دیابت در سالمندان

دیابت در سالمندان یکی از رایج ترین بیماری های این دوران میباشد. تیم تولید محتوای شرکت پرستاری در کرج دنیای آرامش که متخصص پرستار سالمند در کرج میباشد مقاله دیابت در سالمندان را برای شما عزیزان آماده کرده است تا اطلاعات شما در مورد بیماری دیابت در سالمندان را افزایش دهد.

دیابت در سالمندان
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Email
Print

عملاً دیابت در سالمندان بیشتر از یک نوع بیماری بشمار می رود و یکی از بیماری های شایع در سالمندان است. بچه ها و جوانان به نوعی بیماری دیابت به نام «جوونایل» مبتلا می شوند که نوع اول آن باشد. در نوع اول دیابت غده پانکراس به طور معمول انسولین تولید میکند، این تولید را متوقف میکند و لذا قندخون به یک باره بالا می رود، سلولها قادر نیستند به اندازه کافی قند برای انرژی مورد نیاز خود دریافت کنند. در این حال بدن شروع به تجزیه و تبدیل چربی برای تهیه مقداری انرژی جهت سلولها، می نماید ولی ایـن مـرحـلـه عـمل مقدمه جدی برای بعضی از حالات حاد و اضطراری پزشکی می گردد. این نوع دیابت در افراد سالمند خیلی به ندرت پیدا می شود.

 علائم دیابت نوع یک در سالمندان

علائم دیابت نوع ۱ می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • گرسنگی شدید
  • افزایش تشنگی
  • کاهش وزن ناخواسته
  • تکرر ادرار
  • تاری دید
  • خستگی
  • تغییرات خلق‌وخوی
…::: حتما مطالعه کنید : راه‌های پیشگیری از دیابت در سالمندان :::…

شرکت پرستاری در کرج

دیابت نوع دوم در سالمندان

افراد سالمند تر به نوع دوم دیابت مبتلا می‌شوند. در ایـن نـوع دیابت در سالمندان بـدن استعداد کاربرد انسولین به طور صحیح را از دست می دهد. لذا بیشتر از آنچه که بدن می تواند انسولین تولید بکند احتیاج به آن پیدا می نماید و اگر چه غده پانکراس تولید انسولین را ادامه می دهد لیکن آن اندازه که احتياج مازاد انسولین را جوابگو باشد تولید نمی‌کند.
این عدم جوابگویی غیر طبیعی به اثرات انسولین باعث می شود که سطح قندخون به تدریج بالا برود ولی عوارض یک باره و پیچیده ای که در دیابت نوع اول مخصوص بچه ها و جوانان وجود دارد به وجود نمی‌آید، زیرا در نوع دوم هنوز مقداری انسولین وجود دارد و سلولها قادر به دریافت قند هستند و بدن شروع به تجزیه و تبدیل چربی برای کسب انرژی نمی‌کند.
بالا رفتن میزان سطح قند در نوع دوم بیماری قند قابل چشم پوشی نیست و اگر معالجه نشود عروق را خراب و باعث نارسایی و جریان ضعیف می‌گردد که به نوبه خود عوارض پیچیده و شدیدی شامل کـور شـدن و از کارافتادن کلیه و ضعف و ناتوانی به همراه دارد و گاهی احتیاج به قطع اعضای بدن می‌گردد.

علائم دیابت

علائم دیابت ناشی از افزایش قند خون است. می‌تواند بسیار ملایم و خفیف باشند که در ابتدا برای تشخیص دشوار است. علائم دیابت که حالت عمومی دارد، عبارت‌اند از:

  •  گرسنگی شدید
  • افزایش تشنگی
  • کاهش وزن
  • تکرر ادرار
  • تاری دید
  • خستگی شدید
  • زخم‌هایی که درمان نمی‌شوند

تغییرات طبیعی سن در قندخون

اگر شما دیابت نداشته باشید بدنتان به اندازه کافی انسولین می سازد و سلولهای شما آنقدر به اثرات انسولین جـوابگو هستند که میزان سطح قندخون شما بعد از خوردن غذاهای ناسالم برای سالمندان مخصوصا دیباتی ها در حدی متعارف و معتدل بالا می رود.
این بالا رفتن بیشتر از آن چیزی است که در افراد جوان اتفاق می افتد، لذا این تغییر، یک تغییر فیزیولوژیکی مربوط به سـن بـوده و دیابت محسوب نمی شود.
قبل از آنکه پزشکان به این جوابگویی به قند و تغییر طبیعی مربوط به سن و سال در بدن پی ببرند، بسیاری از افراد سالم سالمند را به غلط بیماران مبتلا به دیابت تشخیص می دادند.

…::: مقاله پیشنهادی : راه‌های پیشگیری از زوال عقل :::…

شرکت پرستاری در کرج

شرکت دنیای آرامش با بیش از ۱۰ سال سابقه درخشان دارای مجوزهای لازم و معتبر، آماده ارائه خدمات پرستار سالمند کرج، پرستار بیمار کرج و پرستار کودک کرج در تمام نقاط کرج و استان البرز و مشاوره در زمینه استخدام پرستار میباشد. استخدام پرستار ها در هر ساعتی که مد نظر دارید. با افتخار حدود ۵۰% مشتریانی که روزانه با شرکت دنیای آرامش درخواست پرستار دارند از معرف ها هستند. تمام تلاش تیم دنیای آرامش جلب رضایت شما مشتری عزیز و معرفی دنیای آرامش توسط خود شما به کلیه شهروندان استان البرز میباشد. لازم به ذکر است که جذب کلیه نیروهای شرکت دنیای آرامش توسط خود مدیریت و آموزش چهارچوب ها و قوانین توسط مدیریت داخلی مجموعه دنیای آرامش انجام خواهد شد. پس با اطمینان خاطر عزیزان خود را به ما بسپارید.