اختلالات رفتاری در کودکان

اختلالات رفتاری در کودکان یکی از مسائلی است که همواره توجه و تحقیقات بسیاری را به خود جلب کرده است. امروزه این اختلالات به یکی از اصلی ترین چالش های دوران کودکی تبدیل شده است. این اختلالات به مجموعه‌ای از رفتارهای نامطلوب و نامعمول در کودکان اشاره دارد که ممکن است باعث مشکلاتی در زندگی روزمره و روابط اجتماعی آنان شود. همچنین، تأثیرات منفی این اختلالات بر رشد و توسعه کودکان نیز قابل توجه است.

در این مقاله که توسط شرکت پرستاری در کرج دنیای آرامش، متخصص پرستار کودک در کرج، تهیه شده است.، به بررسی انواع اختلالات رفتاری در کودکان خواهیم پرداخت. هدف اصلی ما در این مقاله، ارائه اطلاعات کامل و جامعی درباره این اختلالات و کمک به والدین، مربیان و کارشناسان در درک بهتر و مدیریت صحیح این موضوع است.

بنر مقاله اختلالات رفتاری در کودکان

شایع ترین اختلالات رفتاری در کودکان

همانطور که در بالا گفته شد، این اختلالات ممکن است به سلامت روان در کودکان آسیب های جدی وارد کند، در ادامه شما را با انوع اختلالات رفتاری در کودکان آشنا میکنیم تا در تشخیص زودهنگام و به موقع این موارد به شما کمک کند.

ADHD اختلال طیف اوتیسم اختلالات اشتها اختلال اضطراب فراگیر
تابه هراس وسواس فکری اختلالات یادگیری
اضطراب جدایی روان گسیختی استرس پس از سانحه افسردگی مداوم
فوبیای خاص فوبیای اجتماعی
  • اختلال کمبود توجه / بیش فعالی (ADHD کودک)

ADHD که اختلال کمبود توجه نیز نامیده می شود، یک اختلال رفتاری است که معمولاً برای اولین بار در دوران کودکی تشخیص داده می شود. با بی توجهی، تکانشگری و در برخی موارد بیش فعالی مشخص می شود.

  • اختلال طیف اوتیسم

اختلال طیف اوتیسم (ASD) یک وضعیت عصبی رشدی است که با مشکلات در مهارت‌های ارتباط اجتماعی و تعامل و رفتارهای تکراری تعریف می‌شود. در مورد این شرایط بیشتر بدانید.

  • اختلالات اشتها

اصطلاح اختلالات خوردن به شرایط مختلفی اشاره دارد که شامل رفتارهای غذایی غیرعادی می شود. درباره دو مورد از شایع ترین اختلالات خوردن در کودکان، بی اشتهایی عصبی و پرخوری عصبی بیشتر بدانید.

  • اختلال اضطراب فراگیر

اختلال اضطراب فراگیر (GAD) یک مشکل جدی سلامت روان است که در آن کودک نگرانی و ترس زیادی دارد که به نظر می رسد دلیل واقعی ندارد. در مورد این شرایط بیشتر بدانید.

  • اختلالات یادگیری

اختلال یادگیری زمانی است که کودک در یادگیری در برخی موضوعات مدرسه مشکل دارد. در مورد این شرایط بیشتر بدانید.

  • اختلال وسواس فکری عملی

اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD) شامل افکار و وسواس‌ها (تکانه‌ها یا تصاویر) است که بارها و بارها اتفاق می‌افتد و باعث می‌شود کودک یا نوجوان احساس ناراحتی زیادی کند.

  • اختلال هراس

اختلال پانیک زمانی تشخیص داده می‌شود که کودک حملات پانیک مکرر داشته باشد و نگرانی دائمی در مورد حملات بیشتر برای بیش از یک ماه داشته باشد. در مورد این شرایط بیشتر بدانید.

  • تابه / پاندا

PANS و PANDAS تشخیص هایی هستند که اغلب شامل شروع ناگهانی اختلال وسواس فکری اجباری یا محدودیت های خوردن و علائم حداقل دو دسته از هفت دسته هستند. در مورد این شرایط بیشتر بدانید.

  • اختلال افسردگی مداوم

اختلال افسردگی در کودکان مداوم نوعی افسردگی است که در آن کودک حداقل به مدت یک سال خلق و خوی ضعیف، غمگین یا تحریک پذیر دارد. در مورد این شرایط بیشتر بدانید.

  • اختلال استرس پس از سانحه

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) واکنش و استرس مداوم پس از قرار گرفتن در معرض یک رویداد آسیب زا است. در مورد این شرایط بیشتر بدانید.

  • روان‌گسیختگی

اسکیزوفرنی یکی از پیچیده ترین اختلالات سلامت روان است. این یک اختلال شدید، مزمن و ناتوان کننده در مغز است که باعث تحریف تفکر، احساسات عجیب، رفتار غیرعادی و استفاده از زبان و کلمات می شود.

  • اختلال اضطراب جدایی

اختلال اضطراب جدایی (SAD) شامل اضطراب شدید (ترس و عصبی بودن) در مورد جدایی از والدین یا عزیزان است.

  • فوبیای خاص

فوبیا ترس بیش از حد از یک شی یا موقعیتی است که حداقل شش ماه طول می کشد. در مورد این شرایط بیشتر بدانید.

  • فوبیای اجتماعی

فوبیای اجتماعی یک ترس شدید از اجرا در مقابل مردم یا سایر موقعیت‌های اجتماعی است که در آن کودک یا نوجوان احساس خجالت، تحقیر یا تمرکز بیش از آنچه می‌خواهد دارد

….:::: علائم اختلالات روانی در کودکان چیست؟ ::::….

بنر انواع اختلالات رفتاری در کودکان

….:::: حتما مطالعه کنید : 7 دلیل برای بی اشتهایی در کودکان ::::….

ویژگی های اختلالات رفتاری در کودکان

اختلالات رفتاری معمولاً با رفتارهایی مشخص می شوند که مخل تلقی می شوند. از آنجا که این شرایط شامل هدایت اعمال به سمت بیرون نسبت به افراد دیگر است، گاهی اوقات به عنوان اختلالات بیرونی شناخته می شوند. این اختلالات گاهی شامل موارد زیر است:

  1. پرخاشگری
  2. سرپیچی
  3. بزهکاری
  4. بیش فعالی
  5. بی توجهی
  6. تکانشگری
  7. مصرف مواد

همه مشکلات رفتاری وجود یک بیماری را نشان نمی دهند و اکثر بچه ها هر از گاهی نوعی رفتار مخرب را تجربه می کنند. اما اگر رفتار کودک شش ماه یا بیشتر طول بکشد و زندگی خانگی، اجتماعی یا تحصیلی او را تحت تاثیر قرار دهد، باید با پزشک کودک صحبت کنید.

….:::: ۷ ویژگی کودک خوشحال را بشناسید ::::….

تشخیص اختلالات رفتاری در کودکان

تشخیص اختلالات رفتاری در کودکان معمولاً شامل ارزیابی علائم آنها می شود. پزشک یا ارائه دهنده سلامت روان کودک ممکن است با پرسیدن سؤالاتی در مورد رفتار آنها شروع کند. آنها همچنین به سوابق و سابقه پزشکی کودک نگاه خواهند کرد

تشخیص همچنین ممکن است شامل غربالگری، ارزیابی های روانشناختی و مصاحبه با افراد دیگر، مانند معلمان و مراقبان کودک باشد. در حالی که ممکن است بتوانید علائم یک اختلال رفتاری را تشخیص دهید، فقط یک متخصص واجد شرایط می تواند تشخیص دهد.

اختلالات رفتاری به ندرت در کودکان قبل از پنج سالگی تشخیص داده می شود. کج خلقی گاه به گاه و سایر رفتارهای مخرب در کودکان در اوایل دوران کودکی رایج است.

تحقیقات نشان می دهد که بیش از 80 درصد از همه کودکان پیش دبستانی هر چند وقت یکبار دچار عصبانیت می شوند.4 چنین طغیان هایی اغلب کوتاه مدت هستند و کودکان با کسب مهارت های مقابله ای جدید از آنها پیشی می گیرند.

علل اختلالات رفتاری در کودکان

اختلالات رفتاری در کودکان یک علت قابل شناسایی ندارد. در عوض، عوامل متعددی در بروز مسائل مختلف رفتاری نقش دارند. برخی از عواملی که می توانند در شروع یک اختلال رفتاری نقش داشته باشند عبارتند از:

عکس اینفوگرافیک علل اختلالات رفتاری در کودکان

  • تفاوت در ساختار مغز:

برخی تحقیقات نشان می دهد که تفاوت در رشد، شیمی و ساختار مغز ممکن است به برخی از شرایط رفتاری کمک کند. سطوح انتقال دهنده های عصبی و پاسخ مغز به مواد شیمیایی مختلف نیز می تواند به تفاوت در رفتار کمک کند

  • ژنتیک:

برخی از اختلالات رفتاری معمولاً در خانواده ها ایجاد می شوند، که نشان می دهد عوامل ژنتیکی ممکن است در این شرایط نقش داشته باشند.

  • جنسیت:

اختلالات رفتاری در کودکان پسر بیشتر دیده می شود. این ممکن است تحت تأثیر عوامل بیولوژیکی باشد، اما انتظارات اجتماعی در مورد نقش های جنسیتی سنتی نیز ممکن است بر نحوه رفتار کودکان تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، در حالی که پسران پرخاشگری فیزیکی بیشتری از خود نشان می دهند، دختران بیشتر درگیر پرخاشگری کلامی یا رابطه ای هستند.

  • تجارب تروماتیک:

کودکانی که در معرض استرس و ضربه قرار می گیرند بیشتر احتمال دارد که مشکلات رفتاری داشته باشند. چنین آسیب هایی ممکن است ناشی از سوء استفاده و بی توجهی باشد. تحقیقات همچنین نشان داده است که کودکانی که توسط والدین مستبد بزرگ شده اند، بیشتر درگیر رفتارهای پرخاشگرانه هستند.

درمان اختلالات رفتاری در کودکان

درمان اختلالات رفتاری در کودکان به ماهیت، نوع و شدت مشکلاتی که کودک تجربه می کند بستگی دارد. در بسیاری از موارد، مداخلات بر موارد زیر متمرکز خواهد شد:

عکس اینفوگرافیک درمان اختلالات رفتاری در کودکان

  • خانواده درمانی:

اگر والدین، خواهر و برادر و سایر اعضای خانواده با هم در جلسات درمانی شرکت کنند، کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری اغلب سود می برند. خانواده درمانی می تواند روابط و ارتباطات را بهبود بخشد و در عین حال تعارضات را کاهش دهد.

  • درمان فردی:

انواع مختلف روان درمانی می تواند به کودکان در یادگیری مدیریت رفتار کمک کند. درمان شناختی رفتاری (CBT) رویکردی است که می‌تواند به کودکان کمک کند تا افکاری را که به مسائل رفتاری کمک می‌کنند، شناسایی و تغییر دهند.

  • دارو:

در حالی که هیچ دارویی به طور خاص برای درمان اختلالات رفتاری وجود ندارد، برخی از داروها ممکن است به کودکان کمک کنند تا علائم مختلفی را که ممکن است تجربه کنند، مدیریت کنند.

  • آموزش والدین:

اگر والدین بیاموزند که چگونه به مسائل رفتاری به طور مؤثرتری پاسخ دهند، کودکانی که دارای مشکلات رفتاری هستند نیز می توانند از آنها بهره مند شوند. آموزش والدین اغلب بر راهبردهای مدیریت رفتار متمرکز است.

  • درمان خانگی:

در برخی موارد، رفتار کودک ممکن است از کنترل خارج شود و برای کمک به ایمن نگه داشتن او و دیگران، نیاز به درمان شدیدتری داشته باشد.

….:::: مزایای استخدام پرستار کودک در منزل چیست؟ ::::….

شرکت پرستاری در کرج

شرکت دنیای آرامش با بیش از ۱۰ سال سابقه درخشان دارای مجوزهای لازم و معتبر، آماده ارائه خدمات پرستار سالمند در کرج، پرستار بیمار در کرج و پرستار کودک در کرج در تمام نقاط کرج و استان البرز و مشاوره در زمینه استخدام پرستار میباشد. استخدام پرستار ها در هر ساعتی که مد نظر دارید. با افتخار حدود ۵۰% مشتریانی که روزانه با شرکت دنیای آرامش درخواست پرستار دارند از معرف ها هستند. تمام تلاش تیم دنیای آرامش جلب رضایت شما مشتری عزیز و معرفی دنیای آرامش توسط خود شما به کلیه شهروندان استان البرز میباشد. لازم به ذکر است که جذب کلیه نیروهای شرکت دنیای آرامش توسط خود مدیریت و آموزش چهارچوب ها و قوانین توسط مدیریت داخلی مجموعه دنیای آرامش انجام خواهد شد. پس با اطمینان خاطر عزیزان خود را به ما بسپارید.