تقویت سیستم ایمنی بدن سالمندان

تقویت سیستم ایمنی در سالمندان، نه تنها به بهبود کیفیت زندگی سالمندان کمک می‌کند، بلکه طول عمرشان را نیز افزایش می‌دهد. با تقویت این سیستم، بدن توانایی بهتری برای مقابله با عوامل بیماری‌زا پیدا می‌کند و از این رو، سالمندان می‌توانند زندگی فعال‌تر و سالم‌تری داشته باشند.این مقاله توسط شرکت پرستاری در کرج دنیای آرامش، با بهترین قیمت پرستار سالمند در منزل کرج، تهیه شده است.

بنر مقاله تقویت سیستم ایمنی بدن سالمندان

8 راه برای تقویت سیستم ایمنی بدن اگر بالای 65 سال دارید

  1. واکسن آنفولانزا بزنید
  2. از یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی استفاده کنید
  3. به حرکت ادامه دهید
  4. استرس را مدیریت کنید
  5. به اندازه کافی بخوابید
  6. از سلامت روده خود حمایت کنید
  7. سیگار را ترک کنید
  8. زمانی را در فضای باز بگذرانید

…::: مطلب پیشنهادی: بیماری های شایع در سالمندان را بشناسید :::…

  • واکسن آنفولانزا بزنید

دریافت واکسن آنفولانزای سالانه یکی از بهترین راه‌ها برای محافظت از خود در برابر آنفولانزا است. نشان داده شده است که واکسن آنفولانزا خطر بستری شدن در بیمارستان را در افراد مسن تا 40 درصد کاهش می دهد و می تواند خطر کلی عفونت آنفولانزا را 40 تا 60 درصد کاهش دهد. این واکسن با تحریک سیستم ایمنی بدن برای ایجاد آنتی بادی عمل می کند. این به محافظت در برابر عفونت کمک می کند. انواع مختلفی از واکسن آنفولانزا وجود دارد. برخی از واکسن ها برای افراد در هر سنی در دسترس است.

ویروس آنفولانزا هر سال تغییر می کند. این بدان معناست که واکسن آنفولانزا نیز بر اساس سویه های ویروسی پیش بینی شده تغییر می کند. برای محافظت، مهم است که هر سال واکسینه شوید. می توانید واکسن آنفولانزا را از یک متخصص در مطب پزشک، داروخانه یا کلینیک آنفولانزا در منطقه خود دریافت کنید.

  • رژیم غذایی غنی از مواد مغذی داشته باشید

تغذیه چیست و چرا برای افراد مسن اهمیت دارد؟ خوردن یک رژیم غذایی متعادل و غنی از مواد مغذی یک راه مهم برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. این شامل خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات است که حاوی مواد مغذی و آنتی اکسیدان هایی برای ارتقای سلامت هستند. بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف در حفظ سیستم ایمنی نقش دارند. بهترین راه برای برآوردن نیازهای شما، خوردن غذاهای متنوع است.

مواد مغذی خاصی که در سلامت سیستم ایمنی نقش دارند عبارتند از:

  1. ویتامین های گروه B

    ویتامین های B در محصولات لبنی، غلات، گوشت، تخم مرغ و لوبیا یافت می شود. کمبود ویتامین B12 در افراد مسن شایع است. اگر به مکمل نیاز دارید از پزشک خود بپرسید. پیشنهاد میکنیم مطلب «« ویتامین b۶ در چه میوه هایی وجود دارد؟ »» را که قبلا منتشر کردیم را مطالعه کنید.

  2. ویتامین C

    ویتامین C در بسیاری از میوه ها و سبزیجات به ویژه انواع قرمز و نارنجی و مرکبات یافت می شود. بیشتر افراد می توانند به اندازه کافی از غذا دریافت کنند و معمولاً مکملی مورد نیاز نیست.

  3. سلنیوم

    سلنیوم یک آنتی اکسیدان است که به مقدار کم در بسیاری از غذاها یافت می شود. منابع آن عبارتند از آجیل، گوشت و غلات.

  4. روی

    روی یک ماده معدنی است که در صدف، پنیر، لوبیا، عدس و گوشت گاو یافت می شود. اکثر افراد می توانند از رژیم غذایی خود به اندازه کافی دریافت کنند، اما در موارد خاص، ممکن است مکمل توصیه شود.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند از عملکرد خوب سیستم ایمنی حمایت کند. رژیم مدیترانه ای نیز می تواند در پیشگیری و مدیریت بیماری های مزمن نقش داشته باشد. این رژیم غذایی خاص شامل مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات کامل و لوبیا است. همچنین بر چربی های سالم از منابعی مانند ماهی، روغن زیتون، زیتون، آجیل و دانه ها تاکید دارد.

بر اساس تحقیقات سال 2019، سوء تغذیه عملکرد سیستم ایمنی را کاهش می دهد که خطر ابتلا به بیماری را افزایش می دهد. اگر در خوردن غذای کافی یا تنوع کافی مشکل دارید، با پزشک خود صحبت کنید. در صورت نیاز به کمک اضافی، می توانید با یک متخصص تغذیه نیز کار کنید.

…::: مطلب پیشنهادی: لیست غذای برای سالمندان (جدید) :::…

  • به حرکت ادامه دهید

مهم است که با افزایش سن به حرکت ادامه دهید زیرا فعالیت بدنی سالمندان فواید زیادی دارد. با افزایش سن می تواند شما را قوی و متحرک نگه دارد. ورزش همچنین گردش خون را افزایش می دهد و اثر ضد التهابی بر بدن دارد.

علاوه بر این، طبق تحقیقات سال 2020، فعالیت بدنی منظم با عملکرد بهتر سیستم ایمنی مرتبط است. اعتقاد بر این است که فعال بودن توانایی بدن را برای شناسایی مهاجمان مضر افزایش می دهد.

برای بزرگسالان مسن تر، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) منبع مورد اعتماد توصیه می کند:

  1. حداقل 150 دقیقه فعالیت با شدت متوسط ​​در هفته
  2. تمرینات عضله سازی دو بار در هفته

هر کس از جای دیگری شروع می کند. اگر در حال حاضر فعال نیستید، هر گونه افزایش فعالیت به حساب می آید. به آرامی شروع کنید تا بدن خود را به حرکت بیشتر عادت دهید و در صورت داشتن درد یا چالش های دیگر، با یک فیزیوتراپیست کار کنید.

  • استرس را مدیریت کنید

استرس در سالمندان می تواند موارد منفی بسیاری داشته باشد. بر روی بدن تأثیر می گذارد، از جمله کاهش پاسخ ایمنی شما. بدن در شرایط استرس تولید هورمونی به نام کورتیزول را افزایش می دهد.

کورتیزول به بدن کمک می کند تا با موقعیت های استرس زا مقابله کند. همچنین برخی از عملکردهای بدن را که در شرایط جنگ یا گریز ضروری نیستند، محدود می کند. این شامل سیستم ایمنی نیز می شود.

با گذشت زمان، این عملکرد محدود سیستم ایمنی می تواند شما را مستعد ابتلا به عفونت کند.

زندگی کاملاً عاری از استرس دشوار است، بنابراین یادگیری نحوه مدیریت استرس در هنگام بروز آن ممکن است مفیدترین گزینه باشد. برخی از گزینه ها عبارتند از:

  1. وقت گذاشتن برای چیزهایی که به نظر شما لذت بخش و آرامش بخش است، مانند مطالعه یا باغبانی
  2. ورزش کردن
  3. سعی در راهبردهای تمرکز حواس یا مدیتیشن
  4. اگر در مقابله با استرس مشکل دارید، کار با یک درمانگر را در نظر بگیرید.
  • زیاد بخوابید

کیفیت خواب با افزایش سن اهمیت بیشتری پیدا می کند. خواب کافی می تواند عملکرد مغز، تمرکز و حافظه را بهبود بخشد. برعکس، مشکلات خواب در افراد سالمند می‌تواند باعث بسیاری از مشکلات شود، مانند کاهش اثربخشی منبع مطمئن سیستم ایمنی.

برای بهبود کیفیت خواب، چند روش زیر را امتحان کنید:

  1. مطمئن شوید که اتاق شما تاریک، ساکت و خنک است
  2. در صورت امکان یک برنامه منظم زمان خواب داشته باشید
  3. چرت های روزانه را به حدود 45 دقیقه محدود کنید منبع مطمئن
  4. از کافئین در اواخر روز اجتناب کنید
  5. الکل را محدود کنید، زیرا ممکن است در کیفیت خواب اختلال ایجاد کند

اگر با بی خوابی یا سایر مسائلی که شما را در شب بیدار نگه می دارد، دست و پنجه نرم می کنید، با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا ممکن است دلایل زمینه ای وجود داشته باشد یا خیر.

  • از سلامت روده خود حمایت کنید

بدن شما خانه تریلیون ها ارگانیسم کوچک است. میکروبیوم شما از انواع باکتری های مفید، قارچ ها، ویروس ها و تک یاخته ها تشکیل شده است. بیشتر آنها در دستگاه گوارش (روده) یافت می شوند و نقش های مهمی در سلامت کلی شما دارند.

روده شما مستقیماً به سیستم ایمنی بدن شما متصل است. بر اساس تحقیقات سال 2018، هنگامی که میکروبیوم روده شما در وضعیت خوبی قرار دارد، سیستم ایمنی بدن شما بهتر می تواند عفونت را تشخیص دهد و با آن مبارزه کند.

در اینجا مواردی وجود دارد که می توانید برای حفظ میکروبیوم روده سالم انجام دهید:

  1. غذاهای غنی از فیبر مانند سبزیجات، میوه ها، لوبیا، غلات کامل، آجیل و دانه ها را زیاد مصرف کنید.
  2. غذاهای تخمیری مانند کفیر، ماست، کومبوجا، تمپه، میسو، کیمچی و کلم ترش را امتحان کنید.
  3. فقط در صورت لزوم از آنتی بیوتیک استفاده کنید

…::: مطلب پیشنهادی: لیست غذاهای ناسالم برای سالمندان (جدید) :::…

  • سیگار را ترک کنید

مواد شیمیایی موجود در سیگار به بافت ریه آسیب می رساند و خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. بر اساس تحقیقات سال 2016، سیگار کشیدن می تواند پاسخ ایمنی شما را نیز سرکوب کند. افرادی که سیگار می کشند بیشتر در معرض بیماری های تنفسی مانند آنفولانزا، برونشیت و ذات الریه هستند.

برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی خود، اقداماتی را برای ترک یا کاهش سیگار در نظر بگیرید. بسیاری از کمک های ترک سیگار مانند چسب های نیکوتینی یا آدامس های نیکوتینی وجود دارد. برخی از افراد گروه های درمانی یا حمایتی را نیز مفید می دانند. همچنین می توانید با پزشک خود در مورد داروهایی برای کاهش میل به سیگار صحبت کنید.

  • زمانی را در فضای باز بگذرانید

بیرون بودن فواید زیادی برای سلامتی شما دارد. بسیاری از مردم متوجه می شوند که زمان در طبیعت به کاهش استرس آنها کمک می کند. یکی دیگر از مزایای زمان در فضای باز ویتامین D از قرار گرفتن در معرض متوسط ​​خورشید است.

ویتامین D به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. وقتی سطح ویتامین D شما کافی باشد، ممکن است به جلوگیری از التهاب و برخی بیماری‌های خودایمنی کمک کند.

یک بررسی سال 2017 نشان می دهد که ویتامین D ممکن است به پیشگیری از برخی عفونت ها نیز کمک کند. هنگامی که بیش از 11000 نفر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند، محققان دریافتند کسانی که مکمل ویتامین D مصرف می کردند، عفونت های تنفسی کمتری داشتند.

خارج از ماهی سالمون و جگر گاو، منابع غذایی زیادی وجود ندارد که به طور طبیعی سرشار از ویتامین D باشد. بسته به جایی که زندگی می کنید، رنگ پوست شما (ملانین یا رنگدانه های پوست، نقش منبع مورد اعتماد در میزان سنتز ویتامین D را ایفا می کند. از قرار گرفتن در معرض نور خورشید)، و اینکه چقدر زمانی را در خارج از خانه می گذرانید، ممکن است دریافت ویتامین D کافی از غذا و نور خورشید دشوار باشد. اگر سطح ویتامین D شما پایین باشد، پزشک ممکن است مکملی را توصیه کند.

شرکت پرستاری در کرج

شرکت دنیای آرامش با بیش از ۱۰ سال سابقه درخشان دارای مجوزهای لازم و معتبر، آماده ارائه خدمات پرستار سالمند در فردیس، پرستار بیمار در کرج و استخدام پرستار کودک کرج در تمام نقاط کرج و استان البرز و مشاوره در زمینه استخدام پرستار میباشد. استخدام پرستار ها در هر ساعتی که مد نظر دارید. با افتخار حدود ۵۰% مشتریانی که روزانه با شرکت دنیای آرامش درخواست پرستار دارند از معرف ها هستند. تمام تلاش تیم دنیای آرامش جلب رضایت شما مشتری عزیز و معرفی دنیای آرامش توسط خود شما به کلیه شهروندان استان البرز میباشد. لازم به ذکر است که جذب کلیه نیروهای شرکت دنیای آرامش توسط خود مدیریت و آموزش چهارچوب ها و قوانین توسط مدیریت داخلی مجموعه دنیای آرامش انجام خواهد شد. پس با اطمینان خاطر عزیزان خود را به ما بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *