سلامت روان در سالمندان

با افزایش سن، تغییراتی در زندگی ما مانند بازنشستگی، سوگواری یا بیماری جسمی می تواند بر سلامت روان ما تأثیر بگذارد. مشکلات سلامت روان بخش اجتناب ناپذیر پیری نیستند. اکثر افراد مسن دچار مشکلات سلامت روانی نمی شوند و در صورت بروز مشکل، کمک در دسترس است. اگر در تلاش برای مدیریت و یا کمک هستید، با راهنمای رایگان ما دریابید که چگونه از سلامت روان سالمندی را چگونه مدیریت کنید. در این مقاله برخی از تغییراتی در دوران سالمندی باعث اختلال در سلامت روان سالمندان می شود را بررسی کردیم. همچنین نگاهی به برخی از مشکلات ناشی از این اختلالات انداخته ایم. با خواندن این مقاله اطلاعات خوب و مفیدی به دست خواهید آورد، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

این مقاله توسط شرکت پرستاری در کرج دنیای آرامش، متخصص پرستار سالمند در کرج، تهیه شده است.

عکس مربوط به سلامت روان سالمندان
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Email
Print

چه چیزی ممکن است بر سلامت روان من در دوران سالمندی تأثیر بگذارد؟ حفظ سلامت روان در میانسالی و سالمندی یکی از چالش های سالمندان در این دوره می باشد که البته با شناسایی موضوع و بکارگیری تکنیک های خاص سلامت روان در سالمندان کاملا قابل بهبود می باشد.

برخی از تغییرات مهم که در دوران سالمندی بر سلامت روان میتواند اثر گذار باشد:

…::: حتما مطالعه کنید : بیماری های عصبی سالمندان کدامند؟ :::…

برای بسیاری از ما، کار می تواند حس هدفمندی و عزت نفس ما را افزایش دهد. همچنین می‌تواند دوستی‌ها را به همراه داشته باشد، به روزهای ما ساختار بدهد و – البته – امنیت مالی را فراهم کند.

حتی اگر مشتاقانه منتظر بازنشستگی بوده اید، ممکن است با احساس از دست دادن همراه باشید. می توانید متوجه شوید که در تلاش هستید تا بفهمید اکنون چه کسی هستید، به خصوص اگر کار به شما احساس هویت قوی بدهد. اگر شریک زندگی دارید، اگر هر دو با گذراندن زمان بیشتری در خانه سازگار شوید، ممکن است رابطه شما تغییر کند. اگر از جنبه اجتماعی کار لذت می برید ممکن است احساس تنهایی کنید.

کارهایی وجود دارد که می توانید برای سهولت در بازنشستگی انجام دهید.

عکس بازنشستگی
  • امور مالی خود را مرتب کنید.

مستمری ایالتی خود را مطالبه کنید، حقوق بازنشستگی خصوصی قدیمی را ردیابی کنید و بررسی کنید که آیا مزایایی وجود دارد که می توانید مطالبه کنید. 

  • یک روال ایجاد کنید.

اگر عادت دارید روز خود را برای کارتان برنامه ریزی کنید، نداشتن آن ساختار ممکن است عجیب باشد. این ممکن است به بیدار شدن، خوردن و رفتن به رختخواب در هر روز در زمان مشخصی کمک کند. فعالیت های منظمی مانند ورزش، کار داوطلبانه و معاشرت را برنامه ریزی کنید

  • حمایت اجتماعی پیدا کنید.

خواه حفظ دوستی های قدیمی باشد یا پیدا کردن دوستی های جدید از طریق باشگاه ها یا گروه ها، حفظ زندگی اجتماعی می تواند به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید.

  • چیز جدیدی را امتحان کن.

بازنشستگی می تواند فرصتی برای امتحان کردن یک فعالیت جدید، یادگیری مهارت های جدید یا انجام کاری باشد که هرگز برای آن وقت نداشته اید.

  • داوطلب شوید.

به این فکر کنید که چگونه می‌توان از مهارت‌های شما استفاده کرد، مثلاً برای کمک به یک سازمان محلی یا انجام کارهای حفاظتی.

  • سوگواری

مرگ یکی از نزدیکان شما می تواند ویرانگر باشد. غم و اندوه بر همه ما تأثیر متفاوتی می گذارد. هیچ راه درست یا غلطی برای احساس کردن وجود ندارد و هیچ زمانبندی برای زمانی که «باید» دوباره احساس کنید بیشتر شبیه خودتان هستید وجود ندارد.

ممکن است احساس غمگینی، عصبانیت، اضطراب، گناه، شوکه یا ناامیدی داشته باشید. یا ممکن است احساس تسکین یا احساسات مختلط کنید، به خصوص اگر فردی که فوت کرده برای مدت طولانی بیمار بوده است. نیازی نیست از هر احساسی که دارید خجالت بکشید.

غم و اندوه می تواند شما را از نظر جسمی تحت تاثیر قرار دهد. ممکن است سردرد، درد عضلانی داشته باشید، اشتهای خود را از دست بدهید یا برای خواب مناسب یا تمرکز مشکل داشته باشید.

  • بیماری یا ناتوانی جسمی

سلامت جسمانی ضعیف می تواند بر سلامت روانی و کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد. ممکن است بیرون رفتن و انجام کارهایی که از آن لذت می برید دشوارتر شود، که می تواند باعث ایجاد احساس افسردگی یا اضطراب در شما شود. صفحه ما را در مورد سلامت جسمانی و سلامت روان بخوانید تا بیشتر بدانید، از جمله راه هایی برای بهبود سلامت جسمی و روانی.

  • دارو

اکثر افراد مسن مقداری دارو مصرف می کنند و ممکن است بیش از یک دارو مصرف کنند. با افزایش سن، نحوه پردازش داروها تغییر می کند. ما بیشتر مستعد عوارض جانبی مانند حالت تهوع، سرگیجه، از دست دادن اشتها و ضعف عضلانی هستیم. برخی از عوارض جانبی مانند خلق و خوی ضعیف، گیجی و هذیان می تواند به نظر علائم یک بیماری روانی باشد، حتی اگر اینطور نباشد.

اگر نگران هستید که داروهایتان عوارض جانبی ایجاد کنند یا فکر نمی کنید دیگر به آنها نیاز دارید، با پزشک عمومی خود یک بررسی دارویی ترتیب دهید.

در حالی که همه ما گاهی احساس تنهایی می کنیم، برخی از تجربیات سن بالاتر ممکن است این احتمال را بیشتر کند: مرگ یک فرد نزدیک، مشکلات سلامتی که خروج از خانه را سخت تر می کند، بازنشستگی یا مراقب بودن. ممکن است صحبت کردن در مورد آن سخت باشد، اما تنها بودن شرم آور نیست.

  • مراقبت کننده شدن

مراقبت از کسی می تواند پاداش دهنده باشد، اما همچنین خسته کننده، وقت گیر و پرهزینه است. هنگامی که از شخص دیگری مراقبت می کنید، می توانید به راحتی از سلامت خود غافل شوید. شما می توانید در برابر ابتلا به استرس، افسردگی یا اضطراب آسیب پذیرتر باشید.

عکس سالمندان
….:::: حتما مطالعه کنید :: نکات روانشناسی سالمندان و نیازهای آنها ::::…

مشکلات سلامت روان در سالمندان

در حالی که من ممکن است هر گونه بیماری روانی در این دوره ایجاد شود، برخی از آنها شایع تر از دیگران هستند.

از هر چهار فرد مسن، یک نفر افسردگی را تجربه می کند، اما کمتر از یک ششم به دنبال کمک از پزشک عمومی خود هستند. حتی افراد بیشتری در خانه‌های مراقبت تحت تأثیر قرار می‌گیرند: از هر ده ساکن حدود چهار نفر افسردگی را تجربه می‌کنند.

علائم شایع عبارتند از احساس غمگینی، ناامیدی، گناه، گریه، نگرانی یا ناتوانی در لذت بردن از چیزها. افراد مسن اغلب علائم فیزیکی بیشتری دارند که می تواند شامل مشکلات خواب سالمند، از دست دادن اشتها، یبوست، خستگی و از دست دادن علاقه به رابطه جنسی باشد.

افسردگی بخش اجتناب ناپذیر پیری نیست. بدون توجه به سن شما و مدت زمانی که احساس افسردگی کرده اید، پشتیبانی در دسترس است. با پزشک عمومی خود صحبت کنید تا بتواند به شما در یافتن درمان مناسب، مانند مشاوره، دارو یا خودیاری کمک کند.

زوال عقل کاهش توانایی ذهنی است که بر حافظه، تفکر، حل مسئله، تمرکز و ادراک تأثیر می گذارد.

در حالی که درمانی برای زوال عقل وجود ندارد، درمان هایی وجود دارد که می تواند به افراد کمک کند تا با آن زندگی خوبی داشته باشند. همچنین می توانید کارهایی انجام دهید تا خطر ابتلا به آن را کاهش دهید. صفحه ما در مورد زوال عقل را بخوانید تا بیشتر بدانید. پیشنهاد میکنیم مقاله «« پیشگیری از زوال عقل »» راه که قبلا منتشر کردیم را مطالعه کنید.

  • نوشیدن بیش از حد الکل

افراد در هر سنی ممکن است متوجه شوند که بیش از حد الکل می‌نوشند، اما احتمال اینکه در افراد مسن ناشناخته بماند بیشتر است. اگر تنها، ناخوش، درد، افسرده یا بی حوصله هستید، ممکن است بیشتر مشروب بنوشید.

الکل بیش از حد می تواند منجر به خلق و خوی ضعیف و اضطراب شود. همچنین می تواند باعث مشکلات خواب در افراد سالمند، سرگیجه و مشکلات حافظه شود و به مرور زمان به کبد، قلب و مغز شما آسیب برساند. با افزایش سن، بدن ما نسبت به الکل حساس‌تر می‌شود، بنابراین احتمالاً بیشتر از افراد جوان بر شما تأثیر می‌گذارد.

  • بیماری روانی شدید

در حالی که بیماری های روانی شدید مانند اختلال دوقطبی و اسکیزوفرنی معمولاً در نوجوانی یا اوایل دهه 20 شما ایجاد می شوند، اما می توانند برای اولین بار در زندگی بعدی تحت تأثیر قرار گیرند. شما می توانید با صحبت درمانی یا داروهای ضد روان پریشی مانند افراد جوان تر درمان شوید. اگر نگران علائمی هستید با پزشک عمومی خود صحبت کنید. به شما پیشنهاد میکنیم مقاله «اختلالات روانی سالمندان» را که قبلا منتشر کرده ایم را مطالعه کنید.

افسردگی در سالمندانزوال عقل در سالمندان
نوشیدن بیش از حد الکلبیماری روانی شدید

راهکارهای افزایش سلامت روان در سالمندان

افزایش سن باعث ایجاد تعدادی از انتقالات زندگی می شود. در حالی که برخی از این تغییرات هیجان انگیز و معنادار هستند، برخی دیگر چالش برانگیز هستند. سالمندان ممکن است با مشکلات عاطفی یا اجتماعی روبرو شوند که قبلاً تجربه نکرده اند، مانند تنهایی، مشکلات پزشکی یا از دست دادن همسر. حفاظت از سلامت روان خود در زندگی بعدی بسیار مهم است. نه تنها این موقعیت های دشوار رایج هستند، بلکه سالمندان نیز ممکن است در برابر ابتلا به اختلالات سلامت روان آسیب پذیرتر باشند. سلامت روان سالمندان یک عامل اصلی در کیفیت زندگی کلی یک فرد است و مهم است که در تقویت ذهن خود فعال باشید. در اینجا هفت راه برای بهبود سلامت روان در سالمندان آورده شده است

  1. تا آنجا که ممکن است اجتماعی شوید.

تنهایی یکی از رایج ترین مبارزات سالمندان است و می تواند عواقب شدیدی برای سلامت روان داشته باشد. انسان ها ذاتاً اجتماعی هستند و همه ما نیاز داریم که با دیگران ارتباط معناداری داشته باشیم. افراد مسن بیشتر به احتمال زیاد تنها زندگی می کنند یا با دوستان و خانواده ارتباط منظمی ندارند، بنابراین سالمندان باید تا حد امکان به دنبال فرصت های اجتماعی باشند.

برنامه ریزی رویدادهای اجتماعی مکرر می تواند یک گزینه عالی برای افراد مسن باشد. به راحتی می توانید اجازه دهید ماه ها بدون دیدن یک دوست بگذرند، اما با افزودن جلسات تکراری به تقویم خود، مطمئن خواهید بود که این ارتباط را حفظ خواهید کرد. این یک راه مفید برای قرار گرفتن در یک روال نیز است که می تواند سلامت روان سالمندان را ارتقا دهد.

اگر دوستان نزدیک یا اعضای خانواده زیادی در این نزدیکی ندارید، می توانید برای یافتن رویدادهای اجتماعی به انجمن خود نگاه کنید. ممکن است یک گروه ملاقات سالمندان محلی یا مرکز سالمندان داشته باشید که میزبان کلاس ها یا گردهمایی های دیگر باشد. برخی حتی حمل و نقل ارائه می دهند که شرکت در این برنامه ها را بسیار آسان تر می کند.

عکس دورهمی سالمندان
  1. داوطلب شوید یا برگردانید

یکی از عوامل رایج در سلامت روان سالمندان، تلاش برای یافتن احساس هدف در زندگی روزمره است. وقتی با بچه های بزرگ بازنشسته می شوید، چیزهایی که قبلاً شما را تعریف می کردند ممکن است دیگر بخشی از هویت شما نباشند. برای محافظت از سلامت روان خود، باید فعالیت های جدیدی پیدا کنید که به زندگی شما معنا می بخشد.

داوطلب شدن می تواند راهی موثر برای ایجاد تفاوت در جامعه شما باشد. می‌توانید وقت خود را به صورت داوطلبانه در انبار مواد غذایی، بیمارستان، مدرسه یا سازمان‌های دیگر اختصاص دهید. این می تواند به شما احساس غرور و هدف بدهد که کلید سلامت روان است.

این مزایای دیگری برای سلامت روان سالمندان نیز دارد. داوطلبانه معمولاً یک تجربه اجتماعی است و ممکن است فرصتی برای تحرک و فعالیت بدنی بیشتر در روز باشد. اگر کار داوطلبانه را به عنوان بخشی تکراری از برنامه خود قرار دهید، ممکن است متوجه شوید که این روال به شما کمک می کند تا احساس ثبات و ثبات داشته باشید.

  1. روی سلامت شناختی خود کار کنید.

مهارت هایی مانند زبان، حافظه و تمرکز همگی می توانند بر سلامت روان شما تأثیر بگذارند. هنگامی که برای برقراری ارتباط با دنیای اطراف خود تلاش می کنید، ممکن است احساس افسردگی، اضطراب یا سردرگمی کنید. حفظ سلامت شناختی یک راه مهم برای محافظت از سلامت روانی شما با افزایش سن است. با حفظ توانایی خود در برقراری ارتباط با دیگران، می توانید با اطمینان و آسودگی بیشتری به زندگی خود ادامه دهید.

بازی ها و پازل ها راه های مفیدی برای بهبود مهارت های شناختی شما هستند. وقتی تنها هستید، می توانید روی پازل، جدول کلمات متقاطع، پازل سودوکو یا کتاب های رنگ آمیزی بزرگسالان کار کنید. با دوستان یا خانواده، می توانید بازی های کارتی یا بازی های تخته ای انجام دهید تا ذهن خود را تیز نگه دارید. این به شما فرصتی می دهد که با عزیزانتان نیز وقت بگذرانید که فواید بی شماری برای سلامت روان دارد.

…::: حتما مطالعه کنید : اهمیت اوقات فراغت سالمندان :::…
  1. ورزش کنید

فعالیت بدنی سالمندان یکی از بهترین شیوه های سلامت روان در هر سنی است. ورزش نه تنها برای قلب، مفاصل و عضلات شما مفید است، بلکه فواید قابل توجهی برای سلامت روان سالمندان دارد. ورزش می تواند علائم افسردگی را کاهش دهد، اضطراب را کاهش دهد و خلق و خوی شما را تقویت کند.

حتی اگر اختلال سلامت روانی ندارید، ورزش می تواند کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد. ایجاد یک برنامه ورزشی، ساختار و قابلیت پیش بینی را به روز شما اضافه می کند و می تواند فرصتی برای بیرون رفتن و معاشرت با دیگران فراهم کند. مزایای سلامت جسمانی نیز می تواند باعث شود احساس شادی بیشتری داشته باشید.

5-هنرمند باشید

برای درگیر شدن در یک کار خلاق، لازم نیست یک هنرمند یا نوازنده حرفه ای باشید. چه هنرهای خلاق یک علاقه طولانی مدت باشد یا یک سرگرمی کاملاً جدید، می تواند دارایی ارزشمندی برای سلامت روان سالمندان باشد.

در اینجا ایده هایی برای سرگرمی های خلاقانه یا هنری وجود دارد که می توانید آنها را امتحان کنید:

  • رنگ آمیزی
  • آلات موسیقی
  • Scrapbooking
  • بافتنی یا قلاب بافی
  • آواز خواندن
  • نوشتن خلاق
  • ساخت جواهرات

فعالیت های خلاقانه برای سلامت روان سالمندان مفید است زیرا می توانید نتایج کار سخت خود را ببینید. برای توسعه یک مهارت هنری وقت و تلاش می کنید و محصول نهایی را می بینید. حس موفقیت می تواند تقویت کننده بزرگی برای سلامت روان شما باشد و شما چیزی برای نشان دادن یا به اشتراک گذاشتن با خانواده و دوستان خواهید داشت.

…:::: حتما مطالعه کنید :: دلایل خواب زیاد در سالمندان چیست؟ ::::…

شرکت پرستاری در کرج

شرکت دنیای آرامش با بیش از ۱۰ سال سابقه درخشان دارای مجوزهای لازم و معتبر، آماده ارائه خدمات پرستار سالمند در کرج، پرستار بیمار در کرج و پرستار کودک در کرج در تمام نقاط کرج و استان البرز و مشاوره در زمینه استخدام پرستار میباشد. استخدام پرستار ها در هر ساعتی که مد نظر دارید. با افتخار حدود ۵۰% مشتریانی که روزانه با شرکت دنیای آرامش درخواست پرستار دارند از معرف ها هستند. تمام تلاش تیم دنیای آرامش جلب رضایت شما مشتری عزیز و معرفی دنیای آرامش توسط خود شما به کلیه شهروندان استان البرز میباشد. لازم به ذکر است که جذب کلیه نیروهای شرکت دنیای آرامش توسط خود مدیریت و آموزش چهارچوب ها و قوانین توسط مدیریت داخلی مجموعه دنیای آرامش انجام خواهد شد. پس با اطمینان خاطر عزیزان خود را به ما بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *