تغذیه چیست و چرا برای افراد مسن اهمیت دارد؟

تغذیه چیست و اهمیت آن برای سالمندان چیست؟ غذای سالمندان چیست؟ در این مقاله شرکت دنیای آرامش، شرکت پرستاری در کرج، متخصص پرستار سالمند در کرج، بطور کامل در مورد تغذیه و اهمیت آن برای سالمندان توضیح داده است. لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

اهمیت تغذیه سالم برای سالمندان
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Email
Print

تغذیه سالمندان در مورد خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل است تا بدن شما مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کند. مواد مغذی موادی در غذاها هستند که بدن ما برای عملکرد و رشد به آنها نیاز دارد. آنها شامل کربوهیدرات ها، چربی ها، پروتئین ها، ویتامین ها، مواد معدنی و آب هستند.

تغذیه خوب مهم است، صرف نظر از سن شما. به شما انرژی می دهد و می تواند به شما در کنترل وزن کمک کند. همچنین ممکن است به پیشگیری از برخی بیماری ها مانند پوکی استخوان، فشار خون بالا، بیماری قلبی، برخی سرطان ها و دیابت در سالمندان کمک کند.

اما با بالا رفتن سن، بدن و زندگی شما تغییر می کند و آنچه برای سالم ماندن نیاز دارید نیز تغییر می کند. برای مثال، ممکن است به کالری کمتری نیاز داشته باشید، اما همچنان باید مواد مغذی کافی دریافت کنید. برخی از افراد مسن به پروتئین بیشتری نیاز دارند.

…::: حتما مطالعه کنید : راه‌های پیشگیری از دیابت در سالمندان :::…

غذا برای سالمندان

چه چیزی می تواند با افزایش سن، تغذیه سالم را برای من سخت تر کند؟ برخی از تغییراتی که ممکن است با افزایش سن اتفاق بیفتد، می‌تواند تغذیه سالم را برای شما سخت‌تر کند. اینها شامل تغییراتی در شما می شود:

  • زندگی در خانه، مانند زندگی ناگهانی به تنهایی یا مشکل در رفت و آمد
  • سلامتی، که می‌تواند آشپزی یا غذا خوردن را برای شما سخت‌تر کند
  • داروهایی که می توانند طعم غذا را تغییر دهند، دهان شما را خشک کنند یا اشتهای شما را از بین ببرند
  • درآمد، یعنی ممکن است پول زیادی برای غذا نداشته باشید
  • حس بویایی و چشایی
  • مشکلات بلع یا جویدن غذا
…::: مقاله پیشنهادی : لیست غذاهای مقوی برای سالمندان :::…

چگونه می توانم با افزایش سن، غذای سالم بخورم؟

برای سالم ماندن با افزایش سن، باید:

  1. غذاهایی بخورید که مواد مغذی زیادی را بدون کالری اضافی به شما می دهند، مانند
  2. میوه ها و سبزیجات (انواع مختلف را با رنگ های روشن انتخاب کنید)
  3. غلات کامل مانند بلغور جو دوسر، نان سبوس دار و برنج قهوه ای
  4. شیر و پنیر بدون چربی یا کم چرب یا شیر سویا یا برنج که ویتامین D و کلسیم اضافه کرده است.
  5. غذاهای دریایی، گوشت بدون چربی، مرغ و تخم مرغ
  6. لوبیا، آجیل و دانه ها
  7. از کالری های خالی خودداری کنید. اینها غذاهایی هستند که کالری زیادی دارند اما مواد مغذی کمی دارند، مانند چیپس، آب نبات، محصولات پخته شده، سودا و الکل.
  8. غذاهایی را انتخاب کنید که کلسترول و چربی پایینی دارند. شما به ویژه می خواهید سعی کنید از چربی های اشباع و ترانس اجتناب کنید. چربی های اشباع شده معمولاً چربی هایی هستند که از حیوانات تهیه می شوند. چربی های ترانس چربی های فرآوری شده در مارگارین استیک و شورتنینگ سبزیجات هستند. ممکن است آنها را در برخی از محصولات پخته شده از فروشگاه و غذاهای سرخ شده در برخی از رستوران های فست فود پیدا کنید.
  9. به اندازه کافی مایعات بنوشید تا دچار کم آبی نشوید. برخی افراد با افزایش سن احساس تشنگی خود را از دست می دهند. و برخی داروها ممکن است مصرف مایعات زیاد را مهم تر کنند.
  10. فعالیت بدنی داشته باشید. اگر شروع به از دست دادن اشتهای خود کرده اید، ورزش ممکن است به شما کمک کند تا احساس گرسنگی بیشتری داشته باشید. به شما پیشنهاد میکنیم برای اطلاعات بیشتر به مقاله معرفی انواع فعالیت بدنی سالمندان مراجعه کنید.
…:::: حتما مطالعه کنید :: فواید تخم مرغ برای سلامتی در سالمندان ::::…

اگر در تغذیه سالم مشکل دارم چه کنم؟

گاهی اوقات مسائل مربوط به سلامتی یا سایر مشکلات می تواند تغذیه سالم را سخت کند. در اینجا چند نکته وجود دارد که ممکن است کمک کند:

  • اگر از تنهایی غذا خوردن خسته شده اید، سعی کنید با یک دوست غذای خوشمزه بچینید یا آشپزی کنید. همچنین می‌توانید به صرف وعده‌های غذایی در مرکز سالمندان، مرکز اجتماعی، یا مراکز مذهبی نزدیک باشید.
  • اگر در جویدن مشکل دارید، برای بررسی مشکلات به دندانپزشک خود مراجعه کنید
  • اگر در بلع مشکل دارید، سعی کنید همراه با غذا مایعات فراوان بنوشید. اگر کمکی نکرد، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید. یک وضعیت سلامتی یا دارو می تواند باعث این مشکل شود.
  • اگر در بوییدن و چشیدن غذایتان مشکل دارید، سعی کنید رنگ و بافت را اضافه کنید تا غذایتان جالب تر شود.
  • اگر به اندازه کافی غذا نمی خورید، در طول روز چند میان وعده سالم اضافه کنید تا به شما کمک کند مواد مغذی و کالری بیشتری دریافت کنید.
  • اگر بیماری آشپزی یا غذا خوردن را برای شما دشوارتر می کند، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید. او ممکن است یک کاردرمانگر را توصیه کند، که می تواند به شما کمک کند تا راه هایی را برای آسان تر کردن آن پیدا کنید.

…:::: حتما مطالعه کنید :: معرفی سوپ مقوی برای سالمندان ::::…

میوه های مفید برای سالمندان

میوه های مفید برای سالمندان
…:::: حتما مطالعه کنید ::لیست  غذای مقوی برای سالمند بیمار ::::…

رژیم غذایی برای همه سنین مهم است. اما با رسیدن به سن بالا، نگرانی ها بیشتر می شود و توجه بیشتری می شود تا بتوان به پیری سالم دست یافت. مهم است که مواد مغذی متناسب با سن خود مصرف کنیم زیرا احتمال ابتلا به بیماری های جدی را برای سالمندان کاهش می دهد.

بسیاری از کارشناسان هنگام مطرح شدن این موضوع نظرات و نکات متفاوتی را ارائه می‌دهند، اما همه آن را درک متقابل می‌دانند که مصرف میوه برای نیازهای بدن و سلامت کلی بسیار مهم است. در زیر 5 میوه موثر در روند پیری برای سالم ماندن آورده شده است:

تقویت ذهن با انواع توت ها

درست است، توت ها از جمله میوه هایی هستند که فواید مختلفی برای سلامتی شخصی دارند. توت ها می توانند از طریق آنتوسیانین، یک آنتی اکسیدان که می تواند به کاهش از دست دادن حافظه کمک کند، به افزایش قدرت حافظه شما کمک کند. علاوه بر این، این آنتی اکسیدان ها به سایر مشکلات سلامتی مانند بیماری قلبی و سرطان کمک می کنند. برای کسانی که کمتر به انواع توت ها علاقه دارند، می توانید پرتقال خونی یا انگور را امتحان کنید. با پاپایا از قلب مراقبت کنید.

با پاپایا از قلب مراقبت کنید

سرطان و بیماری قلبی در میان سالمندان غیر معمول نیست. اما خطر ابتلا به این بیماری ها را می توان با خوردن پاپایا کاهش داد. این به خاطر رنگدانه های کاروتنوئیدی حاوی پاپایا و همچنین ویتامین های C و E است که به کاهش اکسیداسیون کلسترول در شریان های بدن شما کمک می کند. به زبان ساده، خوردن پاپایا می تواند از حمله قلبی جلوگیری کند. اگر پاپایا مطابق میل شما نیست، میوه هایی مانند طالبی، زردآلو، انبه و زغال اخته گزینه های جایگزین برای شما هستند.

کیوی بخورید، ایمنی بدن را تقویت کنید

هیچ کس دوست ندارد بیمار شود، درست است؟ این قطعا ناخوشایند است، به خصوص زمانی که خطر جدی شدن آن با افزایش سن بیشتر می شود. کیوی یکی از منابع ویتامین C و E است و مصرف این میوه می تواند به مبارزه با باکتری ها و عفونت ها کمک کند. این راهی است برای اطمینان از سلامت کلی شما. اگر کیوی مورد علاقه شما نیست، می توانید گواوا را نیز امتحان کنید.

عاشق موز؟ با آن فشار خون خود را کاهش دهید

یکی از مشکلات سلامتی معروف در میان سالمندان بیماری فشار خون است. پتاسیم موجود در موز یکی از مواد مغذی مهم برای سلامت قلب است. این می تواند به تثبیت فشار خون تا زمانی که قلب در سطح بهینه می تپد کمک کند. نه تنها این، موز یکی از میوه هایی است که می تواند به مبارزه با مشکلات خواب در افراد سالمند مبارزه کند. با ترکیبی از پتاسیم و منیزیم که به عنوان شل کننده عضلات عمل می کند. اگر موز نباشد، کشمش منبع جایگزین پتاسیم است.

پرتقال می تواند استخوان ها را تقویت کند

درست است، پرتقال معمولا به عنوان منبع ویتامین C شناخته می شود، اما بسیاری از غنای کلسیم موجود در این میوه اطلاعی ندارند. کلسیم نقش مهمی در حفظ استحکام استخوان ایفا می کند و مطمئناً به جلوگیری از آسیب های جدی تر در صورت زمین خوردن یک فرد مسن از آنچه که معمولاً پیش بینی می کند کمک می کند. در حالی که پرتقال تاثیری مشابه یک لیوان شیر ندارد، در واقع جایگزین مناسبی است به خصوص برای کسانی که لبنیات مصرف نمی کنند. اگر طعم ترش ترجیح داده نمی شود، می توانید برای رفع نیاز کلسیم خود، پرتقال را با گلابی و آلو جایگزین کنید.

در پایان، حتماً دیده اید که میوه ها چقدر در رژیم غذایی روزانه شما مهم هستند. تا دیر نشده این منفعت را انکار نکنیم. ترفند ساده، این میوه ها را به عنوان میان وعده صبح و عصر خود میل کنید. از میوه های خود لذت ببرید!

…:::: مقاله پیشنهادی ما به شما :: معرفی غذاهای ناسالم برای سالمندان است، لطفا مطالعه فرمایید ::::…

شرکت پرستاری در کرج

شرکت دنیای آرامش با بیش از ۱۰ سال سابقه درخشان دارای مجوزهای لازم و معتبر، آماده ارائه خدمات پرستار سالمند در کرج، پرستار بیمار در کرج و پرستار کودک در کرج در تمام نقاط کرج و استان البرز و مشاوره در زمینه استخدام پرستار میباشد. استخدام پرستار ها در هر ساعتی که مد نظر دارید. با افتخار حدود ۵۰% مشتریانی که روزانه با شرکت دنیای آرامش درخواست پرستار دارند از معرف ها هستند. تمام تلاش تیم دنیای آرامش جلب رضایت شما مشتری عزیز و معرفی دنیای آرامش توسط خود شما به کلیه شهروندان استان البرز میباشد. لازم به ذکر است که جذب کلیه نیروهای شرکت دنیای آرامش توسط خود مدیریت و آموزش چهارچوب ها و قوانین توسط مدیریت داخلی مجموعه دنیای آرامش انجام خواهد شد. پس با اطمینان خاطر عزیزان خود را به ما بسپارید.