خوراکی های مضر برای کودکان

10 خوراکی پرطرفدار که سلامت کودک شما را خراب می کند را در این لیست به شما معرفی کردیم. از همبرگر، پیتزا، نوشیدنی‌های شیرین گرفته تا گوشت‌های فرآوری‌شده، در اینجا فهرستی از غذاهای ناسالم وجود دارد که طبق نظر متخصصان تغذیه، کودکان شما باید از آنها اجتناب کنند. این مقاله توسط شرکت دنیای آرامش ارائه دهنده خدمات پرستاری در منزل کرج همراه با تخصص استخدام پرستار کودک در کرج تهیه شده است.

بنر مقاله خوراکی های مضر برای کودکان

نقش تغذیه در سلامت کودک

تغذیه کودک نقش مهمی در سلامت کودک ایفا می کند و در حالی که والدین از این موضوع آگاه هستند، ممکن است همیشه در اجرای رژیم غذایی که سلامتی همه جانبه را برای آنها ارتقا می دهد موفق نباشند. بچه ها اهل غذا خوردن هستند و برخی از آنها دوست ندارند غذای خود را آزمایش کنند. غذاهای ناسالم به دلایل زیادی برای آنها جذاب است. نمک، قند و چربی زیاد موجود در آن‌ها باعث ترشح دوپامین می‌شود که باعث می‌شود آن‌ها تمایل بیشتری به چنین غذایی داشته باشند. غذاهای سنتی مانند دال‌چوال، روتی سبزی و میوه‌ها جذابیت کمتری دارند، زیرا ممکن است به همان شکل جوانه‌های چشایی را ارضا نکنند.

مشکل غذاهای ناسالم مانند پیتزا، برگر، چیپس این است که فاقد ویتامین های مهم، مواد معدنی، فیبر و سایر مواد مغذی ضروری هستند که می توانند از مراحل رشد کودکان (جسمی و ذهنی) حمایت کنند. آنها همچنین ممکن است دارای مواد نگهدارنده ای باشند که می توانند به سلامت آسیب بیشتری وارد کنند. خوردن غذاهای ناسالم چندین بار در هفته می تواند منجر به کمبودهای تغذیه ای و افزایش خطر ابتلا به بیماری های مزمن در کودکان در مراحل بعدی زندگی شود. پیشنهاد میکنیم مقاله «غذا برای رشد کودک» را که قبلا منتشر کردیم را مطالعه کنید.

چاقی کودکان و مشکلات بهداشتی مرتبط با آن در سال‌های اخیر به یک نگرانی نگران‌کننده تبدیل شده است. یکی از عوامل مهم در ایجاد این همه‌گیری، مصرف غذاهای ناسالم است. این غذاهای بسیار فرآوری شده، پر کالری و دارای کمبود مواد مغذی در رژیم غذایی کودکان ما نفوذ کرده و کلیت آنها را به خطر می‌اندازد. آنوپاما منون، متخصص تغذیه در مصاحبه ای HT Digital می گوید: به عنوان یک والدین، درک اینکه کدام غذاهای ناسالم را باید محدود کرد یا از آن اجتناب کرد، می تواند نقشی اساسی در محافظت از سلامت فرزند شما داشته باشد.

برای مبارزه با این اثرات بد غذاهای ناسالم، برای والدین مهم است که یک رژیم غذایی متعادل را معرفی کنند که دارای گروه های غذایی ضروری مانند غلات پرفیبر، حبوبات، سویا، محصولات لبنی، میوه ها، سبزیجات، گوشت، ماهی، تخم مرغ، آجیل و دانه. این را می توان با تهیه دستور العمل های جالب از مواد تشکیل دهنده و عدم نگهداری غذاهای ناسالم در خانه انجام داد.

….:::: حتما مطالعه کنید : لیست غذاهای ناسالم برای کودکان ::::….

چه اتفاقی می افتد وقتی کودک شما بیش از حد غذای ناسالم می خورد؟

“عواقب مصرف بیش از حد مواد غذایی ناسالم هشداردهنده است. هند اکنون در خط مقدم چاقی کودکان قرار دارد و تنها پس از چین و ایالات متحده عقب است. این بیماری همه گیر پیامدهای جدی برای سلامتی دارد، زیرا اکثر کودکان مبتلا به چاقی مقاوم به انسولین هستند و مستعد ابتلا به دیابت هستند.” سندرم تخمدان پلی کیستیک، سطح کلسترول بالا و بیماری کبد چرب. علاوه بر این، مصرف منظم غذاهای ناسالم می‌تواند بر سطح تمرکز کودک تأثیر بگذارد و به حواس‌پرتی و کاهش تمرکز کمک کند. “گوش می گوید.

10 خوراکی مضر برای کودکان

در اینجا لیستی از غذاهای ناسالم وجود دارد که به آرامی و مطمئناً بر سلامت کودک شما تأثیر می گذارد:

  1. غلات صبحانه شیرین

برخی از غلاتی که برای کودکان به بازار عرضه می شوند به اندازه خوردن کیک و شیرینی برای صبحانه ناسالم هستند. آنها اغلب مملو از قندها و کالری های خالی هستند که حداقل ارزش غذایی را ارائه می دهند. بررسی دقیق برچسب‌های مواد ضروری است.

  1. رشته فرنگی فوری

این وعده های غذایی به ظاهر راحت می توانند حاوی سدیم بیش از حد بوده و فاقد مواد مغذی ضروری باشند. رشته فرنگی سفید آنها دارای فیبر غذایی کم است و طعم دهنده ها اغلب حاوی مواد شیمیایی مضر هستند.

  1. چیپس سیب زمینی

چیپس اگرچه خوشمزه است اما می تواند حاوی مواد مضری مانند آکریل آمید باشد که با سرطان مرتبط است. مصرف بیش از حد می تواند منجر به مشکلات مختلف سلامتی از جمله مشکلات قلبی و فشار خون بالا شود.

  1. ناگت مرغ

این انتخاب های محبوب برای کودکان اغلب حاوی مواد متعددی است و در روغن با مواد افزودنی سرخ می شود. نسخه های خانگی با استفاده از آرد سوخاری سبوس دار جایگزین سالم تری هستند. آگاهی از ترکیبات موجود در فست فود بسیار مهم است، زیرا برخی از آنها حاوی مواد افزودنی مانند ترشیاری بوتیل هیدروکینون (TBHQ) هستند که در صورت مصرف بیش از حد می توانند اثرات نامطلوبی داشته باشند. دی متیل پلی سیلوکسان، یکی دیگر از افزودنی های رایج، به عنوان یک عامل ضد کف عمل می کند و نه تنها در مواد غذایی، بلکه در محصولات غیرخوراکی نیز یافت می شود.

  1. نوشیدنی های قندی

نوشیدنی‌های قندی مانند نوشابه‌های گازدار، آب میوه‌ها و نوشیدنی‌های انرژی‌زا مملو از قندهای افزوده‌شده هستند و ارزش غذایی کمی دارند. گاهی اوقات حتی ممکن است حاوی شیرین کننده های مصنوعی برای بهبود طعم و ادعا باشند که نوشیدنی های کم کالری هستند. این نوشیدنی ها به دریافت کالری بیش از حد کمک می کنند که منجر به افزایش وزن و افزایش خطر ابتلا به دیابت در کودکان می شود. آب، شیر یا آب طبیعی دم کرده با میوه را به عنوان جایگزین های سالم تر انتخاب کنید.

  1. غذاهای سرخ شده

غذاهای سرخ شده مانند چیپس سیب زمینی و سیب زمینی سرخ کرده سرشار از چربی های ترانس ناسالم، سدیم و کالری هستند. این میان وعده ها نه تنها به افزایش وزن کمک می کنند، بلکه خطر ابتلا به بیماری های قلبی و فشار خون را نیز افزایش می دهند. آن ها را با ذرت بو داده، سیب زمینی سرخ شده پخته شده، یا کراکر غلات کامل جایگزین کنید تا ترد سالم تری داشته باشید.

  1. آب نبات و شیرینی

آب نبات ها، شکلات ها و سایر خوراکی های شیرین منبع اصلی کالری خالی هستند که باعث افزایش وزن و مشکلات دندانی می شوند. افزایش سریع قند آنها می تواند منجر به کاهش انرژی و ترجیح دادن غذاهای بیش از حد شیرین شود. فرزندتان را تشویق کنید تا از میوه ها به عنوان یک راه طبیعی و مغذی برای ارضاء شیرینی اش لذت ببرد. پیشنهاد میکنیم مقاله «« تغذیه کودکان کم وزن »» را که قبلا منتشر کردیم را مطالعه کنید.

  1. گوشت های فرآوری شده

سوسیس، کالباس، گوشت آماده برای طبخ، ناگت های یخ زده گوشت های بسیار فرآوری شده حاوی مواد نگهدارنده، افزودنی ها و سطوح بالای سدیم هستند. مصرف منظم آن با افزایش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند سرطان و بیماری های قلبی مرتبط است. از منابع پروتئینی بدون چربی و فرآوری نشده مانند مرغ کبابی، ماهی و گوشت هایی که تازه بریده شده اند، استفاده کنید.

  1. خوراکی های بسته بندی شده

بسیاری از خوراکی های بسته بندی شده مانند کلوچه ها، کراکرها و گرانولا اغلب مملو از آردهای تصفیه شده، قندها و چربی های ناسالم هستند. این غذاها فاقد مواد مغذی ضروری هستند و سیری کمی ایجاد می کنند که منجر به مصرف بیش از حد می شود. تنقلات کامل مانند میوه‌های تازه، سبزیجات با هوموس یا ترکیب خانگی را انتخاب کنید تا کودکتان پرانرژی و راضی بماند. پیشنهاد میکنیم مقاله «سبزیجات مفید برای کودکان» را که قبلا منتشر کردیم را مطالعه کنید.

  1. برگر و پیتزا

همبرگرها و پیتزاهای فست فود معمولاً سرشار از چربی های اشباع شده، سدیم و کالری هستند. مصرف منظم می تواند منجر به افزایش وزن، سطح کلسترول بالا و افزایش خطر بیماری قلبی شود. برای جایگزینی مغذی تر، همبرگرهای خانگی را با گوشت بدون چربی یا نبات های گیاهی و پوسته پیتزای سبوس دار با سبزیجات درست کنید.

“به عنوان والدین، نقش شما در شکل دادن به عادات غذایی فرزندتان برای سلامت طولانی مدت آنها بسیار مهم است. با شناسایی و به حداقل رساندن مصرف این شش غذای ناسالم، می توانید به محافظت از کودک خود در برابر پیامدهای منفی انتخاب های غذایی نامناسب کمک کنید. برای غذاهای غنی از مواد مغذی، ایجاد رابطه مثبت با غذاهای کامل، و ارائه آموزش در مورد اهمیت تغذیه متعادل می تواند کمک زیادی به ارتقای سلامت و رفاه کلی کودک شما کند. به یاد داشته باشید، برای ایجاد تغییرات مثبت هرگز دیر نیست. منون می‌گوید که تأثیر مثبتی بر آینده فرزند شما خواهد گذاشت.

….:::: حتما مطالعه کنید : لیست میوه های مفید برای کودکان ::::….

شرکت پرستاری در کرج

شرکت دنیای آرامش با بیش از ۱۰ سال سابقه درخشان دارای مجوزهای لازم و معتبر، آماده ارائه خدمات پرستار سالمند در جهانشهر، پرستار بیمار در کرج و پرستار کودک در کرج در تمام نقاط کرج و استان البرز و مشاوره در زمینه استخدام پرستار میباشد. استخدام پرستار ها در هر ساعتی که مد نظر دارید. با افتخار حدود ۵۰% مشتریانی که روزانه با شرکت دنیای آرامش درخواست پرستار دارند از معرف ها هستند. تمام تلاش تیم دنیای آرامش جلب رضایت شما مشتری عزیز و معرفی دنیای آرامش توسط خود شما به کلیه شهروندان استان البرز میباشد. لازم به ذکر است که جذب کلیه نیروهای شرکت دنیای آرامش توسط خود مدیریت و آموزش چهارچوب ها و قوانین توسط مدیریت داخلی مجموعه دنیای آرامش انجام خواهد شد. پس با اطمینان خاطر عزیزان خود را به ما بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *