تغذیه برای رشد استخوان کودک

وقتی به رشد و تقویت سلامت استخوان‌ها در کودکان فکر می‌کنیم، نخستین چیزی که به ذهن خطور می‌کند، نقش مهم تغذیه کودک است. این مسئله از اهمیت چشمگیری برخوردار است، زیرا استخوان‌ها در ایفای نقش‌های بسیار حیاتی از جمله حمایت از بدن و عضلات، نگهداری کلسیم و فسفر، و حمایت از فعالیت‌های روزمره مهم هستند. به همین دلیل، تغذیه صحیح و متوازن در دوران کودکی، به‌عنوان پایه‌ای برای سلامت استخوان‌های آینده، بسیار حیاتی به‌نظر می‌رسد. این مقاله که توسط شرکت دنیای آرامش ارائه دهنده خدمات پرستاری در منزل کرج همراه با تخصص استخدام پرستار کودک در کرج تهیه شده است، لیست مواد غذایی برای تقویت و رشد استخوان‌های کودکان را برای شما بازگو می‌کند. لطفا تا انتها همراه ما باشید.

بنر مقاله تغذیه برای رشد استخوان کودک
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Email
Print
فهرست محتوا: مخفی کن

غذاهای مفید برای استخوان بندی کودکان

تراکم استخوان یک جنبه مهم از سلامت کلی است، به ویژه برای کودکان مبتلا به CPP. در حالی که درمان CPP باید از ترکیب شدن صفحات رشد با یکدیگر و جلوگیری از رشد طولانی مدت جلوگیری کند، این ایده خوبی است که از استخوان‌های فرزندتان با مواد مغذی موجود در میوه‌ها، سبزیجات و سایر غذاهای کامل محافظت کنید. برخی از این غذاهای تقویت کننده استخوان را در رژیم غذایی کودک خود بگنجانید. به شما پیشنهاد میکنیم مقاله «« میوه های مفید برای کودکان »» را که قبلا منتشر کردیم را برای اطلاعات بیشتر مطالعه کنید.

….:::: حتما مطالعه کنید : 7 دلیل برای بی اشتهایی در کودکان ::::….

برای محکم شدن استخوان کودکان چه باید کرد؟ در این بخش مجموعه ای از سبزیجات و میوه های فصلی که از نظر علمی ثابت شده است که به رشد و تقویت رشد استخوان کودکان کمک می کند را به شما معرفی میکنیم:

سبزیجات با برگ تیرهمیوه های خانواده مرکبات
سیب زمینیکره بادام
انجیرشیره
  • سبزی با برگ تیره:

    سبزیجات با برگ های تیره مانند کلم پیچ ، شلغم سبز، استخوان های قوی می سازد و به کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان در آینده کمک می کند. اگرکودک شما بد غذا است، چیپس کلم پیچ را امتحان کنید یا سبزیجات را در یک اسموتی توت ترکیب کنید تا اسکلت بدنشان را تقویت کنید.

عکس سبزیجات با رنگ تیره
  • میوه های خانواده مرکبات:

    گریپ فروت و پرتقال حاوی بیش از 80 میلی گرم ویتامین C هستند که می تواند به کودک شما کمک کند کلسیم را جذب کند، تراکم استخوان را افزایش دهد و کلاژن – پایه استخوان های ما را بسازد. برداشتن قسمت های گریپ فروت با قاشق همیشه یک ماجراجویی صبحانه است!

  • سیب زمینی های شیرین:

    کلسیم تنها ماده مغذی نیروگاهی در مورد سلامت استخوان نیست: منیزیم و پتاسیم موجود در سیب زمینی شیرین می تواند به حفظ سطح ویتامین D کودک شما و خنثی کردن اسیدیته برای محافظت از اسکلت آنها کمک کند. یک سیب زمینی شیرین متوسط ​​حاوی 31 گرم منیزیم و 542 میلی گرم پتاسیم است. سیب زمینی شیرین سرخ شده در فر را برای یک خوراکی سالم امتحان کنید!

  • انجیر:

    انجیر چه تازه و چه خشک سرشار از کلسیم است: حدود 90 میلی گرم در پنج انجیر تازه و 120 میلی گرم در هر نصف فنجان انجیر خشک. سعی کنید انجیر خشک خرد شده را به ترکیب مورد علاقه کودکتان اضافه کنید تا یک میان‌وعده برای حفظ اسکلتشان بیفزایید، یا انجیر تازه تکه‌شده را به نان تست کره بادام‌زمینی برای یک صبحانه تقویت‌کننده استخوان اضافه کنید.

عکس میوه انجیر
  • کره بادام:

    یک وعده کره بادام، که به سادگی از بادام آسیاب شده تهیه می شود، حاوی 111 میلی گرم کلسیم، به علاوه 240 میلی گرم پتاسیم برای حمایت از استخوان همراه با پروتئین گیاهی مغذی است. آن را به اسموتی ها اضافه کنید، از آن به عنوان دیپ برای میوه های برش خورده استفاده کنید یا یک ترکیب کره و ژله قابل اعتماد درست کنید .

  • شیره ها:

    این شیرین کننده متوسط ​​شما نیست: برخلاف شکر تصفیه شده، یک قاشق غذاخوری شیره حاوی 41 میلی گرم کلسیم است! از شیره به جای عسل و شربت افرا، روی بلغور جو دوسر، ماست یا پنکیک استفاده کنید. یا مقداری از آن را در اسموتی با کلم پیچ، یک موز یخ زده، آب پرتقال تازه و کره بادام بریزید تا روز کودک شما سرشار از کلسیم باشد!

برای نرمی استخوان کودک چی خوبه؟

داشتن استخوان های قوی در دوران کودکی شروع خوبی برای سلامت استخوان ها در طول زندگی است. ما تقریباً تمام تراکم استخوان خود را در دوران کودکی و نوجوانی می سازیم. مردم عمدتاً در حدود 20 سالگی ساختن استخوان را به پایان می‌رسانند. در بزرگسالی، ما هنوز استخوان قدیمی را با استخوان جدید جایگزین می‌کنیم، اما کندتر. به عنوان بزرگسالان، استخوان های ما با گذشت زمان ضعیف تر می شوند.

بچه‌هایی که استخوان‌های قوی دارند، شانس بیشتری برای جلوگیری از ضعف استخوان در آینده دارند. والدین می توانند با اطمینان از دریافت 3 ماده کلیدی برای استخوان های سالم به کودکان کمک کنند: کلسیم، ویتامین دی و ورزش.

  1. به کودکان غذاهای پرکلسیم بدهید:

کلسیم یک ماده معدنی است که برای ساختن استخوان های سالم شناخته شده است. این در محصولات لبنی، لوبیا، برخی آجیل ها و دانه ها و سبزیجات سبز برگ یافت می شود. همچنین اغلب به غذاهایی مانند آب پرتقال یا غلات اضافه می شود.

اگر کودک شما لبنیات می خورد، پزشک یا متخصص تغذیه می تواند بر اساس سن به شما بگوید که چه مقدار باید مصرف کنید. بچه‌های کوچک‌تر ممکن است به ۲ تا ۳ وعده لبنیات کم‌چرب در روز نیاز داشته باشند، در حالی که بچه‌های بزرگ‌تر ممکن است به ۴ وعده نیاز داشته باشند.

  1. به کودکان مکمل ویتامین D بدهید:

ویتامین D (گاهی اوقات با برچسب ویتامین D3) به بدن در جذب کلسیم کمک می کند. اما اکثر بچه ها غذاهای حاوی ویتامین D زیادی نمی خورند. از آنجایی که ویتامین D بسیار مهم است، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی به همه بچه ها توصیه می کنند در صورتی که در رژیم غذایی خود به اندازه کافی ویتامین D دریافت نمی کنند، مکمل ویتامین D مصرف کنند. حتی نوزادان نیاز به مصرف ویتامین D دارند .

  1. بچه ها را به ورزش تشویق کنید:

ماهیچه های ما هر چه بیشتر از آنها استفاده کنیم قوی تر می شوند. همین امر در مورد استخوان ها نیز صادق است. فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، دویدن، پریدن و بالا رفتن به ویژه برای استخوان‌سازی مفید هستند. به آنها فعالیت های تحمل وزن می گویند زیرا از نیروی ماهیچه ها و گرانش ما برای فشار بر استخوان های ما استفاده می کنند. فشار باعث می شود بدن استخوان قوی تری بسازد.

اطمینان حاصل کنید که کودک شما حداقل یک ساعت در روز فعالیت بدنی داشته باشد، از جمله تمرینات تحمل وزن.

همه افراد باید کلسیم، ویتامین D و ورزش کافی دریافت کنند. اما اینها برای بچه‌ها واقعاً مهم هستند – به‌ویژه زمانی که در سنین نوجوانی و نوجوانی در حال رشد هستند.

خوردن و نوشیدن چیزهای مناسب می تواند به سلامت استخوان شما در هر مرحله از زندگی کمک کند:

تغذیه برای استخوان ها:

  • میوه و سبزیجات
  • کربوهیدرات ها مانند نان، سیب زمینی، پاستا و غلات
  • لبنیات و جایگزین
  • پروتئین ها مانند لوبیا، تخم مرغ، ماهی و گوشت
  • انجیرهای خشک شده. دو عدد انجیر حاوی حدود 65 میلی گرم (میلی گرم) کلسیم است.
  • ماهی سالمون کنسرو شده. یک وعده 3 اونسی 180 میلی گرم کلسیم دارد.
  • شیرهای گیاهی. ما به طور خودکار شیر گاو را به عنوان یک منبع کلسیم جامد می دانیم و دلیل خوبی هم داریم. اما شیر تهیه شده از بادام، برنج یا سویا به طور معمول برای رسیدن به سطح کلسیم مشابه لبنیات آن غنی می شود.
عکس درشت شدن استخوان بندی کودک
…::: حتما مطالعه کنید : فعالیت بدنی کودکان :::…

علل پوکی استخوان در نوجوانان

در بیشتر موارد، پوکی استخوان در کودکان به دلیل یک بیماری زمینه‌ای، داروهای خاصی که برای درمان یک بیماری پزشکی یا یک عامل سبک زندگی استفاده می‌شوند، ایجاد می‌شود.

علل عبارتند از:

  • شرایط پزشکی 

    از جمله آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان، استخوان سازی ناکامل، دیابت، بیماری کلیوی، پرکاری تیروئید، سندرم کوشینگ، بیماری التهابی روده، فیبروز کیستیک و بی اشتهایی عصبی

  • داروها 

    مانند برخی از انواع درمان‌های سرطان، داروهای ضد تشنج (برای مدیریت صرع) یا کورتیکواستروئیدها (برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها از جمله آرتریت و آسم استفاده می‌شوند)

  • عوامل سبک زندگی

    کودکانی که در بستر هستند یا دوره‌های بی‌حرکتی طولانی‌مدت دارند، در معرض افزایش خطر پوکی استخوان نوجوانان هستند، زیرا نمی‌توانند در فعالیت‌های تحمل وزن که تراکم استخوان را تشویق می‌کنند، شرکت کنند. مصرف ناکافی رژیم غذایی، سیگار کشیدن و الکل نیز ممکن است منجر به پوکی استخوان در نوجوانان شود

تشخیص پوکی استخوان نوجوانان

پوکی استخوان نوجوانان معمولاً پس از شکستن استخوان کودک تشخیص داده می شود. تشخیص ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • معاینه ی جسمی

سوابق پزشکی اعضای خانواده برای یافتن اینکه آیا یک اختلال ژنتیکی علت آن است یا خیر

  • اسکن استخوان 

    جذب سنجی اشعه ایکس با انرژی دوگانه (DEXA) برای آزمایش تراکم استخوان
  • آزمایش خون

پوکی استخوان نوجوانان ایدیوپاتیک

گاهی اوقات هیچ دلیل زمینه ای نمی توان یافت. در این موارد نادر، این بیماری پوکی استخوان نوجوانان ایدیوپاتیک نامیده می شود. کودک مبتلا به این عارضه علائمی مانند درد در ناحیه کمر، لگن و پاها را دارد که اغلب با مشکل در راه رفتن و ناهنجاری های ستون فقرات همراه است.

به طور کلی، پوکی استخوان نوجوانان ایدیوپاتیک به خودی خود برطرف می شود و اکثر کودکان بهبودی کامل بافت استخوان را تجربه خواهند کرد. با این حال، در برخی از کودکان ناتوانی ممکن است تا بزرگسالی گسترش یابد. دلیل این امر نامعلوم است.

خطرات طولانی مدت پوکی استخوان در کودکان

در طول دوران کودکی، ما در حال ساختن اوج توده استخوانی خود هستیم که قبل از 30 سالگی به دست می آید. بدون درمان، پوکی استخوان نوجوانان می تواند یکپارچگی استخوان را تحت تاثیر قرار دهد و خطر ابتلا به پوکی استخوان و شکستگی های ناشی از پوکی استخوان را در کودک افزایش دهد. به همین دلیل است که تشخیص و درمان پوکی استخوان نوجوانان در اسرع وقت بسیار مهم است.

درمان پوکی استخوان نوجوانان

در بیشتر موارد، پوکی استخوان نوجوانان قابل درمان است. درمان بستگی به علت دارد اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تشخیص و درمان یک بیماری زمینه ای

  • تغییر دارو 

    اگر علت این امر باشد، پزشک ممکن است دوز را کاهش دهد یا داروی دیگری را تجویز کند
  • تشویق فرزندتان به شرکت در ورزش منظم و مناسب 

با یک فیزیوتراپیست یا فیزیولوژیست ورزشی در مورد ایجاد یک برنامه ورزشی که رشد استخوان را تقویت می کند، بی خطر است و باعث شکستگی نمی شود صحبت کنید.

  • افزایش کلسیم در رژیم غذایی 

از جمله محصولات لبنی (مانند شیر، پنیر و ماست) و سایر منابع کلسیم (مانند سبزیجات سبز برگ، توفو، آجیل، حبوبات) و غذاهای غنی شده با کلسیم (به عنوان مثال، شیر سویا). در صورت نیاز با پزشک یا متخصص تغذیه صحبت کنید

عکس درمان پوکی استخوان نوجوانان
…:::: مطلب پیشنهادی : لیست غذا برای رشد کودک :::….

شرکت پرستاری در کرج

شرکت دنیای آرامش با بیش از ۱۰ سال سابقه درخشان دارای مجوزهای لازم و معتبر، آماده ارائه خدمات  پرستار سالمند در منزل کرج، پرستار بیمار در کرج و پرستار کودک در کرج در تمام نقاط کرج و استان البرز و مشاوره در زمینه استخدام پرستار میباشد. استخدام پرستار ها در هر ساعتی که مد نظر دارید. با افتخار حدود ۵۰% مشتریانی که روزانه با شرکت دنیای آرامش درخواست پرستار دارند از معرف ها هستند. تمام تلاش تیم دنیای آرامش جلب رضایت شما مشتری عزیز و معرفی دنیای آرامش توسط خود شما به کلیه شهروندان استان البرز میباشد. لازم به ذکر است که جذب کلیه نیروهای شرکت دنیای آرامش توسط خود مدیریت و آموزش چهارچوب ها و قوانین توسط مدیریت داخلی مجموعه دنیای آرامش انجام خواهد شد. پس با اطمینان خاطر عزیزان خود را به ما بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *