غذا برای رشد کودک

در طول  مراحل رشد کودک، غذاهایی که پروتئین، کلسیم، آهن و ویتامین‌ها را تامین می‌کنند برای رشد و نمو آنها حیاتی هستند. بدون آنها، کودکان ممکن است کوتاهی رشد داشته باشند و در موارد جدی، بر رشد مهارت های ذهنی و حرکتی آنها تأثیر بگذارد. این مواد مغذی در گروه‌های غذایی اصلی – غلات، میوه‌ها، سبزیجات، لبنیات و غذاهای پروتئینی وجود دارند.

گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد، اما در اینجا 10 انتخاب برتر متخصصان تغذیه کودک آورده شده است. این مقاله توسط شرکت پرستاری در کرج دنیای آرامش، متخصص پرستار کودک در کرج تهیه شده است، امیدواریم که مورد استفاده شما قرار بگیرد، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

بنر مقاله غذا برای رشد کودک
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Email
Print

…:::: حتما مطالعه کنید : لیست خوراکی های مضر برای کودکان ::::…

در این قسمت 10 مورد از بهترین غذاهای مناسب برای رشد کودکان را به شما معرفی میکنیم، اما اگر کودک شما بی اشتها است و نگران این موضوع هستین، پیشنهاد میکنیم حتما مقاله «« بی اشتهایی در کودکان »» را برای اطلاعات بیشتر و دقیق تر مطالعه کنید.

  1. توت ها

توت فرنگی و زغال اخته سرشار از ویتامین C، آنتی اکسیدان ها و فیتوکمیکال ها هستند. آنها از سلول های سالم در برابر آسیب محافظت می کنند و سیستم ایمنی را تقویت می کنند.

طرز تهیه: از انواع توت ها به عنوان رویه بستنی، ماست، پنکیک و غلات استفاده کنید. زغال اخته را به خمیر پنکیک اضافه کنید تا پنکیک بلوبری درست شود.

  1. عدد تخم مرغ

تخم مرغ سرشار از پروتئین و ویتامین، یکی از غنی ترین منابع کولین است – یک ماده مغذی ضروری که به رشد مغز کمک می کند.

طرز تهیه: آنها را بجوشانید، سرخ کنید یا هم بزنید یا املت درست کنید. آنها را به سوپ، فرنی، سس، برنج و رشته فرنگی اضافه کنید یا دسرهایی مانند کاسترد درست کنید.

…:::: حتما مطالعه کنید : برنامه غذایی برای برای چاق شدن کودکان لاغر ::::…

  1. شیر گاو

منبع خوبی از کلسیم و فسفر است که برای ساخت استخوان ها و ماهیچه ها مهم است. اگر کودک شما هنوز دو ساله نشده است، شیر پرچرب را سرو کنید، نه انواع کم چرب یا بدون چربی. مگر اینکه اضافه وزن داشته باشد، برای رشد به انرژی اضافی نیاز دارد.

طرز تهیه: برای یک صبحانه سریع و آسان، شیر را با غلات یا کلوچه سرو کنید یا با میوه ها مخلوط کنید تا اسموتی درست کنید.

  1. کره بادام زمینی

کره بادام زمینی سرشار از چربی های تک غیراشباع، انرژی و پروتئین را برای کودکان فراهم می کند. با این حال، برخی از مارک ها حاوی نمک، شکر، روغن پالم و چربی های نیمه هیدروژنه هستند که باعث کاهش کیفیت تغذیه می شود.

طرز تهیه: آن را روی بیسکویت پخش کنید یا مستقیماً از شیشه بخورید. همچنین می توانید آن را روی بستنی یا وافل بریزید.

  1. غذاهای سبوس دار

فیبر موجود در این غذاها سلامت دستگاه گوارش را حفظ کرده و از یبوست جلوگیری می کند.

طرز تهیه آن: به عنوان میان وعده به کودک خود غلات و بیسکویت سبوس دار بدهید. غلات کامل (برنج قهوه ای یا نان سبوس دار) را با غلات تصفیه شده (برنج سفید یا نان سفید) مخلوط کنید تا به او کمک کنید تا به طعم آن عادت کند.

…:::: مقاله پیشنهادی ما به شما : لیست غذاهای ناسالم برای کودکان ::::…
  1. گوشت

منبع عالی پروتئین و آهن است. آهن رشد و عملکرد مغز را بهینه می کند و از سیستم ایمنی بدن حمایت می کند.

طرز تهیه: برش های نرم گوشت را انتخاب کرده و چرخ کرده یا به قطعات کوچک برش دهید. گوشت چرخ کرده گاو، مرغ یا ماهی را با توفوی پوره شده، تخم مرغ، آرد سوخاری یا پوره سیب زمینی مخلوط کنید تا کوفته یا پتی درست کنید. به شما مقاله «« انواع پوره برای نوزادان »» را برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد میکنیم.

  1. ماهی

ماهی سرشار از پروتئین، به ساخت ماهیچه ها و استخوان های سالم کمک می کند. ماهی های روغنی مانند سالمون، تن و ساردین نیز حاوی مقادیر بالایی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که از رشد چشم، مغز و اعصاب حمایت می کنند.

طرز تهیه: ماهی را در خمیر برنج کریسپی، کورن فلکس له شده یا پودر سوخاری سبوس دار بپوشانید. ماهی را با برنج، توفو یا سیب زمینی مخلوط کنید تا سوشی، توپ ماهی یا کیک ماهی درست کنید.

  1. پنیر

پنیر سرشار از پروتئین، کلسیم، فسفر و ویتامین D، برای رشد استخوان های سالم عالی است.

طرز تهیه: کودکان ممکن است طعم ملایم موزارلا و پنیرهای آمریکایی یا اروپایی مانند ادام یا آمنتال را ترجیح دهند. آنها را به صورت ورقه ای، مکعبی یا رشته ای سرو کنید. همچنین می توانید پنیر را روی نان یا پیتزا برشته کنید (بوی آن را کاهش می دهد)، یا رنده کنید و روی پاستا، برنج سرخ شده یا رشته فرنگی بپاشید.

به شما پیشنهاد میکنیم مقاله «« تغذیه برای رشد استخوان کودک »» را که قبلا منتشر کردیم را مطالعه کنید.

  1. کلم بروکلی

سرشار از مواد مغذی است که رشد چشم را بهینه می کند و از آسیب سلولی جلوگیری می کند. همچنین فیبر زیادی را فراهم می کند که هضم غذا را تقویت کرده و از یبوست جلوگیری می کند.

طرز تهیه: کلم بروکلی را به صورت گلچه های کوچک خرد کرده و بلانچ کنید. با دیپ (سس سالاد، سس پنیر، سس گوجه فرنگی یا سس کنجد) سرو کنید یا روی آن پنیر رنده شده بپاشید. می توانید از سبزی به عنوان رویه پیتزا یا فیلینگ برای املت نیز استفاده کنید.

  1. میوه ها و سبزیجات با رنگ روشن

اینها شامل هویج، کدو تنبل، سیب زمینی شیرین، گوجه فرنگی و پاپایا هستند که سرشار از بتاکاروتن و سایر کاروتنوئیدها هستند که در بدن به ویتامین A فعال تبدیل می شوند. ویتامین A برای داشتن پوست و بینایی خوب، رشد و ترمیم بافت های بدن ضروری است.

طرز تهیه: سبزیجات را به شکل چوب خرد کنید و قبل از سرو با دیپ هایی مانند سالسا، سس پنیر یا هوموس، آنها را بخارپز کنید. میوه ها را با برش دادن آنها به مکعب و فریز کردن آنها به بستنی های یخی تبدیل کنید.

…::: حتما مطالعه کنید : لیست بهترین میوه های مفید برای کودکان آپدیت جدید :::…

شرکت پرستاری در کرج

شرکت دنیای آرامش با بیش از ۱۰ سال سابقه درخشان دارای مجوزهای لازم و معتبر، آماده ارائه خدمات پرستار سالمند در کرج، پرستار بیمار در کرج و پرستار کودک در کرج در تمام نقاط کرج و استان البرز و مشاوره در زمینه استخدام پرستار میباشد. استخدام پرستار ها در هر ساعتی که مد نظر دارید. با افتخار حدود ۵۰% مشتریانی که روزانه با شرکت دنیای آرامش درخواست پرستار دارند از معرف ها هستند. تمام تلاش تیم دنیای آرامش جلب رضایت شما مشتری عزیز و معرفی دنیای آرامش توسط خود شما به کلیه شهروندان استان البرز میباشد. لازم به ذکر است که جذب کلیه نیروهای شرکت دنیای آرامش توسط خود مدیریت و آموزش چهارچوب ها و قوانین توسط مدیریت داخلی مجموعه دنیای آرامش انجام خواهد شد. پس با اطمینان خاطر عزیزان خود را به ما بسپارید.