افسردگی در کودکان

همه بچه‌ها گاهی احساس ضعف یا بی‌حالی می‌کنند، این بخشی طبیعی از رشد کودک است. اما این احساسات زمانی که به‌شدت در دوره‌های زمانی طولانی احساس می‌شوند، می‌توانند نگران‌کننده باشند، به‌ ویژه اگر بر زندگی اجتماعی، خانوادگی و مدرسه‌ای فرزندتان تأثیر بگذارند. در این مقاله در مورد افسردگی در کودکان و نوجوانان صحبت شده، و همینطور عوامل و دلایل بیماری افسردگی و علائم افسردگی در کودکان مورد بحث قرار داده شده است. با خواندن این مقاله اطلاعات خوب و مفیدی به دست خواهید آورد، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

این مقاله توسط شرکت دنیای آرامش شرکت پرستاری در کرج متخصص پرستار کودک در کرج تهیه شده است.

افسردگی در کودکان
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Email
Print
فهرست محتوا: مخفی کن

افسردگی چیست؟

افسردگی امروزه به یکی از چالش های کودکان تبدیل شده است و یکی از رایج ترین انواع شرایط سلامت روان در کودکان است و اغلب همراه با اضطراب ایجاد می شود.

افسردگی می تواند خفیف و کوتاه مدت یا شدید و طولانی مدت باشد. برخی از افراد تنها یک بار تحت تأثیر افسردگی قرار می گیرند، در حالی که برخی دیگر ممکن است چندین بار آن را تجربه کنند.

افسردگی می تواند منجر به خودکشی شود، اما زمانی که حمایت مناسب ارائه شود قابل پیشگیری است. این مهم است که بدانیم برای کمک به جوانانی که به فکر خودکشی هستند، می توان کارهای زیادی انجام داد.

افسردگی در کودکان چیست؟

افسردگی یک بیماری روانی است که می تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. کودکان مبتلا به افسردگی ممکن است احساس ناراحتی، بدبختی یا تحریک پذیری کنند. آنها ممکن است این را به عنوان احساس “بدخوی” یا “افتخار” توصیف کنند. ممکن است متوجه شوید که آنها به چیزهایی که معمولاً از آنها لذت می برند بی علاقه هستند.

در حالی که گاهی اوقات احساس ناخشنودی طبیعی است، اما اگر این احساسات در فعالیت‌ها یا زندگی اجتماعی کودک شما اختلال ایجاد کند یا بیش از 2 هفته ادامه داشته باشد، ممکن است افسردگی داشته باشد.

کودکان مبتلا به افسردگی نسبت به نوجوانان یا بزرگسالان مبتلا به افسردگی علائم متفاوتی دارند و ممکن است نتوانند احساسات خود را به وضوح بیان کنند.

افسردگی در کودکان چقدر شایع است؟

افسردگی از هر 50 کودک 1 نفر را تحت تاثیر قرار می دهد و در پسران نیز به همان اندازه در دختران شایع است. افسردگی در کودکان کمتر از نوجوانان است

چه چیزی باعث افسردگی می شود؟

افسردگی می تواند به عنوان واکنشی به چیزی مانند سوء استفاده، خشونت در مدرسه، مرگ یکی از نزدیکان یا مشکلات خانوادگی مانند خشونت خانگی یا فروپاشی خانواده رخ دهد. ممکن است فردی پس از استرس طولانی مدت دچار افسردگی شود. همچنین می تواند در خانواده اجرا شود. گاهی ممکن است ندانیم چرا این اتفاق می افتد.

افسردگی در کودکان و نوجوانان

افسردگی می تواند در کودکان و نوجوانان به صورت دوره های طولانی ناراحتی یا تحریک پذیری ظاهر شود. این بیماری در میان کودکان بزرگتر و نوجوانان بسیار رایج است، اما اغلب ناشناخته می ماند.

برخی از کودکان ممکن است بگویند که احساس «ناراحتی» یا «غمگینی» دارند. دیگران ممکن است بگویند که می خواهند به خود صدمه بزنند یا حتی خود را بکشند. کودکان و نوجوانانی که افسردگی را تجربه می کنند بیشتر در معرض خطر آسیب به خود هستند، بنابراین چنین پاسخ هایی باید همیشه جدی گرفته شود.

فقط به این دلیل که کودک غمگین به نظر می رسد، لزوماً به این معنی نیست که او افسردگی دارد. اما اگر غم و اندوه دائمی شود یا در فعالیت های اجتماعی عادی، علایق، کارهای مدرسه یا زندگی خانوادگی تداخل پیدا کند، ممکن است به این معنی باشد که آنها به حمایت یک متخصص بهداشت روان نیاز دارند.

…::: مطالعه بیشتر : ADHD در کودکان :::…
بنر مقاله افسردگی در کودکان

علت افسردگی در کودکان چیست؟

افسردگی می تواند توسط طیف وسیعی از عوامل ایجاد شود و هر کودکی شرایط خاص خود را دارد. رویدادهای آسیب زا در دوران کودکی، مانند مرگ در خانواده، سوء استفاده، قلدری یا بی خانمانی، احتمال افسردگی را بیشتر می کند.

کودکانی که شرایط دیگری از جمله اختلال طیف اوتیسم، اختلال یادگیری، اختلال کم توجهی بیش فعالی یا ناتوانی قابل توجه دارند، همگی بیشتر در معرض افسردگی هستند. وجود فردی در خانواده مبتلا به بیماری روانپزشکی نیز احتمال افسردگی را افزایش می دهد.

روابط نزدیک با سایر کودکان و بزرگسالان برای کودکان مهم است و نداشتن این روابط احتمال افسردگی را بیشتر می کند.

همه‌گیری کووید-19 باعث اختلال در بسیاری از کودکان شده است که ممکن است برای مدت طولانی از دوستان و خانواده دور باشند. این می تواند خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهد.

کودکان همچنین ممکن است بدون هیچ دلیل واضحی به افسردگی مبتلا شوند و این واقعیت که دلیل مشخصی وجود ندارد به این معنی نیست که کودک افسردگی را تجربه نمی کند.

علائم و نشانه های افسردگی در کودکان

افسردگی برای کودکان مختلف ممکن است متفاوت باشد. در اینجا برخی از علائم و نشانه های رایج افسردگی آورده شده است:

علائم فیزیکی
خستگی یا کم انرژی بودن بی قراری یا مشکل در تمرکز
مشکل در انجام فعالیت های روزانه تغییر در اشتها یا الگوی خواب کودک
دردهایی که دلیل واضحی ندارند  
عاطفی و ذهنی
غم و اندوه مداوم اضطراب یا تحریک پذیری
مشکل در انجام فعالیت های روزانه تغییر در اشتها یا الگوی خواب کودک
دردهایی که دلیل واضحی ندارند از دست دادن علاقه به دوستان و فعالیت ها
دوری از دیگران و تنهایی احساس بی ارزشی، ناامیدی یا گناه
افکار خودآزاری یا خودکشی ریسک پذیری بی فکر

…:::: به شما پیشنهاد میکنیم، مقاله کودک بد خواب را برای اطلاعات بیشتر مطالعه فرمایید ::::….

راه های جلوگیری از افسردگی در نوجوانان و کودکان

در اینجا مواردی وجود دارد که می توانید برای حمایت از فرزندتان انجام دهید، اگر فکر می کنید ممکن است افسرده باشد:

  • ببینید چه اتفاقی در حال رخ دادن است: از آنها بپرسید که چه احساسی دارند و صریحاً بدون قضاوت یا توصیه گوش دهید. از افرادی که به آنها اعتماد دارید و فرزندتان را می شناسند، مانند یک معلم مورد علاقه یا دوست صمیمی، بخواهید تا متوجه شوند که آیا متوجه چیزی شده اند که ممکن است آنها را نگران کند یا در واکنش آنها به چیزها تغییر کند. در طول تغییرات مهم زندگی مانند شروع یک مدرسه جدید یا بلوغ، به رفاه آنها توجه ویژه ای داشته باشید.
  • با آنها وقت بگذرانید: سعی کنید با صحبت کردن یا انجام فعالیت های متناسب با سن آنها محیطی گرم، اطمینان و حمایت ایجاد کنید که آنها از آن لذت ببرند. به زندگی آن‌ها علاقه نشان دهید، مثلاً روزشان در مدرسه چگونه بوده یا چه چیزی را در دوستانشان بیشتر دوست دارند.
  • عادات مثبت را تشویق کنید: فرزندتان را تشویق کنید تا کارهایی را انجام دهد که معمولاً از آنها لذت می برد، به عادت های منظم غذا خوردن و خوابیدن پایبند باشد و فعال بماند. فعالیت بدنی کودکان راه مهمی برای تقویت خلق و خوی آنهاست. موسیقی می‌تواند تأثیر زیادی بر خلق و خوی ما داشته باشد، بنابراین سعی کنید آهنگ‌هایی را با هم گوش دهید که به آن‌ها احساس مثبتی نسبت به زندگی بدهد.
  • بگذارید خودشان را بیان کنند: بگذارید با شما صحبت کنند. با دقت به آنچه در مورد احساسشان می گویند گوش کنید. هرگز فرزندتان را برای اشتراک‌گذاری فشار ندهید، در عوض می‌توانید سایر اشکال بیان خلاق مانند نقاشی، کاردستی یا نوشتن افکار و تجربیات او را تشویق کنید. گزارش خلق و خوی می تواند به برخی از کودکان کمک کند تا با مشاهده چیزهایی که آنها را ناراحت یا ضعیف می کند، احساسات خود را آشکار کنند. آنها همچنین می توانند یادآور جنبه های مثبت زندگی خود و چیزهایی باشند که به آنها افتخار می کنند.
  • از آنها در برابر محیط های استرس زا محافظت کنید: سعی کنید کودک خود را از موقعیت هایی که ممکن است استرس بیش از حد، بدرفتاری یا خشونت را تجربه کند، دور نگه دارید. و به یاد داشته باشید که رفتار و واکنش های سالم را به استرس های زندگی خود، از جمله تعیین مرزها و حفظ عادات مثبت مراقبت از خود، مدل کنید.
…::: مطالعه بیشتر : اختلالات روانی در کودکان چیست؟ :::…

چه زمانی باید به دنبال کمک باشم؟

اگر کودک شما علائم افسردگی به مدت 2 هفته یا بیشتر دارد، یا اگر نگران این هستید که ممکن است افسردگی داشته باشد، باید با پزشک کودک خود صحبت کنید. هرچه زودتر کودک شما بتواند کمک دریافت کند، زودتر احساس بهتری خواهد داشت.

پزشک کودک شما می تواند فرزند شما را ارزیابی کند و با شما یک برنامه درمانی برای سلامت روان بسازد. این طرحی است که اهداف درمان را ترسیم می کند و شامل خدمات و منابع در دسترس شما می شود.

اگر پزشک شما فکر می‌کند که سایر متخصصان سلامت، مانند متخصص اطفال، روان‌شناس یا روان‌پزشک باید در این امر مشارکت داشته باشند، می‌توانند شما را به کسی معرفی کنند که می‌تواند کمک کند.

اگر فرزند شما گاه به گاه علائم افسردگی داشته است یا فقط احساس غمگینی می کند، می تواند از مشاور مدرسه، دوست یا یکی از اعضای خانواده کمک بگیرد.

چگونه می توانم به کودک مبتلا به افسردگی کمک کنم؟

اگر فرزند شما افسردگی دارد، ممکن است به کمک شما نیاز داشته باشد تا بفهمد چه احساسی دارد و به دنبال کمک باشد. می توانید به آنها کمک کنید کلماتی برای بیان احساسات خود پیدا کنند و آنها را نزد پزشک ببرید. پزشک آنها در مورد رفتار، احساسات کودک شما می پرسد و همچنین ممکن است برخی از علائم فیزیکی که ممکن است نشان دهنده افسردگی باشد را بررسی کند.

راهکارهای درمانی افسردگی در کودکان

هر درمانی که پزشک شما توصیه کند، کودک شما به شما نیاز خواهد داشت

شما به طور عملی، برای ترتیب دادن درمان آنها و از نظر احساسی کمک می کنید، زیرا ممکن است در مورد آنچه برایشان اتفاق می افتد گیج یا نگران باشند.

همچنین ممکن است در مورد وضعیت فرزندتان با معلمش و هر بزرگسال دیگری که زمان زیادی را با آنها می گذراند صحبت کنید. آگاه کردن سایر افراد از آنچه در حال وقوع است می تواند به آنها کمک کند تا نسبت به موقعیت حساس تر شوند و از فرزند شما حمایت بیشتری بکنند.

راهکار درمان فرزند افسرده در منزل:

  • توجه مثبت زیادی به فرزندتان بدهید

به ویژه فعالیت هایی که در آنها می توانید زمانی را صرف صحبت کردن و گوش دادن به او درباره نگرانی ها و احساساتش کنید.

  • به کودک خود کمک کنید تا مقدار مناسبی بخوابد

با مشاور یا معلم مدرسه فرزندتان صحبت کنید تا بهترین راه را برای حمایت از فرزندتان در مدرسه بیابید

  • تشویق فرزندتان به انجام فعالیت هایی که معمولاً از آنها لذت می برد

  • ارائه یک رژیم غذایی سالم همراه با فعالیت بدنی کافی

همچنین ممکن است پزشک شما را به بروشورها یا منابع آنلاینی که به کمک و پشتیبانی اشاره دارد، ارجاع دهد. اگر فرزند شما مورد آزار و اذیت قرار می گیرد یا حمایت لازم را در خانه دریافت نمی کند، مهم است که بر حل این مشکلات به عنوان بخشی از درمان افسردگی فرزندتان تمرکز کنید.

اگر علائم کودک شما بهبود نیابد، پزشک ممکن است شما را به روانپزشک کودک ارجاع دهد تا در مورد داروهای افسردگی (داروهای ضد افسردگی) صحبت کند.

تعداد کمی از داروها در درمان افسردگی کودکان مؤثر هستند. هر کودکی که برای افسردگی داروهایی تجویز می‌کند، باید به‌دقت تحت نظر پزشک باشد تا ایمنی آنها را تضمین کند.

…:::: مقاله پیشنهادی ما به شما :: مزایای استخدام پرستار کودک در منزل است، لطفا مطالعه بفرمایید ::::…

شرکت پرستاری در کرج

شرکت دنیای آرامش با بیش از ۱۰ سال سابقه درخشان دارای مجوزهای لازم و معتبر، آماده ارائه خدمات پرستار سالمند در کرج، پرستار بیمار در کرج و پرستار کودک در کرج در تمام نقاط کرج و استان البرز و مشاوره در زمینه استخدام پرستار میباشد. استخدام پرستار ها در هر ساعتی که مد نظر دارید. با افتخار حدود ۵۰% مشتریانی که روزانه با شرکت دنیای آرامش درخواست پرستار دارند از معرف ها هستند. تمام تلاش تیم دنیای آرامش جلب رضایت شما مشتری عزیز و معرفی دنیای آرامش توسط خود شما به کلیه شهروندان استان البرز میباشد. لازم به ذکر است که جذب کلیه نیروهای شرکت دنیای آرامش توسط خود مدیریت و آموزش چهارچوب ها و قوانین توسط مدیریت داخلی مجموعه دنیای آرامش انجام خواهد شد. پس با اطمینان خاطر عزیزان خود را به ما بسپارید.