تغذیه کودکان کم وزن

علت کمبود وزن در کودکان قطعا دلایل مختلف دارد. ما در این مقاله به معرفی تغذیه کودکان کم وزن و علت وزن نگرفتن کودک دو ساله تا پنج ساله پرداخته ایم. با خواندن این مقاله اطلاعات خوب و مفیدی به دست خواهید آورد، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

این مقاله توسط شرکت پرستاری در کرج دنیای آرامش، متخصص پرستار کودک در کرج تهیه شده است.

underweight child
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Email
Print

…:::: حتما مطالعه کنید : لیست غذا برای رشد کودک آپدیت جدید ::::…

فهرست محتوا: مخفی کن

چگونه می توانم بفهمم فرزندم کم وزن است؟

به عنوان یک پدر و مادر، تشخیص اینکه فرزندتان کم وزن است یا نه، می تواند دشوار باشد. کودکان ۲ تا ۵ ساله ممکن است کوچک باشند، اما در حال رشد هستند و به انرژی (کالری) و مواد مغذی که از یک رژیم غذایی متنوع و متعادل به دست می‌آیند، نیاز دارند. اگر کودک شما کم وزن است، ممکن است کالری کافی دریافت نکند. اگر نگران این هستید که فرزندتان کم وزن است یا به طور طبیعی رشد نمی کند، به پزشک عمومی مراجعه کنید. وزن کم می تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. اگر کودک شما در پذیرش است (4 و 5 ساله)، ممکن است قبلاً وزن شده و قد او به عنوان بخشی از برنامه ملی اندازه گیری کودک اندازه گیری شده باشد. اگر مشکلی در رژیم غذایی کودک شما وجود دارد، پزشک عمومی می تواند توصیه هایی را ارائه دهد که به فرزند شما کمک می کند تا وزن مناسبی داشته باشد، یا او را به یک متخصص تغذیه کودک ارجاع دهد.

آنچه فرزند شما به آن نیاز دارد

همه کودکان به انرژی (کالری) و مواد مغذی نیاز دارند که از یک رژیم غذایی متنوع و متعادل به دست می آید.

یک رژیم غذایی سالم برای یک کودک خردسال با یک رژیم غذایی سالم برای یک بزرگسال یکسان نیست. بسیاری از «جایگزین‌های سالم‌تر» که به بزرگسالان توصیه می‌شود برای کودکان نوپا و خردسالان مناسب نیستند.

کودکان معده‌های کوچک‌تری نسبت به بزرگسالان دارند و نیاز به خوردن مقادیر کمتری دارند. خوردن 3 وعده غذایی در روز به اضافه 3 میان وعده کوچکتر در زمان های منظم معمولی است.

اگر فرزندتان کم وزن است، ممکن است وسوسه انگیز باشد که به او غذاهای ناسالم برای کودکان و پر کالری مانند شیرینی، شکلات، کیک، نوشیدنی های شیرین و غذاها و نوشیدنی های چرب بدهید. اما یک رژیم غذایی متنوع و متعادل کلید افزایش وزن سالم کودک است.

…::: مقاله پیشنهادی : معرفی خوراکی های مضر برای کودکان :::…

عکس کودک لاغر
…::: حتما مطالعه کنید :: آلرژی در کودکان + راه درمان و پیشگیری :::…

رژیم متعادل چیست؟

یک رژیم غذایی متعادل برای یک کودک خردسال به معنای داشتن غذاهای متنوع است

رژیم غذایی شامل:

  • حداقل 5 وعده از انواع میوه و سبزیجات در روز
  • وعده‌های غذایی مبتنی بر کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای مانند سیب‌زمینی، نان، برنج و پاستا
  • برخی از لبنیات یا جایگزین های لبنی (مانند نوشیدنی های سویا و ماست)؛ گزینه های کم چرب و کم قند را انتخاب کنید
  • برخی از لوبیاها و حبوبات، ماهی، تخم مرغ، گوشت یا انواع دیگر پروتئین؛ هر هفته 2 وعده ماهی را هدف قرار دهید که یکی از آنها ماهی های روغنی مانند سالمون یا ماهی خال مخالی باشد.
  • روغن ها و اسپری های غیر اشباع، به مقدار کم مصرف می شود
  • مقدار زیادی مایعات – دولت مصرف ۶ تا ۸ لیوان در روز را توصیه می کند

کودکان خردسال، به‌ویژه آن‌هایی که زیر ۲ سال سن دارند، به انرژی متمرکزی نیاز دارند که از چربی تأمین می‌شود. برخی ویتامین ها نیز وجود دارند که فقط در چربی ها یافت می شوند.

به همین دلیل است که غذاهای پرانرژی مانند شیر کامل، ماست، پنیر و ماهی روغنی بسیار مهم هستند.

زمانی که فرزندتان ۲ ساله شد، می‌توانید به تدریج لبنیات کم‌چرب معرفی کنید و چربی را در سایر غذاها کاهش دهید، تا زمانی که کودکتان خوب غذا می‌خورد و به خوبی رشد می‌کند.

تا زمانی که فرزندتان به 5 سالگی برسد، باید رژیم غذایی سالم و کم‌چربی مانند آنچه برای بزرگسالان توصیه می‌شود، داشته باشد.

در مورد غذا دادن به کودکان خردسال، به علاوه نکاتی برای تغذیه نوزادان و کودکان گیاهخوار و گیاهخوار بیشتر بدانید.

معرفی تغذیه خوب و مناسب برای وزن گیری کودکان

ویتامین ها برای کودکان

وزارت بهداشت توصیه می کند که به همه کودکان بین 6 ماه تا 5 سال قطره ویتامین A، C و D داده شود.

اینها ممکن است به ویژه برای کودکان کم وزن، که ممکن است رژیم غذایی متنوعی برای تامین تمام مواد مغذی مورد نیازشان نداشته باشند، مهم باشد.

می توانید از پزشک خود بپرسید که قطره های ویتامین را از کجا تهیه کنید یا برای مشاوره بیشتر با یک داروساز یا پزشک عمومی صحبت کنید.

چگونه کالری دریافتی فرزندتان را افزایش دهید؟

چند مرحله وجود دارد که می‌توانید برای افزایش کالری دریافتی فرزندتان تا زمانی که به وزن مناسبی برسد، انجام دهید، در حالی که همچنان یک رژیم غذایی سالم ارائه می‌کنید.

  1. پوره سیب زمینی را با قرار دادن شیر یا پنیر در آن حجیم کنید
  2. پنیر رنده شده را روی لوبیا روی نان تست قرار دهید
  3. پودینگ شیر درست کنید
  4. به جای آب با شیر سوپ درست کنید

آلرژی غذایی در کودکان

اگر فکر می‌کنید فرزندتان ممکن است دچار آلرژی غذایی یا کودک بد غذا باشد، مهم است که با پزشک صحبت کنید تا بفهمید چه چیزی باعث علائم او می‌شود.

برای مثال، اگر فرزند شما قادر به خوردن لاکتوز (نوعی قند طبیعی در شیر و محصولات لبنی) نباشد، ممکن است پزشک او را برای توصیه‌های تغذیه‌ای مناسب به یک متخصص تغذیه ارجاع دهد.

آن‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا مطمئن شوید که فرزندتان مقدار مناسبی از مواد مغذی را در رژیم غذایی خود برای رشد و تکامل سالم دریافت می‌کند.

نگرش سالم به غذا

کودکان می توانند نگرش خود را نسبت به غذا از بزرگسالان اطراف خود بیاموزند. بهترین راه برای کمک به فرزندتان برای داشتن یک عمر تغذیه سالم این است که ببیند شما یک رژیم غذایی سالم می خورید و نگرش سالم نسبت به غذا دارید.

وقت غذا را به وقت خانواده اختصاص دهید. دور یک میز بنشینید و از غذایی که می خورید لذت ببرید. این باید یک بخش سرگرم کننده و شاد از روز باشد.

غذا را با پاداش یا عشق مرتبط نکنید، زیرا فرزندتان یاد می‌گیرد به جای گرسنگی، برای آرامش به غذا روی بیاورد.

انواع غذاها و طعم های متنوع را زودتر معرفی کنید. اگر کودک شما اهل غذا خوردن است، غذاهای جدید را به تدریج و در وعده های کوچک معرفی کنید.

زمانی که غذای جدیدی می خورند تحسین زیادی کنید و پاسخ های منفی به غذا را نادیده بگیرید. صبور باشید – به برخی از کودکان قبل از خوردن غذای جدید باید بارها به آنها پیشنهاد شود.

اصرار نکنید که کودک هر چیزی را که در بشقابش است بخورد یا وقتی به اندازه دلخواه شما غذا نمی‌خورد از او انتقاد نکنید. این باعث می شود زمان غذا خوردن به یک تجربه منفی برای کودک شما تبدیل شود.

فرزندتان را فعال نگه دارید

حتی اگر کودک شما کم وزن است، مهم است که او از نظر بدنی فعال باشد.

فعالیت بدنی کودکان به آنها کمک می کند تا استخوان ها و ماهیچه های قوی و سالمی داشته باشند. این بخش مهمی از روشی است که آنها درباره خود و جهان یاد می گیرند. و از همه مهمتر، سرگرم کننده عالی است.

اگر کودک شما کم وزن است، میزان فعالیت بدنی که باید انجام دهد ممکن است با سایر کودکان متفاوت باشد. یک پزشک عمومی، پرستار مطب، پرستار مدرسه یا بازدیدکننده سلامت می‌توانند در این مورد راهنمایی کنند.

بیاموزید که چگونه با فرزندتان فعال شوید.

پیشرفت فرزندتان را زیر نظر داشته باشید

اگر با استفاده از این دستورالعمل ها و توصیه های پزشک عمومی یک رژیم غذایی سالم ارائه می کنید، باید شاهد بهبود وزن و رشد کودک خود باشید.

مطمئن شوید که به پزشک عمومی مراجعه می‌کنید تا بررسی کنید که افزایش وزن فرزندتان همانطور که باید اتفاق می‌افتد.

هنگامی که کودک شما وزن مناسبی دارد، ممکن است نیاز به تنظیم رژیم غذایی او داشته باشد تا اضافه وزن نداشته باشد.

…:: حتما مطالعه کنید : پوره میوه برای نوزاد :::…
عکس غذای سالم برای کودکان
….:::: حتما مطالعه کنید : 7 دلیل برای بی اشتهایی در کودکان ::::….

غذاهایی که باید مراقب آنها باشید در رژیم غذایی فرزندتان گنجانده شود

  • نوشیدنی‌ها و غذاهای شیرین – توصیه نمی‌شود به فرزندتان نوشیدنی‌ها و غذاهای پر قند بدهید. هنگامی که قند به طور مکرر و برای مدت طولانی با دندان های کودک شما تماس می گیرد، آسیب بیشتری به او وارد می کند. اگر فرزندتان غذاها یا نوشیدنی‌های شیرین می‌خورد، بهتر است آن‌ها را فقط در زمان غذا بخورید تا آسیب به دندان‌هایش به حداقل برسد.

  • چربی‌های اشباع – اینها چربی‌های ناسالم هستند، مانند نوع همبرگر، سوسیس، پای، بیسکویت، کیک و پنیر. سعی کنید این غذاها را اغلب به کودک خود ندهید.

  • غذاهای سبوس‌دار – اینها شامل غذاهایی مانند ماکارونی سبوس‌دار، نان و برنج قهوه‌ای است که سرشار از فیبر هستند و ممکن است قبل از دریافت کالری و مواد مغذی مورد نیاز فرزندتان احساس سیری کنند. بعد از ۲ سالگی، می‌توانید به تدریج غذاهای سبوس‌دار بیشتری وارد کنید.

نوشیدنی در رژیم غذایی کودک شما

  • آب و شیر گاو ساده بهترین نوشیدنی برای کودکان خردسال بعد از 12 ماهگی است.
  • کودکان خردسال بعد از 2 سالگی می توانند از نوشیدن شیر کامل (پرچرب) به شیر نیمه بدون چربی تغییر کنند، اما فقط در صورتی که رژیم غذایی متنوعی داشته باشند و متناسب رشد کودک به شکل طبیعی شکل میگیرد.
  • اگر کودک شما کم وزن است، پزشک یا متخصص تغذیه ممکن است به او توصیه کند که شیر کامل بنوشد.
  • آب میوه ها منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی هستند، اما قند و اسید زیادی نیز دارند که می تواند به دندان ها آسیب برساند.

اگر تصمیم گرفتید به کودک خود آب میوه یا اسموتی بدهید، آنها باید رقیق شوند (1 قسمت آب به 10 قسمت آب).

مراقب میزان آب میوه و اسموتی های کودک خود باشید. و به یاد داشته باشید که اینها را فقط در وعده‌های غذایی نگه دارید، زیرا می‌توانند باعث پوسیدگی دندان شوند.

اطمینان حاصل کنید که کودک شما مایعات را پر نمی کند. کودکان کم وزن که بیش از حد مایعات می نوشند و به اندازه کافی غذا نمی خورند، کالری کافی مصرف نمی کنند و مواد مغذی مهم را از دست می دهند.

….:::: مقاله پیشنهادی به شما : افزایش اشتها در کودکان ::::….

لیست غذا برای وزن گیری کودک

در بخش از مقاله چند انتخاب غذای سالم محبوب برای کودکان به همراه چند پیشنهاد در مورد نحوه استفاده از آنها آورده شده است.

   
سیب زمینی  شیر، پنیر و فرآورده های لبنی
تخم مرغ آجیل و میوه های خشک
جو دوسر عسل، شربت افرا و جگر
موز کره و کره آجیل
آووکادوها گوشت لخم – گوشت کم چربی

دیدن یک کودک سالم و فعال پر از انرژی لذت بخش است و هر والدینی سعی می کند اطمینان حاصل کند که فرزند کوچکشان در رده وزنی مطلوب قرار دارد. در مقابل، کمبود وزن یا حتی یک کودک دارای اضافه وزن که تنبل و منفعل است، دلیلی برای نگرانی هر والدینی است. مشکلات وزنی کودکان را می توان با انتخاب درست در مورد غذاهایی که می خورند اصلاح کرد.

 

میزان متابولیسم یک کودک بسیار بالاتر از یک بزرگسال است زیرا بدن آنها هنوز در حال رشد و تکامل است، به همین دلیل است که غذا یا کالری مصرفی آنها باید بیشتر باشد. کودکی که نوع صحیح غذا را دریافت می کند، از زمان مناسب غذا پیروی می کند و عادات غذایی صحیحی دارد، در مسیر درست قرار می گیرد. آموزش غذای خوب و عادات غذایی از ابتدا ضروری است. یک راه عالی برای شروع یک رژیم غذایی متعادل غنی از میوه ها و سبزیجات و کم چربی و قند است. از این به عنوان راهنمای مرجع استفاده کنید. کودکان در پیش دبستانی Eurokids یاد می گیرند که چگونه یک رژیم غذایی متعادل را به عنوان بخشی از برنامه روزمره خود حفظ کنند.

رسیدن به منوی غذاخوری و سفارش دادن فست فود یا تسلیم خوردن غذاهای شیرین آسان است، اما اگر به اندازه کافی از این کار خودداری کنیم، در حال حاضر انتخاب درستی برای تغذیه سالم انجام داده ایم. در حالی که کاهش مصرف چربی ها، قندها، فست فودها و فست فودها اولین قدم برای وارد کردن یک کودک چاق به گروه وزنی مطلوب است. سایر اقدامات را می توان پس از مشورت با متخصص اطفال و متخصص تغذیه در نظر گرفت.

از سوی دیگر، کودک کم وزن به غیر از بی حالی، مستعد ابتلا به بسیاری از مشکلات سلامتی است، بنابراین ضروری است که برخی از غذاهای افزایش وزن را در رژیم غذایی خود بگنجانید. بیایید اکنون به بررسی برخی از غذاهایی بپردازیم که می توانند به افزایش وزن کودکان کمک کنند.

…:::: پیشنهاد ما به شما :: معرفی 10 مورد از میوه های مفید برای کودکان است، لطفا مطالعه فرمایید ::::…

شرکت پرستاری در کرج

شرکت دنیای آرامش با بیش از ۱۰ سال سابقه درخشان دارای مجوزهای لازم و معتبر، آماده ارائه خدمات پرستار سالمند در کرج، پرستار بیمار در کرج و پرستار کودک در کرج در تمام نقاط کرج و استان البرز و مشاوره در زمینه استخدام پرستار میباشد. استخدام پرستار ها در هر ساعتی که مد نظر دارید. با افتخار حدود ۵۰% مشتریانی که روزانه با شرکت دنیای آرامش درخواست پرستار دارند از معرف ها هستند. تمام تلاش تیم دنیای آرامش جلب رضایت شما مشتری عزیز و معرفی دنیای آرامش توسط خود شما به کلیه شهروندان استان البرز میباشد. لازم به ذکر است که جذب کلیه نیروهای شرکت دنیای آرامش توسط خود مدیریت و آموزش چهارچوب ها و قوانین توسط مدیریت داخلی مجموعه دنیای آرامش انجام خواهد شد. پس با اطمینان خاطر عزیزان خود را به ما بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *