فعالیت بدنی کودکان

فعالیت بدنی جزء ضروری سلامت و تندرستی است، به ویژه برای کودکان خردسال. فعالیت بدنی منظم فواید کوتاه مدت و بلندمدتی برای سلامت جسم و سلامت روان در کودکان آنها دارد. در این مقاله در مورد فواید و اهمیت فعالیت بدنی منظم کودکان و معرفی ایده های بازی و فعالیت های بدنی برای کودکان نوپا، خردسال و دبستانی را به شما به معرفی کرده ایم. با خواندن این مقاله اطلاعات خوب و مفیدی به دست خواهید آورد، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید. این مقاله توسط شرکت پرستار در کرج دنیای آرامش، متخصص پرستار کودک در کرج تهیه شده است.

بنر مقاله فعالیت بدنی کودکان
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Email
Print
فهرست محتوا: مخفی کن

فعالیت بدنی چیست؟

فعالیت بدنی، فواید بی شماری برای افراد در هر سنی دارد. در کودکان ورزش اثرات جسمی، عاطفی، روانی و شناختی دارد. آنها قادر به استفاده از کالری اضافی از دریافت غذا، افزایش استحکام استخوان و توده عضلانی، ایجاد استقامت و هماهنگی فیزیکی، بهبود انعطاف پذیری، و همچنین کاهش خطر ابتلا به دیابت، چاقی و بیماری قلبی اکتسابی هستند. فعالیت بدنی منظم تمرکز ذهنی یا تمرکز کودک را افزایش می دهد و به آنها اجازه می دهد تا به طور مداوم در استراتژی، کار گروهی و روحیه ورزشی بهبود پیدا کنند. کودکان می توانند از ورزش به عنوان راهی سالم برای تقویت عزت نفس، افسردگی و به طور کلی بهبود وضعیت عاطفی خود استفاده کنند. در نوجوانان، رقص و ورزش به ویژه می تواند خطر قرار گرفتن در معرض رفتارهای پرخطر، مانند نوشیدن الکل و سیگار کشیدن را کاهش دهد. مطالعات همچنین نشان می دهد که ورزش می تواند به کاهش افسردگی و اضطراب در میان کودکان کمک کند.

…:::: حتما مطالعه کنید : لیست غذا برای رشد کودک آپدیت جدید ::::…

عکس تحرک بدنی و اهمیت آن

اهمیت فعالیت بدنی کودکان:

همانطور که احتمالا می دانید، عدم فعالیت بدنی یا کم تحرکی در کودکان نه تنها بر سلامتی فیزیکی آنها تاثیر گذار است همینطور بر سلامت روانی کودکان و نوجوانان نیز تاثیر خواهد گذاشت. پس اهمیت ورزش و فعالیت های بدنی مستمر در کودکان انکار ناپذیر است. همچنین فعالیت های فیزیکی بر رشد کودک و نوجوان نیز تاثیر گذار می باشد و همینطور جزو ویژگی مشترک کودک خوشحال نیز می باشد. برخی از مشکلات بر اساس عدم فعالیت بدنی کودکان ایجاد میشود عبارتند از:

  1. آسم در کودکان
  2. کودک بد خواب خواهد شد
  3. افسردگی در کودکان
  4. اضافه وزن و چاقی کودکان
  5. کودک بد غذا خواهد شد

فواید فعالیت بدنی کودکان:

  1. ایجاد اعتماد به نفس
  2. کاهش خطر ابتلا به بیماری
  3. ساخت استخوان ها و عضلات قوی تر
  4. افزایش انرژی
  5. کاهش سطح استرس

ورزش برای افراد در هر سنی ضروری است، بنابراین ما باید در مورد فواید ورزش و نحوه ترکیب فعالیت بدنی روزانه در اسرع وقت آموزش ببینیم.

خدمات دوران کودکی و مراقبت از کودک باید شامل بازی با فعالیت بدنی به عنوان یکی از اجزای اصلی رشد کودک باشد. خدمات باید فعالیت‌ها و بازی‌های مبتنی بر بازی را ارائه دهند که فعالیت بدنی را با علایق و توانایی‌های کودک ترکیب می‌کند.

تاثیر فعالیت بدنی در کودکان چیست؟

کودکان دارای سطوح بالایی از انرژی هستند که نیاز به صرف آن دارند و مزایای بازی فیزیکی برای رشد جسمی و ذهنی کودک بسیار مهم است. کودکانی که از نظر بدنی فعال هستند، در مدرسه عملکرد بهتری دارند، دامنه توجه بیشتری دارند و مشکلات رفتاری کمتری دارند. فعالیت بدنی نیز به کودکان کمک می کند:

   
استخوان های قوی ایجاد کنیدمهارت های حرکتی درشت و ظریف را توسعه دهیدبهبود مهارت های اجتماعی
ایجاد قدرت، استقامت و انعطاف پذیریایجاد اعتماد به نفستعادل و هماهنگی را بهبود بخشید
به وزن سالم برسید و حفظ کنیدسطوح استرس را کاهش دهیدوضعیت بدن را بهبود بخشید
 بهبود خواببهبود تمرکز
  • استخوان های قوی ایجاد کنید
  • مهارت های حرکتی درشت و ظریف را توسعه دهید
  • ایجاد قدرت، استقامت و انعطاف پذیری
  • ایجاد اعتماد به نفس
  • به وزن سالم برسید و حفظ کنید
  • سطوح استرس را کاهش دهید
  • بهبود مهارت های اجتماعی
  • تعادل و هماهنگی را بهبود بخشید
  • وضعیت بدن را بهبود بخشید
  • بهبود تمرکز
  • بهبود خواب

فقدان یا عدم فعالیت بدنی کافی می تواند مشکلات سلامتی متعددی را برای کودکان خردسال ایجاد کند. ورزش نکردن می تواند منجر به افزایش وزن یا چربی بیش از حد بدن، فشار خون بالا، مشکلات سلامت استخوان و بیماری های قلبی عروقی شود. کودکان فعال معمولاً مشکلات سلامتی مزمن کمتری دارند، کمتر بیمار می‌شوند و خطر ابتلا به بیماری‌ها یا بیماری‌هایی مانند دیابت در کودکان، بیماری قلبی و افسردگی بسیار کاهش می‌یابد.

فعالیت بدنی در حال حاضر برای کودکان در طول زندگی آنها مفید خواهد بود، بنابراین ادغام ورزش در برنامه روزمره کودک بسیار مهم است. اگر نمی‌دانید چگونه فعالیت بدنی را در سال‌های اولیه مراقبت از کودک ترویج کنید یا به ایده‌هایی برای بازی‌های بدنی و فعالیت‌های کودکان پیش‌دبستانی در کلاس نیاز دارید، برای چند ایده به ادامه مطلب بروید!

کودکان نوپا باید حداقل 90 دقیقه در روز درگیر بازی فعال باشند. هنگامی که بیدار هستند، نباید بیش از یک ساعت در هر زمان غیرفعال باشند و در حالت ایده آل، بزرگسالان باید برای زمان بازی در داخل و خارج از خانه و فعالیت های ساختاریافته و بدون ساختار وقت بگذارند.

انواع فعالیت بدنی مناسب کودکان

فعالیت های هوازی

ورزش ایروبیک بر تقویت قلب و سیستم قلبی عروقی تمرکز دارد و همچنین باعث بهبود ریه ها، استخوان ها و ماهیچه ها می شود. متوجه خواهید شد که در این نوع ورزش، هم تنفس و هم ضربان قلب بسیار سریعتر می شود. به مرور زمان، این نیز استقامت کودکان را با ورزش منظم بهبود می بخشد. به عنوان مثال می‌توان به پیاده‌روی، دویدن، پیاده‌روی، پریدن، دوچرخه‌سواری، رقصیدن و ورزش‌هایی که ضربان قلب کودک شما را بالا می‌برد، مانند اسکیت‌برد، ورزش‌های رزمی، بسکتبال، فوتبال، شنا و بدمینتون اشاره کرد.

فعالیت های تقویت کننده عضلات برای کودکان

بر اساس نام، این نوع فعالیت بر قدرت و مقاومت عضلانی، به ویژه بر روی گروه های عضلانی اصلی بدن تمرکز دارد. به طور معمول، گروه های عضلانی کمر، بازوها، پاها و باسن هدف قرار می گیرند. فعالیت های طبیعی مانند طناب کشی، طناب زدن یا بالا رفتن از درخت و تاب خوردن روی میله های زمین بازی اشکالی از تمرینات تقویت عضلات هستند. نمونه‌های دیگر عبارتند از فشارآپ، دراز و نشست و تمرینات باند مقاومتی.

فعالیت های تقویت کننده استخوان برای کودکان و نوجوانان

نوع آخر بر تقویت استخوان ها و افزایش توده استخوانی تمرکز دارد. این به عنوان فعالیت های تحمل وزن نیز شناخته می شود. روش‌های رایجی که کودکان با این نوع ورزش درگیر می‌شوند، دویدن، طناب زدن، پریدن و پرش است. ورزش هایی با فعالیت های تقویت کننده استخوان عبارتند از ژیمناستیک، بسکتبال، والیبال و تنیس.

عکس فعالیت بدنی هوازی برای کودکان

سطوح توصیه شده فعالیت بدنی بر اساس سن کودکان

به طور کلی، کودکان باید حداقل یک ساعت در روز، سه بار در هفته برای هر یک از این سه نوع ورزش ورزش کنند. یک مطالعه جامع به این نتیجه رسیده است که در کودکان 17-5 ساله، بیشتر تمرینات روزانه باید فعالیت های هوازی و بیشتر با شدت متوسط باشد.

کودکان کمتر از 3 سال

هنگامی که نوزادان یاد گرفتند که چگونه غلت بزنند و در اطراف بخزند، آنها را تشویق کنید تا به کاوش در اطراف بپردازند و تا آنجا که می خواهند حرکت کنند. والدین و سرپرستان نقش فعالی در تحریک نوزادان، با بازی با آنها دارند. در مجموع 30 دقیقه زمان شکم در طول روز برای نوزادان جوان محرک است. حدود 3 ساعت زمان بازی برای نوزادانی که از قبل می دانند چگونه بایستند، راه بروند، بدوند و بپرند، در نظر بگیرید. اطمینان حاصل کنید که نوزادان و نوزادان در طول این فعالیت ها به خوبی نظارت می شوند.

کودکان 3-5 ساله

کودکان در این گروه سنی به طور طبیعی به بازی های فعال، در فضای باز و گروهی تمایل دارند. آنها باید هر روز تعداد ساعات منظمی برای ورزش داشته باشند، معمولاً 3 ساعت نیز. بیشتر اینها از رقص و بازی در اطراف حاصل می شود. بر روی فعالیت های بدنی که آنها به طور مشخص به آنها علاقه مند هستند تمرکز کنید زیرا این کار باعث حفظ حرکت ورزش منظم می شود.

در این مرحله، کودکان در معرض خطر غیرفعال شدن قرار دارند – شبکه های دیجیتال مانند تلفن، تبلت و تلویزیون می توانند ساعت ها توجه آنها را جلب کرده و به خود جلب کنند. کبا معرفی بازی‌ها و فعالیت‌های مناسبی که ممکن است به آن‌ها علاقه‌مند باشند، مانند مخفی کاری، گرفتن و پرتاب کردن، دوچرخه‌سواری یا اسکوتر، بازی کردن هاپسکاچ، و سازه‌های ساختمانی، آنها را به حرکت درآورید. در صورت امکان، قرار ملاقات با سایر کودکان را برنامه ریزی کنید.

کودکان 6-17 ساله

برای کودکان زیر این گروه سنی، حداقل 1 ساعت فعالیت متوسط تا شدید در روز توصیه می شود که ترکیبی از هر سه نوع فعالیت بدنی باشد. کارهای ساده مانند راه رفتن سگ در اطراف پارک، پیاده روی به مدرسه یا انجام کارهای خانه می تواند به ورزش روزانه آنها کمک کند. مانند کودکان پیش دبستانی، از فعالیت هایی با نشستن یا دراز کشیدن طولانی مدت خودداری کنید.

در نظر داشته باشید که آنها را با انواع مختلف رقص و ورزش آشنا کنید. اینها ممکن است شامل باله، ژیمناستیک، شنا، بسکتبال، والیبال، فوتبال، هنرهای رزمی و غیره باشد. همچنین ممکن است نوجوانان تمرینات ورزشی در خانه یا باشگاه یا تمرینات مقاومتی را برای تقویت عضلات و استخوان‌های خود امتحان کنند.

عکس در مورد تحرک بدنی و اهمیت آن

…::: حتما مطالعه کنید : علائم و راهکار درمان اختلالات روانی در کودکان چیست؟ :::…

فعالیت های ساختاریافته

زمان بازی ساختاریافته شامل فعالیت های از پیش برنامه ریزی شده و تحت رهبری معلم است. هر فعالیت باید:

  1. پرشور
  2. شامل همه کودکان می شود
  3. از نظر رشد مناسب است
  4. حمایت از رشد مهارت های حرکتی

فعالیت ها باید هر کودک را در حرکت نگه دارد. از بازی هایی که کودکان را از فعالیت حذف می کند خودداری کنید، تا آنها غیرفعال نشوند.

فعالیت های بدون ساختار

بازی رایگان زمانی است که کودکان نوپا خلاق باشند و در فعالیت هایی که به آنها علاقه دارد شرکت کنند. در طول این مدت، معلمان باید با تشویق کودکان به ادامه فعالیت بدنی درگیر شوند، اما همچنین باید به کودکان فضایی بدهند تا در علایق فردی خود فعال باشند.

تا جایی که ممکن است از فعالیت های بدنی در فضای باز برای کودکان نوپا استفاده کنید و وسایلی را به کار ببرید تا کودکان در حین تفریح فعال بمانند. اگر زمان بازی در فضای باز امکان پذیر نیست، از فضاهایی مانند سالن بدنسازی مدرسه، اتاق اضافی محلی استفاده کنید تا به کودکان اجازه دهید فعال باشند.

  • مشاهده تجهیزات زمین بازی ابتدایی
  • ایجاد یک محیط امن برای بازی فیزیکی

قبل از شروع برنامه ریزی برای فعالیت های پیش دبستانی خود برای بازی کردن، باید محیطی امن و سازنده ایجاد کنید. از آنجایی که کودکان به بازی ساختاریافته و بدون ساختار نیاز دارند، می توانید منطقه ای ایجاد کنید که بتواند به هر دوی آنها کمک کند. آن‌ها می‌توانند زمانی که زمان بازی بدون ساختار در فضایی است که در آن احساس راحتی و آشنایی می‌کنند، کاوش و بازی کنند.

کودکان نوپا مخصوصاً در یک دوره اکتشافی هستند که در آن چیزهای زیادی علاقه آنها را برمی انگیزد. با این حال، آنها همچنین راه منحصر به فردی برای کاوش در جهان دارند. بسیاری از کودکان نوپا کنجکاوی و سوالات خود را با گذاشتن چیزهایی در دهان، پرتاب کردن اسباب بازی ها به اطراف یا آزمایش مرزها و محدودیت های محیط و بدن خود دنبال می کنند. شما می توانید محیطی امن ایجاد کنید که در آن کودکان نوپا همچنان بتوانند کنجکاوی خود را دنبال کنند

  • رعایت قد:

وقتی بزرگسالان فضای بازی برای کودکان نوپا ایجاد می کنند، به راحتی می توان به نسبت بزرگسالان توجه کرد و فراموش کرد که جهان چگونه به نظر می رسد.

از قد کودک نوپا کودکان نوپا ممکن است به اقلامی که در فضاهای بالاتر قرار می گیرند علاقه مند باشند، که باعث می شود برای رسیدن به آنها تلاش کنند و بالا بروند. آنها همچنین می توانند سقوط کنند یا سازمان دهندگان روی آنها بیفتند که به طور بالقوه منجر به آسیب می شود. در عوض، سعی کنید با خزیدن یا راه رفتن روی زانو در فضای بازی خود در ارتفاع آنها حرکت کنید، که می تواند به شناسایی فضاهایی کمک کند که ممکن است کنجکاوی آنها را وسوسه کند.

  • در نظر گرفتن قرار دادن مبلمان:

همانطور که فضای بازی خود را تنظیم می کنید، نحوه قرار دادن مبلمان و چیدمان کلی را در نظر بگیرید. از آنجایی که کودکان نوپا هنوز در حال توسعه مهارت های حرکتی عمومی و ظریف هستند، ممکن است در حرکت در فضاهای تنگ مشکل داشته باشند. با این حال، یک فضای باز بزرگ ممکن است دویدن را تشویق کند که منجر به سفر و برخورد شود. در عوض، می‌توانید از قفسه‌های کتاب، سازمان‌دهنده اسباب‌بازی و سایر وسایل بزرگ‌تر برای تقسیم اتاق به مناطق بازی کوچک‌تر استفاده کنید. برای ایجاد فضاهای موقت بزرگ برای فعالیت های گروهی می توانید مقداری مبلمان را جابجا کنید.

  • سازماندهی راحت اسباب‌بازی‌ها:

می‌توانید با سازماندهی وسایل بازی که به راحتی به آنها دسترسی داشته باشند، به کاوش و استقلال در کودکان پیش دبستانی خود کمک کنید. می‌توانید از سطل‌های باز استفاده کنید که کودکان می‌توانند وسایلی را که می‌خواهند با آن‌ها بازی کنند مرتب کنند و ظروف را روی میزهای کم ارتفاع در فنجان یا سینی نگه دارند. دسترسی آسان کودکان به اسباب‌بازی‌ها می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا بدون درخواست کمک، آنچه را که دوست دارند و دوست ندارند با آنها بازی کنند، کشف کنند.

با ایجاد محیطی با اهداف و اقدامات کودکان نوپا، می توانید به آنها اجازه دهید تا به روش های ایمن کاوش و بازی کنند و به رشد ذهنی، جسمی و اجتماعی آنها بیفزایید.

…:::: حتما مطالعه کنید :: معرفی چالش های کودکان ::::…

فعالیت های بدنی داخل و خارج از خانه مناسب برای کودکان نوپا

کودکان 1 تا 3 ساله فعال هستند و ممکن است دوست داشته باشند راه بروند، بدوند، پرتاب کنند، لگد بزنند و حرکت کنند، بنابراین باید یاد بگیرند که چگونه مهارت های حرکتی خود را توسعه دهند و در عین حال انرژی خود را بسوزانند.

فعالیت‌های بدنی برای کودکان نوپا باید از مهارت‌های حرکتی درشت استفاده کند، به این معنی که از عضلات اصلی آن‌ها در قسمت‌های بدن مانند پاها و بازوها برای انجام کارهایی مانند دویدن، پریدن، چرخیدن و بالا رفتن استفاده کنند. کودکان نوپا تازه شروع به یادگیری این حرکات کرده‌اند، بنابراین با بازی‌ها و فعالیت‌های فیزیکی به کودکان تمرین کنید.

اگر به رشد فیزیکی و ایده‌های بازی فعال برای کودکان نوپا که تحت مراقبت خود هستند نیاز دارید، این موارد را بررسی کنید:

  1. قایق خود را ردیف کنید

این فعالیت بدنی سرپوشیده برای رشد فیزیکی و اجتماعی شدن کودکان نوپا بدون نیاز به تجهیزات عالی است. در این تمرین، کودکان رو به روی شریک زندگی خود می نشینند و پاها را لمس می کنند. آنها دستان خود را می گیرند و به جلو و عقب خم می شوند در حالی که آهنگ کلاسیک «ردیف، ردیف، قایق تو را پارو کن» می خوانند.

  1. مخفی کاری و جستجوی موسیقی

موسیقی را از گوشی پخش کنید و آن را از دید کودکان پنهان کنید. سپس شما و بچه ها می توانید با هم جستجو کنید تا بفهمید موسیقی از کجا می آید. این فعالیت برای کودکان نوپا سرگرم کننده خواهد بود و آنها را به حرکت وا می دارد.

  1. برج بسازید

برای این فعالیت، به یک منبع بلوک، ظروف درب دار یا یک شی مشابه دیگر نیاز دارید. با استفاده از آیتم انتخابی خود، یک برج با یک کودک بسازید. به نوبت بلوک‌ها یا ظروف را به برج اضافه کنید و ببینید کودک چقدر می‌تواند آنها را روی هم بگذارد. شما می توانید تعداد اقلام روی هم را با هم بشمارید، و سپس وقتی برج کامل شد، کودک می تواند آن را خراب کند.

  1. پرتاب توپ در یک سبد

به بچه های نوپا فوم یا توپ های لاستیکی بدهید تا به طرف مقابل بغلتند. کودکان نوپا بزرگتر می توانند توپ ها را در یک سبد بیندازند. در طول این فعالیت، با کودکان کوچکتر که ممکن است توپ های فوم را گاز بگیرند، احتیاط کنید. از توپ های کوچکی که کودکان نوپا می توانند در دهان خود بگذارند و قورت دهند، خودداری کنید.

  1. اسفنج ها را پرتاب کنید

این فعالیت برای یک روز گرم عالی است. کودکان اسفنج های خیس را برمی دارند و به سمت ظرف یا سطل می اندازند. آنها می توانند مقایسه کنند که اسفنج هایی با اندازه های مختلف تا چه اندازه می توانند پرتاب شوند یا اینکه مقادیر مختلف آب چقدر بر مسافتی که اسفنج طی می کند تأثیر می گذارد.

  1. از حیوانات تقلید کنید

در حالی که کودکان نوپا روی دست و زانو هستند، حرکت می کنند، کشش می کشند و مانند حیوانات بازی می کنند. آنها می توانند مانند یک قورباغه بپرند یا مانند یک پنگوئن پارو بزنند. آنها می توانند پشت خود را قوس بدهند، روی پشت خود بغلتند، تا جایی که می توانند به ارتفاع برسند و چهار دست و پا راه بروند. انواع حیوانات و حرکات را انتخاب کنید تا کودکان را درگیر خود نگه دارید و از تمام بدن آنها برای فعال ماندن استفاده کنید.

  1. ایمنی ترافیک

سه دایره را از کاغذ رنگی برش دهید – یکی قرمز، یکی زرد و دیگری سبز. دایره قرمز را «توقف»، دایره زرد «آهسته» و دایره سبز را «برو» برچسب بزنید. یک کودک را به عنوان چراغ راهنمایی انتخاب کنید و آنها دایره سبز، دایره زرد و دایره قرمز را به نوبت بالا نگه می دارند.

وقتی «برو» بالا نگه داشته می‌شود، بچه‌های دیگر به جلو حرکت می‌کنند، وقتی «آهسته» بالا نگه داشته می‌شود سرعتشان را کاهش می‌دهند و وقتی «ایست» را بالا نگه می‌دارند، منجمد می‌شوند. از این ایده سرگرم کننده بازی فعال برای آموزش ایمنی ترافیک به کودکان نوپا نیز استفاده کنید.

  1. رقص مار

در این فعالیت بدنی سرپوشیده، کودکان نوپا خطی را برای ساختن مار تشکیل می دهند. دست‌های خود را روی شانه‌های کودک جلوی خود قرار می‌دهند و فرزند اول یا معلم آنها را در اتاق یا فضای بازی هدایت می‌کند.

برای اینکه کارها کمی هیجان انگیزتر و چالش برانگیزتر شوند، کودکی که در جلوی خط قرار دارد می تواند سعی کند در پایان کودک را تگ کند. این اراده من بچه ها را سریع تر حرکت می کنم!

  1. گرفتن پرها

پرها را بردارید و آنها را به هوا پرتاب کنید تا بچه ها با دست یا در ظروف آنها را قبل از رسیدن به زمین بگیرند. این باعث می شود کودکان نوپا حرکت کنند و سرگرم شوند!

اگر بچه ها به اندازه کافی بزرگ شده اند، می توان به هر یک از آنها یک پر داد و سعی کرد با دمیدن پر آن را در هوا نگه دارد.

  1. از رهبر پیروی کنید

جلوی بچه ها بایستید و به آنها بگویید که با دقت شما را تماشا کنند و حرکات شما را کپی کنند. بینی خود را لمس کنید، روی هر دو پا بپرید، به صورت دایره ای پا بزنید یا چهار دست و پا بخزید. اقدامات ساده را انتخاب کنید و از فعالیت های حرکتی بزرگ استفاده کنید.

  1. بالن را بزنید

کودکان نوپا را تشویق کنید تا با ضربه زدن به بالون با زمین از تماس با آن جلوگیری کنند. همچنین می توانید یک وسیله مانند صندلی یا بالش را بین دو کودک قرار دهید و به آنها دستور دهید که بالن را از روی مانع به کودک دیگر بزنند. تعقیب بادکنک ها به کودکان اجازه می دهد تا بدوند، زیگزاگ و پرش کنند تا با حفظ تعادل خود، با جسم همگام شوند.

  1. به شیر غذا بدهید

روی یک جعبه مقوایی، سر یک شیر را بکشید یا نقاشی کنید و یک سوراخ برای دهان شیر ببرید. بچه ها توپ های کاغذی مچاله شده را می گیرند و سعی می کنند آن ها را در دهان شیر بیندازند. پس از آن، کودکان می توانند شمارش کنند که به چند توپ به شیر غذا داده اند.

این بازی‌ها و فعالیت‌ها کودکان نوپا شما را درگیر می‌کنند و در حین فعالیت سرگرم می‌شوند!

بهترین شیوه ها برای فعالیت کودکان پیش دبستانی

کودکان پیش دبستانی باید روزانه دو ساعت یا بیشتر فعالیت بدنی داشته باشند. بهترین کار این است که بازی های داخلی و خارجی، مانند اردک، اردک، غاز یا صندلی های موزیکال را در روز کودک پیش دبستانی، همراه با فعالیت های ساختاریافته و بدون ساختار، مانند دویدن یا پریدن، بگنجانید.

فعالیت های بدنی که توسط بزرگسالان هدایت می شود باید از قبل برنامه ریزی شود و برای کودکان پیش دبستانی جذاب باشد. مانند زمان بازی برای کودکان نوپا، فعالیت های ساختاریافته باید شدید، شامل همه کودکان باشد، به رشد فیزیکی کمک کند و از رشد مهارت های حرکتی کودکان حمایت کند. فعالیت ها باید هر کودکی را در طول مدت فعالیت در حال حرکت نگه دارند، بنابراین سعی کنید همیشه به بازی هایی که همه کودکان را شامل می شود پایبند باشید.

….:::: حتما مطالعه کنید : شناسایی اختلالات خواب در کودکان + راه های بهبود آن ::::…

فعالیت های بدنی داخل و خارج از خانه برای کودکان پیش دبستانی

کودکان پیش دبستانی که 3 تا 5 ساله هستند، از فعالیت هایی با هماهنگی بیشتر لذت می برند، مانند سه چرخه سواری، شنا یا تگ بازی. در اینجا ایده های تناسب اندام پیش دبستانی در فضای باز و سرپوشیده، بازی ها و فعالیت های رشدی برای کودکان پیش دبستانی ارائه شده است:

  1. اردک، اردک، غاز

این فعالیت بدنی سرپوشیده برای کودکان پیش دبستانی، به ویژه برای 4 سال به بالا مناسب است. هیچ تجهیزاتی لازم نیست، و واقعاً محدودیتی در تعداد بازیکنانی که نیاز دارید وجود ندارد، اگرچه احتمالاً حداقل چهار بازیکن را می خواهید.

در اردک، اردک، غاز، کودکان به صورت دایره ای روبروی یکدیگر می نشینند. یک نفر “آن” است، و آنها در اطراف دایره راه می روند، روی سر هر بازیکن ضربه می زنند و هر یک از آنها را “اردک” صدا می زنند تا زمانی که یک بازیکن را “غاز” صدا کنند. سپس “غاز” از دایره می ایستد و “آن” را در اطراف دایره تعقیب می کند. “این” باید به جایی برسد که “غاز” قبل از اینکه “غاز” آنها را بگیرد، نشسته بود.

اگر «آن» قبل از برچسب‌گذاری به نقطه‌ای برسد، «غاز» به «آن» تبدیل می‌شود. اگر “آن” قبل از رسیدن به نقطه برچسب خورد، آنها در وسط دایره می نشینند تا زمانی که “آن” جدید برچسب گذاری شود.

اردک، اردک، غاز برای حرکت سریع بچه ها عالی است!

صندلی های موسیقیایی

  1. صندلی های موسیقی

از یک نسخه اقتباس شده و بدون از دست دادن این فعالیت استفاده کنید تا همه کودکان را بیدار نگه دارید و در حین سرگرمی حرکت کنند. صندلی ها را در یک ردیف یا دایره رو به بیرون قرار دهید. یک آهنگ پخش کنید یا از بچه ها بخواهید در حالی که روی صندلی ها می چرخند یک قافیه کوتاه بخوانند. وقتی آهنگ تمام می شود، بچه ها روی نزدیک ترین صندلی به آنها می نشینند.

به طور مداوم حرکت را با هر آهنگ جدید تغییر دهید، مانند پرش، پریدن یا خزیدن تا بچه ها را درگیر و فعال نگه دارید.

  1. Huckle Buckle Beanstalk

کودکان می توانند این بازی را در داخل یا خارج از خانه انجام دهند، اگرچه بازی در بیرون قطعا چالش بزرگتری را ایجاد می کند! برای شروع، کودکان یک دایره تشکیل می دهند و یک نفر را برای ایستادن در وسط دایره انتخاب می کنند. فردی که در وسط دایره قرار دارد، یک شی را برای نشان دادن به دیگران در دایره انتخاب می کند. سپس در حالی که سایر بازیکنان چشمان خود را بسته اند، بازیکنی که در وسط قرار دارد شیء را پنهان می کند، به وسط دایره باز می گردد و برای شروع بازی می گوید “Huckle Buckle Beanstalk”.

همه بازیکنان دیگر منطقه را برای شی جستجو می کنند. هنگامی که آنها جسم را پیدا کردند، به دایره برمی گردند و زمزمه می کنند: “Huckle Buckle Beanstalk”.

برای انجام یک نسخه بدون باخت این بازی، یا منتظر بمانید تا هر بازیکن شی مورد نظر را پیدا کند یا زمانی که اولین بازیکن آن شی را پیدا کرد، دوباره شروع کنید. به این ترتیب، هر کودکی می تواند به بازی ادامه دهد و هیچ کس مجبور نیست بیرون بنشیند.

  1. لطفاً آقای کروکودیل، آیا می توانیم از رودخانه عبور کنیم؟

این یک بازی سرگرم کننده و هیجان انگیز است که به هیچ تجهیزاتی نیاز ندارد و یک ایده عالی برای تناسب اندام پیش دبستانی است.

همه بازیکنان در یک طرف اتاق یا محوطه بازی در کنار یکدیگر می ایستند. یکی از بازیکنان را به عنوان آقا یا خانم کروکودیل انتخاب کنید

و وسط اتاق می ایستند. بازیکنان صدا می زنند: «لطفا، آقای کروکودیل، می توانیم از رودخانه عبور کنیم؟ اگر نه، چرا که نه؟ رنگ مورد علاقه شما چیست؟» آقای کروکودیل یک رنگ را اعلام می کند و همه بازیکنانی که آن رنگ را پوشیده اند می توانند از کنار آقای کروکودیل به طرف دیگر اتاق عبور کنند.

بعد از اینکه آن بازیکنان به طرف دیگر رفتند، بازیکنانی که رنگ آقای کروکودیل را نمی پوشند صدا زدند، سپس سعی می کنند بدون اینکه توسط آقای کروکودیل گرفتار شوند به طرف دیگر اتاق بدوند. هر کس گرفتار شود آقای کروکودیل بعدی می شود.

  1. ساعت چند است، آقای گرگ؟

این بازی شبیه لطفا آقای کروکودیل است، پس اگر بچه ها از آن بازی لذت بردند، حتما این یکی را امتحان کنید!

مانند لطفا، آقای کروکودیل، همه بازیکنان در یک صف در کنار یکدیگر ایستاده اند. آقا یا خانم گرگ انتخاب می شود و حداقل 10 فوت دورتر می ایستد و پشت آنها به سایر بازیکنان است. بازیکنان در صف شعار می دهند: “ساعت چند است، آقای گرگ؟” آقای گرگ زمان را صدا می کند و سایر بازیکنان به همان تعداد قدم به جلو حرکت می کنند. برای مثال، اگر آقای گرگ ساعت شش را صدا بزند، بازیکنان شش قدم جلو می‌روند.

این تا زمانی ادامه می یابد که بازیکنان یک بار دیگر بپرسند: “ساعت چند است، آقای گرگ؟” و آقای گرگ پاسخ خود را به “وقت شام!” سپس همه بازیکنان به دور خود می چرخند و در حالی که آقای گرگ آنها را تعقیب می کند به نقطه شروع باز می گردند. گرگ هر کس را بگیرد آقای گرگ بعدی می شود.

پرتو تعادل

  1. چراغ قرمز، چراغ سبز

کودکان پیش دبستانی در کنار یک معلم یا بازیکن دیگر صف می کشند. معلم در طرف دیگر اتاق یا فضا، روبه روی بازیکنان می ایستد. معلم صدا می زند: “چراغ سبز!” بازیکنان به سمت معلم می دوند تا زمانی که معلم فریاد می زند: “چراغ قرمز!” سپس بازیکنان باید در جایی که هستند منجمد شوند.

بازی ادامه می یابد تا بازیکنان به معلم برسند و سپس بازی دوباره شروع می شود.

همچنین می توانید تابلوهای دستی که نشان دهنده یک چراغ سبز و یک چراغ قرمز برای معلم یا کودک است قرار دهید تا در طول بازی آن را نگه دارد.

  1. رقص فریز

آهنگی پخش کنید تا بچه ها با آن برقصند. هر زمان که آهنگ را متوقف می کنید، باید در جای خود ثابت شوند. بچه‌ها از رقصیدن لذت خواهند برد، و همچنین مهارت‌های خودتنظیمی، شبیه بازی‌هایی مانند صندلی‌های موسیقی را توسعه خواهند داد.

  1. بولینگ

اقلامی را انتخاب کنید که به راحتی از بین بروند، مانند بطری های خالی آب یا نوشابه، و آنها را مانند سنجاق در یک سالن بولینگ قرار دهید. بچه ها می توانند یک توپ را به سمت پین ها بغلتند و ببینند چند توپ را می توانند به زمین بزنند. از کودکان پیش دبستانی بخواهید شمارش کنند که چند سنجاق را که توانسته‌اند بکوبند. اجازه دهید آنها برای بار دوم مانند یک سالن بولینگ واقعی غلت بزنند. در صورت تمایل می توانند نمرات خود را نیز یادداشت کنند.

  1. هاپسکاچ

در حالی که در خارج از منزل هستید، مقداری گچ را به یک پیاده رو یا سقف سیاه ببرید تا برای بازی هاپسکاچ بلوک هایی بکشید. این بازی بچه ها را به پریدن، تعادل و شمارش وا می دارد. همچنین می‌توانید با استفاده از نوار برای تنظیم مربع‌های خود، این بازی هاپس‌کاچ را به عنوان یک فعالیت داخلی درآورید.

  1. پریدن روی ترامپولین

برای بچه‌هایی که به اندازه کافی بزرگ شده‌اند، یک پارک ترامپولین سرپوشیده پیدا کنید که می‌توانند روی ترامپولین بپرند و با دوستانشان وقت بگذارند. ترامپولین بسیار سرگرم کننده و یک فعالیت عالی برای برخی تمرینات با شدت بالا و بهبود تعادل است. برای کودکانی که برای پارک ترامپولین خیلی کوچک هستند، می‌توانید یک ترامپولین برای خانه بخرید که مجهز به ویژگی‌های ایمنی مناسب برای حفظ امنیت کودکان در حین تفریح هستند.

…::: حتما مطالعه کنید : بهترین غذای برای مدرسه کودک :::…

 

در اینجا چند حرکت وجود دارد که می توانید به آنها دستور دهید تا انجام دهند:

  1. هاپ
  2. دست زدن
  3. زانوهای بلند
  4. دایره های بازو
  5. جک های جامپینگ
  6. لانگز
  7. لگد زدن
  8. مارس
  9. تکان دادن
  10. جابجایی جانبی
  11. پرش کنید
  12. استمپ
  13. چرخش
  14. انگشتان پا را لمس کنید
  15. مثل یک پرنده پرواز کندست ها را به سمت بالا دراز کنید
  1. پرش از روی رودخانه

اگر در خارج از منزل هستید، می توانید از گچ برای کشیدن دو خط موازی به اندازه یک فوت از هم استفاده کنید تا یک رودخانه ایجاد کنید. به کودکان آموزش دهید که با خم شدن از روی زانو، باز کردن بازوهای خود به پشت و چرخاندن بازوهای خود به سمت جلو هنگام بلند شدن و فرود آمدن روی پاهای خود در طرف دیگر، از رودخانه بپرند. اگر در داخل خانه هستید، به جای آن از نوار برای ایجاد رودخانه خود استفاده کنید.

اینها تنها تعداد کمی از بسیاری از فعالیت ها و بازی هایی هستند که می توانند کودکان پیش دبستانی را به حرکت وادار کنند و از آن لذت ببرند!

  1. روز میدان

فعالیت نهایی برای کودکان پیش دبستانی فقط یک بازی نیست – یک روز کامل از فعالیت های بدنی مختلف برای بچه ها است! یک روز میدانی با چندین ایستگاه فعالیت پر از حرکت و سرگرمی کودکان برنامه ریزی کنید. این ایده فعالیت پیش دبستانی برای بازی های داخل خانه یا خارج از خانه سازگار است و می تواند به همان اندازه که می خواهید پیچیده یا ساده باشد. می توانید از اقلام اطراف خانه استفاده کنید، برخی از لوازم ارزان قیمت را خریداری کنید یا فعالیت هایی را انتخاب کنید که فقط به شرکت کنندگان نیاز دارند.

ایده های فعالیت بدنی برای کودکان

یک تایمر در دسترس داشته باشید تا سرگرمی را حفظ کنید و اطمینان حاصل کنید که همه در هر ایستگاه نوبت دارند. اکنون شما آماده هستید تا اجازه دهید بازی ها شروع شوند! این ایده ها را برای ایستگاه های فعالیت بررسی کنید و چندین فعالیت بدنی مختلف را برای کودکان انتخاب کنید که فرزندان شما از آنها لذت ببرند:

  • مسابقه حیوانات:

در این مسابقه احمقانه، بچه ها باید در حالی که از یک حیوان تقلید می کنند به خط پایان برسند. بچه ها می توانند راه رفتن خرچنگ را انجام دهند خرگوش، مانند اردک پارو زدن و غیره.

  • بولینگ:

بطری های آب پر شده، ظروف خالی نگهداری مواد غذایی، لیوان های پلاستیکی یا سایر وسایلی را که کودک می تواند به راحتی با توپ آنها را از بین ببرد پیدا کنید. از بچه ها بخواهید در امتداد یک تکه طناب، نخ یا نوار صف بکشند و سپس ببینید چه کسی می تواند سریعتر “پین های بولینگ” را بکوبد.

  • چیدن فنجان:

برای این فعالیت سرگرم کننده که هماهنگی چشم و دست بچه ها را به چالش می کشد، چند لیوان پلاستیکی خالی جمع کنید. یک تایمر تنظیم کنید و ببینید بچه‌ها با چه سرعتی می‌توانند فنجان‌ها را روی یک تشک در یک ساختار مجموعه‌ای بچینند. ساختار فنجانی متناسب با سطح مهارت کودکان، مانند یک برج هرمی با ارتفاع پنج فنجان انتخاب کنید.

  • مسیر مانع:

روز میدانی خود را به یک مسیر غول پیکر با موانع تبدیل کنید یا از فعالیت های مسیر مانع در ایستگاه های مستقل استفاده کنید. می‌توانید از بچه‌ها بخواهید که از طریق هولاهوپ روی زمین بپرند، در تونلی از جعبه‌ها بخزند و بین کفش‌ها بپرند – گزینه‌های ایستگاه‌های فعالیت شما تقریباً بی‌پایان هستند!

….::::: مقاله پیشنهادی ما به شما :: معرفی 10 مورد از میوه های مفید برای کودکان است، لطفا مطالعه فرمایید ::::….

شرکت پرستاری در کرج

شرکت دنیای آرامش با بیش از ۱۰ سال سابقه درخشان دارای مجوزهای لازم و معتبر، آماده ارائه خدمات پرستار سالمند در کرج، پرستار بیمار در کرج و پرستار کودک در کرج در تمام نقاط کرج و استان البرز و مشاوره در زمینه استخدام پرستار میباشد. استخدام پرستار ها در هر ساعتی که مد نظر دارید. با افتخار حدود ۵۰% مشتریانی که روزانه با شرکت دنیای آرامش درخواست پرستار دارند از معرف ها هستند. تمام تلاش تیم دنیای آرامش جلب رضایت شما مشتری عزیز و معرفی دنیای آرامش توسط خود شما به کلیه شهروندان استان البرز میباشد. لازم به ذکر است که جذب کلیه نیروهای شرکت دنیای آرامش توسط خود مدیریت و آموزش چهارچوب ها و قوانین توسط مدیریت داخلی مجموعه دنیای آرامش انجام خواهد شد. پس با اطمینان خاطر عزیزان خود را به ما بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *