مراحل رشد کودکان و نوجوانان

در این مقاله سعی کردیم مراحل رشد کودکان و نوجوانان را از نظر روانشانسی، مهارت های شناختی، اجتماعی، گفتاری و حرکتی مورد بررسی قرار دهیم. با خواندن این مقاله اطلاعات خوب و مفیدی به دست خواهید آورد، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

این مقاله توسط شرکت پرستاری در کرج دنیای آرامش، متخصص پرستار کودک در کرج، تهیه شده است.

عکس مراحل رشد کودک و نوجوان
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Email
Print
فهرست محتوا: مخفی کن

مراحل رشد نوزاد

در این بخش مراحل رشد نوزادان تا 3 ماهگی را بررسی کردیم.

  • هفته 1

فقط یک هفته گذشته است، اما نوزاد شما از قبل می داند که می تواند به شما تکیه کند. در حال حاضر، آنها می توانند صدای شما را تشخیص دهند، و آشنایی به آنها کمک می کند تا با دنیای جدید عجیب خارج از رحم سازگار شوند. البته آنها نمی توانند حرف های شما را بفهمند، اما صحبت کردن با آنها بیانگر عشق است و در نهایت پایه های رشد زبان را در مغز آنها می گذارد.

  • هفته 2

در هفته دوم زندگی، کودک شما می تواند بر روی اشیایی که در فاصله 8 تا 14 اینچی فاصله دارند تمرکز کند – تقریباً فاصله بین چشمان او و شما در طول شیر خوردن. بنابراین در حالی که به کودک خود غذا می دهید، سر خود را به آرامی از این طرف به سمت دیگر حرکت دهید و ببینید که آیا چشمان او شما را دنبال می کنند یا خیر. این تمرین به ساخت ماهیچه های چشم و مهارت های ردیابی کمک می کند.

  • هفته 3

اگرچه حرکات آنها هنوز تصادفی و تند و سریع است، کودک شما می تواند در هفته سوم شروع به در آغوش گرفتن کند. همانطور که آنها را در آغوش می گیرید، مراقب نحوه تنظیم وضعیت آنها نسبت به شما باشید. آن‌ها بازوها و حتی عطر شما را آرام‌بخش و آرام‌بخش می‌بینند.

  • هفته 4

آیا متوجه شده اید که کودکتان از تارهای صوتی خود به روش هایی غیر از گریه کردن استفاده می کند؟ به عنوان مثال، آنها ممکن است در حدود هفته چهارم صداهای “آهه” را صدا بزنند، به خصوص زمانی که پدر و مادری را می بینند. نوزادان با تقلید یاد می‌گیرند، بنابراین صداهای آن‌ها را مجدداً برای آنها پخش کنید تا پیشرفت را از طریق نقاط عطف کلیدی رشد نوزادان افزایش دهید

…::: حتما مطالعه کنید : علت وزن نگرفتن کودکان چیست ؟ :::…
بنر نقطه عطف نوزاد 1 ماهه
  • هفته 5

در این هفته، حرکات کودک شما احتمالا نرم تر و هدفمندتر می شود در حالی که آن حرکات ناگهانی ناگهانی شروع به ناپدید شدن می کنند. هر روز زمانی را برای کمک به حرکت بدن خود اختصاص دهید.

به عنوان مثال، می توانید با کشیدن آهسته آنها به حالت نشسته، یک مینی تمرین ملایم به آنها بدهید. یا با گذاشتن شکم به سمت پایین روی ساعد به آنها اجازه دهید “پرواز کنند”. ماهیچه های گردن آنها هنوز هم بسیار ضعیف است، بنابراین همیشه سر خود را در طول حرکت حمایت کنید.

  • هفته 6

در حدود این سن، کودک شما شروع به لبخند زدن لثه ای شایان ستایش می کند – اولین لبخند واقعی او که فقط یک رفلکس غیرارادی ناشی از گاز یا ادرار نیست. چطور میتوانی بگویی؟ هنگامی که گوشه های دهان خود را به سمت بالا می برند، چشمان آنها روشن و گشاد می شود.

  • هفته 7

به عنوان یک نقطه عطف دیگر برای نوزاد، کودک شما شروع به درک حواس می کند. آنها می توانند به یک جغجغه نگاه کنند و آن را به صدایی که می دهد متصل کنند. آنها همچنین در حال تبدیل شدن به رنگ جزئی هستند و رنگ های روشن و اشیاء سه بعدی را به رنگ های مسطح سیاه و سفید ترجیح می دهند.

  • هفته 8

در حالی که سر کوچولوی شما هنوز لرزان است، این عضلات گردن روز به روز قوی تر می شوند. در واقع، کودک شما احتمالا می تواند سر خود را حدود 45 درجه بلند کند. آنها را هر روز برای دوره های کوتاه و تحت نظارت روی شکم خود بگذارید تا بتوانند تمرین کنند.

بنر نقاط عطف 2 ماهگی کودک
  • هفته 9

صداها کودک شما را مجذوب خود می کند، به خصوص صداها و صداهای بلند. آنها همچنین به شنیدن صحبت های شما علاقه مند هستند و در حین صحبت با آنها به شدت به دهان شما خیره می شوند. حتی ممکن است با غر زدن یا غر زدن پاسخ دهند.

  • هفته 10

در حدود هفته 10، کودک شما می تواند چهره والدین خود را در یک گروه تشخیص دهد. وقتی یکی از آشنایان نزدیک می‌شود، ممکن است با چشم‌های گشاد شده و تکان‌های شادی‌آور پاسخ دهند – نشانه‌ای که در حال تقویت مهارت‌های اجتماعی خود هستند. این زمان مناسبی است تا آنها را در فعالیت های خانوادگی بگنجانید. به عنوان مثال، آنها را در هنگام شام سر میز بیاورید یا در حین کار آنها را در یک کریر یا بند قرار دهید.

  • هفته 11

کودک شما اکنون برای مدت طولانی بیدار می ماند. آنها مشتاقند در مورد جهان بیاموزند اما ممکن است همیشه به انتخاب بازی شما علاقه مند نباشند. بنابراین، اگر سر خود را برگردانند و به سمت دیگری نگاه کنند، ممکن است بیش از حد تحریک شوند یا آماده باشند که به سراغ چیز دیگری بروند.

  • هفته 12

در این مرحله سرگرم کننده کودک، کوچولوی شما احتمالا منبع بی پایانی از افسون را کشف کرده است: دستانش. آنها احتمالاً متوجه شده اند که آن انگشتان و شست ها اشیاء جداگانه ای هستند. آنها همچنین ممکن است دست های خود را به هم نزدیک کنند، به آنها نگاه کنند، سپس آنها را در دهان خود بگذارند تا مزه کنند. به آنها اجازه دهید این ابزارهای شگفت انگیز را با ارائه بافت های مختلف برای احساس کردن، مانند یک کتاب چروک یا یک اسباب بازی لاستیکی، آزمایش کنند.

بنر نقاط عطف 3 ماهگی نوزاد
  • هفته 13

علاوه بر اینکه کودک شما لبخندهای شیرین و ناز می دهد، ممکن است کودک شما بخندد، بخندد و در زنجیر بلند حرف بزند. این نقاط عطف توسعه برای والدین و مراقبین از مهمترین آنهاست.

  • هفته 14

جغجغه ها و اسباب بازی های آویزان بیشتر از سرگرم کردن شما انجام می دهند r نوزاد در 14 هفتگی؛ آنها همچنین مهارت های دست و چشم خود را توسعه می دهند. همچنین احتمالاً اسباب‌بازی‌های چند بافتی، رنگ‌های اصلی روشن و چیزهایی که صدا تولید می‌کنند، کودک شما را مجذوب خود می‌کند. آنها آنها را خفاش می کنند یا می گیرند (و البته سعی می کنند آنها را در دهان خود بگذارند).

  • هفته 15

با یک نوزاد نسبتا ثابت خداحافظی کنید. در حدود هفته 15، کوچولوی شما ممکن است شروع به غلتیدن کند – از پشت به جلو یا جلو به عقب. در هفته های آینده، آنها احتمالاً در یک جهت به رول ها تسلط خواهند داشت. به عنوان یک اقدام احتیاطی، مطمئن شوید که آنها هرگز روی تخت یا سطح بلند تنها نمانند و قنداق کردن را در این مرحله متوقف کنید.

  • هفته 16

کوچولوی شما روز به روز قوی تر می شود. آنها ممکن است وقتی روی شکم خود قرار می‌گیرند اعتراض کنند، اما همچنان به زمان نظارت روزانه شکم برای تمرین عضلات گردن، سینه، قفسه سینه و بازو نیاز دارند. این گروه های عضلانی برای غلت زدن، نشستن و خزیدن ضروری هستند.

بنابراین، به آنها روی زمین بپیوندید و خارج از محدوده دید آنها صحبت کنید. آنها حواسشان پرت خواهد شد و ممکن است برای چند دقیقه در حالی که مشغول جستجوی شما هستند دست از سر و صدا کردن بردارند

  • هفته 17

کودک شما احتمالاً همه (از جمله خودش) را با ایجاد صداهای ریزش یا دمیدن تمشک سرگرم می کند. وقتی شکمشان را قلقلک می دهید می خندند و با ایجاد صداهای مشابه کلمات شما را تقلید می کنند. با چت کردن و برقراری ارتباط چشمی با آنها در صورت امکان، هم خود و هم مهارت های گفتاری آنها را تقویت کنید.

  • هفته 18

در حوالی این مرحله در جدول زمانی رشد کودکتان، ممکن است از دیدن او در حال بازی مسالمت آمیز به تنهایی شگفت زده شوید. بینایی آنها در حال حاضر تیز است و درک عمق آنها نیز در حال بهبود است. علاوه بر این، آنها بسیار مشغول استفاده از چشم ها و دست های خود در بازی هستند تا در مورد خود یاد بگیرند.

