فواید ماساژ درمانی برای سالمندان

اگر با مقالات سلامتی و تندرستی جادسون همراه بوده اید، با این نقل قول از انجمن پزشکی آمریکا آشنا خواهید شد:

از طریق کاوش های علمی تأیید شده است که بیش از 80 درصد از همه بیماری ها به دلیل استرس و فشاری است که از ذهن منشأ می گیرد و در بدن منعکس می شود.

ما در دوران سالمندی بیش از هر زمان دیگری استرس فیزیکی، شیمیایی و عاطفی را در زندگی خود تجربه می کنیم. اما خبر خوب این است که حتی اگر از این عوامل استرس زا بر ذهن و بدن خود آگاه نباشید، راه های زیادی برای کاهش اثرات آنها وجود دارد. اما اول، بیایید یک لحظه استرس را تعریف کنیم تا یاد بگیریم چگونه می توانیم از شر آن خلاص شویم. این مقاله توسط شرکت دنیای آرامش ارائه دهنده خدمات پرستاری در منزل کرج همراه با تخصص پرستار سالمند در منزل کرج تهیه شده است و در آن چند مورد از فواید ماساژ درمانی برای سالمندان را بررسی کرده ایم. لطفا تا انتها همراه ما باشید.

بنر مقاله فواید ماساژ درمانی برای سالمندان
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Email
Print

اضطراب چیست؟

سارا پکهام، مدیر سابق سلامت در جادسون و عضو هیئت مدیره جادسون، می‌گوید:

«همه استرس را تجربه می‌کنند. این واکنش طبیعی بدن به یک محرک یا عامل استرس زا است که تعادل فیزیکی یا ذهنی ما را بر هم می زند. معمولاً به عنوان پاسخ “جنگ یا گریز” ما نیز شناخته می شود.”

این پاسخ به موقعیت های زندگی یا مرگ به خوبی در فرآیند تکامل به ما کمک کرد و به ما اجازه داد تا در موقعیت های خطرناک سازگار شویم و زنده بمانیم.

در اینجا پاسخ فیزیولوژیکی بدن شما به این نوع استرس آمده است:

  • افزایش ضربان قلب و نبض
  • افزایش آمادگی/تنش عضلانی
  • افزایش فشار خون سالمندان
  • تنفس سریع و پی در پی
  • کند شدن سیستم گوارش
  • سرکوب سیستم ایمنی
  • افزایش هوشیاری/کم خوابی
  • افزایش تولید کورتیزول (هورمون استرس)

می توانید ببینید که چگونه این واکنش ها می توانند در موقعیت های خطرناک مفید باشند. بدن ما به شکل قابل توجهی واکنش نشان می دهد تا عملکردهای لازم برای بقای فوری افزایش یابد. خیلی تاثیرگذار است، واقعا اما زمانی که وضعیت خطرناک فروکش کرد، قرار بود بدن ما به حالت هموستاز بازگردد.

مشکلی که در فرهنگ امروزی می‌یابیم این است که بسیاری از ما این مکانیسم «جنگ یا گریز» را به‌طور مداوم در طول زندگی‌مان روشن کرده‌ایم، و در موقعیت‌های روزمره که این سطح از واکنش را تضمین نمی‌کند. یک بار دیگر به لیست بالا مراجعه کنید و تصور کنید که این واکنش ها حالت وجود یک فرد است.

قرار گرفتن در معرض این نوع استرس به طور مداوم در طول زندگی ما یک اثر مزمن دارد و می تواند منجر به عملکرد پایین تر و تجزیه اندام های داخلی مختلف، تا سطح سلولی شود.

محققان مشکلات سلامتی رایج مرتبط با استرس مزمن را شناسایی کرده اند:

همانطور که می بینید، اینها مسائلی هستند که نه تنها افراد مسن، بلکه اعضای هر نسل را تحت تاثیر قرار می دهند.

و در حالی که قبلاً راه‌های مختلفی را برای پیشگیری از استرس در سالمندان ارائه کرده‌ایم، اگر قبلاً اثرات منفی استرس را تجربه کرده‌ایم، چه کنیم؟ چگونه آسیبی را که استرس به بدنمان وارد کرده است، از بین ببریم؟

یک راه حل عالی برای شروع ماساژ درمانی است.

…:::: مقاله پیشنهادی : فواید یوگا در سالمندان ::::…

چگونه ماساژ درمانی برای سالمندان مفید است؟

علاوه بر مزایای زیبایی شناختی آشکار مانند آرامش، نشان داده شده است که ماساژ درمانی در سالمندان استرس را در بدن کاهش می دهد و اثرات منفی اضطراب، افسردگی و حتی اختلالات گوارشی را کاهش می دهد.

کلینیک مایو موافق است:

“مطالعات مزایای ماساژ نشان می دهد که این یک درمان موثر برای کاهش استرس، درد و تنش عضلانی است.”

آنتونی لیما، ماساژدرمانگر دارای مجوز در جادسون می‌گوید:

«مزایای ماساژ درمانی طیف گسترده‌ای دارد. از افزایش جریان خون به اندام ها تا حمایت از سیستم ایمنی و عصبی بدن، ماساژ درمانی همه کاره است.

لیما در پنج سال گذشته در ماساژ سالمندان تخصص داشته است، و در حالی که رسانه شفابخش می‌تواند برای همه سنین مفید باشد، به‌ویژه برای نسل‌های قدیمی‌تر مفید است. از بهبود سکته مغزی گرفته تا بهبود تعادل، فواید ماساژ درمانی برای سالمندان به ظاهر بی حد و حصر است. اما از آنجایی که مقالات ما نمی توانند بی حد و حصر باشند، ما مزایای اولیه را در یک لیست بسیار محدود از ده نفر خلاصه کرده ایم. به شما پیشنهاد میکنیم مقاله «« بیماری های عصبی سالمندان »» که قبلا منتشر کردیم را مطالعه کنید.

…:::: مقاله پیشنهادی ما : راه های بهبود کیفیت زندگی سالمندان ::::…

مزایای ماساژ درمانی برای سالمندان

جریان خون را در اندام‌ها افزایش می‌دهد – لیما می‌گوید:

«افزایش گردش خون مهمترین مزیت برای سالمندان است، گردش خون خوب می‌تواند با افزایش سن به طور فزاینده‌ای دشوار شود و ماساژ درمانی واقعاً به جریان خون در اندام‌ها کمک می‌کند.»

  1. تعادل و راه رفتن را بهبود می بخشد

    زمین خوردن به طور مداوم به عنوان یکی از مهمترین نگرانی های سالمندان ذکر شده است، زیرا استخوان های ما با افزایش سن ضعیف تر می شوند. با توجه به توانایی ماساژ در افزایش جریان خون در اندام ها، به بهبود حس عمقی یا حس موقعیت نسبی اعضای بدن کمک می کند، بنابراین تعادل ما را بهبود می بخشد و احتمال زمین خوردن را کاهش می دهد.

  2. ماهیچه‌ها و بافت‌های سخت را نرم می‌کند 

    با افزایش سن، عموماً فعالیت ما کاهش می‌یابد و ماهیچه‌های ما سفت و سفت‌تر می‌شوند. ماساژ با افزایش جریان خون در نواحی و در نهایت کاهش تنش کلی عضلات به نرم شدن عضلات و بافت ها کمک می کند.

  3. احساس مراقبت و راحتی ایجاد می کند 

    برخی از افراد از ماساژ لذت می برند زیرا می تواند احساس مراقبت و ارتباط ایجاد کند. به گفته لیما، «بسیاری از سالمندان چنین هستند. محرومیت از لمس به دلیل از دست دادن همسر یا شریک زندگی. لمس ماساژ واقعا به آنها کمک می کند تا آرام شوند.

  4. سیستم عصبی را تحریک می کند 

    لیما می گوید:

    «ماساژ درمانی اندورفین، هورمون ها و انتقال دهنده های عصبی را آزاد می کند که برای عملکرد سیستم عصبی مفید هستند.

    تحقیقات به طور مستمر از این ادعا حمایت می کند و نشان می دهد که چگونه ماساژ درمانی به تولید هورمون هایی کمک می کند که فواید زیادی برای بدن دارند، از جمله سروتونین و دوپامین (هورمون شادی).

  5. بهبودی سکته مغزی را تسهیل می کند 

    قبلاً استراحت در بستر تا 48 ساعت پس از سکته مغزی تجویز می شد، زیرا ترس از شروع سکته دیگری بود. اما این موضع قطب ها را تغییر داده است و اکنون پس از سکته مغزی، به سالمندان توصیه می شود دوباره بلند شوند و حرکت کنند. کمک اصلی برای این کار ماساژ درمانی است زیرا نواحی آسیب دیده را تحریک می کند و بر هر چیزی که ممکن است فلج شود تمرکز می کند.

  6. افزایش انعطاف پذیری 

    از آنجایی که ماهیچه های پیر ما به دلیل عدم تحرک سفت می شوند، مهم است که به آنها کمک کنیم تا آرام شوند. ماساژ درمانی ماهیچه‌ها و مفاصل سفت را نرم می‌کند و طیف وسیع‌تری از حرکت را در فعالیت‌های روزمره زندگی ممکن می‌سازد.

  7. خواب سالمند را بهبود می بخشد 

    مزیت آرامش بخش ماساژ فراتر از میز ماساژ است. لیما مواردی را دیده است که ماساژ درمانی به برخی از بیماران مبتلا به زوال عقل کمک کرده است که در طول شب بخوابند در حالی که در غیر این صورت نمی‌توانستند.

…:::: مقاله پیشنهادی ما : بهترین راه های اوقات فراغت سالمندان ::::…

شرکت پرستاری در کرج

شرکت دنیای آرامش با بیش از ۱۰ سال سابقه درخشان دارای مجوزهای لازم و معتبر، آماده ارائه خدمات پرستار سالمند در کرج، پرستار بیمار در کرج و آماده استخدام پرستار کودک در کرج در تمام نقاط کرج و استان البرز و مشاوره در زمینه استخدام پرستار میباشد. استخدام پرستار ها در هر ساعتی که مد نظر دارید. با افتخار حدود ۵۰% مشتریانی که روزانه با شرکت دنیای آرامش درخواست پرستار دارند از معرف ها هستند. تمام تلاش تیم دنیای آرامش جلب رضایت شما مشتری عزیز و معرفی دنیای آرامش توسط خود شما به کلیه شهروندان استان البرز میباشد. لازم به ذکر است که جذب کلیه نیروهای شرکت دنیای آرامش توسط خود مدیریت و آموزش چهارچوب ها و قوانین توسط مدیریت داخلی مجموعه دنیای آرامش انجام خواهد شد. پس با اطمینان خاطر عزیزان خود را به ما بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *