چاقی چه تاثیری بر سالمندان دارد؟

چاقی ممکن است بر هر کسی، جوان یا مسن تأثیر بگذارد. با این حال، با افزایش سن، هم ویژگی های چاقی و هم نحوه تأثیر آن بر افراد، گاهی در مقایسه با جوانان متفاوت است. دانستن این موضوع بسیار مهم است زیرا ممکن است تعیین کند که آیا چاقی باید در افراد مسن نیاز به درمان دارد یا خیر. این مقاله توسط شرکت دنیای آرامش ارائه دهنده خدمات پرستاری در منزل کرج همراه با تخصص پرستار سالمند در منزل کرج تهیه شده است و در آن تاثیر چاقی بر سالمندان را بررسی کردیم، لطفا تا انتها همراه ما باشید.

بنر مقاله چاقی چه تاثیری بر سالمندان دارد؟

چاقی چه تاثیری بر سالمندان دارد؟

یکی از اصلی ترین چالش های سالمندان امروزی در کل دنیای مسئله اضافه وزن و چاقی سالمندان میباشد، عوامل مختلفی بر چاقی این عزیزان تاثیرگذار است مثل، کم تحرکی و … . اما اینکه چه تاثیری بر سلامت روان در سالمندان و جسمانی آنهای می گذارد بحثی کاملا علمی ست که در ادامه به این موضوع پر اهمیت می پردازیم. از نظر علمی ثابت شده است که چاقی مستعد ابتلا به بسیاری از بیماری ها است. در واقع، اکثر اندام ها و سیستم های بدن تحت تاثیر منفی چاقی قرار می گیرند. معمولاً دیابت در سالمندان، فشار خون بالا، کلسترول بالا، بیماری قلبی و برخی سرطان ها در بیماران مبتلا به چاقی دیده می شود. با افزایش سن، ناتوانی جسمی نیز به دلیل تأثیر وزن بر مفاصل، یک مشکل بزرگ است. با این وجود، دانشمندان پدیده ای به نام «پارادوکس چاقی» را توصیف کرده اند. اگرچه در سنین پایین‌تر، اضافه وزن و چاقی به وضوح با طول عمر کوتاه‌تر همراه است، اما به نظر می‌رسد که در سنین بالاتر، این همیشه درست نیست. برخی از مطالعات نشان داده اند که وزن محافظ “ایده آل” ممکن است در جمعیت مسن بالاتر باشد.

به نظر می رسد بیماران مسن مبتلا به برخی بیماری ها زمانی که تحت تأثیر وزن اضافی یا چاقی قرار می گیرند، بیشتر زنده می مانند. این بحث در دنیای علمی در مورد اینکه آیا این یک پدیده واقعی است و اگر چنین است، چه چیزی می تواند آن را توضیح دهد ادامه دارد. برخی معتقدند که این آمار تنها به این دلیل است که با افزایش سن، افرادی که «مستعد» به اثرات مضر چاقی هستند ممکن است قبلاً تسلیم بیماری شده باشند. بنابراین، جمعیت سالمندان مبتلا به چاقی را افرادی نشان می دهند که در برابر اثرات منفی چاقی «مقاوم» هستند. برای درک بهتر این موضوع، بیایید قیاسی با سیگار کشیدن و سرطان ریه داشته باشیم.

سیگار کشیدن و سرطان ریه

ممکن است گاهی در مورد پدربزرگ بشنوید که تمام عمرش سیگار کشیده و هنوز هم خوب است. این بدان معنا نیست که سیگار بر سلامت افراد تأثیر نمی گذارد. در حالی که بقیه در سنین پایین‌تر به دلیل سرطان یا سایر بیماری‌های ریوی مرده‌اند، پدربزرگ اکنون بزرگ‌تر است و در حالی که هنوز مثل دودکش سیگار می‌کشد، حالش خوب است، زیرا ممکن است اتفاقاً نوعی مقاومت در برابر اثرات مضر سیگار داشته باشد. این ممکن است “پارادوکس چاقی” را توضیح دهد و اینکه چرا برخی از افراد مسن تحت تاثیر چاقی به نظر می رسند.

o بهتر از همتایان با وزن طبیعی خود عمل کنند. با این اوصاف، هیچ حرف نهایی در مورد اینکه آیا اضافه وزن و چاقی در افراد مسن محافظت می‌کند یا خیر وجود ندارد و مطالعات بیشتری مورد نیاز است. با این وجود، گاهی اوقات بی میلی در اجرای رژیم های کاهش وزن در سالمندان دیده می شود و ممکن است حداقل تا حدی به دلیل این عدم اطمینان باشد.

چاقی همچنین بر شناخت تأثیر می گذارد، که شامل نحوه پردازش اطلاعات، حافظه، درک، حل مسئله و تصمیم گیری می شود. این عملکردها با افزایش سن بدتر می شوند و مطالعات نشان می دهد که در جمعیت مبتلا به چاقی با سرعت بیشتری بدتر می شوند. از آنجایی که شناخت صحیح به سالمندان کمک می کند زندگی کاملتر و مستقل تری داشته باشند، این تأثیر چاقی بیش از هر زمان دیگری با سن بالاتر مرتبط است.

چاقی همچنین به وضوح با کیفیت پایین زندگی مرتبط است. این موضوع در بزرگسالان مسن حتی بیشتر مرتبط می شود. به طور کلی، سالمندان در حال حاضر تحت فشارهای متعددی هستند که کیفیت زندگی آنها را کاهش می دهد. چاقی فقط بار اضافی را اضافه می کند.

آیا کاهش وزن برای افراد مسن مفید است؟

خب، بستگی دارد. کاهش وزنی که برنامه ریزی نشده باشد غیر معمول نیست. سالمندان اغلب بیمارتر هستند و نسبت به بزرگسالان جوان تر به دوره های زمانی طولانی تری برای بهبودی از بیماری نیاز دارند. این اغلب منجر به کاهش وزن می شود. این نوع کاهش وزن سالم نیست. بخش قابل توجهی از وزن از دست رفته در طول بیماری کاهش عضلانی است.

یک فرد بدحال که مجبور است در بخش مراقبت های ویژه بماند، بدون در نظر گرفتن درجه چاقی، در طول روند بیماری، عضله را بسیار بیشتر از حد انتظار می سوزاند. این یک منطقه مطالعاتی بسیار جالب برای بسیاری از دانشمندان علاقه مند به تغذیه است. علاوه بر این، حتی اگر خیلی شدید نباشد، هر بیماری که منجر به کاهش وزن برنامه ریزی نشده شود، توده عضلانی را کاهش می دهد. بنابراین، توجه جدی به توانبخشی و تغذیه مناسب در حین و پس از بیماری، به ویژه در سالمندانی که از قبل ذخایر عضلانی کمتری دارند، مهم است.

در مورد کاهش وزن برنامه ریزی شده چطور؟

هر گونه کاهش وزن عمدی نه تنها منجر به از دست دادن چربی، بلکه عضله نیز می شود. این امر به ویژه در افراد مسن بسیار مهم است، زیرا آنها عضله کمتر و چربی بیشتری در نتیجه پیری طبیعی و اغلب بی‌شرطی دارند. با این وجود، به نظر می رسد اتفاق نظر وجود دارد که کاهش وزن متوسط 5 تا 10 درصد منجر به مزایای سلامتی قابل توجهی می شود. علاوه بر این، برخی از مطالعات نشان می دهد که حتی کاهش وزن 3 درصدی در افراد مسن به طور قابل توجهی التهاب، فشار خون، کلسترول و قند خون را بهبود می بخشد.

با در نظر گرفتن فواید ذکر شده، کاهش وزن برنامه ریزی شده و تحت نظارت باید در افراد مسن در نظر گرفته شود.

چگونه یک فرد مسن می تواند به طور ایمن وزن کم کند؟

دستورالعمل ها واقعاً متفاوت نیستند، چه کاهش وزن مربوط به بزرگسالان جوان باشد و چه مسن تر. اول، تغییرات سبک زندگی، از جمله رژیم غذایی و ورزش توصیه می شود. در عمل، نه تنها محدودیت کالری، بلکه توجه دقیق به ترکیب رژیم غذایی و مقدار کافی پروتئین در رژیم غذایی توسط بسیاری از کارشناسان توصیه می شود. این کار باید همیشه زیر نظر پزشکان مجرب انجام شود تا هیچ آسیبی وارد نشود. همچنین، برای مقابله با کاهش عضلانی ناشی از افزایش سن، دستورالعمل‌های کالج پزشکی ورزشی آمریکا تمرینات مقاومتی همراه با ورزش‌های تقویت‌کننده عضلات را دو بار در هفته توصیه می‌کنند. علاوه بر این، تمرینات انعطاف پذیری و تعادل ممکن است برای کسانی که در معرض خطر سقوط هستند مفید باشد. اما به خاطر داشته باشید که هر رژیم ورزشی برای اطمینان از ایمنی بیمار باید توسط پزشک تجویز شود. علاوه بر این، افراد مسن معمولاً چندین دارو مصرف می کنند. مهم است که پزشکان به دقت نگاه کنند و هر دارویی را که شناخته شده است باعث افزایش وزن می شود با جایگزین های دیگر جایگزین کنند.

انتخاب داروهای کاهش وزن در افراد مسن محدودتر است. این فهرست داروهای موجود برای کاهش وزن را کوتاه می کند. عوارض جانبی، شرایط پزشکی موجود و تداخل با سایر داروها از موانع اصلی در تجویز داروهای کاهش وزن در سالمندان است. جراحی چاقی در افراد مسن نیز به طور فزاینده ای مورد توجه قرار گرفته است. مشکلات پزشکی موجود، خطرات جراحی و مزایای جراحی نیاز به تجزیه و تحلیل دقیق توسط تیم پزشکی و بحث با بیمار برای اطمینان از تصمیم بهینه و نتیجه رضایت‌بخش دارد.

نتیجه

با بالا رفتن سن، مهم است که اطمینان حاصل شود که آنها نه تنها عمر طولانی تری دارند، بلکه زندگی آنها کامل است و تا آنجا که ممکن است با وقار و با استقلال زندگی می کنند. در حالی که اضافه وزن افراد را در تمام مراحل زندگی تحت تاثیر قرار می دهد، ما باید تاثیر فزاینده آن را با افزایش سن اذعان کنیم و نباید مزایای قابل توجه درمان آن را در مراحل بعدی زندگی نادیده بگیریم.

شرکت پرستاری در کرج

شرکت دنیای آرامش با بیش از ۱۰ سال سابقه درخشان دارای مجوزهای لازم و معتبر، آماده ارائه خدمات پرستار سالمند کرج، پرستار بیمار کرج و پرستار کودک در جهانشهر کرج در تمام نقاط کرج و استان البرز و مشاوره در زمینه استخدام پرستار میباشد. استخدام پرستار ها در هر ساعتی که مد نظر دارید. با افتخار حدود ۵۰% مشتریانی که روزانه با شرکت دنیای آرامش درخواست پرستار دارند از معرف ها هستند. تمام تلاش تیم دنیای آرامش جلب رضایت شما مشتری عزیز و معرفی دنیای آرامش توسط خود شما به کلیه شهروندان استان البرز میباشد. لازم به ذکر است که جذب کلیه نیروهای شرکت دنیای آرامش توسط خود مدیریت و آموزش چهارچوب ها و قوانین توسط مدیریت داخلی مجموعه دنیای آرامش انجام خواهد شد. پس با اطمینان خاطر عزیزان خود را به ما بسپارید.