  • هفته 19

ممکن است فکر کنید در این سن کلماتی مانند “دادا” را می شنوید، اما در 19 هفتگی، کودک شما از این صداها معنایی ندارد. آنها به سادگی صامت ها را با مصوت ها کنار هم می گذارند. با این حال، می‌توانید با برچسب زدن به چیزها به آن‌ها کمک کنید صداها را با معانی مرتبط کنند: به عکس‌های کتاب‌هایشان اشاره کنید و در حین نام‌گذاری، چشم‌ها، بینی و دهان‌شان را لمس کنید. خیلی زود، آنها شما را به نام صدا می کنند!

  • هفته 20

در حال حاضر، کودک شما می داند که شما چه کسی هستید، و آنها حتی شروع به درک خود کرده اند. آنها با دیدن انعکاس خود در آینه لبخند می زنند و شروع به نشان دادن برخی از ویژگی های شخصیتی متمایز می کنند. با تماشای چهره آنها، احتمالاً می توانید تشخیص دهید که آنها چگونه احساسات مختلف را ابراز می کنند.

  • هفته 21

کودک شما با رسیدن به پنج ماهگی در حال حرکت است. آنها ممکن است در اطراف زمین خزیده و جهت را بچرخانند تا نمای جدیدی داشته باشند. آنها را روی زمین یا در یک زمین بازی قرار دهید و اجازه دهید خود را سرگرم کنند (البته در حالی که مراقب خود هستند).

  • هفته 22

این هفته، آزمایش مورد علاقه کودک شما ممکن است قرار دادن همه چیز در دهان او باشد. آنها همچنین ممکن است آزمایش‌های جدیدی مانند انداختن اسباب‌بازی‌ها روی زمین و مقایسه صداهای متفاوتی که تولید می‌کنند انجام دهند.

  • هفته 23

نوزادان هماهنگی عضلانی را از سر به پایین ایجاد می کنند. در این مرحله از رشد خود، آنها احتمالاً در قسمت بالایی بدن خود قدرت پیدا کرده اند، اما پاها و تنه آنها برای یک چالش جدید آماده هستند. بنابراین، راه هایی را برای کمک به پیشرفت آنها امتحان کنید، مانند کشیدن آرام آنها به حالت ایستاده روی پاهای خود یا کشیدن آنها به حالت نشسته روی زمین.

  • هفته 24

کودک شما در این هفته در حال ذخیره خاطرات است. آنها اسامی، کلمات اساسی مانند “نه” و “بای بای” و همچنین صداهای آشنا را تشخیص می دهند. کودک شما احتمالاً وقتی به اشیایی اشاره می کنید نگاه می کند، و همچنین ممکن است وقتی آنها را نام می برید به آنها اشاره کند. این مهارت که زبان دریافتی نامیده می شود، مقدم بر توانایی کودک در صحبت کردن است. از آنجایی که کودک شما مراسم روزانه را به یاد می آورد، سعی کنید هر روز صبح با همان عبارت به آنها سلام کنید. آنها هم مانند شما شروع به چشم انتظاری خواهند کرد!

بنر نقاط عطف 6ماهگی نوزادان
  • هفته 25

برخی از مهم‌ترین نقاط عطف فیزیکی – مانند مهارت‌های حرکتی درشت مانند نشستن، خزیدن و راه رفتن – در چند ماه آینده با سرعت‌های بسیار متفاوتی از نوزادی به نوزاد دیگر رخ خواهند داد. در هفته 25، کودک شما ممکن است در هنگام نشستن ثابت تر باشد، اما احتمالا هنوز به کمک نیاز دارد. بنابراین، آنها را با چند بالش نگه دارید تا از هرگونه سقوط جلوگیری کنید.

  • هفته 26

کودک شما هنوز هم جذاب است، اما ممکن است در مورد لبخند زدن به غریبه ها انتخابی تر باشد. حتی ممکن است از دور شدن از آن بترسند شما. سعی کنید مدت کوتاهی پس از شیر خوردن، آن را ترک کنید تا به تسکین اضطراب آنها کمک کنید و غم و اندوه تان را کمتر کنید. پایبندی به برنامه خود و ایجاد یک روال “خداحافظی” می تواند به آنها احساس امنیت کمک کند.

  • هفته 27

ممکن است متوجه شده باشید که کودکتان چیزهایی را روی زمین انداخته است. این عمل به آنها علت و معلول را می آموزد. هنگامی که آنها پاسخی را که انتظار دارند دریافت می کنند، درک آنها از نحوه کار جهان را تقویت می کند.

 

هفته 28

در هفته 28، کودک شما از دست های خود به روش های پیچیده تری استفاده می کند. برای مثال، ممکن است دست بزنند یا پاک کردن سینی غذا را تقلید کنند. آنها ممکن است آماده شروع خوردن مواد جامد باشند، بنابراین مراقب علائم آمادگی باشید. طبق AAP، نوزادانی که برای جامدات آماده هستند، معیارهای زیر را دارند:

  1. آنها می توانند سر خود را بالا نگه دارند
  2. وقتی غذا به سمتشان می آید دهانشان را باز می کنند
  3. آنها غذا را می بلعند (به جای بیرون راندن آن)
  4. آنها وزن هنگام تولد خود را دو برابر کرده اند
  • هفته 29

در حالی که آنها آماده میزبانی مهمانی های شام نیستند، احتمالاً کودک شما مشتاق روش های پیچیده تری برای معاشرت است. به عنوان مثال، آنها ممکن است به بازی های گروهی و دیگر بازی های گروهی علاقه داشته باشند.

  • هفته 30

اگر هنوز شروع به خزیدن نکرده اند، کودک شما مشغول تسلط بر هماهنگی و قدرت عضلانی لازم برای این شاهکار است. اولین تلاش آنها ممکن است “خزنده” باشد (خود را روی شکم به حرکت درآورند). در مرحله بعد، آنها ممکن است دست ها و زانوهای خود را فشار دهند و تکان بخورند. به آنها زمان زیادی برای تمرین و تشویق روی زمین بدهید. قرار دادن یک اسباب بازی دور از دسترس می تواند به تشویق خزنده های جدید کمک کند.

  • هفته 31

دست های کودک شما احتمالاً از پنجه های کوچک به ابزار کوچک تبدیل شده اند. به جای چنگ زدن ناشیانه اشیاء، آنها یاد می گیرند که انگشت شست و سبابه خود را برای برداشتن و نگه داشتن اشیا دستکاری کنند. این “چاپ گیره” در چند هفته آینده بیشتر توسعه خواهد یافت. همانطور که مهارت های حرکتی ظریف آنها رشد می کند، باید مراقب باشید تا خطرات خفگی را از زمین دور نگه دارید و از انگشتان کنجکاو آنها دور شوید.

  • هفته 32

اگرچه کودک شما هنوز خیلی کوچک است که نمی تواند خود را بالا بکشد، اما ممکن است فرزند شما بتواند بایستد و به مبلمان تکیه دهد. می توانید با قرار دادن فرش یا پتو در زیر آنها، سقوط آنها را نرم کنید و این نوع کاوش را تشویق کنید.

  • هفته 33

شخص کوچک شما نظرات خاص خود را دارد و مطمئناً به شما خواهد گفت که چه کاری انجام می دهد و چه کاری را دوست ندارد. اگرچه ممکن است ناراحت کننده باشد، به خاطر داشته باشید که آنها در حال آزمایش احساسات هستند و یاد می گیرند که چگونه محیط خود را کنترل کنند.

  • هفته 34

احتمالاً متوجه شده اید که کودک شما هماهنگی و قدرت بیشتری در پاها و پاهای خود به دست آورده است. آنها ممکن است بالاخره متوجه شده باشند که چگونه خود را به حالت ایستاده بکشند. با قرار دادن یک اسباب بازی مورد علاقه روی صندلی یک صندلی محکم، آنها را تشویق کنید بایستند. به صندلی اشاره کنید، به آنها بگویید اسباب بازی آنجاست، و تشویق کنید که بلند شوند و آن را بگیرند. فقط مطمئن شوید که در صورت سقوط در این نزدیکی هستید!

  • هفته 35

کودک شما ممکن است هجاها را به هم بچسباند و صامت های مختلفی را با حروف صدادار قرار دهد. آنها ممکن است کلمات رایجی مانند “توپ” و “بطری” را درک کنند. عطش آنها را برای دانش با خواندن کتاب های بسیار کودک و برچسب زدن به چیزها برطرف کنید. هر کلمه ای را می پذیرند

  • هفته 36

در حدود 8 یا 9 ماهگی نوزاد می تواند از تجربیات خود خاطراتی بسازد. به عنوان مثال، آنها ممکن است به یک توپ نگاه کنند، به یاد بیاورند که چگونه حرکت می کند، سپس آن را هل دهند. آنها حتی می توانند اهدافی را برای خود تعیین کنند، مانند ایجاد صدا از یک ماهیتابه با خزیدن به آن و کوبیدن آن با قاشق.

بنر نقاط عطف 6ماهگی نوزادان
  • هفته 37

اگر قبلاً این کار را نکرده اید، اکنون زمان بسیار خوبی برای شروع محافظت از کودک است: به اطراف خانه نگاه کنید و اشیاء خطرناک را به طور ایمن از دسترس کودک خود دور کنید. کنجکاوی آنها بی حد و حصر است و تحرک آنها آنها را سریعتر و بیشتر می کند.

  • هفته 38

در حدود 38 هفتگی، کودک شما احتمالاً هر کجا که برود دنباله ای از خود باقی می گذارد. همانطور که در خانه می چرخند، ممکن است کتاب ها را از قفسه ها بیرون بیاورند و محتویات آنها را پاک کنند. آنها حتی ممکن است با خوشحالی سبدهای زباله را واژگون کنند. اگرچه تمیز کردن مداوم آنها برای شما خسته کننده است، اما این کنجکاوی بخشی طبیعی از رشد آنها است.

  • هفته 39

اگر به نظر می رسد که کودک شما همیشه چیزی را به دهان خود می چسباند، احتمالاً حق با شماست. نوزادان بین سنین 8 تا 12 ماه بسیاری از ساعات بیداری خود را صرف لثه زدن و چرخش می کنند.

  • هفته 40

همانطور که روز خود را با انجام کارهای به ظاهر پیش پا افتاده می گذرانید، کودک شما به شدت شما را زیر نظر دارد. آنها همچنین شروع به تقلید از شما می کنند. به عنوان مثال، اگر به آنها فرصت داده شود، ممکن است یک مسواک بردارند و آن را روی لثه یا دندان های خود بمالند یا سعی کنند موهای خود را شانه کنند. تقلید یک راه ضروری برای یادگیری کودک شما است.

  • هفته 41

ممکن است سه شب گذشته را به اصرار کودکتان به خواندن مجدد ماه شب بخیر گذرانده باشید. آنها ممکن است بر روی هر صفحه تمرکز کنند و با دیدن تصاویر یکسان و شنیدن مکرر کلمات مشابه احساس آرامش کنند. با درخواست های آنها برای تکرار مبارزه نکنید زیرا این تبادل باعث ایجاد عزت نفس آنها می شود.

  • هفته 42

احتمالاً کودک شما به اندازه کافی ورزش می کند. تا هفته 42، کوچولوی شما دائماً در حال حرکت است و راه‌های جدید و سریع‌تری برای حرکت پیدا می‌کند. آنها احتمالاً در حالی که اثاثیه را در دست دارند در حال گشت و گذار هستند و حتی ممکن است در حال انجام چند گام لرزان بدون کمک باشند. هرچه زمان بیشتری برای تمرین با پاهای خود داشته باشند، قوی تر و هماهنگ تر خواهند شد.

  • هفته 43

دور از دید اما نه خارج از ذهن: کودک شما اکنون می داند که اشیا حتی زمانی که نمی توانند آنها را ببینند وجود دارند. آن‌ها زیر پتوها به دنبال کتابی می‌گردند که در جای خود قرار ندارد یا با انداختن یک اسباب‌بازی در ظرف و سپس وارونه کردن آن برای یافتن دوباره آن، بازی می‌کنند. شما می توانید این مفهوم ماندگاری شی را با انجام یک بازی ابتدایی پنهان کاری تقویت کنید. مثلاً یک اسباب بازی را زیر فنجان پنهان کنید و بگذارید آن را پیدا کنند.

  • هفته 44

کودک شما کشف کرده است که در جهان چیزهای بیشتری از آنچه در سطح زمین به چشم می خورد وجود دارد. جذابیت پله ها و مبلمان غیر قابل مقاومت است، بنابراین مطمئن شوید که درب های ایمنی را برای این مرحله کودک نصب کرده اید.

  • هفته 45

در حال حاضر، احتمالاً کودک شما ترجیح می دهد خودش را تغذیه کند و حتی ممکن است در طول وعده های غذایی قاشق را از شما بگیرد. این تمرین به آنها کمک می کند تا بر مهارت های حرکتی ظریف تسلط پیدا کنند.

  • هفته 46

شخصیت کودک شما در حال حاضر واقعاً شکوفا شده است. آنها در حال توسعه نظرات خود هستند و از بیان ترجیحات خود برای افراد و فعالیت ها خجالتی نیستند. اگر تعویض پوشک در حال تبدیل شدن به مسابقات کشتی است، به خاطر داشته باشید که آنها استقلال تازه یافته خود را منعطف می کنند – یک گام مثبت در توسعه.

  • هفته 47

برای محدود کردن تصادفات برای نوزادی که به طور فزاینده ای متحرک است، قوانین کشور را وضع کنید. اگرچه یادگیری از طریق اکتشاف برای آنها بسیار مهم است، آنها همچنین به محدودیت ها و مرزهایی نیاز دارند. این راهنمایی را با دادن دستورالعمل‌ها و نمایش‌های ساده ارائه دهید: به سمت پیاده‌رو می‌رویم، سپس توقف می‌کنیم. با مقداری سازگاری، هفته به هفته متوجه پیشرفت خواهید شد.

  • هفته 48

ممکن است کودک شما هنوز راه نرود، اما در حال تلاش برای دور زدن است. ممکن است هنگام قدم زدن روی مبلمان حرکت کنند یا دستان شما را بگیرند. تلاش برای راه رفتن یک نقطه عطف مهم است، اگرچه نوزادان ممکن است اولین قدم بدون کمک را از 8 تا 15 ماهگی بردارند. می‌توانید با دادن یک اسباب‌بازی فشار قوی و قرار دادن مبلمان در مناطق استراتژیک به مهارت‌های راه رفتن آن‌ها کمک کنید.

  • هفته 49

یک طرف دیگر برای استقلال جدید کودک شما وجود دارد: ناامنی. آنها با انجام کارها به تنهایی متوجه می شوند که موجودیتی جدا از شما هستند. اضطراب آنها در مورد غریبه ها نیز ممکن است بازگردد. زمانی که به شما نیاز دارند به آنها نزدیک بمانید و وقتی به شما مراجعه می کنند به آنها توجه کنید.

  • هفته 50

ممکن است در پایان روز آماده سقوط باشید، اما ممکن است کودک شما از دستاوردهای جدید خود آنقدر هیجان زده باشد که نتواند بخوابد. پایبندی به یک روال ثابت قبل از خواب برای سیگنال دادن به زمان خواب مفید است. به عنوان مثال، در آخرین شیردهی آنها در اتاقی تاریک، آنها را در آغوش خود بگیرید و هنگام آواز خواندن به آرامی آنها را تکان دهید. با ایجاد یک مراسم آرامش بخش قبل از خواب، آنها به زودی می توانند انتظار و قدردانی از استراحت روز شلوغ خود را داشته باشند.

  • هفته 51

کودک شما یاد می گیرد که چقدر می تواند تحمل کند. به عنوان مثال، آنها احتمالاً متوجه شده اند که می توانند در هر دست به یک وسیله آویزان کنند و یکی را زیر بازوی خود بگذارند تا سومی را بگیرند.

  • هفته 52

تولدت مبارک به کودکت! در حالی که از تمام تغییراتی که از سال گذشته کودکتان وارد زندگی تان شده است لذت می برید، آنها ممکن است هدیه ای از خودشان به شما بدهند: شما را به نام انتخابی خود صدا کنند، چه مامان، بابا، نانا، بابا یا چیز دیگری. آنها نیز در آستانه استفاده از کلمات بیشتر هستند، بنابراین با صحبت کردن علاقه آنها را به زبان تشویق کنید

نقاط عطف نوزادان 1 سالگی
…:::: حتما مطالعه کنید : لیست غذا برای رشد کودک (آپدیت جدید) ::::…

مراحل رشد کودک

مهم ترین مساله ای که باید والدین در دوره ی نوزادی رعایت کنند، پرهیز از سرکوب کردن حس کنجکاوی و کشف دنیا توسط نوزاد است.

در سنین بعد از نوزادی تا نوجوانی دیگر با یک نوزاد مواجه نیستیم. او تبدیل به کودکی عصیانگر و مستقل شده است و در ادامه به سنین نوجوانی و بلوغ می رسد و بالطبع نوع رفتار با او بسیار متفاوت تر از گذشته می شود.در ادامه با بعضی از این رفتارها و تغییرها آشنا خواهیم شد.

تا 2 سالگی مهارت های شناختی، اجتماعی، گفتاری و حرکتی
3تا 4 سالگی مهارت ها و توانمندی های مهم کودکان
5 سالگی مهارت های اجتماعی کودکان
مراحل رشد کودک تا 6،7 و 8 سالگی مراحل رشد شناختی، اجتماعی و حرکتی در کودکان
9تا 11 سالگی مهارت های اجتماعی و رفتاری در کودکان
مراحل رشد نوجوان (12 تا 17 سالگی) مهارت های نوشتاری تقویت می شوند
به دنبال استقلال است
نوجوان شما درونگراتر می شود
تمایلات جنسی، همفکری و مشارکت در بحث های
اقتصادی، سیاسی و ورزشی
  • مهارت های شناختی، اجتماعی، گفتاری و حرکتی در سن 24 ماهگی (2سالگی)

کودک شما اکنون دو ساله است و رشد و پیشرفت زیادی داشته است. اسباب بازی مورد علاقه او اکنون انواع لگوها هستند که می تواند طرز استفاده از آنها را یاد بگیرد و با آنها برج های بلندی بسازد. او اکنون شیفته یادگیری است و دستورهای دوقسمتی را به خوبی پردازش می کند و انجام می دهد . او اکنون تفاوت موجودات با یکدیگر را درک می کند به همین دلیل می تواند در بازی ها، وانمود کند که تبدیل به سگ، گربه، پرنده یا اسب شده است.

از لحاظ اجتماعی پیشرفت کرده است و از بازی در کنار همسالان خود لذت بیشتری می برد. او حالا مستقل تر شده و این باعث می شود تا فکر کنید به تازگی لجباز شده است اما اشتباه نکنید و این قسمتی از روند رشد او به سمت استقلال بیشتر است. حالا ممکن است از دستورات شما سرپیچی کند و به عنوان مثال جایی بنشیند که شما او را از نشستن در آنجا نهی می کنید. مهارت های زبانی او خیلی پیشرفت کرده است و حالا می تواند جملات کوتاه و دوقسمتی بسازد و سوالات ساده و کوتاهی از شما بپرسد.او افراد آشنا را به خوبی شناسایی می کند و نام آنها را بلد است .

فرزند دو ساله شما از لحاظ جسمی قوی تر شده.روی نوک پا می ایستد و این توانایی او می تواند برای وسایل تزئینی خانه خطرناک باشد. او حالا با گرفتن نرده ها می تواند از پله ها بالا و پایین برود و احساس استقلال بیشتری نماید.

  • مراحل رشد کودک در 3 سالگی

سن 3 سالگی، سن کنجکاوی و استقلال کودک برای کشف دنیایی بزرگ تر است. او هنوز توانایی کنترل هیجانات و احساسات خود را ندارد. . نحوه تعامل با آدم های آشنا و غریبه را به او آموزش دهید و روی مهارت های اجتماعی او تمرکز بیشتری داشته باشید. همدلی کردن از مهارت ها و توانایی های جذاب او در این سن است و حالا می تواند زمانی که ناراحت هستید با شما احساس همدردی نماید و این توانمندی او باعث می شود تا ارتباط عاطفی عمیق تری با اطرافیان خود به ویژه پدر و مادر برقرار نماید. حس مالکیت را کاملا متوجه می شود و نسبت به وسایل و اسباب بازی هایش احساس مالکیت می نماید.

از لحاظ مهارت های زبانی به راحتی صحبت می کند و جملات را به راحتی پشت سر هم استفاده می کند. جهت ها را درک می کند و کلماتی مانند “داخل”، “زیر”، “رو” و… را متوجه می شود.

  • مهارت ها و توانمندی های مهم کودکان در 4 سالگی

کودک 4 ساله شما احتمالا می تواند اعداد را بشمارد و نام اعداد را یاد گرفته است وحالا می تواند آدمک هایی را به شکل ساده نقاشی نماید. یکی از کارهای جذابی که می تواند انجام دهد این است که شاید بتواند ادامه یک داستان را پیش بینی نماید. او از پذیرفتن نقش در بازی ها لذت می برد . با همسالان خود می تواند بازی کند و این بازی به معنای برقراری تعامل با آنها برای انجام بازی است نه صرفا در کنار آنها بازی کردن.

به یاد داشته باشید که کودک 4 ساله شما هنوز فرق واقعیت و خیال را نمی داند و ممکن است در تشخیص واقعیت از خیال مشکلاتی داشته باشد. مهارت های گفتاری او کامل شده اند. اعصاب حرکتی او تکمیل شده اند و حالا ارتباط میان اندام های او پیشرفت نموده است به طوری که می تواند عقب عقب راه برود.

  • مهارت های اجتماعی کودکان 5 ساله

مهارت نقاشی در فرزند 5 ساله شما پیشرفت کرده است. او حالا سوالات بسیار پیچیده تری از شما می پرسد. جنسیت را متوجه می شود و می داند که برخی از دوستان او دختر هستند و برخی از دوستان او پسر هستند. حالا سازگار بودن و سرپیچی کردن برای او کاملا متغیر است و بعضی روزها بسیار حرف گوش کن و برخی از روزها بسیار ناسازگار می شود. شعرها را به راحتی حفظ می کند. از لحاظ حرکتی و جسمانی پرجنب و جوش تر شده است. به راحتی از قیچی استفاده می کند و برای تعادل روی یک پا تلاش می کند.

…:::: مقاله پیشنهادی ما به شما :: معرفی + راهکار درمان بیماری های شایع کودکان است، لطفا مطالعه فرمایید ::::…
  • مهارت های شناختی و رفتاری کودکان در سنین ابتدایی مدرسه

در طی سال های مدرسه، بچه ها به صورت چشمگیری مستقل تر می شوند . در این سنین دوستان نقش بسیار مهمی در زندگی آنها دارند و بیشتر الگوبرداری های آنان از دوستان شان است. اعتماد به نفس آنها در اینده تابعی از روابط اجتماعی آنان در این سن است که در محیط های اجتماعی و آموزشی مانند مدرسه چه بر آنها می گذرد؟

علیرغم رشد و توسعه سریع آنها، آنها هنوز به والدین و مراقبین نیاز دارند تا برای آنها حد و مرزها را مشخص کنند و آنها را به سمت و سوی عادات سالم سوق دهند. فضاهای آرام و مثبت را برای مطالعه ایجاد کنید. با دقت بیشتری بر استفاده از بچه ها از نت و فضای مجازی نظارت داشته باشید. در این سن بیشتر در مورد حریم شخصی صحبت کنید و به او یاد بدهید که برای بدن خود ارزش قائل شود و از خود در برابر تجاوزهای روحی و جسمی مراقبت نماید.

  • مراحل رشد شناختی، اجتماعی و حرکتی در کودکان 6 تا 8 ساله

کودک شما از 6 سالگی به بعد می تواند دستورات سه مرحله ای و بیشتر را بشنود و اجرا کند. او به شدت رفتارهای بزرگسالان را تقلید می کند و شاید یکی از بزرگ ترین آرزوهای او “آدم بزرگ شدن” باشد. او در این سنین به تازگی به محیط مدرسه وارد می شود و مهارت های خواندن و نوشتن در او شکل می گیرند. ریشه های حسادت در او شکل می گیرند و ممکن است نسبت به اطرافیان خود حسودی کند و در این صورت نیاز به محبت و توجه بیشتری پیدا می کند. کارهای شخصی مانند مسواک زدن، شانه زدن موها و لباس پوشیدن را یاد گرفته و خود را ملزم به انجام آنها می داند.

عکس مراحل رشد کودک

مراحل رشد نوجوان

  • مهارت های اجتماعی و رفتاری در کودکان 9 تا 11 ساله

در سنین 9 تا 11 سالگی مهارت های نوشتاری تقویت می شوند و ممکن است برای برقراری ارتباط با والدین یا دوستان از روش نامه نگاری بهره ببرد.

از توانمندی های جدید او شخصیت پردازی است. او بیشتر بر اساس شنیده های خود نظریه پردازی می کند به همین دلیل به شدت تحت تاثیر اخبار و شنیده ها قرار دارد. مهارت سخنرانی افراد در این سنین شکل می گیرد. در این سنین ممکن است علائم بلوغ زودرس مانند رشد سینه ها و رشد موهای صورت را در کودک خود مشاهده کنید.

  • توانمندی های نوجوانان 12 تا 14 ساله

در این سنین احتمالا با نوجوان خود در مسائل زیادی در تعارض باشید و احساس کنید که او همیشه سعی در مخالفت با شما دارد. او به دنبال استقلال است و این استقلال را با مخالفت با والدین جستجو می کند. او به شدت تحت تاثیر دوستان خود است و احساس می کند که پدر و مادر الگوهای کافی ای برای او نیستند تفکر منطقی در این سنین شکل می گیرد . در این سنین، بیشتر نوجوانان بدخلق می شوند و نیاز به حریم خصوصی پیدا میکنند.دختران معمولا در این سن به بلوغ جسمی می رسند.

رشد فیزیکی نوجوانان در این سنین بسیاری سریع تر از گذشته است و قد و وزن آنها به سرعت افزایش پیدا می کند اما این روند نیز موقتی است و پس از گذار از این مرحله، روند رشد قد و وزن کندتر می شود.

  • مهارت های نوجوان 15 تا 17 ساله

در این سنین، نوجوان شما درونگراتر می شود و ممکن است ساعات زیادی را به تنهایی در اتاق خود بگذراند. او انتخابگر شده است و برای قدرت انتخاب خود به شدت احترام قائل است. او همچنان از والدین دوری می کند و تمایلات جنسی در او باعث می شوند تا به دوستی با جنس مخالف علاقه پیدا کند. قدرت همدلی در او به شدت پیشرفت می کند و به راحتی می تواند با دوستان و همسالان خود همدلی و همدردی داشته باشد و این باعث تقویت روابط دوستانه و عاشقانه او می شود. او به موضوعات سیاسی، اقتصادی، ورزشی و هر آنچه که بتواند خودی در آنها نشان دهد، علاقمند است و دوست دارد تا در جمع های بزرگانه شرکت و اظهار نظر نماید. نشانه های بلوغ جسمی و جنسی همچنان در حال نمایان شدن هستند و مخصوصا در پسران این روند به بالاترین حد خود می رسد.

…::: مقاله پیشنهادی ما به شما :: مزایای استخدام پرستار کودک در منزل است، لطفا مطالعه بفرمایید :::…

شرکت پرستاری در کرج

شرکت دنیای آرامش با بیش از ۱۰ سال سابقه درخشان دارای مجوزهای لازم و معتبر، آماده ارائه خدمات پرستار سالمند در کرج، پرستار بیمار در کرج و پرستار کودک در کرج در تمام نقاط کرج و استان البرز و مشاوره در زمینه استخدام پرستار میباشد. استخدام پرستار ها در هر ساعتی که مد نظر دارید. با افتخار حدود ۵۰% مشتریانی که روزانه با شرکت دنیای آرامش درخواست پرستار دارند از معرف ها هستند. تمام تلاش تیم دنیای آرامش جلب رضایت شما مشتری عزیز و معرفی دنیای آرامش توسط خود شما به کلیه شهروندان استان البرز میباشد. لازم به ذکر است که جذب کلیه نیروهای شرکت دنیای آرامش توسط خود مدیریت و آموزش چهارچوب ها و قوانین توسط مدیریت داخلی مجموعه دنیای آرامش انجام خواهد شد. پس با اطمینان خاطر عزیزان خود را به ما بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *