شروع تغذیه کودک با غذاهای جامد

نحوه شروع تغذیه کودک بسیار حائز اهمیت است و بر همین مبنا شرکت پرستاری در کرج دنیای آرامش متخصص پرستار کودک در کرج ، در این مقاله نحوه صحیح شروع تغذیه کودک با غذاهای جامد را بطور کامل توضیح داده شده است و غذای جامد برای نوزاد را برای شما لیست کردیم و همینطور در ادامه به معرفی غذاهای مورد علاقه بچه ها پرداخته ایم. با خواندن این مقاله اطلاعات خوب و مفید به دست خواهید آورد، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید. لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

غذاهای جامد مناسب کودکان و نوزادان
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Email
Print
فهرست محتوا: مخفی کن

غذای جامد چیست؟

اولین غذای جامدی که کودک می خورد نه تنها برای خودش، که برای پدر و مادرش هم رویداد بزرگی است. این مرحله در زمان خودش، درست مثل فارغ التحصیل شدن از دبیرستان یا دانشگاه، گام بلندی رو به جلوست.
مادرم می گفت که نود سال پیش، هنگامی کـه مـن کـودک بودم، تا یک سالگی به کودک غذای جامد نمی دادند. این قانون، همانند بسیاری از قوانین دیگر، توسط دکتر امت هالت(۱) در کتاب مراقبت و تغذیه کودکان که مادرم با ایمانی عجیب، از آنها پیروی میکرد (دست کم در مورد فرزندان اول و دوم خود)، نوشته شده بود. من فکر نمیکردم که بچه اول بودن، امتیاز خاصی داشته باشد، چون هر وقت که با خواهر یا برادر کوچکترم دعوا می کردم، مادرم همه تقصیرها را گردن من می انداخت و می گفت، «بنی! تو بزرگتری و باید عقلت بیشتر برسد.» او همیشه به من بیشتر از بقیه سخت می گرفت. مثلاً تا وقتی که دوازده ساله شدم، اجازه نداشتم که حتی نصف موز هم بخورم، چون دکتر هالت گفته بود کـه مـوز بسیارمراقبت از کودک تا ۲ سالگی دیر هضم می شود. ولی یادم می آید که این سختگیری ها بتدریج در مورد خواهر و برادرهای بعدی من کمتر شدند.
هنگامی که در سال ۱۹۳۳، رشته پزشکی کودکان را دنبال می کردم، سن شروع تغذیه با غذای جامد پنج ماهگی بود. هنگامی که در سال ۱۹۴۶ کتاب تغذیه و تربیت کودک را منتشر کردم، این سن، سه ماهگی چند سال بعد، بعضی از پزشکان پیشنهاد کردند کـه غـلات را از یک ماهگی باید به کودک داد و سبزیجات، میوه و گوشت را باید در سه ماهگی به غذای او افزود. این همه عجله برای چه؟ مادران مبتدی اشتیاق داشتند که فرزندانشان از بچه های فامیل و همسایه ها جلو بزنند! بعضی از پزشکان هـم دلشان می خواست با بقیه مسابقه بدهند و«جلوبزنند!»
سپس بتدریج همه متوجه شدند که تغذیه زودهنگام با غذای جامد، منجر می شود و گاهی اوقات جلوی تغذیه درست کودک با شیر مادر را، که در آن هنگام بتدریج داشت محبوبیت پیدا می کرد، می گیرد. بنابراین، اینک باید برای شروع تغذیه با غذای جامد تا پنج یا شش ماهگی صبر کرد. من هم بشدت با تأخیر انداختن تغذیه با غذای جامد تا این سن موافق هستم.

…:::: حتما مطالعه کنید : لیست غذا برای رشد کودک آپدیت جدید ::::…

شرکت پرستاری در کرج

غلات به صورت سنتی همچنان اولیـن غـذاهـای جامد را تشکیل می دهند. شاید علت این باشد که غلات معمولاً نرم هستند و کمتر، آلرژی ایجاد میکنند (به غیر از گندم که گاهی تولید آلرژی می کند). پودر برنج های آماده برای کودکان را معمولاً با آهن که پس از شش ماهگی برای کودک شـیـر بسیار ضرورت دارد و بخصوص کودکانی که با شیرخشک تغذیه می شوند و این ماده حیاتی را به اندازه کافی دریافت نمی کنند، باید آن را به صورت مکمل دریافت کنند.
من گاهی اوقات از این سنت سرپیچی میکنم و سیب پخته شده یا خام و موز رسیده را به عنوان نخستین غذای جامد پیشنهاد می دهم، زیرا بعضی از کودکان برای مدتی علاقه ای به غلات ندارند و مـن هـیچ دلم نمی خواهد آنها را از یک ماده غذایی غنی بیزار کنم.

صحبت درباره اکراه از غذاهای جامد، مرا به یاد این نکته می اندازد که بعضی از بچه ها در مقابل هر نوع غذای جامدی،گیج می شوند، دماغشان را بالا می گیرند، با زبانشان غذا را تف میکنند، آن را پس می زنند و از سر اعتراض صداهای عجیب و غریبی را از گلویشان بیرون می دهند. آنها با این کارهایشان بخش اعظم غذای جامد را از دهانشان بیرون می دهند و آن را روی چانه شان می ریزند. به شما پیشنهاد میکنیم مقاله دلایل تف کردن غذا توسط کودک را برای اطلاعات بیشتر مطالعه فرمایید.

مادر تا جایی که می تواند این غذاها را با قاشق جمع میکند و داخل دهان کودک می گذارد، ولی اغلب آنها دوباره همین کارها را تکرار می کنند و تعداد کمی هم هر بار بخشی از غذا را قورت می دهند.
جای تعجبی نیست که کسب این مهارت، مدتی طول میکشد، چون قاشق، شیء عجیبی است! عضلات دهان عادت کرده اند که شیر را با فشار بین نوک پستان مادر و سقف دهان، بمکند و به داخل حلق بفرستند. حالا کودک باید یاد بگیرد که غذا را با نوک زبانش دریافت کند و سپس با حرکت خاصی شبیه به «شیر دوشیدن» به طرف انتهای زبان و حلق براند. خوشبختانه در مورد اغلب بچه ها، یادگیری این مجموعه حرکات چند روز یا حداکثر چند هفته، بیشتر طول نمیکشد.

…::: حتما مطالعه کنید : لیست صبحانه برای نوزاد شش ماهه :::…

کدام غذاهای جامد و به چه ترتیب؟

تا چند سال پیش، تقریباً همه پزشکان توصیه می کردند که تغذیه کودک را با غلات پخته شروع کنیم و سپس بتدریج سبزی پخته، میوه له شده، گوشت کاملا خرد شده و سفیده تخم مرغ کاملا پخته شده را به رژیم غذایی او بیفزائیم. استفاده از زرده تخم مرغ را تا سه ماهه آخر سال اول به تأخیر می انداختند چون اعتقاد داشتند که در بعضی ایجاد آلرژی در کودکان می کند. سایر غذاها را هر چه دیرتر به کودک بدهیم، احتمال ایجاد آلرژی در او، بخصوص در خانواده هایی که سابقه آلرژی دارند،کمتر می شود. مرغ و ماهی را می توان در اوایل سال دوم به کودک داد.
غذاهایی که در قوطی یا شیشه به صورت آماده برای کودکان تهیه می شوند، از نظر نگهداری، گرم کردن و استفاده، بسیار راحت هستند و درست به اندازه غذاهای پخته تازه ارزش غذایی دارند. ولی بعضی از تولیدکنندگان غذاهای آماده کودک، غلات را با میوه، سبزی و گوشت هم مخلوط میکنند. به نظر من عاقلانه تر این است که این غذاها را به صورت جداگانه بخرید تا بتوانید متوجه شوید که از کدام سبزی ها، میوه ها و گوشت ها استفاده شده است، چون اگر کودک فقط غلات بخورد و یا میزان غلات مخلوط شده با سبزیها، میوه ها و گوشت ها زیاد باشد، غذا بیش از حد چسبناک می شود. روی جعبه های غذاهای آماده را دقیق بخوانید تا متوجه شوید که دارید به کودکتان چه می دهید.

بهتر است نمک به غذاهای کودک اضافه نکنید. علاقه به نمک ممکن است به صورت یک عادت غذایی مضر برای تمام عمر درآید و بعدها منجر به فشار خون بالا، بیماریهای قلبی و سکته شود.

غالباً راحت ترین کار این است که به کودک هم همان سبزیها، میوه های مفید برای کودکان، تازه یا کمپوت و غذاهایی که سایر اعضای خانواده می خورند، داده شود. البته باید دقت کرد که این غذاها فاقد نمک، ادویه و مواد مضر برای کودک باشند و آنها را کاملا له کنید، چون کودک تا قبل از سن یک سالگی قادر به له کردن غذا توسط آرواره ها نیست. پس از یک سالگی می توان سبزی هاو میوه ها را بتدریج به صورت تکه های کوچک به کودک داد. کمپوتهایی که برای بزرگسالان تهیه می شوند معمولاً مولا پر از شربت شیرین هستند که به هیچ وجه آنها را برای بچه های کوچک توصیه نمیکنم. اگر هم از این نوع میوه ها استفاده میکنید، باید آنها را کاملاً به صورت پوره درآورید. به شما مقاله «« انواع پوره برای نوزادان »» را که قبلا منتشر کردیم را پیشنهاد میکنیم.
در سالهای اخیر، بعضی از متخصصان علم تغذیه و پزشکان (از جمله خود من)، نوعی غذای گیاهی بدون گوشت، مرغ، چربی حیوانی و لبنیات (خامه،کره،گوشت گاو یا پنیر) و کمی روغن گیاهی را توصیه می کنند. استدلال آنها به این شرح است:
عادات دائمی غذایی اصولاً در کودکی شکل می گیرند و تا آخر عمر باقی می مانند.

آمریکایی ها از رژیم های غذایی بسیار پر چربی استفاده میکنند و روز به روز بر تعداد کودکان و بزرگسالان چاق افزوده می شود.
مرگ و میرهای حاصل از بیماریهای قلبی – عروقی (حمله قلبی)، سرطانها و سکته، در حال افزایش است. این بیماریها عمدتاً به رژیم های غذایی پرچرب، مخصوصاً چربی حیوانی (گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، لبنیات) ارتباط پیدا می کنند.
یکی از دلایلی که پدر و مادرها خطر رژیم های غذایی پرچرب را در کودکان خود درک نمی کنند این است که مرگ ناشی از رژیم های غلط غذایی تا میانسالی پیش نمی آید.

مـن تـوصیه می کنم که استفاده از شیر گاو («شیر پاستوریزه» و شیرخشک) را تا سن دو یا سه سالگی به تأخیر بیندازیـد. مـن هـمچنین توصیه میکنم که گوشت های قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ و پنیر را نه تنها در دوره کودکی که در هیچ سنی به او ندهید. مـن سـالهاست که چنین رژیمی را دنبال میکنم و بسیار هم مؤثر بوده است. البته به این دلیل از دیگران نمی خواهم که این کار را بکنند، ولی همین من شخصاً از آن بهره ها برده ام. ولی هنوز هم متخصصان تغذیه و پزشکان زیادی وجود دارند که در مورد رژیم غذایی گیاهی (بدون گوشت قرمز، گوشت مرغ، پنیر، تخم مرغ و بخصوص شیر که من مخصوصاً درباره آن به صورت مفصل صحبت خواهم کرد) برای کودکان دو سال به بالا، مردد هستند و معتقدند که به این ترتیب، کودک کالری، کلسیم و پروتئین غنی کافی برای ادامه حیات را به دست نمی آورد. من خودم شخصاً محقق یا متخصص تغذیه نیستم، ولی توسط متخصصان تغذیه و پزشکانی که در این مورد به دقت و برای دوره ای طولانی تحقیق کرده اند، به اطلاعات باارزشی دست پیدا کرده ام. آنها معتقدند که مجموعه ای از سبزیها میوه ها، غلات کامل و حبوبات، همه نیازهای جسمی کودک را بعد از دو سالگی برآورده می سازند.

اگر مادر توانایی جسمی و تمایل برای شیر دادن به کودکش را داشته باشد، من بشدت با شیر دادن به کودک تا سن دوسالگی موافق هستم. اولویت دوم، شیرخشک تهیه شده از شیر گاو است. نسبت پروتئین و چربی در شیرخشک ها کاهش پیدا کرده و به شکر آن افزوده شده است تا آن را هر چه بیشتر به شیر انسان شبیه کند.
شیر مادر تا حدی کودک را در مقابل بیماریهای عفونی روده ای و تنفسی مصون می سازد، احتمال ایجاد آلرژی نسبت به آن کم است و شاید به جلوگیری از دیابت در کودکان هم کمک کند. کودکانی که از شیر مادر تغذیه میکنند، نسبت به کودکان شیر خشکی، کمتر به عفونت گوش دچار می شوند. در هر حال مادری که نمی خواهد به فرزندش شیر بدهد و یا قادر به انجام این کار نیست (به خاطر شیر ناکافی که احتمال آن کم است – یا بیماریها، بهتر است از شیرخشک به جای شیرهای پاستوریزه یا تبخیر شده ای که در خانه تهیه می شوند، استفاده کند.
فکر حذف شیر گاو بعد از دو یا سه سالگی از رژیم غذایی کودک و ندادن محصولات لبنی ازجمله پنیر و ماست، برای بسیاری از کسانی که عادت کرده اند از تمام آگهی های بازرگانی و افراد دیگر بشنوند که اینها بهترین غذا برای کودکان هستند و مخصوصاً شیر را باید هر روز از یک لیوان تا یک لیتر مصرف کرد، بهت آور است. در دوران کودکی، یـادم می آید که شیرفروش محله مان برای هر کودکی یک و نیم لیتر شیر تحویل مادرمان می داد!

ذکر این نکته ضرورت دارد که اغلب کودکان دنیا، پس از آن که مادر، آنها را نوعاً در سن دوسالگی از شیر می گیرد، دیگر شیر نمی خورند.
کمیته پزشکان مسؤول پزشکی به این نتیجه رسیده انـد کـه کـودکان می توانند از رژیم غذایی سرشار از سبزی و غلات و حبوبات كامل (سبوس دار)، کالری کافی، پروتئین باارزش و کلسیم مناسب را دریافت کنند. تجربه هایی که در مورد تغذیه با مواد حیوانی صورت می گیرند نشان می دهند که رشد سریع ناشی از رژیم های غذایی غنی که روزگاری به عنوان بهترین رژیم تلقی می شدند، ممکن است به مرگ ناشی از «پیری زودرس» منجر شوند. کودکانی که از رژیم غذایی بدون گوشت و لبنیات استفاده میکنند، دچار بیماریهای قلبی ـ عروقی، بعضی از سرطانها و حمله قلبی نمی شوند، به شرط آن که در تمام طول عمر از رژیم گیاهی – استفاده کنند.

…:::: مقاله پیشنهادی ما به شما :: بیماری های شایع نوزادان کدامند؟ ::::…

معرفی غذای جامد برای نوزاد

شروع به معرفی غذاهای جامد زمانی کنید که کودک شما علائم آمادگی را نشان می دهد – حدود 6 ماهگی اما نه قبل از 4 ماهگی. غذاهای اول ممکن است صاف یا ریز له شده باشند. سپس غذا را می توان تقریباً له یا خرد کرد. غذای اول باید شامل غذاهای غنی از آهن باشد. شما می توانید هر تعداد غذا را در یک زمان و به هر ترتیبی معرفی کنید. شیردهی یا استفاده از شیر خشک را تا حداقل 12 ماهگی کودک ادامه دهید. از حدود 6 ماهگی، غذاهایی را بگنجانید که ممکن است باعث آلرژی شوند.

غذاهای جامد: چرا نوزادان به آنها نیاز دارند

همانطور که نوزادان بزرگتر می شوند، برای دریافت مواد مغذی کافی برای رشد و مو به غذای جامد نیاز دارند. این مواد مغذی ضروری عبارتند از آهن، روی و غیره.

در 6 ماه اول زندگی، نوزادان از آهن ذخیره شده در بدن خود از زمانی که در رحم بودند استفاده می کنند. آنها همچنین مقداری آهن را از شیر مادر و/یا شیر خشک دریافت می کنند. اما ذخایر آهن نوزادان با رشد آنها کاهش می یابد. در حدود 6 ماهگی، نوزادان باید شروع به خوردن غذای جامد کنند.

معرفی مواد جامد همچنین برای کمک به نوزادان در یادگیری غذا خوردن مهم است و به آنها طعم و بافت جدید از طیف وسیعی از غذاها را می دهد. دندان‌ها و فک‌های آن‌ها را رشد می‌دهد و مهارت‌های دیگری را ایجاد می‌کند که بعداً برای رشد زبان به آن‌ها نیاز خواهند داشت.

…:: حتما مطالعه کنید : پوره میوه برای نوزاد :::…

علائمی که کودک شما برای خوردن مواد جامد آماده است عبارتند از:

  • کنترل خوبی بر سر و گردن دارد و در صورت حمایت می تواند عمودی بنشیند
  • به غذا علاقه نشان می دهد – به عنوان مثال، آنها به آنچه در بشقاب شما است نگاه می کنند
  • برای غذای شما دست دراز می کند
  • وقتی با قاشق به آنها غذا می دهید، دهان آنها را باز می کند.

اکثر نوزادان در حدود 6 ماهگی شروع به نشان دادن این علائم می کنند، اگرچه ممکن است متفاوت باشد.

توصیه می شود مواد جامد را قبل از 4 ماه معرفی نکنید.

اگر کودک شما نزدیک به 7 ماهگی است و غذای جامد را شروع نکرده است، حتما از پرستار سلامت کودک و خانواده یا پزشک عمومی خود راهنمایی بگیرید.

بهترین ساعات روز برای معرفی مواد جامد

هنگامی که برای اولین بار مواد جامد را معرفی می کنید، خوب است زمانی که شما و کودکتان خوشحال و آرام هستید، مواد جامد را به آنها بدهید.

این اغلب پس از تغذیه با شیر مادر یا شیر خشک است. پس از خوردن شیر مادر یا شیر خشک، نوزادان همچنان در شکم خود فضایی برای چشیدن طعم غذاهای جدید خواهند داشت. اما اگر قبل از خوردن غذا واقعا گرسنه هستند، فقط شیر مادر یا شیر خشکی را می خواهند که می دانند گرسنگی آنها را برطرف می کند.

با گذشت زمان، متوجه خواهید شد که کودک شما گرسنه یا سیر است، علاقه ای ندارد یا خسته است.

علائم گرسنگی شامل کودک شما می شود:

  1. وقتی می بینند شما غذایشان را آماده می کنید هیجان زده می شوند
  2. در حالی که روی صندلی کودک نشسته اند به سمت شما خم می شوند
  3. هنگامی که می خواهید به آنها غذا بدهید، دهان آنها را باز کنید.

علائمی که کودک شما دیگر علاقه ای ندارد عبارتند از:

  1. سرشان را برگردانند
  2. از دست دادن علاقه یا پرت شدن
  3. کنار زدن قاشق
  4. بستن دهانشان

اشتهای کودک شما می تواند از روز به روز متفاوت باشد.

چه مقدار غذا باید در هنگام شروع مواد جامد ارائه شود؟

هنگامی که برای اولین بار مواد جامد را معرفی می کنید، سعی کنید 1-2 قاشق چایخوری غذا را یک بار در روز ارائه دهید. در ابتدا، کودک شما ممکن است فقط طعم کمی داشته باشد و احتمالاً زیاد قورت ندهد.

همانطور که کودک شما رشد می کند، می توانید مقدار آن را با توجه به اشتها و علائم کودک خود افزایش دهید.

تا 12 ماهگی، کودک شما باید حدود 3 وعده غذایی کوچک در روز به علاوه شیر مادر یا شیر خشک بخورد.

بافت های مناسب برای اولین غذاها

هنگامی که کودک شما برای خوردن مواد جامد آماده است، بسته به آنچه کودک دوست دارد، ابتدا غذاها ممکن است صاف یا ریز له شوند. در هفته‌ها و ماه‌های آینده، کودک شما می‌تواند به سمت غذاهای تقریباً له شده یا خرد شده و سپس غذاهای خرد شده برود. همه غذاها باید خیلی نرم باشند.

کودک شما به انواع بافت های غذایی نیاز دارد. این به کودک شما کمک می کند تا نحوه جویدن را بیاموزد و جویدن به رشد گفتار و تغذیه خود کمک می کند. همچنین به جلوگیری از مشکلات تغذیه هنگام رشد کودک شما کمک می کند. نوزادان می توانند حتی قبل از اینکه اولین دندان های خود را دربیاورند بجوند.

تا زمانی که کودک شما 12 ماهه شود، باید همان غذاهایی را بخورد که بقیه اعضای خانواده می خورند. اما ممکن است هنوز هم لازم باشد برخی از غذاها را به قطعات کوچکتر خرد کنید و سبزیجات را بپزید تا نرم شوند.

…::::: مقاله پیشنهادی ما به شما :: لیست غذاهای ناسالم برای کودکان است، لطفا مطالعه فرمایید :::::…

انواع مواد غذایی که باید هنگام شروع تغذیه جامد نوزادان ارائه شود

همه غذاهای جدید برای کودک شما هیجان انگیز هستند.

نکته کلیدی این است که غذاهای غنی از آهن با بافت مناسب را در اولین غذاهای کودک خود بگنجانید. غذاهای غنی از آهن عبارتند از:

  1. غلات نوزاد غنی شده با آهن
  2. گوشت چرخ کرده، مرغ و ماهی
  3. توفو و حبوبات پخته شده
  4. تخم مرغ له شده و پخته شده (از تخم مرغ خام یا آبریزش خودداری کنید).

به این غذاهای غنی از آهن، می توانید سایر غذاهای سالم با بافت مناسب مانند:

  • سبزیجات مفید برای کودکان – به عنوان مثال، سیب زمینی پخته، کدو تنبل، سیب زمینی شیرین، هویج، کلم بروکلی یا اسفناج
  • میوه – به عنوان مثال، موز، سیب، گلابی، خربزه یا آووکادو
  • غلات – به عنوان مثال، جو، نان، برنج و ماکارونی
  • غذاهای لبنی – به عنوان مثال، ماست و پنیر پر چرب.

شما می توانید هر تعداد غذای جدید را در یک زمان و به هر ترتیبی شروع کنید. هنگامی که به کودک خود غذاهای متنوعی ارائه می دهید، آنها می توانند طعم های جدید زیادی را امتحان کنند و طیف وسیعی از مواد مغذی را دریافت کنند.

آیا شیر مادر و شیر خشک را در حالی که مواد جامد را شروع میکنیم باید ادامه دهیم؟

شما باید شیردهی یا استفاده از شیر خشک را حداقل تا 12 ماهگی ادامه دهید.

هنگامی که شروع به معرفی مواد جامد می کنید، شیر مادر یا شیر خشک نوزاد باید منبع اصلی تغذیه کودک شما باشد. طی چند ماه آینده، کودک شما شروع به مصرف مواد جامد بیشتر و شیر یا شیر خشک کمتری خواهد کرد. نرخی که این اتفاق می افتد متفاوت خواهد بود.

در حدود 9 ماهگی، نوزادان به طور کلی مهارت های جویدن و بلع را به اندازه کافی برای حرکت از خوردن شیر قبل از غذای جامد به خوردن شیر بعد از غذای جامد توسعه داده اند.

در اینجا چند نشانه وجود دارد که نشان می دهد کودک شما در این مدت از مواد جامد و شیر مادر یا شیر خشک تغذیه کافی دریافت می کند:

  • تعداد زیادی پوشک مرطوب دارد – حداقل 6 تا 8 پوشک پارچه ای مرطوب یا 5 پوشک یکبار مصرف بسیار مرطوب در 24 ساعت
  • بعد و بین فیدها هوشیار و بیشتر خوشحال است
  • تقریباً با سرعت مناسبی وزن اضافه می کند – پرستار سلامت کودک و خانواده شما در معاینات منظم شما وزن نوزاد شما را خواهد گرفت.

از 12 ماهگی به بعد، مواد جامد باید منبع اصلی تغذیه کودک شما باشند. کودک شما بعد از 12 ماهگی به شیر خشک نیاز ندارد، اما می توانید تا زمانی که شما و کودکتان دوست دارید به شیر مادر ادامه دهید.

….::: مقاله پیشنهادی ما به شما :: مراحل تعویض پوشک در خانه :::….

زمان شروع و معرفی آب و نوشیدنی به نوزادان

هنگامی که کودک شما به 6 ماهگی رسید، می توانید شروع به دادن آب خنک شده و جوشانده در یک فنجان در زمان غذا و در زمان های دیگر در طول روز به کودک کنید. این به این دلیل است که کودک شما بتواند از یک فنجان نوشیدنی را تمرین کند، اما کودک در این سن هنوز به مایعات دیگری غیر از شیر مادر یا شیر خشک نیاز ندارد.

هنگامی که کودک شما به 12 ماهگی رسید، می توانید آب شیر تازه را بدون جوشاندن به او بدهید.

غذاها و نوشیدنی هایی که باید در هنگام معرفی مواد جامد از آنها پرهیز کرد

برخی از مواد غذایی وجود دارد که تا زمانی که کودک شما به سن خاصی نرسد باید از آنها اجتناب کنید:

  1. عسل تا 12 ماهگی – این برای جلوگیری از خطر بوتولیسم نوزاد است.
  2. تخم‌مرغ‌های خام یا آب‌ریزش و غذاهای حاوی تخم‌مرغ خام مانند سس مایونز خانگی تا 12 ماهگی – باکتری‌های موجود در تخم‌مرغ خام می‌توانند برای نوزادان مضر باشند.
  3. لبنیات کم چرب تا 2 سالگی – نوزادان برای رشد به لبنیات پرچرب نیاز دارند.
  4. آجیل کامل و غذاهای سفت مشابه تا 3 سال – اینها خطر خفگی هستند.

برخی از نوشیدنی‌ها وجود دارد که تا زمانی که کودکتان به سن خاصی نرسد باید از آنها اجتناب کنید:

  1. شیر گاو پرچرب پاستوریزه به عنوان نوشیدنی اصلی تا 12 ماهگی
  2. جایگزین های لبنی مانند سویا، بز، گوسفند، برنج، جو دوسر، بادام و شیر نارگیل تا 2 سالگی، مگر اینکه پزشک عمومی یا پرستار سلامت کودک و خانواده شما این موارد را به دلیل خاصی توصیه کرده باشد.
  3. شیرهای پاستوریزه نشده در تمام سنین
  4. چای، قهوه یا نوشیدنی های شیرین شده با شکر در تمام سنین
  5. آب میوه – این باید در تمام سنین محدود شود (میوه‌های کامل بهتر هستند زیرا فیبر دارند و به رشد مهارت‌های جویدن و تغذیه نوزاد کمک می‌کنند).

آلرژی غذایی و معرفی مواد جامد

معرفی زودهنگام غذاهای آلرژی زا می تواند خطر ابتلا به آلرژی غذایی کودک شما را کاهش دهد. غذاهای آلرژی زا غذاهایی هستند که ممکن است باعث آلرژی شوند.

همه نوزادان، از جمله نوزادانی که در معرض خطر آلرژی هستند، باید از حدود 6 ماهگی غذاهای جامد را امتحان کنند که ممکن است باعث آلرژی شود. این غذاها شامل تخم مرغ خوب پخته شده، کره بادام زمینی و سایر کره های آجیل، گندم (از نان های حاوی گندم، غلات و ماکارونی) و شیر گاو (اما نه به عنوان نوشیدنی اصلی) است.

هنگامی که یک غذای حساسیت زا را معرفی کردید، ایده خوبی است که به طور منظم آن را در رژیم غذایی کودک خود بگنجانید.

ایده خوبی است که به دلایل زیر از پزشک عمومی، پرستار سلامت کودک و خانواده، متخصص تغذیه، متخصص اطفال یا متخصص آلرژی و ایمونولوژی مشاوره بگیرید:

  1. کودک شما قبلاً حساسیت غذایی دارد.
  2. کودک شما اگزمای شدید دارد.
  3. خانواده شما سابقه حساسیت غذایی دارند و شما نگران شروع مواد جامد هستید.
  4. شما در مورد واکنش به غذاها نگران هستید.
…:::: مقاله پیشنهادی ما به شما :: نحوه درست تغذیه کودکان کم وزن است، لطفا مطالعه بفرمایید ::::…

علت قورت ندادن غذا نوزاد

در مورد اختلالات بلع در نوزادان:

اختلال بلع یا دیسفاژی نوعی اختلال در تغذیه است که در آن کودک در بلعیدن دچار مشکل فیزیکی است. بلع پیچیده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید: ماهیچه‌های زبان، دهان و گلو بیش از ده‌ها حرکت مختلف برای بلع انجام می‌دهند.

بلع شامل سه مرحله است که توسط اعصابی که دستگاه گوارش را به مغز متصل می کنند کنترل می شود:

  1. مرحله آماده سازی خوراکی – غذا با بزاق جویده و مرطوب می شود. این مرحله داوطلبانه است: ما بر جویدن و شروع به بلع کنترل داریم.
  2. مرحله حلق – غذا وارد حلق (گلو) می شود. فلاپی به نام اپی گلوت راه عبور نای را می بندد تا غذا نتواند وارد ریه ها شود. عضلات گلو شل می شوند. غذا و مایعات به سرعت از حلق (گلو) به مری منتقل می شوند. اپی گلوت دوباره باز می شود تا بتوانیم نفس بکشیم. این مرحله تحت کنترل ارادی شروع می شود اما سپس به مرحله ای غیرارادی تبدیل می شود که ما نمی توانیم آگاهانه آن را کنترل کنیم.
  3. مرحله مری – مایعات از طریق مری در اثر گرانش به معده می ریزند. ماهیچه های مری با حرکات موج مانندی که به نام پریستالسیس شناخته می شوند، غذا را به سمت معده هل می دهند. یک نوار عضلانی بین انتهای مری و قسمت فوقانی مری (معروف به اسفنکتر تحتانی مری) در پاسخ به بلع شل می شود و به غذا و مایعات اجازه ورود به معده را می دهد. اتفاقات این مرحله غیرارادی است.

مشکل در هر بخشی از این فرآیند می تواند قورت دادن غذا و مایعات را برای کودک شما دشوار یا غیرممکن کند.

چه چیزی باعث اختلالات بلع می شود؟

هر شرایطی که باعث ایجاد مشکلاتی در اعصاب یا ماهیچه های گلو و مری شود، می تواند باعث ایجاد مشکل در بلع شود. این مشکل می تواند ناشی از یک نقص ساختاری باشد – مانند شکاف لب یا شکاف کام، فیستول تراکئوزوفاژیال و آترزی مری – یا در نتیجه یک بیماری مزمن مانند GERD، آشالازی مری یا ازوفاژیت ائوزینوفیلیک ایجاد شود.

هر چند وقت یکبار اختلالات بلع رخ می دهد؟

بین 25 تا 45 درصد از کودکان معمولاً در حال رشد مشکلات تغذیه و بلع را تجربه می کنند، اگرچه شیوع آن برای کودکانی که سایر شرایط پزشکی دارند بسیار بیشتر است (تا 80 درصد).

اختلالات بلع چگونه ایجاد می شود؟

همه چیز به شرایط زمینه ای بستگی دارد. ممکن است یک ناهنجاری در مرکز مغز وجود داشته باشد که بلع را کنترل می کند، تون ضعیف عضلات دهان-حرکتی، یا التهاب یا باریک شدن مری کودک شما. مشکلات بلع می تواند از بدو تولد شروع شود، اما ممکن است زمانی که کودک شما غذای جامد را شروع کند، آشکارتر شود. برخی از شرایط که باعث مشکلات بلع می شوند، مانند آشالازی مری و ازوفاژیت ائوزینوفیلیک، می توانند به طور ناگهانی در هر سنی ایجاد شوند.

علائم اختلالات بلع نوزادان چیست؟

علائم متفاوت است و ممکن است همیشه آشکار نباشد. اما شایع ترین علائم اختلالات بلع عبارتند از:

  • آهسته غذا خوردن
  • مشکل در هماهنگی مکیدن و بلعیدن
  • نق زدن در هنگام تغذیه
  • آب دهان
  • احساس چسبیدن غذا یا مایعات در گلو یا مری یا وجود توده در این نواحی
  • ناراحتی در گلو یا قفسه سینه
  • احتقان در قفسه سینه بعد از خوردن یا آشامیدن
  • سرفه یا خفگی هنگام خوردن یا نوشیدن (یا خیلی زود پس از آن)
  • صدای خیس یا خیس در حین یا بعد از غذا خوردن
  • خستگی یا تنگی نفس هنگام خوردن یا آشامیدن
  • عفونت های تنفسی مکرر
  • تغییر رنگ در طول تغذیه، مانند آبی یا کم رنگ شدن
  • تف کردن یا استفراغ مکرر
  • خارج شدن غذا یا مایعات از بینی در حین یا بعد از شیر دادن
  • عطسه های مکرر بعد از غذا خوردن

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به بیماری بلع هستند؟

کودکانی که دارای بیماری هایی هستند که گلو یا مری را تحت تاثیر قرار می دهند – از جمله شکاف لب یا شکاف کام، فیستول تراکئوزوفاژیال و آترزی مری، بیماری ریفلاکس معده به مری، آشالازی مری و ازوفاژیت ائوزینوفیلیک – احتمال بیشتری دارد که مشکلات بلع را تجربه کنند. کودکانی که زودتر از موعد به دنیا آمده اند یا برای مدت طولانی در بیمارستان بستری بوده اند (به ویژه آنهایی که از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده کرده اند یا تراکئوستومی انجام داده اند) نیز در معرض خطر بیشتری برای ایجاد مشکل بلع هستند.

چرا اختلالات بلع در کودکان و نوزادان نگران کننده است؟

مشکل در بلع می‌تواند باعث شود کودک غذا یا نوشیدنی را وارد ریه‌ها کند که می‌تواند باعث ذات‌الریه یا سایر بیماری‌های جدی ریوی شود. این کودکان معمولاً در خوردن غذای کافی مشکل دارند که منجر به تغذیه ناکافی و عدم افزایش وزن یا رشد مناسب می شود.

غذا خوردن نه تنها برای بقا حیاتی است، بلکه بخشی جدایی ناپذیر از تجربه اجتماعی ما است. کودکی که نمی‌تواند غذا بخورد یا نمی‌خورد می‌تواند تاثیر جدی بر کیفیت زندگی کل خانواده داشته باشد.

…::: حتما مطالعه کنید : علت بی خوابی نوزاد چیست؟ :::…

معرفی غذاهای مورد علاقه بچه ها

معرفی غذاهای مورد علاقه بچه ها
….::: مقاله پیشنهادی ما به شما :: غذاهای مخصوص کودکان زیر یکسال :::….

بچه‌ها می‌توانند غذاخوری‌های پرهیجانی داشته باشند حتی اگر جزو کودک بد غذا نیز باشد، مخصوصاً وقتی صحبت از خوردن غذاهای خوب پر از ویتامین و پروتئین باشد. اما یکی از غذاهای مورد علاقه این بچه ها را جلوی آن ها قرار دهید تا بشقاب ها را در یک لحظه تمیز کنید.

  •  ساندویچ کره بادام زمینی و ژله

احتمالاً یکی از محبوب ترین غذاهای مورد علاقه بچه ها ساندویچ کره بادام زمینی و ژله کلاسیک است. در حد اعتدال، این یک انتخاب خوب برای یک وعده غذایی یا میان وعده بعد از مدرسه است. کره بادام زمینی منبع عالی پروتئین و چربی های تک غیراشباع است. بهتر است کره بادام زمینی طبیعی یا کم چرب را با نان چند دانه و ژله 100 درصد میوه انتخاب کنید تا قند غیر ضروری را کاهش دهید.

  • ماکارونی و پنیر

کدام بچه مک و پنیر قدیمی آمریکایی را دوست ندارد؟ سریع و گرم است و گزینه ای عالی برای پر کردن شکم های کوچک است. یک فنجان ماکارونی و پنیر ساخته شده از مخلوط بسته بندی شده حدود 260 کالری دارد. در صورت امکان، سعی کنید یک گزینه گندم کامل را انتخاب کنید، اما اضافه کردن ماکارونی به شکل سرگرم کننده، لذت بردن از آن را برای بچه ها سرگرم کننده تر می کند. استفاده از پنیر کم چرب یا موزارلا نیز می تواند به مغذی تر شدن غذای مورد علاقه این کودک کمک کند.

  • پیتزا

غذاهای مورد علاقه بچه‌ها همیشه شامل پیتزا، با پوسته خمیری، ترد، پنیر لطیف، تاپینگ‌های تند آن است. یک تکه پیتزای متوسط با پوسته نازک حدود 215 کالری دارد. برای سالم تر کردن آن، سعی کنید پوسته نازک سرو کنید و حداقل یک سبزی به رویه اضافه کنید. حتی می توانید به بچه هایتان اجازه دهید پیتزاهای خودشان را درست کنند!

  • همبرگر

همبرگر که توسط زنجیره های فست فود محبوب شده است منبع خوبی از پروتئین است اما سرشار از چربی، سدیم و کالری است. اگر به طور مرتب در خانه خود همبرگر سرو می کنید، سعی کنید هر چند وقت یکبار به همبرگر بوقلمون بروید تا میزان چربی آن را کاهش دهید. همچنین می توانید سبزیجات ریز خرد شده را به همبرگرهای خود اضافه کنید تا کمی مغذی تر شوند. تاپینگ ها را فراموش نکنید! سبزیجاتی مانند گوجه‌فرنگی، کاهو، پیاز و خیارشور راهی عالی برای کار کردن در این وعده اضافی سبزیجات به غذای مورد علاقه کودک شما هستند.

  • هات داگ

یک هات داگ یک شام یا ناهار عالی است. یک هات داگ ساخته شده از گوشت فرآوری شده حدود 150 کالری و کمی بیش از 10 گرم چربی دارد. به دنبال هات داگ هایی باشید که 100% گوشت گاو هستند یا شاید هات داگ های ساخته شده از بوقلمون را برای گزینه ای کم چرب امتحان کنید. سیب زمینی سرخ شده را رها کنید و مقداری میوه، سالاد کلم یا سبزیجات را به عنوان کناری اضافه کنید. اینها راه های بسیار خوبی برای سازش با کودک شما هستند تا آنها غذاهایی را که دوست دارند و تغذیه مورد نیاز خود را دریافت کنند.

  • ناگت مرغ

یکی دیگر از غذاهای مورد علاقه بچه ها، مرغ یا ناگت است. آنها یک فینگر فود عالی را می سازند که خوردن آن آسان است و منبع عالی پروتئین است. اگرچه بیشتر ناگت‌های مرغ سرخ شده و پر از کالری و چربی هستند، می‌توانید نسخه سالم‌تر خود را در خانه درست کنید و آن‌ها را بپزید یا در روغن نارگیل سرخ کنید. برای یک وعده غذایی کامل، کناره هایی مانند سبزیجات تازه یا بخارپز و برنج قهوه ای را اضافه کنید.

  • سوپ رشته مرغ

یک کاسه سوپ رشته فرنگی گرم که برای بچه ها و بزرگسالان به طور یکسان در یک روز سرد از آن لذت می برند. این سوپ معمولا شامل مرغ، رشته فرنگی، کرفس، هویج و پیاز در یک آبگوشت غنی است. سوپ ها گاهی اوقات سرشار از سدیم هستند، بنابراین یک ایده خوب این است که از فرزندانتان بخواهید همراه با غذا یک لیوان آب بنوشند. اطمینان حاصل کنید که تکه های مرغ بزرگ هستند تا به پروتئین مصرفی اضافه کنید یا منابع دیگر پروتئین مانند ماست یا کره بادام زمینی را روی کراکرهای سوپ اضافه کنید.

  • پنیر کبابی

پنیر منبع خوبی از پروتئین و کلسیم است، اما گاهی اوقات می تواند کالری بالایی داشته باشد. پنیر و کره کم چرب را برای کنترل کالری انتخاب کنید. استفاده از نان سبوس دار یا سبوس دار برای افزودن فیبر به وعده غذایی نیز. به جای سرو چیپس سیب زمینی، چیپس سالم تری مانند چیپس سان چیپس غلات کامل را برای کمی ترد بیشتر انتخاب کنید.

  • ماکارونی

این کلاسیک قدیمی است که تقریباً همه کودکان آمریکایی آن را دوست دارند. ماکارونی. این وعده غذایی مبتنی بر گوجه فرنگی منبع خوبی از لیکوپن و پتاسیم است. پایه گوجه فرنگی بیشتر سبزیجات است و چربی و کالری کمتری نسبت به آلفردو دارد. می‌توانید سبزیجات اضافی مانند فلفل سبز را در سس پوره کنید تا بچه‌های شما هرگز متوجه آن نشوند. افزودن گوشت چرخ کرده بدون چربی و خمیر گندم کامل نیز می تواند آن را سالم تر کند. برای تغییر بیشتر، سعی کنید به جای گوشت گاو از بوقلمون چرخ کرده استفاده کنید.

  • تاکوها

تاکوها برای بچه‌ها سرگرم‌کننده هستند، عمدتاً به این دلیل که طعم عالی دارند و بچه‌ها می‌توانند هنگام خوردن آن‌ها کمی کثیف شوند و با مامان و بابا به مشکل نخورند! تاکو به طور کلی با پنیر، گوشت، کاهو و گوجه فرنگی که در یک پوسته سخت یا نرم پیچیده شده سرو می شود. پوسته های سفت برای خوردن لذت بخش هستند و کمی ترد می کنند. تورتیلاهای نرم نیز یک گزینه عالی هستند. ممکن است بخواهید یک تورتیلای ذرت یا گندم کامل را برای افزایش ارزش غذایی انتخاب کنید. گوشت بوقلمون یا گوشت چرخ کرده بدون چربی را انتخاب کنید که چربی کمتری دارد. گواکامول دارای چربی های تک غیراشباع است اما کالری بالایی دارد، بنابراین باید در حد اعتدال استفاده شود. بهتر است خامه ترش کم چرب را نیز انتخاب کنید.

غذاهای مورد علاقه بچه‌ها معمولاً سالم نیستند، اما برخی تغییرات کوچک در اینجا و آنجا برای تزریق مواد مغذی و سالم‌تر کردن آنها غیرممکن نیست. این یک راه عالی برای بچه‌ها است تا به آنچه می‌خواهند برسند و والدین به آنها آنچه را که نیاز دارند ارائه کنند.

…::: مقاله پیشنهادی ما به شما :: مزایای استخدام پرستار کودک در منزل است، لطفا مطالعه فرمایید :::…

شرکت پرستاری در کرج

شرکت دنیای آرامش با بیش از ۱۰ سال سابقه درخشان دارای مجوزهای لازم و معتبر، آماده ارائه خدمات پرستار سالمند در کرج، پرستار بیمار کرج و پرستار کودک کرج در تمام نقاط کرج و استان البرز و مشاوره در زمینه استخدام پرستار میباشد. استخدام پرستار ها در هر ساعتی که مد نظر دارید. با افتخار حدود ۵۰% مشتریانی که روزانه با شرکت دنیای آرامش درخواست پرستار دارند از معرف ها هستند. تمام تلاش تیم دنیای آرامش جلب رضایت شما مشتری عزیز و معرفی دنیای آرامش توسط خود شما به کلیه شهروندان استان البرز میباشد. لازم به ذکر است که جذب کلیه نیروهای شرکت دنیای آرامش توسط خود مدیریت و آموزش چهارچوب ها و قوانین توسط مدیریت داخلی مجموعه دنیای آرامش انجام خواهد شد. پس با اطمینان خاطر عزیزان خود را به ما بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *