به جویدن غذای معمولی نیستند. مهم است که آنها تغذیه کافی داشته باشند تا بدن خود را سالم نگه دارند و به زندگی مستقل در خانه خود ادامه دهند.

اهمیت غذاهای نرم

غذاهای نرم از این جهت مغذی هستند که فیبر، پروتئین، کربوهیدرات و غیره را تامین می کنند. دریافت این مواد مغذی هنگام جویدن برای سالمندان برای حفظ وزن سالم و حفظ جریان مواد مغذی در بدن برای سالمندان مهم است. غذاهای نرم نیز معمولا کم کالری هستند، بنابراین افراد مسن می توانند احساس سیری کنند و کالری زیادی را در یک جلسه نخورند. غذای نرم به تقویت سیستم ایمنی در سالمندان کمک می کند و به پیشگیری از بیماری ها و بیماری ها کمک می کند.

چرا برخی از افراد مسن به غذاهای نرم نیاز دارند؟

غذاهای نرم برای سالمندانی که در جویدن مشکل دارند فواید زیادی دارد. این شامل:

  • غذاهای نرم خطر سوء تغذیه و کاهش وزن را کاهش می دهند: غذاهای نرم اغلب سرشار از مواد مغذی مانند مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و ویتامین های ضروری برای یک رژیم غذایی سالم هستند. همچنین خطر سوء تغذیه و کاهش وزن را کاهش می دهد. غذای نرم می تواند به سیر شدن کمک کند، بنابراین نیازی به پرخوری و مصرف غذاهای کم مواد مغذی نیست. معمولاً غذاهای نرم نیازی به جویدن ندارند و خوردن بخش های کوچکتر از یک وعده غذایی را آسان تر می کند.

     

  • غذاهای نرم هیدراتاسیون را بهبود می بخشند: غذاهای نرم اغلب محتوای آب بهتری نسبت به غذاهای سفت دارند و آنها را به گزینه ای سالم تر تبدیل می کند.

     

  • غذاهای نرم خطر سقوط و آسیب را کاهش می دهند: بیشتر غذاهای نرم نیاز به آماده سازی زیادی ندارند، که این امر باعث می شود سالمندان راحت تر غذای خود را آماده کنند و استقلال خود را در آشپزخانه حفظ کنند. جنبه آبرسانی غذاهای نرم نیز می تواند خطر افتادن در هنگام کم آبی بدن را کاهش دهد.

     

  • بسیاری از غذاهای نرم کالری کمتری دارند: از آنجایی که غذاهای نرم اغلب محتوای کالری کمتری نسبت به غذاهای سفت دارند، می توانند به سالمندان کمک کنند تا کالری دریافتی خود را کاهش دهند. این برای افرادی که سعی در لاغری دارند مفید است زیرا کالری کمتری دریافت خواهند کرد.

     

  • غذاهای نرم غذای راحت: غذای نرم می تواند جایگزین خوبی برای افرادی باشد که دوست ندارند رژیم غذایی خود را تغییر دهند و از غذاهای نرم لذت می برند. قرار دادن آنها به بخشی از رژیم غذایی می تواند به کاهش ناامیدی و ایجاد آرامش بیشتر در خود رژیم کمک کند. بسیاری از غذاهای نرم تری که فرد مورد علاقه شما از آن لذت می برد، اغلب غذاهای آرامش بخش نیز هستند که می توانند به تسکین اضطراب و استرس کمک کنند.
عکس غذای نرم برای سالمندان
….:::: مقاله پیشنهادی: غذاهای مقوی برای سالمندان ::::….

10 غذای مقوی برای سالمندان بیمار

سالمندان چه غذاهای نرمی می توانند بخورند؟

پوره سیب زمینیمیوه های تازهسوپ
محصولات لبنیتخم مرغماهی
بلغور جو دوسرمرغ و کوفتهلوبیا
کوکی های نرم  
  1. پوره سیب زمینی

یکی از رایج ترین غذاهای نرم، پوره سیب زمینی شیرین است. آنها غذای سنتی پاییز و زمستان هستند، مخصوصاً وقتی با کره و شکر قهوه ای سرو می شوند. سیب زمینی شیرین خوشمزه است و روی آن کمی کره و شکر قهوه ای ریخته می شود.

  1. میوه های تازه

برخی از افراد مسن دوست ندارند زیاد میوه بخورند، بنابراین می توانید برخی از میوه های تازه را در رژیم غذایی خود به عنوان غذاهای نرم در نظر بگیرید. بستگان سالخورده شما هنوز هم می توانند از مزایای میوه ها لذت ببرند و در عین حال از کالری های غیر ضروری که به مقادیر زیاد میوه وارد می شود اجتناب کنند.

برخی از میوه های تازه ایده آلی که می توانید برای عزیزان خود تهیه کنید عبارتند از:

  • موز: برش موز به قطعات کوچک یک میان وعده آسان و سریع است. موز را با دارچین ترکیب کنید تا یک پوره دارچین ساده تهیه کنید، یا آن را پوره کنید تا یک وعده غذایی نرم و راحت هضم شود. فقط موز را در مخلوط کن بریزید تا بافت و قوام کاملی داشته باشد.

  • آووکادو: آووکادو میوه ای غنی از مواد مغذی است که منبع خوبی از فیبر غذایی است. آنها را می توان به صورت سس خامه ای درست کرد و به اکثر وعده های غذایی اضافه کرد. آووکادو برای نرم شدن نیازی به پختن ندارد. فقط قبل از تهیه و خوردن مطمئن شوید که کاملا رسیده باشند.

  • انبه: داشتن یک انبه رسیده یکی از بهترین ایده های غذای نرم سالمندان است. یک انبه رسیده نرم و راحت برای خوردن است. می توانید از یک انبه رسیده پوره درست کنید تا به بستنی وانیلی اضافه کنید تا یک میان وعده خوشمزه باشد.
  1. محصولات لبنی

سایر سالمندان ممکن است پذیرای محصولات لبنی مانند ماست، پنیر دلمه و پنیرهای نرم باشند.

  • ماست: ماست برای افراد مسن مفید است. غذای نرم عالی برای بزرگسالان مسن زیرا صاف، خامه ای، سبک و سیر کننده است. می توان آن را با میوه های ریز خرد شده، مربا یا عسل شیرین کرد یا در انواع طعم دار مانند لیمو، تمشک، وانیل یا توت فرنگی میل کرد.

     

  • پودینگ: می توانید پودینگ کدو تنبل را برای دسر سرو کنید یا پودینگ استیک و قارچ درست کنید. قبل از اضافه کردن گوشت به پودینگ مطمئن شوید که گوشت به خوبی چرخ شده است. برای درست کردن یک شام خوشمزه، می توانید مقدار بیشتری آب خوری اضافه کنید.

     

  • پنیر: می توان آن را به شکل یک دسر صاف درست کرد یا با میوه ها و بستنی مخلوط کرد. در صورت تمایل می توانید آن را به صورت ساده یا با سالاد میل کنید.
  1. تخم مرغ مخلوط

تخم مرغ آب پز سفت غذای اصلی صبحانه برای اکثر افراد مسن است، اما تخم مرغ های همزده نرم نیز یک جایگزین عالی هستند. جویدن و بلعیدن تخم‌مرغ‌های آب پز نرم بسیار راحت‌تر از تخم‌مرغ‌های پخته شده است زیرا لاستیکی یا نشاسته‌ای نیستند. تخم مرغ نرم را می توان به تنهایی خورد یا روی نان تست با کره یا مارگارین میل کرد. پیشنهاد میکنیم مقاله <<فواید تخم مرغ برای سلامتی در سالمندان>> را که قبلا منتشر کردیم را مطالعه کنید.

  1. سوپ

سوپ ها می توانند راهی عالی برای وارد کردن پروتئین به رژیم غذایی بستگان مسن شما باشند. می توانید انواع سوپ ها را با استفاده از سبزیجاتی مانند هویج، کرفس یا سوپ کلم درست کنید. همچنین می توانید آب مرغ خانگی درست کنید و آن را با سبزیجات بخارپز و سیب زمینی سرو کنید. پیشنهاد میکنیم حتما مقاله «« سوپ مقوی برای سالمندان »» را که قبلا منتشر کردیم را مطالعه کنید.

  1. ماهی

خوردن ماهی برای افراد مسن می تواند دشوار باشد، به خصوص اگر آنها در جویدن مشکل دارند. ماهی قزل آلا به دلیل بافت پوسته پوسته و گوشتی، ماهی خوبی برای امتحان کردن در غذاهای نرم است. برای پر کردن معده می توانید استیک ماهی قزل آلا را با برنج سرو کنید.

  1. بلغور جو دوسر

تهیه بلغور جو دوسر آسان است و می تواند راهی عالی برای شروع روز باشد. مقداری شکر قهوه ای یا دارچین را روی بلغور جو دوسر اضافه کنید تا شیرینی و طعم بیشتری داشته باشید. همچنین ممکن است بخواهید میوه یا آجیل را نیز در بالا اضافه کنید.

  1. مرغ و کوفته

مرغ و کوفته ها غذاهای ساده و آسانی هستند که بسیاری از افراد مسن با خوردن آنها بزرگ شده اند. برای ادویه‌تر کردن غذا، می‌توانید سیر، پیاز یا پوره سیب‌زمینی را به کوفته‌ها اضافه کنید.

….:::: مقاله پیشنهادی: بهترین لیست غذا برای سالمندان ::::….
  1. لوبیا

لوبیا پخته یک غذای نرم کلاسیک است که در خانه تهیه می شود یا در فروشگاه مواد غذایی خریداری می شود، کنسرو شده و آماده مصرف است. می توانید ادویه های مورد علاقه خود را قبل از پختن لوبیا در آن قرار دهید. قبل از پخت کمی نمک، فلفل و شکر (خیلی کم!) به حبوبات اضافه کنید.

  1. کوکی های نرم

کوکی‌های نرم میان‌وعده‌ای عالی برای افراد مسن هستند که ممکن است در خوردن غذاهای جامد بیش از حد مشکل داشته باشند زیرا بسیار کوچک و نرم هستند. می‌توانید با استفاده از کره، شکر قهوه‌ای و آرد کوکی‌های خانگی درست کنید یا از جعبه‌های میکس کوکی‌های تجاری استفاده کنید تا همه چیز ساده باشد. نگران اضافه کردن کره ذوب شده نخواهید بود زیرا هنگام تهیه کوکی های نرم نیازی به پخت زیاد نیست.

 

عکس کوکی نرم

غذای مقوی برای بیماران سالمند ضعیف

در اینجا 15 ماده غذایی برای سالمندان وجود دارد که برای قلب، بدن و روح عالی هستند!

پروتئین هاآجیل هامیوه هاسبزیجات و غلاتلبنیات
ماهیگردوتوت هاسبزیجاتشیر کم چرب
مرغ بدون پوستبادام هاگلابی، هلوهویجپنیر کم چرب
تخم مرغبادام هندیسیب، پرتقالغلات کاملجایگزین کره
  • پروتئین

  • ماهی

بله، یکی از بهترین غذاها برای تقویت سلامت قلب پر از چربی است! ماهی‌هایی مانند سالمون یا ماهی تن حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که با بیماری‌های قلبی عروقی مقابله می‌کنند. دستور العمل های آسان برای سلامت قلب سالمندان را با ماهی به عنوان غذای اصلی در فر تهیه کنید. برای کسانی که از غذاهای دریایی لذت نمی برند، مکمل های روغن ماهی برای دریافت امگا 3 روزانه در دسترس هستند.

  • مرغ بدون پوست

مرغ بدون پوست و بوقلمون با گیاهان تازه و ادویه جات که به عنوان گوشت بدون چربی شناخته می شوند، اصلی ترین وعده های غذایی کم سدیم برای سالمندان هستند. با برداشتن پوست و بدون نمک افزوده، افراد مسن از وعده های غذایی سالم استفاده می کنند، به خصوص اگر فشار خون بالا نگران کننده باشد.

  • تخم مرغ

در حالی که تخم مرغ سرشار از کلسترول است، اگر به درستی تهیه شود و در حد متعادل مصرف شود، مغذی و برای قلب مفید است. از تخم مرغ سرخ شده پرهیز کنید و از این پروتئین بدون زرده لذت ببرید، جایی که تقریبا تمام کلسترول در آن یافت می شود.

عکس غذاهای پروتئین دار
  • آجیل

  • گردو

یک میان وعده فوق العاده، گردو (مانند ماهی) سرشار از چربی های امگا 3 است و انتخاب خوبی برای جلوگیری از مشکلات قلبی است. آنها همچنین منبع عالی فیبر هستند.

  • بادام ها

بادام سرشار از چربی‌های غیراشباع، یکی دیگر از آجیل‌های سالم است و باید بدون نمک و شکر فراوان از آن لذت برد، که می‌تواند به چالش‌های سلامت قلب منجر شود. این آجیل همچنین یک میان وعده خوب برای کاهش کلسترول بد یا لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) است.

  • بادام هندی

بادام هندی بدون نمک یا کم سدیم را برای فواید سلامت قلب انتخاب کنید. بادام هندی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد، می‌تواند به کاهش فشار خون و بهبود رتبه‌بندی کلسترول برای برخی مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.

عکس آجیل
  • میوه ها

  • توت ها

از زغال اخته گرفته تا توت فرنگی، شاه توت، تمشک و زغال اخته، میوه های این گونه پر از آنتی اکسیدان های مغذی، فیبر، ویتامین ها و البته آب میوه های خوشمزه هستند! آماده سازی وعده های غذایی برای سالمندان باید شامل انواع توت ها، به خصوص در سالاد و ماست های کم چرب باشد.

  • گلابی، هلو

میوه های تازه از جمله گلابی و هلو هر دو بسیار مغذی هستند و می توانند سلامت قلب و همچنین هضم خوب و ضد التهاب را تقویت کنند. با این حال، مهم است که آن میوه‌ها تازه باشند و در شربت‌ها یا لعاب‌های سنگین که اغلب حاوی قند زیادی هستند، کنسرو نشده باشند.

  • سیب، پرتقال

مانند گلابی و هلو، سیب و پرتقال تازه غذاهای سالمی برای افراد مسن هستند، از فیبر و پتاسیم بالا در پرتقال گرفته تا پلی فنول های موجود در سیب. همین نگرانی در مورد کنسرو سیب و پرتقال نیز صدق می کند. میوه های خشک نیز کمتر سالم هستند، زیرا این فرآیند در واقع بسیاری از فواید سالم را از بین می برد.

عکس میوه ها
  • سبزیجات و غلات

  • سبزیجات

اسفناج، سبزیجات سالاد، کاهو تازه، کلم پیچ، و بسیاری از انواع دیگر سبزیجات برگدار ویتامین ها و مواد مغذی حیاتی را برای تقویت سلامت قلب افزایش می دهند. بهترین انواع سبزیجات سبز رنگ معمولاً سبز تیره هستند. سبزی‌های برگ‌دار پایه‌ای عالی برای آشپزی سالمندان هستند، به‌ویژه هنگام تهیه وعده‌های غذایی برای افرادی که فشار خون بالا دارند یا در معرض خطر بالای بیماری‌های قلبی عروقی هستند.

  • هویج

هویج یک میان وعده رنگارنگ و خوش طعم یا علاوه بر بسیاری از غذاها، سرشار از خواص مفید برای قلب است. هویج کلسترول بد را کاهش می دهد که می تواند منجر به بیماری قلبی شود و زمانی که کاهش وزن یک هدف است، یک غذای مورد توجه است.

  • غلات کامل

گنجاندن غلات کامل در رژیم غذایی سالمندان به کاهش نگرانی های قلبی از جمله اثرات دیابت نوع 2 کمک می کند. غلات کامل شامل ریک قهوه ای است e، سبوس، بلغور جو دوسر، جو، سورگوم و بسیاری از انواع دیگر.

عکس سبزیجات
  • لبنیات

  • شیر کم چرب

در حالی که حتی شیر کم‌چرب یا کم‌چرب هنوز حاوی چربی‌های ناسالم است، مصرف آن در حد اعتدال (معمولاً دو یا سه وعده در روز) فوایدی برای سلامت قلب مانند مصرف کلسیم به همراه خواهد داشت. بهتر است از شیر طعم دار خودداری کنید، زیرا اغلب چربی و شکر ناسالم را اضافه می کند.

  • پنیر کم چرب

بسیاری از انواع پنیر خوشمزه با گزینه های کم چرب تهیه می شوند که چربی های ترانس و چربی های اشباع شده اغلب در پنیرهای سنتی را محدود می کند. هنگامی که در مقادیر محدود مصرف می شود، پنیرهای کم چرب می توانند بخشی از یک رژیم غذایی سالم برای قلب باشند.

  • جایگزین کره

در حالی که کره سنتی حاوی کلسیم و ویتامین D است، با محتوای چربی بالا نیز پر شده است. جایگزین‌های سالم برای کره مانند اسپری آووکادو، روغن‌های گیاهی، کره‌های آجیل یا جایگزین‌های دیگر را در نظر بگیرید.

عکس لبنیات
…:::: حتما مطالعه کنید : لیست غذاهای ناسالم برای سالمندان ::::…

شرکت پرستاری در کرج

شرکت دنیای آرامش با بیش از ۱۰ سال سابقه درخشان دارای مجوزهای لازم و معتبر، آماده ارائه خدمات پرستار سالمند کرج، پرستار بیمار کرج و پرستار کودک کرج در تمام نقاط کرج و استان البرز و مشاوره در زمینه استخدام پرستار میباشد. استخدام پرستار ها در هر ساعتی که مد نظر دارید. با افتخار حدود ۵۰% مشتریانی که روزانه با شرکت دنیای آرامش درخواست پرستار دارند از معرف ها هستند. تمام تلاش تیم دنیای آرامش جلب رضایت شما مشتری عزیز و معرفی دنیای آرامش توسط خود شما به کلیه شهروندان استان البرز میباشد. لازم به ذکر است که جذب کلیه نیروهای شرکت دنیای آرامش توسط خود مدیریت و آموزش چهارچوب ها و قوانین توسط مدیریت داخلی مجموعه دنیای آرامش انجام خواهد شد. پس با اطمینان خاطر عزیزان خود را به ما بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *