اختلالات روانی سالمندان

همانطور که میدانید یکی از اصلی ترین چالش های نگهداری از سالمندان برای پرستاران یا اعضای خانواده اختلالات روانی در میان سالمندان است که متاسفانه امور مراقبت از آنها را به مراتب سخت تر میکند. این مقاله توسط شرکت دنیای آرامش ارائه دهنده خدمات پرستاری در منزل کرج همراه با تخصص پرستار سالمند در منزل کرج تهیه شده است و در آن 5 مورد از شایع ترین اختلالات روانی سالمندان را بررسی کرده است. امیدواریم این مطلب برای شما مفید باشد، لطفا تا انتها همراه ما باشید.

عکس مقاله اختلالات روانی سالمندان
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Email
Print
…::: مقاله پیشنهادی : راه‌های پیشگیری از زوال عقل :::…
  1. افسردگی در سالمندان

طبق گفته سازمان جهانی بهداشت، افسردگی هم در مراکز مراقبت های اولیه کمتر تشخیص داده می شود و هم کمتر درمان می شود. همچنین شایع‌ترین اختلال روانی در میان سالمندان است که می‌تواند ناشی از انزوای اجتماعی یا نشانه‌ای از زوال عقل باشد.

این زمانی است که برنامه‌هایی مانند حمایت از آلزایمر و زوال عقل یا مراقبت همراه برای کمک به سلامت عاطفی، ذهنی و جسمی سالمندانی که این وضعیت را تجربه می‌کنند، مفید می‌شوند.

در شرایطی که یک سالمند احساس تنهایی می کند، مهم است که به یاد داشته باشید که نه تنها به یک همراه نیاز است، بلکه یک دوست نیز لازم است. مردم هنوز هم می توانند احساس تنهایی کنند حتی اگر توسط دیگران احاطه شده باشند، اما حتی یک فرد مورد اعتماد یا منبع حمایت می تواند تفاوتی در احساس یا دید یک فرد ایجاد کند. اعضای خانواده یا خود مشتری باید برای انتخاب افرادی که می خواهند با آنها کار کنند باز باشند و اگر با همراه، پرستار یا مراقب خود احساس راحتی نمی کنند، باید آماده تغییرات باشند. به شما پیشنهاد میکنیم مقاله «تنهایی سالمندان» که قبلا منتشر کردیم را مطالعه کنید.

  1. اختلال دوقطبی

تشخیص دوقطبی دیررس ممکن است به دلیل شباهت آن به زوال عقل دشوار باشد. علائم آن می تواند شامل رفتار شیدایی، هذیان، گیجی، بیش فعالی، روان پریشی، بی قراری و مسائل شناختی مانند مشکلات حافظه، از دست دادن قضاوت و ادراک باشد.

از آنجایی که این علائم معمولاً هنگام افزایش سن نیز تجربه می‌شوند، تشخیص آن را دشوار می‌کند و معمولاً می‌تواند در میان افراد مسن به اشتباه تشخیص داده شود.

  1. اسکیزوفرنی

اسکیزوفرنی دیر شروع نیز علائمی شبیه به زوال عقل مانند توهم و پارانویا دارد و بزرگسالان بعد از 45 سالگی می توانند آن را تجربه کنند.

با این حال، اسکیزوفرنی هنوز می تواند در هر سنی رخ دهد و در حال حاضر 20 میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می دهد. به گفته سازمان جهانی بهداشت، این اختلال روانی مزمن و شدید با تحریف در تفکر، ادراک، احساسات، زبان، احساس خود و رفتار مشخص می شود. تجارب رایج شامل توهم، شنیدن صداها و داشتن هذیان – باورهای ثابت و نادرست است.

احتمال مرگ زودهنگام افراد مبتلا به اسکیزوفرنی به دلیل بیماری های جسمی مانند بیماری های قلبی عروقی، بیماری های متابولیک یا عفونت دو تا سه برابر بیشتر است که همگی قابل پیشگیری هستند.

اسکیزوفرنی یک بیماری قابل درمان است و این خبر خوب است، زیرا داروها و حمایت های روانی اجتماعی درمان های موثری هستند. زندگی کمکی، مسکن حمایتی و اشتغال برخی از راه های موثر برای مدیریت زندگی با اسکیزوفرنی هستند.

مایه تاسف است که انگ و تبعیض از تجربیات رایج افراد مبتلا به این بیماری است. یافتن مراقبت، همراه و حمایت مناسب برای کسانی که در برابر رفتارهای تبعیض آمیز آسیب پذیر هستند، حتی مهم تر می شود.

  1. اختلال اضطرابی

اضطراب یک اختلال بسیار شایع در میان سالمندان است که شبیه افسردگی است. در واقع، طبق CDC، تقریبا نیمی از افراد مسن مبتلا به اضطراب نیز از افسردگی رنج می برند.

اگرچه اختلال اضطراب با عوامل متعددی مانند مشکلات خواب در افراد سالمند، سلامت ضعیف، عوارض جانبی پزشکی، سوء مصرف الکل، مواد مخدر، اختلالات فیزیکی، استرس، تروما و موارد دیگر مرتبط است. اختلال اضطراب عمومی همه چیز در مورد نگرانی یا ترس مداوم است که به تدریج در طول زمان بدتر می شود. در اینجا برخی از علائم وجود دارد که باید مراقب آنها باشید:

  1. نگرانی بیش از حد
  2. عصبی بودن
  3. خستگی مزمن
  4. تحریک پذیری
  5. کیفیت خواب ضعیف

این علائم می تواند بر نحوه معاشرت، کار و انجام فعالیت های روزانه فرد تأثیر بگذارد. برای سالمندان بسیار مهم است که در صورت امکان به دنبال مراقبت های خانگی، حمایت پزشکی یا عاطفی یا حتی درمان باشند تا از بدتر شدن این وضعیت جلوگیری کنند.

  1. اختلال خوردن

پرخوری عصبی و بی اشتهایی عصبی از اختلالات رایج خوردن هستند که می توانند در میان سالمندان غالب شوند. رفتارها و مسائل روانشناختی که این شرایط را بدتر می‌کنند می‌توانند ناشناخته باقی بمانند و آن را حتی خطرناک‌تر کنند. در اینجا برخی از علائم وجود دارد که باید مراقب آنها باشید:

  1. نوسانات وزن
  2. ضعف عضلانی
  3. از دست دادن اشتها
  4. سرگیجه مزمن
  5. استفاده از ملین ها
  6. بهبودی آهسته
  7. کمبود حافظه

اگر اعضای خانواده دیگر در مجاورت یک سالمند زندگی نمی کنند یا اگر یک سالمند در زندگی روزمره خود به نظارت یا کمک نیاز دارد، مهم است که به آنها دسترسی به منابع معنی دار داده شود. مراقبت در منزل همچنان راه حلی است که خانواده ها به آن متوسل می شوند زیرا تلاش برای مراقبت از مشتری را از بین می برد و مراقبت را مستقیماً به خانه آنها می آورد.

….:::: حتما مطالعه کنید :: راهکارهای پیشگیری از افسردگی در سالمندان ::::…

شرکت پرستاری در کرج

شرکت دنیای آرامش با بیش از ۱۰ سال سابقه درخشان دارای مجوزهای لازم و معتبر، آماده ارائه خدمات پرستار سالمند در کرج، پرستار بیمار در کرج و آماده استخدام پرستار کودک در کرج در تمام نقاط کرج و استان البرز و مشاوره در زمینه استخدام پرستار میباشد. استخدام پرستار ها در هر ساعتی که مد نظر دارید. با افتخار حدود ۵۰% مشتریانی که روزانه با شرکت دنیای آرامش درخواست پرستار دارند از معرف ها هستند. تمام تلاش تیم دنیای آرامش جلب رضایت شما مشتری عزیز و معرفی دنیای آرامش توسط خود شما به کلیه شهروندان استان البرز میباشد. لازم به ذکر است که جذب کلیه نیروهای شرکت دنیای آرامش توسط خود مدیریت و آموزش چهارچوب ها و قوانین توسط مدیریت داخلی مجموعه دنیای آرامش انجام خواهد شد. پس با اطمینان خاطر عزیزان خود را به ما بسپارید.