زوال عقل در سالمندان

زوال عقل سندرمی است که در آن عملکرد شناختی فراتر از آن چیزی است که از پیامدهای معمول پیری بیولوژیکی انتظار می رود، بدتر می شود. اگرچه زوال عقل عمدتاً افراد مسن را تحت تأثیر قرار می دهد، اما نتیجه اجتناب ناپذیر افزایش سن نیست. زوال عقل امروزه در دنیا به یکی از چالش های سالمندان تبدیل شده است، در حال حاضر بیش از 55 میلیون نفر در سراسر جهان با زوال عقل زندگی می کنند و هر سال نزدیک به 10 میلیون مورد جدید به آن مبتلا می شود. در این مقاله ابتدا به تعریف زوال عقل پرداختیم، سپس منشا آن، علائم زوال عقل و زمان شروع این بیماری و راه های مراقبت از یک بیمار مبتلا به زوال عقل را بررسی کرده ایم. با خواندن این مقاله اطلاعات خوب و مفیدی به دست خواهید آورد، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

این مقاله توسط شرکت پرستاری در کرج دنیای آرامش، متخصص پرستار سالمند در کرج، تهیه شده است.

زوال عقل در سالمندان
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Email
Print

زوال عقل چیست؟

زوال عقل یک سندروم است – معمولاً ماهیت مزمن یا پیشرونده – که منجر به زوال عملکرد شناختی (یعنی توانایی پردازش فکر) فراتر از آن چیزی است که از پیامدهای معمول پیری بیولوژیکی انتظار می رود. بر حافظه، تفکر، جهت گیری، درک، محاسبه، ظرفیت یادگیری، زبان و قضاوت تأثیر می گذارد. آگاهی تحت تأثیر قرار نمی گیرد. اختلال در عملکرد شناختی معمولاً با تغییرات در خلق و خوی، کنترل هیجانی، رفتار یا انگیزه همراه است و گاهاً پیش از آن نیز رخ می دهد.

…::: حتما مطالعه کنید : شایع ترین اختلالات روانی سالمندان را بشناسید :::….

منشا زوال عقل چیست؟

زوال عقل ناشی از انواع بیماری ها و صدمات است که در درجه اول یا ثانویه مغز را تحت تاثیر قرار می دهد. بیماری آلزایمر شایع ترین شکل زوال عقل است و ممکن است در 60 تا 70 درصد موارد نقش داشته باشد. زوال عقل ناشی از انواع بیماری ها و آسیب هایی است که به طور عمده یا ثانویه بر مغز تأثیر می گذارد، مانند بیماری آلزایمر یا سکته مغزی.

زوال عقل در حال حاضر هفتمین علت مرگ و میر در بین تمام بیماری ها و یکی از علل اصلی ناتوانی و وابستگی در میان سالمندان در سطح جهان است.

زوال عقل نه تنها برای افرادی که با زوال عقل زندگی می کنند، بلکه برای مراقبین، خانواده و جامعه نیز اثرات فیزیکی، روانی، اجتماعی و اقتصادی دارد.

نشانه ها و علائم زوال عقل در سالمندان

بسته به علل زمینه‌ای، سایر شرایط سلامتی و عملکرد شناختی فرد قبل از بیمار شدن، نشانه های عجیب زوال عقل به شیوه‌ای متفاوت روی هر فرد تأثیر می‌گذارد. علائم و نشانه های مرتبط با زوال عقل را می توان در سه مرحله درک کرد.

  • مرحله اولیه: مرحله اولیه زوال عقل اغلب نادیده گرفته می شود زیرا شروع تدریجی است. علائم رایج ممکن است شامل موارد زیر باشد:
  1. فراموشی
  2. از دست دادن مسیر زمان
  3. گم شدن در مکان های آشنا
  • مرحله میانی: با پیشرفت زوال عقل به مرحله میانی، علائم و نشانه‌ها واضح‌تر می‌شوند و ممکن است شامل موارد زیر باشد:
  1. فراموش کردن وقایع اخیر و نام افراد
  2. در خانه گیج شدن
  3. افزایش مشکل در برقراری ارتباط
  4. نیاز به کمک برای مراقبت شخصی
  5. تجربه تغییرات رفتاری، از جمله سرگردانی و پرسش های مکرر
  • مرحله آخر: مرحله پایانی زوال عقل یکی از وابستگی و عدم فعالیت تقریباً کامل است. اختلالات حافظه جدی هستند و علائم و نشانه های فیزیکی آشکارتر می شوند و ممکن است شامل موارد زیر باشند:
  1. غافل شدن از زمان و مکان
  2. داشتن مشکل در شناخت اقوام و دوستان
  3. نیاز روزافزون به خودمراقبتی کمکی
  4. داشتن مشکل در راه رفتن
  5. تجربه تغییرات رفتاری که ممکن است تشدید شود و شامل پرخاشگری باشد.

مشکلات رایج زوال عقل

انواع مختلفی از زوال عقل وجود دارد. بیماری آلزایمر که جزو بیماری های شایع در سالمندان است و ممکن است در 60 تا 70 درصد موارد نقش داشته باشد. سایر اشکال عمده عبارتند از زوال عقل عروقی، زوال عقل با اجسام لویی (تجمع غیرطبیعی پروتئین که در داخل سلول‌های عصبی ایجاد می‌شوند) و گروهی از بیماری‌ها که به زوال عقل فرونتومپورال (دژنراسیون لوب فرونتال مغز) کمک می‌کنند. زوال عقل همچنین ممکن است پس از سکته مغزی یا در زمینه عفونت‌های خاص مانند اچ‌آی‌وی، مصرف مضر الکل، آسیب‌های فیزیکی مکرر به مغز (معروف به آنسفالوپاتی تروماتیک مزمن) یا کمبودهای تغذیه‌ای ایجاد شود. مرزهای بین اشکال مختلف زوال عقل نامشخص است و اشکال مختلط اغلب با هم وجود دارند. برای اطلاعات بیشتر به شما پیشنهاد میکنیم مقاله تغذیه چیست و اهمیت آن برای سالمندان را مطالعه کنید.

  • میزان زوال عقل

در سراسر جهان، حدود 55 میلیون نفر مبتلا به زوال عقل هستند که بیش از 60 درصد آنها در کشورهای با درآمد کم و متوسط زندگی می کنند. از آنجایی که نسبت افراد مسن در جمعیت تقریباً در هر کشوری در حال افزایش است، انتظار می رود این تعداد در سال 2030 به 78 میلیون و در سال 2050 به 139 میلیون افزایش یابد.

  • درمان و مراقبت

در حال حاضر هیچ درمانی برای درمان زوال عقل وجود ندارد فقط به این نکته توجه کنید که افراد دچار زوال عقل بسیار به مراقبت معنوی از سالمندان نیاز دارند. داروهای ضد زوال عقل و درمان‌های اصلاح‌کننده بیماری که تا به امروز توسعه یافته‌اند، کارایی محدودی دارند و عمدتاً برای بیماری آلزایمر برچسب‌گذاری شده‌اند، اگرچه درمان‌های جدید متعددی در مراحل مختلف آزمایش‌های بالینی در حال بررسی هستند.

علاوه بر این، می توان برای حمایت و بهبود زندگی افراد مبتلا به زوال عقل و مراقبان و خانواده های آنها، چیزهای زیادی ارائه داد.

….:::: حتما مطالعه کنید :: راهکارهای پیشگیری از افسردگی در سالمندان ::::…

مراقبت از بیمار زوال عقل

  1. تشخیص زودهنگام به منظور ارتقاء مدیریت زودهنگام و بهینه
  2. بهینه سازی سلامت جسمانی، شناخت، فعالیت و رفاه
  3. شناسایی و درمان بیماری جسمی همراه
  4. درک و مدیریت تغییرات رفتاری
  5. ارائه اطلاعات و حمایت طولانی مدت از مراقبین.
  6. عوامل خطر و پیشگیری از زوال عقل

زوال عقل از چه سنی شروع میشود؟

اگرچه سن قوی‌ترین عامل خطر شناخته شده برای زوال عقل است، اما نتیجه اجتناب‌ناپذیر پیری بیولوژیکی نیست. علاوه بر این، زوال عقل منحصراً افراد مسن را تحت تأثیر قرار نمی دهد – زوال عقل با شروع جوان (که به عنوان شروع علائم قبل از سن 65 سالگی تعریف می شود) تا 9٪ موارد را تشکیل می دهد. مطالعات نشان می دهد که افراد می توانند با فعالیت بدنی سالمندان، سیگار نکشیدن، اجتناب از مصرف مضر الکل، کنترل وزن، رژیم غذایی سالم و حفظ فشار خون، کلسترول و قند خون سالم، خطر زوال شناختی و زوال عقل را کاهش دهند. عوامل خطر اضافی عبارتند از افسردگی در سالمندان، انزوای اجتماعی، سطح تحصیلات پایین، عدم تحرک شناختی و آلودگی هوا. پیشنهاد میکنیم مقاله «« تاثیر آلودگی هوا بر سالمندان »» را که قبلا منتشر کردیم را مطالعه کنید.

  • تاثیر اجتماعی و اقتصادی

پیامدهای اجتماعی و اقتصادی قابل توجهی از نظر هزینه های مستقیم پزشکی و مراقبت های اجتماعی و هزینه های مراقبت های غیررسمی دارد. در سال 2019، کل هزینه اجتماعی جهانی زوال عقل 1.3 تریلیون دلار برآورد شد و انتظار می‌رود که این هزینه‌ها تا سال 2030 از 2.8 تریلیون دلار فراتر رود زیرا هم تعداد افراد مبتلا به زوال عقل و هم هزینه‌های مراقبت افزایش می‌یابد.

  • تاثیر بر خانواده ها ومراقبین

در سال 2019، مراقبان غیررسمی (یعنی بیشتر اعضای خانواده و دوستان) به طور متوسط 5 ساعت در روز برای مراقبت از افراد مبتلا به زوال عقل صرف می کنند. این می تواند طاقت فرسا باشد. فشارهای جسمی، عاطفی و مالی می‌تواند استرس زیادی را برای خانواده‌ها و مراقبین ایجاد کند و حمایت سیستم‌های بهداشتی، اجتماعی، مالی و حقوقی ضروری است. پنجاه درصد از هزینه جهانی زوال عقل به مراقبت های غیررسمی نسبت داده می شود.

  • تاثیر نامتناسب بر زنان

در سطح جهانی، زوال عقل تأثیر نامتناسبی بر زنان دارد. شصت و پنج درصد از کل مرگ‌های ناشی از زوال عقل را زنان تشکیل می‌دهند و سال‌های زندگی تعدیل‌شده با ناتوانی (DALYs) ناشی از زوال عقل در زنان تقریباً 60 درصد بیشتر از مردان است. علاوه بر این، زنان اکثر مراقبت‌های غیررسمی را برای افراد مبتلا به زوال عقل ارائه می‌کنند که 70 درصد از ساعات مراقب را تشکیل می‌دهند.

  • حقوق بشر

متأسفانه، افراد مبتلا به زوال عقل اغلب از حقوق و آزادی های اولیه در دسترس دیگران محروم می شوند. در بسیاری از کشورها، محدودیت‌های فیزیکی و شیمیایی به طور گسترده در خانه‌های سالمندان و در مراکز مراقبت‌های حاد مورد استفاده قرار می‌گیرند، حتی زمانی که مقرراتی برای حمایت از حقوق افراد برای آزادی و انتخاب وجود دارد.

برای تضمین بالاترین کیفیت مراقبت برای افراد مبتلا به زوال عقل و مراقبان آنها، یک محیط قانونی مناسب و حمایتی مبتنی بر استانداردهای حقوق بشر پذیرفته شده بین المللی لازم است.

شرکت پرستاری در کرج

شرکت دنیای آرامش با بیش از ۱۰ سال سابقه درخشان دارای مجوزهای لازم و معتبر، آماده ارائه خدمات پرستار سالمند در کرج، پرستار بیمار در کرج و پرستار کودک در کرج در تمام نقاط کرج و استان البرز و مشاوره در زمینه استخدام پرستار میباشد. استخدام پرستار ها در هر ساعتی که مد نظر دارید. با افتخار حدود ۵۰% مشتریانی که روزانه با شرکت دنیای آرامش درخواست پرستار دارند از معرف ها هستند. تمام تلاش تیم دنیای آرامش جلب رضایت شما مشتری عزیز و معرفی دنیای آرامش توسط خود شما به کلیه شهروندان استان البرز میباشد. لازم به ذکر است که جذب کلیه نیروهای شرکت دنیای آرامش توسط خود مدیریت و آموزش چهارچوب ها و قوانین توسط مدیریت داخلی مجموعه دنیای آرامش انجام خواهد شد. پس با اطمینان خاطر عزیزان خود را به ما بسپارید.